Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Var ute o körde i lördags sen började motorn gå på 3 cylindrar blöddra o sen bara dog den tog den till garaget kollade att den fick soppa o att tänd kablar samt tändstift var ok men det var det,, var ute o testade en sväng samma da då gick den fint fattar inte vad det kan vara,:mad: Ingen som varit med om liknande

Brukar ju bli så när soppatorsk vankas.. Låter som att bensintillförseln ströps.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har fått tillbaka min från service nu men vet inte riktigt om den går som den skall ändå. Vad som gjordes på service var att kontrollera ventilerna, nya stift, rengöring av förgasaren och lite smått och gott.

Jag tycker att den känns lite trött fortfarande, vill inte riktigt "resa" på nån växel, borde väl rimligtvis stegra ganska snabbt.

Går lite sämre på lägre varv, svarar lite sent om man säger så. Lågfarten (kryp) går väldigt fint osv. Högre varv går också kanon.

På motorbroms så smäller det ur avgassystemet, antar att den går fett. Hade stängt idag och igår på firman så jag har inte hunnit prata med dem.

Allt är orginal förutom slip-on (micron).

Kan smällarna och lågfarten har sammaband? kanske får för mycket soppa? Nåt som går att fixa själv (testa).

Hade eventuellt be dem att bänka hojjen om jag får ett bra pris, det borde väl rätta till soppan osv. Skiter fullständigt i papperseffekten, bara den är optimerad.

En sak till, vilken storlek skall det vara på (Förgasarmunstycken?) huvudmunstyckena och insugsgummit (orginal eller mest optimerat)
 
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
hm,, min går inte upp heller på bakhjulet om man bara gasar,, lite på ettan, men inte annars,,

sen smäller det ur min med vid motorbroms,, har undrat själv om de ska va så?

vill också ha svar,, mvh
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda

På motorbroms så smäller det ur avgassystemet, antar att den går fett. Hade stängt idag och igår på firman så jag har inte hunnit prata med dem.
Om det smäller vid avslag på gas så får den för lite soppa just då, inte när du gasar.. Så det är inget man bryr sig om, om man inte tycker det är jobbigt eller nåt sånt..

Bensin filtret brukar det vara fullt med bensin eller brukar det bara vara halva ?
Nja, det brukar nog vara halvfullt..
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Upp på bakhjulet med bara gas går den om man bara vill, men med tanke på att det finns bra med kraft så borde den väl dra upp rätt enkelt? eller har jag helt fel.

Det är inte för att man är naiv eller att jag är dum. Varför jag undrar är då min erfarenhet av slangning är 95% på cross. En 250 drar du ju upp väldigt enkelt. Jag vet att vikten, kraften osv är olika. Så därför undrar jag.

all vikt är istortsett fram på den,, så det rävs lite mer än gas,, iallafall på min,
använd kopplingen men var rädd om växlarna ;P
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Som sagt, den går upp på första :) Men den svarar lite sent, alltså hackar sig fram lite för att sedan resa sig. Lite okontrollerat menar jag.
 

Lewcun

Jag
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Bredaryd (Småland)
Hoj
CBR 929 RR Fireblade -01
Har fått tillbaka min från service nu men vet inte riktigt om den går som den skall ändå. Vad som gjordes på service var att kontrollera ventilerna, nya stift, rengöring av förgasaren och lite smått och gott.

Jag tycker att den känns lite trött fortfarande, vill inte riktigt "resa" på nån växel, borde väl rimligtvis stegra ganska snabbt.

Går lite sämre på lägre varv, svarar lite sent om man säger så. Lågfarten (kryp) går väldigt fint osv. Högre varv går också kanon.

På motorbroms så smäller det ur avgassystemet, antar att den går fett. Hade stängt idag och igår på firman så jag har inte hunnit prata med dem.

Allt är orginal förutom slip-on (micron).

Kan smällarna och lågfarten har sammaband? kanske får för mycket soppa? Nåt som går att fixa själv (testa).

Hade eventuellt be dem att bänka hojjen om jag får ett bra pris, det borde väl rätta till soppan osv. Skiter fullständigt i papperseffekten, bara den är optimerad.

En sak till, vilken storlek skall det vara på (Förgasarmunstycken?) huvudmunstyckena och insugsgummit (orginal eller mest optimerat)

Du har säkert redan gjort detta, men tänkte att nämna det ändå. Det gjorde under för mig. Mappa om den, kolla att verkligen allt stämmer i en bromsbänk. efter det har jag inga bekymmer att gasa upp den på 1:an o 2:an. Med lite ansträngning går det på 3:an oxå... men då får du själv kämpa en del (rycka o slita o.... veta vad du gör, vilket jag absolut inte vet eller kan ;)

Kom o tänka på en liten sak till..
Min senaste mappning gjordes med ett Yoshimura RS-3 bolton system. Måste bara säga att just detta var som en dröm :) . Nytt kostar det 5400:- o är värt varje krona. Underbart ljud o går som ...
 
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
vad kostar det att ta hojen upp på en bromsbänk och få den justerad ?

blir det nån skillnad mot orginal?

har endast slipon på än så länge,,

mvh
 

Lewcun

Jag
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Bredaryd (Småland)
Hoj
CBR 929 RR Fireblade -01
vad kostar det att ta hojen upp på en bromsbänk och få den justerad ?

blir det nån skillnad mot orginal?

har endast slipon på än så länge,,

mvh

Jag är långt från expert på området, men har kompisar som är det. O... om jag fattat detta rätt så kan tändning o lite annat behövas o justeras när ljuddämpare byts från orginal. det kan hjälpa hojen o gå renare o utnytja de extra hk som ett effekt system "förrhoppningsvis" ger. Hoppas någon rättar mig om jag har fel angående detta.
Vad som gäller för pris har jag lite svårt o säga, har turen att kompisar har en bromsbänk.
Men, vill du ha hjälp med en eventuell justering så kan jag starkt rekomendera o kontakta Stigefelts motor. Det är Johan Stigefelts far som äger det o Johan har en brombänk. Hans team kör oxå Honda CBR... 600 dock, men jag är säker på att dom skulle kunna hjälpa dig.

Det finns säkert oxå en massa folk här som kan detta mycket bättre än jag. Jag bara kör ;) .
Men det jag kan säga säkert är att det blev skilnad med mitt nya system o när folk som begriper sig på det hjälpte mig ställa in ... det dom ställde in.

Hoppas detta hjälper dig lite, finns det något mer jag kan hjälpa dig med så är det bara o höra av sig.
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Jag är långt från expert på området, men har kompisar som är det. O... om jag fattat detta rätt så kan tändning o lite annat behövas o justeras när ljuddämpare byts från orginal. det kan hjälpa hojen o gå renare o utnytja de extra hk som ett effekt system "förrhoppningsvis" ger. Hoppas någon rättar mig om jag har fel angående detta.
Vad som gäller för pris har jag lite svårt o säga, har turen att kompisar har en bromsbänk.
Men, vill du ha hjälp med en eventuell justering så kan jag starkt rekomendera o kontakta Stigefelts motor. Det är Johan Stigefelts far som äger det o Johan har en brombänk. Hans team kör oxå Honda CBR... 600 dock, men jag är säker på att dom skulle kunna hjälpa dig.

Det finns säkert oxå en massa folk här som kan detta mycket bättre än jag. Jag bara kör ;) .
Men det jag kan säga säkert är att det blev skilnad med mitt nya system o när folk som begriper sig på det hjälpte mig ställa in ... det dom ställde in.

Hoppas detta hjälper dig lite, finns det något mer jag kan hjälpa dig med så är det bara o höra av sig.

okok,, du kan inte höra med dom om ca pris?

på en fireblade -98:a med slipon,, vad en bromsning med justeringar kan kosta?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Fixade faktiskt det idag, eller jag bokade en tid iaf för bänken :)

I början av nästa vecka så skall dom ta ett antal hojjar till bänken! :)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Vad ska du göra?

Ska du bara ut med oljan så skall det vara 3.5L, ska du också av med filter så ska du i med 3.6L.

Nån får bekräfta dock, är lite osäker på om det är samma som på min 98.
 

mrOh

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
..
Hallå

Jag har nyligen skaffat en 96:a, men varvräknaren fungerar inte.
Är det någon som vart med om något liknande?
Har inget oscilloskop att kolla signalen med (borde väl vara tändningspulser) men eftersom den går via lilla databoxen så borde väl givaren vara ok?
Tycker samtidigt att det låter konstigt att varvräknaren går sönder?

Någon som har nån idé?

//Johan
 

spektraz

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -02
tjena...jag har ju då varit tvungen att testa det här med att lägga hojen...och då lyckades jag kröka styrvikten...så jag köpte en ny och när jag skulle sätta den på plats så lyckades jag ju givet vis kröka den oxå...så jag undrar hur jag ska få i den i styret...om det e någon som har några bra tips...har pinsamt nog fått köpa en till:)

tack på förhand...
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
tjena...jag har ju då varit tvungen att testa det här med att lägga hojen...och då lyckades jag kröka styrvikten...så jag köpte en ny och när jag skulle sätta den på plats så lyckades jag ju givet vis kröka den oxå...så jag undrar hur jag ska få i den i styret...om det e någon som har några bra tips...har pinsamt nog fått köpa en till:)

tack på förhand...

menar du styränden? dom sitter längst ut på handtagen?

isåfall undrar jag hur du har bärt dig åt för att kröka den för hand?

jag har bytt ut mina och de va inget problem med det, den ska inte IN i styret, den ska sitta på änden med en skruv bara.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top