Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
tror mer på obalans i fälgen eller obalans i själva däcket...
mitt styre skakar oxo i 100km/h.....bara till o gasa mer..hahaha
ska ballansera min fälg nästa vecka...
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Fanns det 2 olika kåpmodeller på 98 års modell ??

en modell med dom gamla som 97 o tidigare hade o en med dom mya 98-99 kåporna ???
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Borde inte alls ha att göra med den oljan.
5100:an är ju en 10-40 förvisso, men då säger klonkigare.
I förhållande till VAD?
Vad hade du i innan?
Jag kör min egen blejd på 15-40 och den är klockren i alla lägen. Varm som kall.
Visserligen helsyntet dårå.. men iaf.

Begynnande probs med vxl-lådans skiftgafflar kanske?
Ojusterad koppling som draggar?
Kolla upp.

Bra svar som vanligt! Skall testa med repsols olja nu, se om det blir nån skillnad eller om det är hjärnspöken som vanligt!

Då ställer jag en till.

Som sagt, blade -98, inga större mods förutom nåt extra hål i luftburken och ett micron slip-on. Vilken bestyckning bör jag ha? storlek alltså. Både lågfart och normala. Skall ta av förgasarbryggan och kika. (orginal är ju 120/40, kanske inte behövs ändras ens)

Blir nog ett K&N också, gör det någon skillnad på bestyckning?

edit: tog ner och kollade idag, allt var orginal dvs. 120/40.

Kollade även insugsgummit som dr.bike föreslog några sidor sedan. Finns inget stansat förutom A10, A8, A4 och A2 på de fyra gummina. Dock så var gummit "kant i kant" med förgasaren, lite svårt att förklara.
 
Last edited:

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Bra svar som vanligt! Skall testa med repsols olja nu, se om det blir nån skillnad eller om det är hjärnspöken som vanligt!

Då ställer jag en till.

Som sagt, blade -98, inga större mods förutom nåt extra hål i luftburken och ett micron slip-on. Vilken bestyckning bör jag ha? storlek alltså. Både lågfart och normala. Skall ta av förgasarbryggan och kika. (orginal är ju 120/40, kanske inte behövs ändras ens)

Blir nog ett K&N också, gör det någon skillnad på bestyckning?

edit: tog ner och kollade idag, allt var orginal dvs. 120/40.

Kollade även insugsgummit som dr.bike föreslog några sidor sedan. Finns inget stansat förutom A10, A8, A4 och A2 på de fyra gummina. Dock så var gummit "kant i kant" med förgasaren, lite svårt att förklara.

efter som du har moterat slipons så måste man ju ställa in hojen efter det så du bör bestycka om hojen med munstycken efter som den släpper ut mer avgaser. om den smäller på avslag beror det offta på att hojen går för snålt.

alltid när man byter till slipon eller k&n filter brukar man bestycka om hojen för att få den och gå som den ska.

du får knappast mer efekt bara i och med att byta till slipon utan du måste ju ställa in den efter sliponet.
 
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
tack för svaren,, ska kolla luft trycket imorgon, kan ju ha gått ur lite i vinter.


varför kollade jag inte luft trycket innan.

kollade i dag,, var 0.5 för lite fram och hela 0.9 för lite bak. nu blev hojen bättre,, ska testa lite mer när jag är själv på hojen,

skakar mindre i styret men inte helt borta vad jag märkte av idag.

blir det inte bra så får jag ta av hjulet och kolla balansen på det.

mvh
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Skall kolla detta. hoppas på ett pris lite senare under dagen.

Kolla på MP racing i Billesholm, Han bänkar och där står arbetskostnader..

Körde min 98:a i bänk där med mycket bra resultat.

Inköp dynojetkit+K&N filter, ca 2200kr
Inköp kamkedjesträckare, 650kr
Byte olja + filter, ca 800kr
Ventiljustering, 250kr för chims
Optimering i bänk ca 3000kr
Landade in på ca 8000kr totalt....

Resultat

124.5hk på bakhjulet :yoparty
94.6 nm i vrid :)

känns som en helt nu hoj....

Det är cbr 1000 -06 kraschkåpor.
Det kommer fler bilder.

Detta är gjort.

¤ Pulver lackad ram och sving
¤ Pulver lackade fälgar
¤ 17" fram fälg
¤ Nya kraschkåpor -06
¤ Nytt framlyse -04
¤ Uppdraget avgas
¤ Nya lager i hela cykeln
¤ Nytt bak lyse (integrerad blinkers)
¤ Lackade kåpor (white Edition)
¤ Drevning 15-44

Snygg hoj!!:tummenupp Fråga? Vilken 17" fälg använde du???? Tacksam för svar

tack för svaren,, ska kolla luft trycket imorgon, kan ju ha gått ur lite i vinter.

första körningen efter vintern?? Kan vara att du tappat luft samt att däcken deformerats lite under förvaringen "morgon sula"....kolla trycket och kör så däcket blir ordentligt varmt så borde det bli bättre....

Bra svar som vanligt! Skall testa med repsols olja nu, se om det blir nån skillnad eller om det är hjärnspöken som vanligt!

Då ställer jag en till.

Som sagt, blade -98, inga större mods förutom nåt extra hål i luftburken och ett micron slip-on. Vilken bestyckning bör jag ha? storlek alltså. Både lågfart och normala. Skall ta av förgasarbryggan och kika. (orginal är ju 120/40, kanske inte behövs ändras ens)

Blir nog ett K&N också, gör det någon skillnad på bestyckning?

edit: tog ner och kollade idag, allt var orginal dvs. 120/40.

Kollade även insugsgummit som dr.bike föreslog några sidor sedan. Finns inget stansat förutom A10, A8, A4 och A2 på de fyra gummina. Dock så var gummit "kant i kant" med förgasaren, lite svårt att förklara.

Med dynojet, k&n, moddad luftburk och slipon blev bestyckningen:

mainjet#144, needlepos#3 + 2 schims
pilotscew#2.5 turn out
 
Last edited:

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Hur många L olja i en Blade 900 - 99.a ? 2.8L med filterbyte?
Nej jag har ingen bruksanvisning..

/Martin
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Hur många L olja i en Blade 900 - 99.a ? 2.8L med filterbyte?
Nej jag har ingen bruksanvisning..

/Martin

2.8l utan filterbyte 3.1 med filterbyte tror jag vill inte säga till 100% någon får rätta mig om jag har fel :tuttar
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Detta säger Haynes manual (gäller årsm 95-99)

Viskositet: SAE10W40

Endast byte 3.5 liter
Byte + filter 3.6 liter
Motorrenovering 4.4 liter

om man backa någrasidor så fann man :D
 

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Kungshamn
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Kolla på MP racing i Billesholm, Han bänkar och där står arbetskostnader..

Körde min 98:a i bänk där med mycket bra resultat.

Inköp dynojetkit+K&N filter, ca 2200kr
Inköp kamkedjesträckare, 650kr
Byte olja + filter, ca 800kr
Ventiljustering, 250kr för chims
Optimering i bänk ca 3000kr
Landade in på ca 8000kr totalt....

Resultat

124.5hk på bakhjulet :yoparty
94.6 nm i vrid :)

känns som en helt nu hoj....



Snygg hoj!!:tummenupp Fråga? Vilken 17" fälg använde du???? Tacksam för svar



första körningen efter vintern?? Kan vara att du tappat luft samt att däcken deformerats lite under förvaringen "morgon sula"....kolla trycket och kör så däcket blir ordentligt varmt så borde det bli bättre....



Med dynojet, k&n, moddad luftburk och slipon blev bestyckningen:

mainjet#144, needlepos#3 + 2 schims
pilotscew#2.5 turn out

Tackar. Fram fälgen kommer från en cbr 600 -97
 

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Kungshamn
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Jag har bytat packboxar och olja i gaffelbena.

Kan man göra fel?

Bytte boxar, fyllde på rätt mängd olja och skruvade ihop.
Provkörde lite med ett par inbromsningar men jag tycker att det känns konstigt.

Har jag gjort nått fel???:va
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Bra svar som vanligt! Skall testa med repsols olja nu, se om det blir nån skillnad eller om det är hjärnspöken som vanligt!

Då ställer jag en till.

Som sagt, blade -98, inga större mods förutom nåt extra hål i luftburken och ett micron slip-on. Vilken bestyckning bör jag ha? storlek alltså. Både lågfart och normala. Skall ta av förgasarbryggan och kika. (orginal är ju 120/40, kanske inte behövs ändras ens)

Blir nog ett K&N också, gör det någon skillnad på bestyckning?

edit: tog ner och kollade idag, allt var orginal dvs. 120/40.

Kollade även insugsgummit som dr.bike föreslog några sidor sedan. Finns inget stansat förutom A10, A8, A4 och A2 på de fyra gummina. Dock så var gummit "kant i kant" med förgasaren, lite svårt att förklara.

Extra hål i luftburken blir sällan bra på en Fireblade. Dom är så otroligt bra avstämda redan från början. Du kanske eventuellt vinner ett par hästar på topp eller nåt men du får sannolikt bieffekter i form av ojämn kurva eller en dip längre ner i registret. Största fördelen med ett K&N är att det är tvättbart, förvänta dig ingen effektökning som märks.

Krångla inte så mycket med hojen, kör med den istället :) Det finns effekt så det räcker och blir över i alla fall.
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
bytte luftfilter idag,, blöddrar fortfarande när man släpper gasen, ibland dålig respons på gasen,

vad kan va fel?

känns som den får för mycket soppa,. men hur vet man det säkert?

tacksam för hjälp.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Tjo.. Har en fireblade 96:a svart/gul.. älskar den!.. Går hur bra som helst å allt detdär..
Finns inget snyggare! å de ska va lite oldschool.. men den börjar närma sig 5000 mil.

Kommer den gå att säga om tex 2 år, eller e det inget värde kvar i den när den gått så pass "långt"???? vill ju ha henne kvar men inte förlora för mkt $$ vid ev byte till annan hoj..
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Extra hål i luftburken blir sällan bra på en Fireblade. Dom är så otroligt bra avstämda redan från början. Du kanske eventuellt vinner ett par hästar på topp eller nåt men du får sannolikt bieffekter i form av ojämn kurva eller en dip längre ner i registret. Största fördelen med ett K&N är att det är tvättbart, förvänta dig ingen effektökning som märks.

Krångla inte så mycket med hojen, kör med den istället :) Det finns effekt så det räcker och blir över i alla fall.


Står ett K&N på bordet nu, luftfiltret måste bytas ändå. Fick ett bra pris. Ang hålen i luftfiltren så är det inget jag gjort random så att säga. Är utifrån dr.bikes beskrivning bl.a. Sen så tycker jag att åsikterna runt luften verkar alla gå mot att den behöver mer luft.

Kör den varje dag till jobbet så att det är ingen fara på körningen. Men jag vet att det finns mer att hämta så att det är därför jag exprimenterar lite. Känner att har jag betalat för hojjen så skall jag ha full effekt.

Kör nu på 125 munstycken och skall montera K&N imorgon, samt ställa in bensin skruvarna. Tror att det kommer att bli kanon!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top