Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Byta hjullager!?

Har tyckt hojen bettet sig lite konstigt i kurvor. Som en hackande känsla och att bakdelen vandrat utåt typ... svårt att förklara men ni fattar säkert.

Så nu när jag äntligen köpt depåstöd så palla jag upp hojen och kände på däcket. Å visst fan var där glapp. Ett par mm kunde man rör däcket i sidled och det klonka lite i det. Så nu blir det till att meka.

Har jag fattat det rätt så sitter det tre lager, två till hjuler och ett vid drevet. Har bytt på crossen jag hade och det var ju inte så svårt så jag antar att det är ganska lätt på CBR:en med... eller?

Vad kan lagren kosta tror ni? Har ni några andra tips som kan vara bra att ha med sig? Måste det dra med moment? Blir det till att skruva isär allt som går att skruva isär, som drev, skiva m,m?

:confused:
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.

Du kanske också har dåliga lager :gnissla
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har bekymmer med bakdämparen på min hoj :( hur jag än ställer och donar så upplever jag ingen skillnad, problemet är följande = våra USLA norrländska vägar.
Om jag kör på en serie av mindre gupp alt ett tvärt mindre gupp så upplever jag det som att inte stötdämparen "hinner med" utan bakhjulet är i luften i ca 0,5-1 sek med följd att hela ekipaget bromsas in när däcket åter hamnar på vägen.
Trodde ett tag att jag körde med för sträckt kedja, så jag ändrade spelet till 3,5-4 cm, helt utan skillnad.
Vad göra? Har snart provat alla inställningar som finns.

Jag skulle prova med lös förspänning, hård kompressionsdämpning och mjuk returdämp.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Det är väl 100:de gången frågan dyker upp men....Hur får jag upp hojen på..

Skämt åsido, med risk för att framstå som helt lost, så undrar jag om det är något speciellt märke på 140 munstyckena och och tjocklek på brickorna som skall inhandlas för förgasarmodifieringen?

Tänkte göra ett ingrepp under semestern nästa vecka.

//Johan W
 

Seagulz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade-96
Det är väl 100:de gången frågan dyker upp men....Hur får jag upp hojen på..

Skämt åsido, med risk för att framstå som helt lost, så undrar jag om det är något speciellt märke på 140 munstyckena och och tjocklek på brickorna som skall inhandlas för förgasarmodifieringen?

Tänkte göra ett ingrepp under semestern nästa vecka.

//Johan W

Det var väl bara dubbla M3 brickor och vad jag förstod var det inga speciella munstycken förutom inner diametern som motsvarar storlek 140.
Ni som har gjort moden, vad blev resultatet?
Gjorde den själv förra veckan men kör med original ljuddämpare, tror jag skall prova att gå ner till 135 i storlek.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Det var väl bara dubbla M3 brickor och vad jag förstod var det inga speciella munstycken förutom inner diametern som motsvarar storlek 140.
Ni som har gjort moden, vad blev resultatet?
Gjorde den själv förra veckan men kör med original ljuddämpare, tror jag skall prova att gå ner till 135 i storlek.


Det var mc handlaren som frågade efter det och jag hade inget svar på det.
Kör själv med ett gammalt yoshi helsystem och tänkte fixa till luftburken också. För att tydliggöra ang brickorna, är en m3 alltid av samma storlek?:va

Ingen som har lite bilder från en operation?
 
Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Nu ligger det en begagnad luftburk på posten och väntar. Tänkte sätta kapen i den, ifall det skulle gå åt helvete så har jag ju min gamla kvar. :cdevil
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Jag skulle prova med lös förspänning, hård kompressionsdämpning och mjuk returdämp.


Jag provade med fjäder i läge 2, komp ett halvt varv från max och returen ute 2 varv.
Blev magnifico ! Slutade iaf att studsa efter vägen ;)
1000 thanks för hjälpen.:tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har upptäckt att mitt styre har ett slags mittläge, d.v.s. om jag lyfter upp hojen så framhjulet hänger i luften och vrider styret sakta så känner jag när det står rakt. Känns inte som om något glappar, men jag undrar om det ska vara så här?:confused:
 

Seagulz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade-96
Jag har upptäckt att mitt styre har ett slags mittläge, d.v.s. om jag lyfter upp hojen så framhjulet hänger i luften och vrider styret sakta så känner jag när det står rakt. Känns inte som om något glappar, men jag undrar om det ska vara så här?:confused:

Var likadant för mig, hade blivit märken på innerringen, dessa fördjupningar gjorde att det fanns ett "mittläge". Bytte lagring och det försvann.
 

Seagulz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade-96
Bara för att vara säker, vilken lagring talar du om, och vart sitter den? Vackra 2-färgsbilder från paint mottages tacksamt för en okunnig.

Jag pratar om styrlagret. Bifogar en dålig bild på detta, det är alltså lagren på POS 8 OCH 9, dessa är delade i en ytter och innerdel. Om kontaktytorna är slitna och får gropar blir effekten att den gärna stannar i en "dal". Byt dessa lager och det försvinner. De nya lagren är dessutom av en annan typ med rullar istället för kulor och gäller troligen på din också, min -96. Gör inte som jag när jag skulle demontera den nedre ringen som sitter med grepppassning lyckades jag slipa in i materialet på den undre gaffelkronan. Är man försiktig är det nog inget problem. Kanske använda avdragare också.
 

Bifogat

  • 900RRparts 95.jpg
    900RRparts 95.jpg
    86.6 KB · Visningar: 80

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej söker vänstra motokåpan till min cbr 900 -92, någon som har en extra liggande :) ? Kåpor behövs inte mera för jag tänkte bygga fighter, blir lite billigare, tackar dock för alla pm jag fått.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Har moddat luftburken idag och provkört lite, utan ombestyckning. Kan nog kanske bli bra när jag bytt munstyckena, nu bluddra den mera än förut.

Så vad skall jag inhandla för storlek? 2x135 och 2x140? Eller skall man prova 140 på alla? Va ligger dom på i pris?

Sen skall man väll skruva på några blandningskruvar eller nått?
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Har moddat luftburken idag och provkört lite, utan ombestyckning. Kan nog kanske bli bra när jag bytt munstyckena, nu bluddra den mera än förut.

Så vad skall jag inhandla för storlek? 2x135 och 2x140? Eller skall man prova 140 på alla? Va ligger dom på i pris?

Sen skall man väll skruva på några blandningskruvar eller nått?

Jag kör med 140 på alla 4a, funkar bra på min. Luftskruven öppnade jag ett halvt varv.

Ett munstycke brukar kosta kring 20:- ta med dig ett av dom gamla så du får rätt bara, finns olika. Om du inte vet vad förgasaren heter.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Jag kör med 140 på alla 4a, funkar bra på min. Luftskruven öppnade jag ett halvt varv.

Ett munstycke brukar kosta kring 20:- ta med dig ett av dom gamla så du får rätt bara, finns olika. Om du inte vet vad förgasaren heter.

20 spänn bara? Jag ringde till Bike idag och hörde, dom skulle nästan ha 400:- för alla fyra.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top