Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Seagulz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Fireblade-96
Hur lossa nål till förgasare fireblade -96?

Vet någon hur verktyget som skall användas för att lossa nålen till förgasare för Fireblade -96 skall se ut?
Eftersom den sitter djupt ner i ett gängat hål kan jag inte se hur den ser ut.
Mvh
Leif

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Tja! Ta bara en av skruvarna till trottel locket och gänga ner den, sen drar du upp "plast stången" genom att dra i skruven och vips så får du ut nålen... :tummenupp

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Någon som har provat ut/har en bra dämparinställning?
Har bekymmer med att min inte riktigt hänger med, utan tappar fästet över dom smågupp som vi tyvärr har alldeles för gott om här.
Provade att återställa till hondas rek inställningar och visst blev det bättre, om än inte perfekt.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Någon som har provat ut/har en bra dämparinställning?
Har bekymmer med att min inte riktigt hänger med, utan tappar fästet över dom smågupp som vi tyvärr har alldeles för gott om här.
Provade att återställa till hondas rek inställningar och visst blev det bättre, om än inte perfekt.

Skulle också vilja veta hur det skall vara... ställde min lite mjukare bak, då den var lite väl hård. Men sen kan man ju ställa retur m,m. Vågar inte pilla för mycket, för då blir det väll skit av allt ihop. :)

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Denna setup är skaplig på -98-99:eek:r.
Gaffel :
Fjäderförspänning : 3 varv synliga.
Retur : 1 varv från max.
Komp : 1 1/4 varv från max.
Däcktryck gata 34 psi
Bak:
Fjäder : 4 hack från max.
Retur : 1/2 varv från max.
Komp : 1/4 varv från max.

Däcktryck gata 38 psi.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Ngn som vet vilka framhjulslager man ska ha till en -97?
Tänkte få åka och köpa dom före jag skruvar isär skiten.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Gaffel :
Däcktryck gata 34 psi
Bak:

Däcktryck gata 38 psi.

Kör du med den nu? Stor skillnad? Vad är orginal?

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Då var luftburksmodden fixad samt större munstycken osv. Betydligt bättre drag i hojen nu :)

En fråga. När jag lägger i 1an samt oftast 2an så är det som jag sparkar i dom utan koppling, det smäller som bara f-n däremot brukar det inte förekomma på högre växlar. Är det såhär på alla eller vad kan det bero på? renovering av låda/koppling kanske? Alltså det smäller rejält. Däremot om jag växlar innan jag släppt gasen helt så brukar det inte smälla, men har jag frikopplat o ingen gas typ då smäller det.

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Då var luftburksmodden fixad samt större munstycken osv. Betydligt bättre drag i hojen nu :)

En fråga. När jag lägger i 1an samt oftast 2an så är det som jag sparkar i dom utan koppling, det smäller som bara f-n däremot brukar det inte förekomma på högre växlar. Är det såhär på alla eller vad kan det bero på? renovering av låda/koppling kanske? Alltså det smäller rejält. Däremot om jag växlar innan jag släppt gasen helt så brukar det inte smälla, men har jag frikopplat o ingen gas typ då smäller det.

De e standard att de smäller lite, de gör de på alla hojar mer eller mindre. CBRen kanske e något ljudligare än en del andra hojar.

Edit: Kolla att du har rätt spel på kedjan det kan göra att det låter lite mer om den är för slak.

Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11

Gött å höra att det ger resultat med modden. Skall fixa till min med i sommar tänkte jag... lurar även på mindre drev fram. Men blir kedjan för lång då?

Är det svårt att byta munstyckena, kanske räcker med lite sprängskisser och ett par kalla?

Ang. växellådan så smäller det väll alltid lite. Jävligast är när man råkat få i friläge under färd. :)

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
Är det svårt att byta munstyckena, kanske räcker med lite sprängskisser och ett par kalla?

Ang. växellådan så smäller det väll alltid lite. Jävligast är när man råkat få i friläge under färd. :)

Munstyckena var enkelt att byta, när man får bort tanken och luftburken. Allt sitter relativt åtkomligt. Hade en sprängskiss som fanns på nätet när jag gjorde men behövde inte använda den. Men ska se om jag inte kan hitta igen den åt dig.

Hehe ja friläge har man ju råkat få i ibland vid fullt gaspådrag från korsningar och naturligtvis är det ju alltid folkstorm just där vid det tillfället som får njuta av en CBR på typ 3ggr varvstopp ca 30000 varv :huvet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gaffel :
Däcktryck gata 34 psi
Bak:

Däcktryck gata 38 psi.
Jodå, förutom att man drar åt fjädringen så jädrarns hårt (nåja, men det är relativt) med komp och retur att den inte jobbar särskilt bra. Visst, den är hård och stabil... Jag körde ungefär denna inställning men skruvade tillbaka returen 1/2 varv ytterligare för att få fjädringen att jobba istf bara vara stum. Har inte bestämt än hur det blev, hojen hoppar och ormar iaf mindre men är inte direkt nån banraket... Nu funkar den men det känns som att det är dags för renovering istället :D

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
Har funderingar på att göra en ventiljustering på hojen då jag inte vet med säkerhet om det är gjort en, finns kvitto på att det är gjort innan den importerades men det var ett tag sen samt vet inte om man kan lita på det.

Är det något man kan göra själv eller måste man lämna in den? Känns onödigt dyrt att lämna in hojen för rep om man kan göra det själv, dom tar ju sjuka timpriser. Något som har någon sida med sprängskiss samt teknisk data om just detta på nätet eller kanske bokform och kan kopiera/scanna in o skicka?

Samt om det går att göra, är det något jobbigt ingrepp eller något man klarar av på en dag?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Hejhej alla vilda cbr 900 åkare!
Har precis köpt en cbr 900 1992 men det är lite att fixa på den så nu gäller det att hitta delar till den.

Sökes:
Vänster motorkåpa
Vänstra kåpan som är längst ner, skulle gärna försöka få tag i den som är ett knäpp upp också om nån har en sådan
Så behöver jag en av dom 2 kylarslangarna som sitter där nere på vänster sida, det är inte den som går till kylaren :tungan

Oj vilken bra förklaring, ska försöka fixa lite bilder på hojen nästa vecka :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln