Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har inte till -92 endast till 96-98 tyvärr. Vill du ha den som pdf iaf skicka PM.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Jehepp då är våren i antågande med ett ångande ryskt lokomotivs fart då !

Så nu blir det garaget i några kvällar, måste ju fixa blajden så hon mår bra till långfredagen kortegen.
Inhandlade 4 st 135 munstycken av www.braigasen.se himmla trevlig kille det där, han vet vad han pratar om :tummenupp
Jaja... tänkte smyga lite med DR.bikes luftburks modd, så idag blir det nya munstycken och burk moddning samt kalibrering av knasarna.
blir det ok så åker nog smörjkannan och polermaskinen fram åckså :hihi
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Då var det klart då, nya munstycken 135, 2 st brickor 1,1 mm st =2,2 mm lyft, öppnare luftburk, nu ska jag bara bygga om ljuddämparen. Lite konstigt att ljuddämparen är smalare invändigt än infästningen och utloppet, Nu ska det bli lika rakt igenom. test körning i morgon :tummenupp:D:yoparty
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Märkte ingen större skillnad, hon var pigg innan........... så ja vet inte jag. Det blev inget framhjulsläpp heller, tror att det behövs bänkas om man ska få till det där lilla extra.
Men ska ju inte sticka under stolen med att hon svarar rappare på gasen, så från 900 rpm till 2000 rpm går göra piggt.
hon går jämnare på tomgången också, men tycker att hon kväver sig lite om man ligger i nittio på 4:an och gasar.... men det är kanske för kallt än så länge.
Ska prova att öka piloten ½ varv, så nu moddade jag så här: main jet 135, pilot 2½ varv, 6 st 10mm hål + borttagen tratt och uppslipad dämpvägg.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Samma som många av oss andra gjort,å till skillnad mot dig kan iaf jag skriva under på att det var som en annan hoj efteråt. Min gamla urblade får jag slita med för att hålla ner fronten på de 2 första skruven. Går upp på 3an me om man e dum mot den.
Så...jag säger nog att det isf e ngt som inte stämmer.

Men den största skillnaden var dock att det där "hålet" runt 6k försvann. Det i sin tur medförde att man kör hojen annorlunda (läs-högre växel) vid vardagskörning.

Min e fö inte ihopsatt än. Hittade ju det där mkt mkt irriterande lagerljudet jag drogs med förra säsongen å det visade sig vara det enkelradiga spårkullager som sitter precis bakom kopplingen. Så det blir ett friskt dito samt att jag byter det dubbelradiga på utgående som ren serviceåtgärd.
Resten av maskin ser fan ut som ny invändigt. Mkt mkt imponerande i ljuset av att det ändå e en gammal hoj. Rent motormässigt e det enda jag eg gjort att jag klappa upp veven i svarven å micropolerade den.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
HMM blir nog bänk iallafall då, jag vill liksom hitta de sista hästarna utan att porta mm
Blir nog en genomgång efter jobbet, kanske behöver mata lite extra med piloten .
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Har nu varit ute och provat hojen lite mer seriös och fan vad skön den är!!! Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med då jag endast kört motard och offroad innan men jäklar vad den går. Sen känns det ju jäkligt mycket mer välbalanserad i kurvor.

Blev också tvungen att köpa ett nytt batteri efter att fått rulla igång hojen två ggr. Köpte ett ny yuasabatteri för 500kr med frakt från mdsbattery. Helt klart prisvärt.

Är det någon som prövat med en annan vindruta(en sån med en bubbla på)? Som det är nu åker ju all luft in under hjälmen på en och för en jäkla massa oväsen. Sen är det ju en fråga om hur pass fult det ser ut.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har nu varit ute och provat hojen lite mer seriös och fan vad skön den är!!! Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med då jag endast kört motard och offroad innan men jäklar vad den går. Sen känns det ju jäkligt mycket mer välbalanserad i kurvor.

Blev också tvungen att köpa ett nytt batteri efter att fått rulla igång hojen två ggr. Köpte ett ny yuasabatteri för 500kr med frakt från mdsbattery. Helt klart prisvärt.

Är det någon som prövat med en annan vindruta(en sån med en bubbla på)? Som det är nu åker ju all luft in under hjälmen på en och för en jäkla massa oväsen. Sen är det ju en fråga om hur pass fult det ser ut.

