Honda CBR1000F - tråden

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
NEEEEEEJJ! Du får inte skriva så! Fan, jag har ju massvis med snö och elände kvar här uppe. Är INTE alls avundsjuk!!!! :gråta

Då vågar man jo nästan inte berätta att jag nyss varit ute en härlig sväng idag också :)

View attachment 354817
Efter att ha traskat runt hemma i stället ett par dagar, så börjar det sitta ok. :)

Jag var faktisk i helsingborg idag eftersom nya honda center även körde med samma rea på just det ställ du köpte....

Men jag får bita i det sura äpple,stl 54 som är det största dom hade kvar passar inte ett dugg :gråta
Det är som den tabell du länkade till,jag och min storlek skall ha ett ställ stl. 58 :(

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag var faktisk i helsingborg idag eftersom nya honda center även körde med samma rea på just det ställ du köpte....

Men jag får bita i det sura äpple,stl 54 som är det största dom hade kvar passar inte ett dugg :gråta
Det är som den tabell du länkade till,jag och min storlek skall ha ett ställ stl. 58 :([/QUOTE]

Fan va trist! Är ju typiskt när ett ställ blir billigt, så passar inte storlekarna. Men jag är ute och kollar butiker ganska ofta, och skriker till om jag ser något billigt i "större" storlekar. Är synd, för stället känns som det skulle vara i bra kvalitet.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Så kan jag bidra med lite mera "roligt"....

Det har i vissa tråder pratas mycket om att just Castrol's olja i vissa fall har en bieffekt i stil med en koppling som börjar slira.... :va

Denna effekten har jag numera varit med om då jag fick just Castrol olja till förra servicen.

Så idag då jag även var på Honda center i helsingborg passade jag på att köpa en annan olja.
Kom hem med 5l Motul eftersom jag vet att det går i 4.3l i min motor än dom 4l som står i rek. tabellen :confused:

Och snacka om skillnad det blev efter detta byte.
Mycket bättre "bett" i kopplingen samt att den även växlar mycket mjukare än tidligare :tummenupp

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Hej !

Jag har också klarat av bremiären men inte på min Honda ; som nu står längst in i garraget i väntan på bättre tider.

Jag hämtade min Kava i Anderstorp och jag säger bara wooooh, jag gillar hondan iofs men .......

Hur som så blir det honda på bana och det borde ni prova på det är hur kul som helst och inte så dyrt .

Mvh Calle

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
Premiär och premiär. jag var ut på gatan 2-300M i alla fall. Och allt funkade efter renoveringen och motorn är tyst :banana
Jag tror det var balansaxeln som väsnades på min.:fyllisar

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
Såg att Biltema hade oljefilter till våra må älsklingar! Någon som provat?
//Hasse

CBR1oooF

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2012
Hoj
1991 Honda CBR 1000F (SC24)
Då var dags för lite service på F:en ! Olja+filter+stift så går hon en säsong till. :)

// Sugen !

CBR1oooF

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2012
Hoj
1991 Honda CBR 1000F (SC24)
Nu när jag tänker på det.

Jag upplever att det är "lite" för mycket glapp mellan gaspådrag och gassläpp. Alltså från motorbroms till gaspådrag så tycker jag hojen hugger/rycker lite väl mycket. Svårt att förklara.
Nu hör ju till att hojen har mer än 20 år på nacken men är det fler som kör 1000F som vet vad jag menar och kanske vet om det är normalt eller inte?

En fråga till, min tempmätare går aldrig upp på max hälften på skalan(rakt upp). Fläkten startar dock som den ska när man stått för länge vid rödljus en varm sommardag.

Kan det vara tempgivaren? Eller rent av termostaten som ej stänger tillräckligt?

Någon som vet eller har erfarenhet av ovanstående?

//Bruuummmm

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Typiskt, typiskt, typiskt!!! Äntligen har jag torra vägar här uppe i norr. Fast hade en halvmeter snö kvar på gräsmattan till garaget. I två dagar har jag kört snöslunga och skottat som en besatt bäver här uppe för att försöka få ut rapplet på vägen.

Trodde lyckan va gjord när jag såg lite gröna strån sticka upp lite varstans på den skottade vägen till hojgaraget. Spatserar ut som en stolt tupp och tänker nu jäklar får även jag skryta om att jag har gjort premiär i år som vissa andra i denna jäkla tråd!

Sätter mig på hojen - allt känns bra. Vrider på soppakran - fortfarande samma ok känsla. Vrider på tändningen - Lyser som en julegran. Tummen på starten - Snurrar på som fasen men startar ej. Aj då, hade ju givetvis glömt choken. Tar tag i choken och drar den emot mig. KNÄPP säger det i handtaget, så var den wire´n av.. Drar igen dörren och går in och lägger mig på soffan igen!!

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Nu när jag tänker på det.

Jag upplever att det är "lite" för mycket glapp mellan gaspådrag och gassläpp. Alltså från motorbroms till gaspådrag så tycker jag hojen hugger/rycker lite väl mycket. Svårt att förklara.
Nu hör ju till att hojen har mer än 20 år på nacken men är det fler som kör 1000F som vet vad jag menar och kanske vet om det är normalt eller inte?
Jo det har även jag lite av på min....
Det sitter en gummi "kudde" inne i bakfälgen på det nav som bakdrevet sitter monterad -
är det inte den som glappar så är det något man får leva med har jag fått förklarad.

En fråga till, min tempmätare går aldrig upp på max hälften på skalan(rakt upp). Fläkten startar dock som den ska när man stått för länge vid rödljus en varm sommardag.
//Bruuummmm

Det är helt som det skall vara -
Kan du läsa här på #15-16

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Typiskt, typiskt, typiskt!!!Tar tag i choken och drar den emot mig. KNÄPP säger det i handtaget, så var den wire´n av.. Drar igen dörren och går in och lägger mig på soffan igen!!

Ja sånt hade aldrig hänt med en Sc24 :tungan
(Just kidd'n)

Finns säkert en orsak som ingen av oss vet varför detta hände -
kanske hade du kört omkull om du nu varit ute idag.......

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Ja sånt hade aldrig hänt med en Sc24 :tungan
(Just kidd'n)

Finns säkert en orsak som ingen av oss vet varför detta hände -
kanske hade du kört omkull om du nu varit ute idag.......

Ja man får intala sig att man hade klotat om jag nu hade tagit mig ut på vägen. Beställt en ny wire som kommer i veckan. Men med min tur så lär det komma en halvmeter snö till innan dess! :3freak

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
P
Ja man får intala sig att man hade klotat om jag nu hade tagit mig ut på vägen. Beställt en ny wire som kommer i veckan. Men med min tur så lär det komma en halvmeter snö till innan dess! :3freak
Vi får hoppas att ingen här inne kommer att klota. Jag hoppas på att värmen håller i sig och att sopbilen kommer ut snart och tar bort allt grus.:tummenupp

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Sådär ja, ny wire på plats och 160:- fattigare! Och håller med ovan talare om att vi ska undvika att klota med våra kära hojar i år. Fast jag har blivit ganska bra på det på sista tiden.

Blir ju ett par vurpor vid varje träning med enduro hojen nu för tiden. :) Fast då slipper man asfalt som nödbroms iallafall.
Har nu tagit mig 7 månader att repa mig efter den sista krashen då jag drog över styret och hittade en sten att trycka axeln i.

Men snart så är snön borta här uppe i Hammarstrand, och då blir det bara köra som gäller igen. :hej
DSCN2258.jpg

Last edited:

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
HeJ alla cbr`ère har ni startat upp än... ? Jag tog en runda på 10 mil för 3 veckor sedan... Kallt som fan men gööt som h....e.. :)

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
Nej. Jag har bara varit runt kvarteret Ett par gånger. Men håller vädret i sig så kan det bli en sväng till helgen.:rolleyes:

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Någon som har testat eller har erfarenhet av att byta koppling på CBR 1000f -
jag åker på ett byte iallafall :(

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras