Video Honda CBR 125R Chasing a Yamaha R1 JJ(CBR)JJ

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det var mycket fort in o långsamt ut i kurvorna tyckte jag.
Det går inte att köra snabbt ut med en 125:a hur man än gör, man får istället hålla farten uppe i alla lägen som tidigare nämnt. :)

Ang bankörning på 125:a - det är frustrerande att bli omkörd på rakorna och blockerad i kurvorna, speciellt om man är duktig på att svänga...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Smc hade ju en instr på 250 för några år sen. 16 var han väl då.

Det är macho. :)

Ja, dom har ju fortf. minst 1 instr. på en svag j*vla 570 oxå :D

Men hur ofta kör man under 120 på bana?
Min gör bara 120

Sätt en tankkamera så du ser hastighetsmätaren nån gång när du kör bana så kommer du bli förvånad över hur "sällan" det är du ens kör fortare än 100.. särskilt i kurvor.

Folk verkar ha en missuppfattning om att det ALLTID går 200+ på bana.

Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Killen har erkänt att han kör helt galet.. man behöver förstöra hans värld helt och hållet med ord som "moppefucko" m.m. Man lär sig på sina misstag! Tur var här att han inte krockade med en bil eller något annat fordon.

Kul att du lägger upp filmer!! :tummenupp

OBS!! Det blir roligare att hålla sig i sin egen körbana på vägen då det svänger mer än om du skär kurvan totalt! :yoparty

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Du får byta musik så man orkar kolla, sämsta cover:n av en Depeche Mode-låt som jag någonsin har hört! :mad:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det går inte att köra snabbt ut med en 125:a hur man än gör, man får istället hålla farten uppe i alla lägen som tidigare nämnt. :)

Ang bankörning på 125:a - det är frustrerande att bli omkörd på rakorna och blockerad i kurvorna, speciellt om man är duktig på att svänga...

Det var lite det jag menade. Han går för fort in för att våga hålla farten så han bromsar ner farten och får inget med sig ut ur böjen. :)

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Det var lite det jag menade. Han går för fort in för att våga hålla farten så han bromsar ner farten och får inget med sig ut ur böjen. :)

Du får har lite förståelse varför jag tappar så mycket fart i kurvorna :) Hade bara haft körkortet i 8dagar när detta klipp spelades in :)

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Du får har lite förståelse varför jag tappar så mycket fart i kurvorna :) Hade bara haft körkortet i 8dagar när detta klipp spelades in :)

Vill du testa gasa helt fritt... ska du komma till Gelleråsen 5-7 April.
Träningsläger för juniorer och "prova på" Roadracing..
Du får låna hoj för dagen. (Aprilia 125:à)

Annars är SMC's kurser att rekommendera.
Tror du skulle uppskatta bana.
//
Benny

Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Vill du testa gasa helt fritt... ska du komma till Gelleråsen 5-7 April.
Träningsläger för juniorer och "prova på" Roadracing..
Du får låna hoj för dagen. (Aprilia 125:à)

Annars är SMC's kurser att rekommendera.
Tror du skulle uppskatta bana.
//
Benny
Annars är SMC's kurser jättebra...

Låter sjukt kul :) Vad kostar en dag? :)
Men smc kurser kommer det bli helt säkert. :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Men hur ofta kör man under 120 på bana?
Min gör bara 120
Men funderar på att köpa en banhoj 125 2t eller 250 4T :) Å köra bana med :)

Om man tar och räknar lite på hastigheter på banorna så är snitthastigheten inte så hög, vilket visar på att det finns partier som går riktigt långsamt. Om man räknar på normala gatåkare och höftar lite på tiderna så ligger snitthastigheten på:

Gälleråsen: 126 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.20
Anderstorp: 155 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.55
Kinnekulle: 110 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.10
Falkenberg: 110 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.00

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Om man tar och räknar lite på hastigheter på banorna så är snitthastigheten inte så hög, vilket visar på att det finns partier som går riktigt långsamt. Om man räknar på normala gatåkare och höftar lite på tiderna så ligger snitthastigheten på:

Gälleråsen: 126 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.20
Anderstorp: 155 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.55
Kinnekulle: 110 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.10
Falkenberg: 110 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.00

... och jag kan tänka mig att en duktig person på en 125:a får liknande tider (hur de hinner med rakan på Anderstorp förstår jag inte, googlade upp 1:44 på en race(125)hoj). Men de har säkert 40-45 hästkrafter! En CBR125R har 13,3 hk, det är inte ens säkert att det räcker för att upprätthålla en bra fart i en kurva. För att inte tala om hur långt efter den hamnar i accelerationen...

Jag ser gärna att jag motbevisas, men jag tror inte att man kan köra ens i närheten av bra 125-tider med de lagliga vägregistrerade hundratjufemmorna. Det är inte mycket mer än kubiken som är gemensamt med de riktiga hojarna.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Du måste tänka på förgasaren min har 14.9 hästar :D Tror inte det spelar nån roll men men:)

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Lite spännande där i början, fram till 2,15 :) Bra musik men varför så dålig bildkvalitet? GoPro?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
... och jag kan tänka mig att en duktig person på en 125:a får liknande tider (hur de hinner med rakan på Anderstorp förstår jag inte, googlade upp 1:44 på en race(125)hoj). Men de har säkert 40-45 hästkrafter! En CBR125R har 13,3 hk, det är inte ens säkert att det räcker för att upprätthålla en bra fart i en kurva. För att inte tala om hur långt efter den hamnar i accelerationen...

Jag ser gärna att jag motbevisas, men jag tror inte att man kan köra ens i närheten av bra 125-tider med de lagliga vägregistrerade hundratjufemmorna. Det är inte mycket mer än kubiken som är gemensamt med de riktiga hojarna.

Ex. gällande Åsen..

Vi kan väl istället börja med att utgå ifrån att TS ifråga förmodligen skulle köra runt 1.45 om han så fick Rossis MGP-hoj.

Eftersom snabb grupp inte skulle va relevant oavsett hoj så är ovan tider inte relevanta. Tider runt 1.30-1.45 kanske är vad som krävs för att inte känna sig som en stoppkloss. För det krävs en grundhastighet i kurvorna som inte finns, oavsett hoj. Och när man blir bättre och får upp grundtempot så kortas tiderna rejält oavsett effekt.

Sen kommer det inte gå att åka 1.12 med en 15 år gammal 14hästarshoj hur man än gör, med det är inte riktigt frågan väl.

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
På träningslägret förra året körde 125jr 1:17-1:18 på Gelleråsen
Std Aprilia har 27hk om jag inte missminner mig.

Provkörde en i höstas... sanslöst roligt. Men jag svängde konstant för tidigt in i kurvorna. hehe.. väger ju ingenting, & tvärnitar vid inbromsningarna.
Man tappade 5-10m vid minsta lilla misstag.

Skulle tro en rookie lär sig mer om spårval, ingångsfart & kurvhastighet på en 125:a än en 600 eller 1000.

Låter sjukt kul :) Vad kostar en dag? :) :)

Ska kolla... Återkommer.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om 2min, 155km/h är snitthastigheten på en bana för en motionär så får man ju en ganska klar bild över vad en 4t125 på 13 hk skulle kunna prestera. Det blir ju i princip gasen i botten runt hela banan, och en snitthastighet runt 100km/h. Och varvtiden 3 minuter. Tveksamt om det ens vore roligare än 3 minuter på e4an.

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Om 2min, 155km/h är snitthastigheten på en bana för en motionär så får man ju en ganska klar bild över vad en 4t125 på 13 hk skulle kunna prestera. Det blir ju i princip gasen i botten runt hela banan, och en snitthastighet runt 100km/h. Och varvtiden 3 minuter. Tveksamt om det ens vore roligare än 3 minuter på e4an.

Ge mig ett par dagar med TS ska du se han kör ifrån de flesta gatåkare trots 13hk.

Såg en metrakit (70cc) köra 1:51 på Cartagena... jag körde själv 1:47 med 180bhk & tuuusen cc
Ingen aaning om hk för Metrakit.. men min poäng är att det säkert skulle vara skitkul oavsett.. OM man kör med andra på lika villkor...

Att slänga ut 13HK på licensträning... Blir nog en "Reinfeldt ROT" (rakkarns otur i tänkandet)

Ta 100kubben som exempel, satan vilka race de bjuder på. Ofta är det helgens tätaste racing.P.Igelhammar.jpg
Fotograf P.Igelhammar

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...