Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
En enkel fråga:

Varvar en 900 (92-95) med orginaldrevning nästan exakt 4000 rpm i 100km/h?
Har nämligen inte haft en varvräknare förut men just installerat en koso 2.

En förljdfråga: Om man drevar ner ett steg (3upp bak eller 1 ner fram) vad varvar hojen då i 100km/h?

Tycker det känns lite lågt, men körde i och för sig en högvarvig gixxer 400 innan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En enkel fråga:

Varvar en 900 (92-95) med orginaldrevning nästan exakt 4000 rpm i 100km/h?
Har nämligen inte haft en varvräknare förut men just installerat en koso 2.

En förljdfråga: Om man drevar ner ett steg (3upp bak eller 1 ner fram) vad varvar hojen då i 100km/h?

Tycker det känns lite lågt, men körde i och för sig en högvarvig gixxer 400 innan.
De är högt drevade standard, 4000rpm i 100 låter väl ungefär som min originaldrevade -98. Den ligger ungefär 1500rpm lägre på 6:an än sambon's gixxer 750 -00
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Laga stötdämpare

Mors,

Har en Fireblade -00 där jag tror att skruven för returdämpningen runddragen på ena framdämparen. Drog den för långt mot det hårdaste, och då släppte allt motstånd. Hur är konstruktionen, kollat lite i servicemanualen men blir inte klok på hur allt sitter ihop. Kan det vara att skruven bara släppt mot nån gängning eller är det gängsallad?

Är det någon som reparerat den delen och har några tips? Reservdelen kostar 3 lax och jag tänkte försöka se om det först går att gänga om eller liknande innan jag lättar på lädret.

EDIT: Nu har jag tagit isär hela dämparen och konstaterat att jag lyckats dra av själva stången. Går troligen att svetsa ihop igen, så nu är jag hoppfull! :)

Bifogar bild på skadan (de två delarna ska alltså sitta ihop).
 

Bifogat

  • returdämpare.jpg
    returdämpare.jpg
    38.1 KB · Visningar: 96
Last edited:

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Halloj.

Ännu en gaffel fråga. Upptäckte nu när jag tagit isär gaffelbenen att mitt högra är ca 1 cm längre än det vänstra, sen så är det 4 st hål nere vid botten på det högra jämfört med det vänstra.. Kan det verkligen stå rätt till? De 4 hålen på det högra benet är dessutom lite större än på det vänstra.. :va
Nån som har koll och vet om det verkligen skall vara så, kan det vara så att benen är från 2 olika årsmodeller?

Tack på förhand för tips . // Thomas
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Vet ej om det ger nåt att borra fler hål i burken, men det viktiga är att man borrar dä man SER dem i springan mellan tank och ram, för där kommer det in kalluft!
Den riktigt seriöse plastar igen sprickan och tar bort mellanväggen helt.
(och gör hålgenomföringar i ramen för andra snablar!! :) )

Sprickan du pratar om på bilden, är det springan i lockets övre kant på ovansidan????
Jag skall helt klart modda min burk i sommar.Är det originalfiltret du har på bilden??
Har du mixtrat med det iså fall??
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Har fått tag på ett slipon till min hoj och undrar nu om jag måste bestycka om förgasarna? Har för mig att jag läst att det behövs då dom är ruggigt snålt ställda orginal?

Om det måste bestyckas om, vilka munstycken ska man byta till? Eller är det bara att prova sig för? Samt är det nått mer man bör tänka på vid montering av slipon?
 

Dr.Bike

Guest
Sprickan du pratar om på bilden, är det springan i lockets övre kant på ovansidan????
Jag skall helt klart modda min burk i sommar.Är det originalfiltret du har på bilden??
Har du mixtrat med det iså fall??

Svar ja, det är den springan.
Och ja i det där fallet var det nog orig.filtret ja. Som senare ersattes med ett Kå å Änn.

;)

Har fått tag på ett slipon till min hoj och undrar nu om jag måste bestycka om förgasarna? Har för mig att jag läst att det behövs då dom är ruggigt snålt ställda orginal?

Om det måste bestyckas om, vilka munstycken ska man byta till? Eller är det bara att prova sig för? Samt är det nått mer man bör tänka på vid montering av slipon?

Läs luftburksmoden så finner du på råd. :idé
 
Last edited:

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Undrar om jag kan slänga på en framskärm från en 92-95:ans Blade på min 96:a?
Går utan problem... Fästena har du redan i din befintliga skärm :tummenupp

Inringat i rött behöver du, inringat i grönt har du på din 96'a skärm...
 

Bifogat

  • framskärm 93-95.JPG
    framskärm 93-95.JPG
    60.1 KB · Visningar: 85
  • framskärm 96-97.JPG
    framskärm 96-97.JPG
    66.5 KB · Visningar: 82
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
TjReal..TACK! vilken grym service!
Var lite orolig över fästena...

Good news! ska bli skönt att slippa finlandsfärjan där fram!

Fan va mycket mer meck det är med 96+ skärmen...vad tänkte dom på? både fulare & mer komplicerat....:confused:
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Skit, mygginvasion och kåldolmar. :mad:

Råkade köra ifrån börsen imorse och när jag kommer till jobbet så dör den av så jag får vrida på reserven.

Hur stor är reservtanken på SC28:an (RRs)?
Tacksam för svar innan jag åker hem. Vore skönt att veta om jag måste styra den halva vägen. ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ännu en CBR modifierad "Dr. Bike-style" lagom till midsommar :D Inga hål borrade i luftburken dock, bara rensat den inuti. Kör en del grus och filtret skitar igen fort nog som det är...

Har inte provkört, bara startat men det blir nog en sväng i eftermiddag för att se om tveksamheterna efter avslag försvunnit och 6:ans växel faktiskt går att använda. Passade på att dreva om med 44 bak åxå :tummenupp

Bricka funkar utmärkt som mekbord men faaan va krångliga fjädrarna var att få tillbaka i husen... :gnissla

Edit: Jorå, provkörning utföll väl :yoparty
Kunde kanske höjd nålarna en bricka till, inte riktigt skarp där men inte så mycket att jag orkar bry mig. Accar numera på 6:an åxå långt uppe i varvtalet och skojar gärna till det med poweruiilisar vid 5000 rpm om man lämnar trafikljus för fort :rolleyes:

Sambon's gixxer får akta sig, inte illa för en gammal traktor :tungan
 

Bifogat

  • DSC00115.JPG
    DSC00115.JPG
    226.7 KB · Visningar: 128
Last edited:

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Gislaved
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
Hej.

Funderar nu på att köpa en cbr 900 -92 - 95, och undrar vad man bör ge för en som gått mellan 3000 - 5000 mil som är i rätt så bra skick? På Blocket ligger de på ungefär 27000 till 35000????? Är dessa priser rimliga?
Och är det nåt speciellt man behöver tänka på vid köp av Blade?

// Fluxen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top