Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nu har man varit ute och testat lite mer och har lite mer frågor.

1. Hojen bluddrar när man slår av på gasen. Är den felbestyckad (sitter ett slipon på) eller är det standard? Den gör fint i övrigt förutom en liten svacka i registret runt 7' varv.

2. Är ju inte van med sporthoj men fan vad jobbigt det är för ryggen. Troligen sitter jag fel men är det någon som har prövat att höja styret? Vad finns det för alternativ där?

3. Varvar man ur ettan och ska växla är det jäkligt svårt att få i tvåan sen . Är detta ett vanligt fel och vad kan man göra åt det?

2; Det finns risers,men sannolikt e det du som e ovan. Vad du bör lära dig e att arbeta MYCKET mer med benen. Låren framför allt. Sen ser du många av oss som "vilar" genom att sätta vä hand på vä lår å därmed komma mer upprätt när det inte gäller.

3; Det KAN vara så att du behöver kika på din koppling. Att en Blade skulle vara tungväxlad,inget e nog mer från sanningen.

1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Beställde koppling & bromshandtag idag från Kina korta modellen för 245:- gratis frakt :tummenupp

hoppas dom håller säljaren hade fått många bra omdömen av andra som köpt
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nu har man varit ute och testat lite mer och har lite mer frågor.

1. Hojen bluddrar när man slår av på gasen. Är den felbestyckad (sitter ett slipon på) eller är det standard? Den gör fint i övrigt förutom en liten svacka i registret runt 7' varv.

2. Är ju inte van med sporthoj men fan vad jobbigt det är för ryggen. Troligen sitter jag fel men är det någon som har prövat att höja styret? Vad finns det för alternativ där?

3. Varvar man ur ettan och ska växla är det jäkligt svårt att få i tvåan sen . Är detta ett vanligt fel och vad kan man göra åt det?

1. Det ska bluddra och smälla vid avslag på gasen, det är fränt.
2. Kör fortare
3. Det där är ett fel, en sån där gaffel i växellådan troligen.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
2; Det finns risers,men sannolikt e det du som e ovan. Vad du bör lära dig e att arbeta MYCKET mer med benen. Låren framför allt. Sen ser du många av oss som "vilar" genom att sätta vä hand på vä lår å därmed komma mer upprätt när det inte gäller.

3; Det KAN vara så att du behöver kika på din koppling. Att en Blade skulle vara tungväxlad,inget e nog mer från sanningen.

1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)

Tack för tipsen! Börjar redan känna mig bättre i ryggen. Kanske ska kolla lite på "DrBike-modden".. Finns den i denna tråd eller?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Last edited:

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
min hoj är drevad går det fixa så att hastighetsmätaren visar rätt? eller är det bara att gilla läget?
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Då var det dags att byta packboxar. Tänkte ge mig på det själv. Så nu har jag en liten undran hur jag skall få hojen att stå utan framgaffel. Hade tänkt mig biltemas depåstöd bak och sedan hänga upp den i taket. Men så kom jag på att dessa depåstöd finns: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82545/

Vad tror ni? Passa det stödet bra till CBR? Kommer jag komma åt, utan att det blir i vägen?
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Då var det dags att byta packboxar. Tänkte ge mig på det själv. Så nu har jag en liten undran hur jag skall få hojen att stå utan framgaffel. Hade tänkt mig biltemas depåstöd bak och sedan hänga upp den i taket. Men så kom jag på att dessa depåstöd finns: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82545/

Vad tror ni? Passa det stödet bra till CBR? Kommer jag komma åt, utan att det blir i vägen?

Jag hade depåstöd bak hände upp den
i taket fram funkade kanon
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Jaha då begrep man var felet ligger på min lite "slöa" blajd då, lite för många kugg i bak va ?
Visst är det 16 fram och 40 bak original 96-97
jag har 16/36 ????
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
1; Det e precis detta man bla adresserar med "Dr Bike" modden. Men om den e att gå för långt för dig kan du börja med att göra en lite del av den,å det e att du shimsar upp nålarna med ett par M3 brickor styck. Du mäster nålens utstick från kolven i mm med ett bra skjutmått. Tar ur centerpluggen så du kan välta ur nålen med kolven upp å ner. Installerar normalt 2st M3 brickor under resp nål så att du med nålarna tillbaka på sin plats har tagit bort ca 1mm i utstick.(Har jag för mig de e?)

Fan det börjar klia i fingrarna så måste nog göra detta redan denna säsong. Om jag fattar det rätt är inte förgasarnas nålar ställbara och man kan flytta upp dom med brickor. Fast det finns nålkit med ställbara nålar som man kan köpa. Vad är det för munstycken man ska köpa och är det någon som har koll på någon nätbutik som säljer huvudmunstycken som passar till en 92:a?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Samma munstycken överlag. Generiska M5 munstycken funkar kort sagt,å jag tog mina genom en lokal moppeverkstad här i Gbg.
De tar i sin tur från Duells tror jag det e å de kommer i påsar om 4st. Jag gav 120:- påsen om inte minnet sviker.
Jag köpte 135;or resp 140;or. Landade på 140;or i mitt fall.
En fotnot i sammanhanget e att en -92a inte har den "sköld" som senare bläjdar har mellan ramen å ventilkåpan. Skölden,som e i mjukplast,e till för att förhindra varm luft från kylet att nå upp i utrymmet där luftfilterboxen suger i sig det den behöver. Du kan tillverka ett mkt enkelt skydd själv av gummimatta eller liknande. Sitter 2st M6 fästen i ramen som du använder för att hålla hela härligheten på plats när du väl e klar.

Det med eftermarknadsnålar ser jag för en iaf inte vitsen med. Tex Dynojets prylar e bra mkt mjukare än originalen varför de slits fortare. Originalbitarna e bra skit,så med det sagt ser jag nog inte vitsen.
I sin tur kostar ett gäng M3 brickor skit å inget hos din lokale järnhandlare.
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
Samma munstycken överlag. Generiska M5 munstycken funkar kort sagt,å jag tog mina genom en lokal moppeverkstad här i Gbg.
De tar i sin tur från Duells tror jag det e å de kommer i påsar om 4st. Jag gav 120:- påsen om inte minnet sviker.
Jag köpte 135;or resp 140;or. Landade på 140;or i mitt fall.
En fotnot i sammanhanget e att en -92a inte har den "sköld" som senare bläjdar har mellan ramen å ventilkåpan. Skölden,som e i mjukplast,e till för att förhindra varm luft från kylet att nå upp i utrymmet där luftfilterboxen suger i sig det den behöver. Du kan tillverka ett mkt enkelt skydd själv av gummimatta eller liknande. Sitter 2st M6 fästen i ramen som du använder för att hålla hela härligheten på plats när du väl e klar.

Det med eftermarknadsnålar ser jag för en iaf inte vitsen med. Tex Dynojets prylar e bra mkt mjukare än originalen varför de slits fortare. Originalbitarna e bra skit,så med det sagt ser jag nog inte vitsen.
I sin tur kostar ett gäng M3 brickor skit å inget hos din lokale järnhandlare.

Hittade på nätet han ska ha 300:- för 4st 140 munstycke med frakt :(
du får jättegärna köpa fyra st 140 åt mig för 120:- & skicka dom till mig :)
 

Svenesse

Streetfighter
Gick med
9 May 2007
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Honda VFR800 -98
läste här i tråden att touringbutiken har munstycken till att modda med :) men dom har bytt art nr ringde dom & hörde mig för, såg en bild här på tråden på ett munstycke det va totalt 16 mm lång men den dom har där va bara ca 8 mm

hur ska det se ut ?? priset va nu 25:- st
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Nu tänkte jag ge hojen lite kärlek. Har köpt iridiumtändstift, drivpaket, luftfilter och oljefilter. Dessutom köpte jag ett par nya fotpinnsgummin och fyra 140munstycken. Vilken olja brukar ni köra på? Är den känslig mot lite billigare oljor typ biltema?
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag kör biltema racing olja. Fungerar alldeles utmärkt!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top