Det satt double bubble på min när jag köpte den. Se avatar, Satte på ett klart "standard" och tyckte att det blev mindre turbulent runt hjälmen. Jag är 1,86 lång. Ser inte lika tattaraktigt ut heller som med ett svart glas, lite turktrimvarning på det... Nu var ju min tysktrimmad till vansinne när jag köpte den, blåa bult överallt så det blev lite mycket med svart ruta också.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Hon smäller som f..n vid gasavslag, frågan är om man ska höja nålarna mer ?
Jag blir inte klok på henne, saknar trycket.
Visst blev hon piggare och rappare men inte så hon lyfter, nu väger jag iofs 95 pannor men ändå.
Man har ju läst...läst..läst & läst, hur bra det blir med lite moddning, så det borde gå att få rätt knuff.
mellanregistret har ökat men inte "herre jösses" förändring, skulle vara tacksam för lite beskrivande förändringar efter era moddningar. lite typ FÖRE och EFTER samt vad ni gjort för moddning.
ska fortsätta pilla och greja i veckan, misstänker att jag måste viga helgen åt en total genomgång....:huvet
Något är inte helt rätt justerat i allafall, någon som vet om det sitter strypningar i avgasportarna eller i röret i så fall skulle problemet sitta där.......en några hästar som trängs i kröken :D
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Var ute och testade lite mer på motorvägen idag. Är det så att det finns en svacka i registret runt 6-7' varv? Känns som den tappar lite i effekt innnan helvetet brakar loss.

Det satt double bubble på min när jag köpte den. Se avatar, Satte på ett klart "standard" och tyckte att det blev mindre turbulent runt hjälmen. Jag är 1,86 lång. Ser inte lika tattaraktigt ut heller som med ett svart glas, lite turktrimvarning på det... Nu var ju min tysktrimmad till vansinne när jag köpte den, blåa bult överallt så det blev lite mycket med svart ruta också.

Kollade hur bubbelglaset såg ut på en 92:a och det var inte fint (iallfall inte det jag såg). Frågan är vad man kan göra åt bruset i hjälmen (låter ju bra mycket mer än med min ktm).
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jonas. De tidiga Blade maskinerna e i min mening lite som en gammal traktor. Det e svårt att göra sönder dem helt enkelt.
Men samtidigt e det ju inga evighetsmaskiner varför din frågeställning tyvärr får besvaras med en motfråga i första vändan å det e hur bra koll du har på skick vad avser kompression,ventilspel samt tänddelarnas status.?
Vidare så finns det tydligen ngr olika ECU;er till tändsidan. Se till att din har "rätt" märkning (läs i tråden).
Se även till att trottlarna lyfter så mkt det går.

Flottörnivå osv givetvis...
Men i stort e det enkla apparajter att hålla på med detta å mkt mkt driftssäkra. Ett tips i sammanhanget e att du i samband med att du kollar ventilspel även kollar skick på kamkedja samt spännare. Med ventilkåpan av ser du snart nog kamaxlarnas märkning/fasning mot delningsplanet på topplocket å e den biten mkt ur fas....så behövs en annan kedja samt div löpskenor iaf. Spännaren i sig kan man enkelt göra helt manuell...

Men ja. Om du har problem av den arten du beskriver e det ngt som inte e på topp så det e nog bara att gräva sig inåt i maskineriet å ta reda på vad.:smasha
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Å...for the sake of argument. Jag väger 91 friska...så SÅ stor skillnad e det inte oss emellan å hur min jobbar har jag beskrivit sedan tidigare.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Med andra ord så blir det en genomgång i helgen, mäta klämma känna. så får det nog bli, återkommer i ämnet.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Nu har man varit ute och testat lite mer och har lite mer frågor.

1. Hojen bluddrar när man slår av på gasen. Är den felbestyckad (sitter ett slipon på) eller är det standard? Den gör fint i övrigt förutom en liten svacka i registret runt 7' varv.

2. Är ju inte van med sporthoj men fan vad jobbigt det är för ryggen. Troligen sitter jag fel men är det någon som har prövat att höja styret? Vad finns det för alternativ där?

3. Varvar man ur ettan och ska växla är det jäkligt svårt att få i tvåan sen . Är detta ett vanligt fel och vad kan man göra åt det?
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Besiktigade idag gick fint :) så nu e de bara att köra......skulle tro att jag slog rekord på att byta avgasburken när jag kom hem :banana
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top