Honda Cbr600f3 startar inte efter vintern.

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Helt klart möjligt att det är CDI'n som strular. Jag vet inte vilka elektronikkunskaper du har, men du skulle kunna öppna upp CDI'n och kolla om du kan hitta något uppenbart/synligt fel (brända kontaktytor, glapp, sprickor, rester från fukt).
Har du tur så hittar du något som du kan lösa med en lödkolv, har du otur så dödar du en redan fungerande CDI..

Annars så ring din lokala Honda verkstad och prata med dem, har du tur så finns det någon veteran där som kan svara direkt på om det är ett vanligt fel som han känner igen utan felsökning.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Svagström håller jag alltid på med så blir och slita upp boxen men först ska jag ut och åka ja det är ju varmt ute och då startar den hihi...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänder den inte på startgas så har du inte gnista, alternativt så har du dränkt stiften helt.

Ifall den inte startar så kopplar du på ett stift på en av cylindrarnas tändkablar och provar.
Du låter alltså tre kablar sitta kvar på motorn och en kabel får driva ett extra stift.
Sen kan du prova med startgas.

Du har ingen bensinkran antar jag?

Skulle du ha dålig nålventiler så kommer motorn fyllas med soppa och dränka stiften.
Jag fick det felet över vintern på min Kawasaki.
Alla fyra nålventiler pajade så motorn var nästan omöjlig att starta.
Full gas, ingen choke och bara nöta tills den rensat stiften.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Du det hojtar jag till om efter lön så kan jag swicha lite pengar. Idag varmt ville inte starta nöter på med bra fart på startmotorn. Höll på starta första sekunden hördes det sen bara nöta nöta sen. Rullade ut den på gatan puttade igång den enkelt på tvåans växel hmmmmmmmm

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Nöter i tre minuter inget händer springer igång den låter den gå max en minut stänger av den då startar den enkelt på startmotorn varje gång bara den hoppat igång en gång för att sen vara likadan nästa dag....

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Köper spänningsfall så det saknas spänning till allt annat efter startmotorn men varför startar den då när den väl startat en gång på startmotorn.....

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gnistan räcker inte till för att tända kall motor, varm tänder lättare. . . tror jag iaf., har något i bakhuvudet om det.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Ta bort hojens + från startmotorn. Slå på tändningen och dutta igång startmotorn från annat batteri skulle detta gå?????? Om Ja då är felet isolerat ju om den startar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köper spänningsfall så det saknas spänning till allt annat efter startmotorn men varför startar den då när den väl startat en gång på startmotorn.....

Ingen aning, men det kan väl vara något som är lite sådär lagom halvtrasigt för att fortfarande fungera men som gör att det suger i sig mer ström än vad det borde, och det är precis på gränsen för att det ska funka med en varm motor och inte en kall?
Fan vet, hann aldrig felsöka min R6 som gjorde så, och den nya ägaren sa att felet försvann med nytt, friskt batteri.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ingen aning, men det kan väl vara något som är lite sådär lagom halvtrasigt för att fortfarande fungera men som gör att det suger i sig mer ström än vad det borde, och det är precis på gränsen för att det ska funka med en varm motor och inte en kall?
Fan vet, hann aldrig felsöka min R6 som gjorde så, och den nya ägaren sa att felet försvann med nytt, friskt batteri.

Funkar det med nytt batteri så är batteriet slut, lämnar inte ström nog till både tändning och startmotor, soppapump och vad mer som går.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Lusläst hela nätet om detta läste nog om en R6 som var ungefär som min kanske var din. Jag gar även mätt mellan laddningens tre stift med godkända värden och min laddar bra. Då är det bara spänningsfall kvar. Batteriet, Kablar, Jordning.

Var till en hojmek idag fem veckor innan dom kan ta in den så det la jag ner..

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Men har provat plocka bort hojens batteri och kablat över till en ny bils batteri och den ville inte då heller starta och det talar emot allt detta om spänningsfall... Trasig startmotor som suger grymt med ampere kanske...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lusläst hela nätet om detta läste nog om en R6 som var ungefär som min kanske var din. Jag gar även mätt mellan laddningens tre stift med godkända värden och min laddar bra. Då är det bara spänningsfall kvar. Batteriet, Kablar, Jordning.

Var till en hojmek idag fem veckor innan dom kan ta in den så det la jag ner..

Jo, att den startar med bil som är igång får det att låta som om det inte bara är ett batteriproblem. Ett friskt bilbatteri borde få igång den utan problem nånstans. Mäta spänning och ström hela vägen fram till startmotorn för att se om det är nåt knep där.
Det var nog inte min R6, det var ett gammalt banlik som jag körde lite långsamma race på. Bara jag fick igång den på morgonen sket jag i hur trög den var, och den var ju bara att koppla på valfri extra strömkälla och nöta.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
Ta bort hojens + från startmotorn. Slå på tändningen och dutta igång startmotorn från annat batteri skulle detta gå?????? Om Ja då är felet isolerat ju om den startar.

Detta vill jag prova men frågan är om det är möjligt utan att all el pajar hihi

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur känns kablarna vid batteriet, är dom mjuka och böjbara hela vägen ut till polskon? Kanske kapa och klämma på nya om det oxiderat vid kabeländen. En tanke iaf.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring