Honda CBR 954RR

Status
Ej öppen för fler svar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Vi behöver inte dra in Swedie, men vad jag förstår har han förstått att det finns en möjlighet att som ung äga en ny sporthoj, nämligen trafikförsäkring.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PenDragon skrev:
Bara för nyfikenhetens skull, rent hypotetiskt givetvis.

Vad anser "ni" om personer som fått sitt godkännande av försäkringsbolaget angående försäkringen? Där man t.o.m. står som delnyttjare av motorcykeln i fråga?

Vad anser ni om personer som faktiskt delar sin hoj med sin farsa? Dvs 50/50 på körningen. Är detta också oerhört hemskt och upprörande?

Rasar ni (för att använda en populär mediaterm) mot dessa personers helt regelrätta uppförande?

Allt detta är givetvis rent hypotetiskt.

Grattis till en kanonhoj för övrigt! Får väl bli en 929:a för min del här näst pga plånbokens ringa storlek, både när det gäller försäkring och inköp (främst det senare).
Som sagts tidigare, är allt i sin ordning så är det ok.
Men trådstartaren sa att HAN köpt hoj och att den skulle ställas på pappa....
Inte att han är delägare i en hoj....
//Tobbe

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Mja, ni (Robban, Silwer, tobbeviking) verkar ju ha rätt inställning till det jag har sagt iaf.

I mitt fall kan jag säga att min nästa hoj kommer att köpas för mina pengar... MEN för att jag ska få försäkra den i farsans namn kräver han även att få använda den när helst han känner för. Då han kört MC själv under många år men för tillfället inte äger någon egen hoj ser jag detta som en enorm möjlighet snarare än ett problem.

Sammanfattat så är det så enkelt som att min kommande hoj kommer liksom min nuvarande att försäkras i min kära fars namn och även nyttjas av densamme närhelst han känner för det. Då jag dessutom står som delnyttjare av hojen så kan eventuella puckon som kan tänkas anklaga mig för skenförsäkring dra till varmare breddgrader (detta är givetvis inte riktat åt någon speciell persons håll utan snarare för eventuell framtida missriktad kritik).

För övrigt hoppas jag att framtida hojar kommer att inriktas mer på viktminskning, körbarhet, bromsar och liknande säkerhetsåtgärder snarare än effekthöjning.
Känns som om det är nog nu.

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
Robbano skrev:
Att folk bara orkar...

Grattis till en sjysst hojj mannen! funderar själv på en likadan fast blåvit...
Skit i vad folk säger o sköt ditt eget, det borde dom också göra...

Kör med huvudet!

/Robban :tummenupp

Tackar! japp man ska inte lyssna på alla avundsjuka gnäll pittar..har drömmt om en sport hoj sen 93..när jag började åka cross..och nu har drömmen blivit verklighet...äntligen..:)

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Wheelie84 skrev:
Tackar! japp man ska inte lyssna på alla avundsjuka gnäll pittar..har drömmt om en sport hoj sen 93..när jag började åka cross..och nu har drömmen blivit verklighet...äntligen..:)

Fin hoj (har en exakt likadan)
ta det lugnt på vägarna sen, haft min i 2 år nu och den överaskar fortfarande,

Ps jag kan inte ens köra cross så tänk på att det är helt skilda saker :) Ds

*Edit* Hur många mil har den rullat?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ngt som är ganska typiskt svenskt är att skylla ngt på avundsjuka med.
Jag trivs bra med min hoj, skulle jag byta upp mig så vettetusan vad jag skulle köpa.
Men förmodligen skulle jag då satsa på en offroad med motardkitt så man kan åka i skogen...
Ngn CBR har inte ngnsin vart lockande för mig.
Vad som däremot är intressant är att f-bolagen börjar få upp ögonen för detta på allvar.
Skulle det senare visa sig att det premieras att ange en skenförsäkrare så skulle jag inte vara sen på det, oavsett om det gäller en flong ny bike eller turbobil.
Jag är inte ensam om att resonera så...
Man åker det man har råd med för eget maskineri, eller väljer att göra det på rätt sätt genom att ärligt uppge att det är två förare som delar på hojen och att då ge bolaget alla dom fakta som krävs.
Men avundsjuk, nä det var det roligaste jag läst idag. :3freak
Jag har råd att åka Retta om jag tar mig råd, men jag har annat att lägga pengarna på också.
Jag har massor med annat som drar stålar, därför har jag valt att göra det möjligt att köra hoj för den billiga peng det innebär att ha den hoj jag har.
Men konstigt nog så valde jag inte att köpa en retta och försäkra den på pappa..... Men å andra sidan så är ju inte jag klok i huvet :rofl
//Tobbe

