Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Står ett K&N på bordet nu, luftfiltret måste bytas ändå. Fick ett bra pris. Ang hålen i luftfiltren så är det inget jag gjort random så att säga. Är utifrån dr.bikes beskrivning bl.a. Sen så tycker jag att åsikterna runt luften verkar alla gå mot att den behöver mer luft.

Kör den varje dag till jobbet så att det är ingen fara på körningen. Men jag vet att det finns mer att hämta så att det är därför jag exprimenterar lite. Känner att har jag betalat för hojjen så skall jag ha full effekt.

Kör nu på 125 munstycken och skall montera K&N imorgon, samt ställa in bensin skruvarna. Tror att det kommer att bli kanon!


lyckatill berätta hur det gick sen. :D lär nog bluddra lite på avslag skulle jag tro. fing ingen tid och pilla på min hoj idag men en kille på jobbet fick ihopp sin vtr turbo lämna 158hk på slangen vod 0.7bar hehe sen ladda han på 1bar när han körde på gatan fy fasiken va den g¨r han kör jo på e85 hahah den hojen är sjuuuuuk

men imorgon hoppas jag få tid och pilla på min hoj..
lyckatill och jag skall försöka komma nån vart!!
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Finns de nån som har nån erfarenhet av att porta toppen på en blade 98? Ger det nått extra å i så fall hur mycket?
Vad kostar en begagnad topp att köpa?
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Kolla med Dr.Biker på forumet. han kan en bra massa om porting näre gäller honda 900rr ;)
rekomenderar att du snackar med han =)
 

Roger_Reko

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
CBR1000RR -08
900 RR Kylfläkt

Hej.
Är det någon som kan svara på vid vilken temperatur som kylfläkten ska starta? Vid stadskörning klättrar vattentempen upp mot 100 grader. Är detta normalt? Hur högt kan tempen stiga utan problem för motorn?

Tacksam för svar.
Roger Reko
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Hej.
Är det någon som kan svara på vid vilken temperatur som kylfläkten ska starta? Vid stadskörning klättrar vattentempen upp mot 100 grader. Är detta normalt? Hur högt kan tempen stiga utan problem för motorn?

Tacksam för svar.
Roger Reko


Har för mig att den ska starta på 103 eller dylikt..dock ej säker. :)

/Martin
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Står ett K&N på bordet nu, luftfiltret måste bytas ändå. Fick ett bra pris. Ang hålen i luftfiltren så är det inget jag gjort random så att säga. Är utifrån dr.bikes beskrivning bl.a. Sen så tycker jag att åsikterna runt luften verkar alla gå mot att den behöver mer luft.

Kör den varje dag till jobbet så att det är ingen fara på körningen. Men jag vet att det finns mer att hämta så att det är därför jag exprimenterar lite. Känner att har jag betalat för hojjen så skall jag ha full effekt.

Kör nu på 125 munstycken och skall montera K&N imorgon, samt ställa in bensin skruvarna. Tror att det kommer att bli kanon!


Naturligtvis ska du göra det du själv tror är rätt. Själv har jag testat de flesta modifieringar och min erfarenhet är att det blir väldigt liten skillnad som nästan bara märks i bromsbänken. De flesta modifieringar av luftburken gjorde att jag fick sämre kurva. Hade en GSXR ett tag och den "svarade" bättre än Hondan på modifieringar men skillnaden är som sagt marginell.

Mitt tips är fortfarande att inte röra luftburken mer än att möjligen byta filtret till ett tvättbart och sedan bestycka den i en bromsbänk. Jag är övertygad om att de 100 japanska ingenjörerna som utvecklat hojen har testat fram det mest optimala. Ingen skugga ska falla över Dr Bike men det är lätt att lägga tusenlappar på psykologiska effekter istället för på ren effekt...
 

Roger_Reko

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
CBR1000RR -08
Ok, behöver alltså inte vara något fel på min fläkt. Jag kan väl kanske tycka att 103-104 gr är lite väl sent att starta på, även då det är ett slutet system så är man hyggligt nära kokpunkten, eller?
Tack för era svar/
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Ok, behöver alltså inte vara något fel på min fläkt. Jag kan väl kanske tycka att 103-104 gr är lite väl sent att starta på, även då det är ett slutet system så är man hyggligt nära kokpunkten, eller?
Tack för era svar/

Då du har tryck i kylsystemet så är kokpunkten mycket högre än 100 grader. Det är normalt att fläkten startar vid dessa temperaturer.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Är min generator paj?

Har just köpt nytt batteri, men i går slutade den ladda och lyset slockna, hast.mätaren la av och den bluddrade när jag kom upp lite i varv...

Hade en underhållsladdare på innan jag åkte iväg. Kollade med voltmetern på batteripolerna och den låg på 13.4-5 volt på tomgång och 13.7-8 volt när jag varvade lite grann......:va

Hur kollar jag om den laddar tillräckligt:confused: (Vilket den uppenbarligen inte gör)
 

Dr.Bike

Guest
Naturligtvis ska du göra det du själv tror är rätt. Själv har jag testat de flesta modifieringar och min erfarenhet är att det blir väldigt liten skillnad som nästan bara märks i bromsbänken. De flesta modifieringar av luftburken gjorde att jag fick sämre kurva. Hade en GSXR ett tag och den "svarade" bättre än Hondan på modifieringar men skillnaden är som sagt marginell.

Mitt tips är fortfarande att inte röra luftburken mer än att möjligen byta filtret till ett tvättbart och sedan bestycka den i en bromsbänk. Jag är övertygad om att de 100 japanska ingenjörerna som utvecklat hojen har testat fram det mest optimala. Ingen skugga ska falla över Dr Bike men det är lätt att lägga tusenlappar på psykologiska effekter istället för på ren effekt...

Du har i ditt resonemang helt rätt. MEN! :) 100 japanska ingenjörer måste oxå ta hänsyn till buller och miiljökrav, och inget av dessa går hand i hand med prestanda...
Ser man då en tät skiljevägg INNE i luftburken med endast ett litet astmahål i ja då fattar t.o.m min mora att det är ugglor i mossen!
Kollar man sen vidare på icke vedbotrimmare hur DE har gjort (Factory Pro tex) så har HELA väggen avlägsnats osv osv
Allt utprovat i ...*tada* bänk!

Men visst, man ska inte enbart skjuta skott i mörkret... Men i detta fallet vet jag ju att det blivit en noterbar skillnad till det bättre.
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Lagom drevning cbr fighter?

Tja!

Ska byta drivpaket på bladen (-92:a).

I nuläget sitter ett kugg mindre fram och monster drev på bak.

Tänkte behålla storleken på framdrevet, frågan är bara vad jag ska välja för bakdrev. Då det är en fighter är toppfarten inte så viktig men vore ändå skönt om jag kunde ligga och cruisa i runt 160 utan att det tokvarvar.

I nuläget går varvbrytet in runt 200 på sexans växel.

Vad tror ni?
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Tja!

Ska byta drivpaket på bladen (-92:a).

I nuläget sitter ett kugg mindre fram och monster drev på bak.

Tänkte behålla storleken på framdrevet, frågan är bara vad jag ska välja för bakdrev. Då det är en fighter är toppfarten inte så viktig men vore ändå skönt om jag kunde ligga och cruisa i runt 160 utan att det tokvarvar.

I nuläget går varvbrytet in runt 200 på sexans växel.

Vad tror ni?

ja stunta min zxr förut och den gjorde drygt 200 men jag vill aldrig köra så stort drev igen (58)kugg. jag skulle tippa på att 2-4 upp bak och ett ner fram räcken om du skall stunta men ja kommer köra orginal och en kugg ner fram kanske har inte kännt på hojen en efter som jag inte fått igång den en.. :p
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
jeg behöver ett tänningslås till en cbr 900rr 98a ingen som har ett?
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Vad tror ni, ( som har mer koll än jag ), kan denna vara nåt att ha ---> http://www.blocket.se/vi/12070951.htm?ca=2_s
Är en arb.kamrat till bror min som har den så priset gick väl o förhandla litegrann... Har haft en KTM 660 men är nu sugen på o ha en sportis ett tag. Problem / positivt om den årsmodellen ( motor osv.. ). El. ska man rent utav satsa på en lite nyare årsmodell? Synpunkter o info mottages tacksamt! // Thomas
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Ska med byta drivpaket nu..vill ha lite mer acc i hojen,vad är det minsta man kan göra? öka 2 kugg bak? eller ska man gå ner ett fram?
Ska användas som brukshoj så inget stunt alltså.

Blade 99.a gäller det.

/Martin
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
Vad tror ni, ( som har mer koll än jag ), kan denna vara nåt att ha ---> http://www.blocket.se/vi/12070951.htm?ca=2_s
Är en arb.kamrat till bror min som har den så priset gick väl o förhandla litegrann... Har haft en KTM 660 men är nu sugen på o ha en sportis ett tag. Problem / positivt om den årsmodellen ( motor osv.. ). El. ska man rent utav satsa på en lite nyare årsmodell? Synpunkter o info mottages tacksamt! // Thomas

Priset är väl lite högt, men motorn va bytt till 919 varianten samt att kåpor etc verkar fräsha så varför inte..

Själv har jag en -93 som funkar klockrent och snart gått 9000mil.
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Priset är väl lite högt, men motorn va bytt till 919 varianten samt att kåpor etc verkar fräsha så varför inte..

Själv har jag en -93 som funkar klockrent och snart gått 9000mil.

Ok, ska åka o kika på den imorrn o få ta mig en provtur, får se om jag fastnar för den eller ej.. Ett par tusingar neråt var inte omöjligt tydligen så vi får se :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ok, ska åka o kika på den imorrn o få ta mig en provtur, får se om jag fastnar för den eller ej.. Ett par tusingar neråt var inte omöjligt tydligen så vi får se :tummenupp

Den verkar ju fin men priset bör väl ner 7-10 i alla fall:tummenupp
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Du har i ditt resonemang helt rätt. MEN! :) 100 japanska ingenjörer måste oxå ta hänsyn till buller och miiljökrav, och inget av dessa går hand i hand med prestanda...
Ser man då en tät skiljevägg INNE i luftburken med endast ett litet astmahål i ja då fattar t.o.m min mora att det är ugglor i mossen!
Kollar man sen vidare på icke vedbotrimmare hur DE har gjort (Factory Pro tex) så har HELA väggen avlägsnats osv osv
Allt utprovat i ...*tada* bänk!

Men visst, man ska inte enbart skjuta skott i mörkret... Men i detta fallet vet jag ju att det blivit en noterbar skillnad till det bättre.

Jag beställde ett Factory Pro kit från USA och hade kontakt med fabriken under mina modifieringar. Jag tog bort skiljeväggen enligt fabrikens anvisningar och satte deras separata filter inne i luftburken istället för orginalfiltret. Hur vi än gjorde så fick vi enbart högre toppeffekt (på papperet) men kurvan fick dippar på andra ställen. Körde man på bana där man hela tiden höll väldigt höga varv så kunde man möjligen märka en förbättring men på gata blev det ingen skillnad alls och då körde jag många timmar i bromsbänken och testade många variationer.

Tydligen är rätt flöde viktigare än högt flöde på dessa hojar. I mitt fall var inte arbetsinsatsen och kostnaden för delarna värda den marginella effektökning som det möjligen blev. Det är dock kul att du lyckats, du kanske hade mera tålamod än vad jag hade :)

Vill jag ha mera effekt i framtiden kommer jag att lägga pengarna på att öka volymen och/eller bearbeta toppen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top