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Äsch det klart man slår ifrån sig med att folk är avundsjuka, men påfallande ofta har de som ogillar sånt här ju själva stora moderna sporthojar, så vad skulle de vara avundsjuka på?
Struntsamma, det kvittar vad vi skriver, allt läses ju med nån slags tuffhetsfilter.
Det är ju långt i från alla som känner att de vill göra rätt för sig, lustigt nog kan samma personer vara arga på folk som tar bidrag eller liknade.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Silwer skrev:
Äsch det klart man slår ifrån sig med att folk är avundsjuka, men påfallande ofta har de som ogillar sånt här ju själva stora moderna sporthojar, så vad skulle de vara avundsjuka på?
Struntsamma, det kvittar vad vi skriver, allt läses ju med nån slags tuffhetsfilter.
Det är ju långt i från alla som känner att de vill göra rätt för sig, lustigt nog kan samma personer vara arga på folk som tar bidrag eller liknade.
Känns lite så ja......
//Tobbe

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Wheelie84 skrev:
Tackar! nöjd som fan med hojen..kalas hoj..ja det är nog som du säger..REN avundsjuka av många verkar det vara...Den här tråden blev lite omdiskuterad den..:) bild på min hoj skickar jag med också :yoparty

Snygg hoj :tummenupp rätt slipon oxå :yoparty

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
En liten fråga till dig!

Varför gnäller du på att grabben köpt en schysst hoj?

Förra året kostade jag en hel del mer pengar än vad jag någonsin betalat in till försäkringsbolaget! Ska jag då utsättas för pajkastning? eller vad är det för regler som gäller? Är det ok eftersom jag själv står för min hoj, eller?

Om han nu skenförsäkrar, varför ska vi behöva läsa spaltmeter efter spaltmeter där du med flera spyr ur sig massa blaj som de flesta redan vet?? :va

Det hela handlade väl ifrån början över att han var glad över sin nyinköpta hoj, eller har jag fel?

Ditt inlägg ifrån natten som gick (runt kl.03 tror jag) var ju ganska komiskt att läsa, starka fina ord! :lol

Låt försäkringsbolagen komma med sina egna lösningar eller ta du upp diskusionen med dem! :tummenupp

Personligen så tror jag vissa, utan att nämna några namn/nick, hade kastat paj på vilken nybliven körkortsinnehavare som helst som börjar med en litershoj!

Det är ju bara att kolla mönstret ifrån tidigare trådar, denna gången öppnades dörren av att grabben skrev att han skulle ställa den på sin pappa! :7peta

Silwer skrev:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag ser inte att du gjort nåt fel som själv betalat din hoj, varför tror du det?
Jag skrev hur det funkar, det bygger ju på någorlunda ärlighet, pengarna ska räcka till.
Förestår heller inte varför du sammankopplar hans hoj med det hela, försöker du vara lika trötttande som många andra att det bara handlar om avundsjuka?

Om du står på skenförsäkrarnas sida så finns inget att diskutera, eller vill du tjafsa du med?
Som man skriver bli man bemött.
Törs man fråga varför alla sånna här trådar måste innehålla idel lyckönskningar ocg grattis?
Är det korrekt på nåt vis? måste man stå fö nåss viss hård image för att man har en sporthoj?
Försäkringsbolagen är nog medvetna om situationen, men läs lite anra trådar, det är inte lätt att bevisa sånt här, här finns dock nog bevis för mig.
Varför rusar ni till försvar? Snubben bryr sig inte om inläggen vi gjort, vad är problemet?
Diskussionen är avslutat i vilket fall, vi kommer inte vidare och killen har sin hoj att åka på i framtiden, så ni är väl glada.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Saken handlar i denna tråden om samma sak som i dom flesta "skentrådar".
Att just ägaren till biken inte har råd att äga den och därför väljer att mygla till sig ett sätt som gör det möjligt för ägaren att äga hojen.
Huruvida literhojen är lämplig som nybörjarhoj är väl upp till den som sitter på och håller i handtaget.
Men helt klart är att det inte är dom snällaste maskinerna man kan börja på.
Vad det gäller ditt försäkringsärende så förstår jag inte alls ditt resonemang.
Ska du krascha varje säsong med totalskrot och svåra skador som följd, eller vad är din plan?
Man betalar för den risk man anses utgöra för bolaget, där får man finna sig i att bli bedömd efter en ganska grovhuggen mall.
Men jag förmodar att du kommer fortsätta köra hoj och betala in stålar vidare?
Du kan ju inte se det från ditt enskilda fall, man betalar ju till ett kollektivt system.
Jag har tidigare nämt att hojen är cool, men sken är väldigt ocoolt.
//Tobbe

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Wheelie84 skrev:
... man ska inte lyssna på alla avundsjuka gnäll pittar...
Jag vet inte om jag är en av de du refererar mig men om du gör det så ber jag dig titta här till vänster på listan över hojar. Som du ser har jag hojar så det både räcker och blir över. Har dessutom råd att cash köpa ett antal sådana hojar som du har och helförsäkra dom.
Är med andra ord inte alls avundsjuk. Har liksom ingen anledning att vara det.
Men förbannad därför att min premie går upp pga att folk som egentligen hör hemma i en annan premiegrupp belastar min premiegrupp.
Är det inte mej du refererar till så kan du bortse från detta.

Och jag önskar dig i alla fall lycka till med hojen.

Ulvheden:
Nix, om du har din hoj försäkrad i din egen premiegrupp så ser jag ingen som helst anledning att bli förbannad. Försäkringar går ju liksom ut på att kollektivet betalar och det är ju just vad situationen handlar om.
Men nu har f-bolagen valt att dela in kollektivet i åldersbaserade premiegrupper och då borde ju skadorna/kostnaderna ligga inom dessa men detta sätts alltså ur spel av skenarna.
Vi som (åtminstone tidigare) har setts som en lägre risk och därmed (med all rätta) fått en lägre premie får idag betala för "ungar" som regar knarren på pappsen, därmed har riskberäkningen satts ur spel eftersom det förekommer förare som statistiskt sett är avsevärt större risk än gruppen som helhet.
Nu är jag fullt medveten om att det har varit ett antal dödsolyckor med äldre förare också men jag tror att det är för tidigt att dra några slutsatser av dessa. Ex vis vet vi ännu inte så mycket om dessa förare var rutinerade eller om de var återfall.

Hursomhelst handlar skenandet om att snylta på sina äldre hojåkande polare. Är det någon enda person här som vid det här laget inte förstår innebörden av föregående mening?

Nu ska jag fanimej ta fram lite Red Bull och en plastdunk. Skål tamejfan! :fyllisar

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag kör en Gixxer 750 -04:a, kan överhuvudtaget inte förstå varför jag skulle vara avundsjuk på någon som kör en två år äldre CBR. Hade jag velat ha en hade jag väl köpt den.

Som sagt, de av oss som har gnällt litegrann har inte anledning att vara avundsjuka på något sätt. Tvärtom. Dessutom har vi säkert ännu äldre farsor :D så min pappa får säkert billigare försäkring på min hoj än din farsa får på din :yoparty :Rockbanan

Ni som skenförsäkrar bör kanske inte skriva det på ett hojforum rakt ut och förvänta er noll påhopp. Har man inte råd att ha hoj skall man inte köpa den heller. Om däcken går upp i pris vad skall man göra då? sno dem?

/Felix

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jo jag tycker vi knyter ihop det så, man kan bli sur över saker.
En dag kanske de ändra systemet till ett mer persoligt system, för att få bukt med det här.
Själv helförsäkrar jag ju inte, jag har fan inte råd, jag tror sånna saker som att man själv vet om att man får plocka rejält med stålar ur egen fick vid eventuell krasch hämmar rejält och bidrar till mer eftertänkam körning.
Inte för att jag tror nån vill köra omkull eller skada sig, men jag tror man tar ut svängarna mer om det knappt kostar ett skit att ha sönder grejorna.
Men som sagt så länge man betalar sin del så är det ju struntsamma, självklart så menar jag inet tat var och en ska betala exakt sina skador utan som flera skrivit ovan så är det ju ett kollektivt betalande byggt på vissa regler.

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Nope, står inte på skenförsäkrarnas sida.
Jag vet liksom ni att det är svårt för försäkringsbolagen att bevisa skenförsäkring men när de är så dumma att de går med på delat brukande med lägre kostnad istället för att sätta premien efter den yngsta brukaren, så vad ska man då tjaffsa om! Försäkringsbolagen erbjuder ju denna lösningen..... så då är det bara ens samvete som avgör vilket pris man ska betala.

Allra första inlägget i denna tråd är att killen är glad över sitt hojköp, då är det väl inte konstigt att folk säger grattis..... eller? :va

Vilken image man har kan väl kvitta.... eller?
Det sitter väl inte i hojen?

Jag står själv för min hoj, nuvarande hoj är så pass gammal att jag anser att det inte behövs mer än trafikförsäkring. Kraschar jag så fixar jag själv! :)

Silwer skrev:
jag ser inte att du gjort nåt fel som själv betalat din hoj, varför tror du det?
Jag skrev hur det funkar, det bygger ju på någorlunda ärlighet, pengarna ska räcka till.
Förestår heller inte varför du sammankopplar hans hoj med det hela, försöker du vara lika trötttande som många andra att det bara handlar om avundsjuka?

Om du står på skenförsäkrarnas sida så finns inget att diskutera, eller vill du tjafsa du med?
Som man skriver bli man bemött.
Törs man fråga varför alla sånna här trådar måste innehålla idel lyckönskningar ocg grattis?
Är det korrekt på nåt vis? måste man stå fö nåss viss hård image för att man har en sporthoj?
Försäkringsbolagen är nog medvetna om situationen, men läs lite anra trådar, det är inte lätt att bevisa sånt här, här finns dock nog bevis för mig.
Varför rusar ni till försvar? Snubben bryr sig inte om inläggen vi gjort, vad är problemet?
Diskussionen är avslutat i vilket fall, vi kommer inte vidare och killen har sin hoj att åka på i framtiden, så ni är väl glada.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM