Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Tjo!

Nybliven gamelblade ägare här!
Har insett att min hobby kostar för mycket pengar per uttnyttjad tid så jag fick för mig att en blade från 92 var alldeles lagom :D

Har ett par frågor någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig med:

Efter en snabb genomgång av tråden inser jag att en liten titt på luftburk och förgasare kan vara på plats, såg att det mest lite "nyare" blades som blivit moddade men det borde vara ungefär samma grej med min 92:a? dvs större munstycket (140) och hissade nålar.

Nästa fråga rör belysningen, det sitter två st H4 lampor i denna, men endast den vänstra av dom är inkopplad på halvljuset... vilket jag tycker är lite slöseri med lampor när det finns en i höger också. Bör inte vara några problem med att dra en liten extra kabel emellan och få lite mer ljus, eller? någon som testat eller har någon åsikt för eller emot? Generatorn borde väl palla för 2x55W halvljus då helljuset är på 2x60w.


/Joël
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Tjena och GRATTIS.

Har inte provat att dra kabel på en CBR mellan lysena men det funkade utan problem på min YZF 750 så det borde funka även på en Honda.

Kolla med Patrik " Kamikaze Kid" om olika moddar, han och Dr Bike jobbar rätt nära.
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Tjena och GRATTIS.

Har inte provat att dra kabel på en CBR mellan lysena men det funkade utan problem på min YZF 750 så det borde funka även på en Honda.

Kolla med Patrik " Kamikaze Kid" om olika moddar, han och Dr Bike jobbar rätt nära.
Tack o tack :)

Då blir det nog till att fixa dubbla lysen i vinter + en massa annat roligt. Tanken är att det skall monteras krashpuckar, stompgrips och nya fotpinnar innan nästa säsong iaf.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Är det någon som har koll på om det är likadant avgassystem alltså grenrör och anslutning till slutburk 92-99?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Tack o tack :)

Då blir det nog till att fixa dubbla lysen i vinter + en massa annat roligt. Tanken är att det skall monteras krashpuckar, stompgrips och nya fotpinnar innan nästa säsong iaf.

jag tror inte den går igenom besiktiningen med dubbla halvljus.. sätt dit en strömbrytare, det sitter på min.. om gubbarna i blåställ skulle börja fjompa sig...
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
jag tror inte den går igenom besiktiningen med dubbla halvljus.. sätt dit en strömbrytare, det sitter på min.. om gubbarna i blåställ skulle börja fjompa sig...

Det har du nog rätt i, såg nu att "helljusglaset" var mycket klarare, dvs mindre räfflor i glaset. En lite lampströmbrytare eller så är ju inget problem att sätta på kabeln. Jag har ju hela vinter på mig :D
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Bladefighter

Har köpt mig en fightad cbr 900 från 1996 svinbilligt. Den går bra i motorn, knackar dock lite, men allt annat beter sig som det ska. Den har gått över 7000 mil och har ingen servicebok.

Nu under vintern planerar jag att snygga till den lite, byta framljus bla.

Men vad tycker ni jag ska göra åt motorn för att den ska må så bra som möjligt, bortsett ifrån det uppenbara olja, filter, luftfilter? Kan man ge sig på t.e.x ventiljustering själv eller är det bara dumt?

Har även inhandlat ett 14 kuggs framdrev, gillar ax på låga varv istället för toppfart, den är ju en fighter. Det borde väl snabba till hojen 0-100 eller?

Uppskattar tips och råd.:tummenupp
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Har köpt mig en fightad cbr 900 från 1996 svinbilligt. Den går bra i motorn, knackar dock lite, men allt annat beter sig som det ska. Den har gått över 7000 mil och har ingen servicebok.

Nu under vintern planerar jag att snygga till den lite, byta framljus bla.

Men vad tycker ni jag ska göra åt motorn för att den ska må så bra som möjligt, bortsett ifrån det uppenbara olja, filter, luftfilter? Kan man ge sig på t.e.x ventiljustering själv eller är det bara dumt?

Har även inhandlat ett 14 kuggs framdrev, gillar ax på låga varv istället för toppfart, den är ju en fighter. Det borde väl snabba till hojen 0-100 eller?

Uppskattar tips och råd.:tummenupp

ventiljustering e ju inte dumt.. du kan ju mäta själv... men lämna in det om det inte stämmer..
 

Mr Insane

Sinnessjuk
Gick med
13 Feb 2007
Ort
Tunabackar, Uppsala
Hoj
CBR900 RR
Vet inte om de har vart uppe förr.. sökte lite men hittade inget.
hur lika är motorfästena på 919 och 929?
har en ram från en 929 -00 och en motor från en 919 -96
nån som vet om det passar?
Har inte tänkt att hämta hem ramen ens om motorn inte passar, den ligger lite långt bort.

mvh Mange
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tänkte höra om det är någon som vet vad det är för diameter på clipon-styret på Fireblade -98? På själva delen som tex gasrullen sitter på.

Anledningen är att jag har hojen på vinterförvaring ca 15mil från mig och det kommer dröja innan jag kommer åka till den o kan mäta...

Så jag vore mycket tacksam om någon vet eller kan mäta på sin!!! :)
 

SuperMike

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Cbr954RR
Nu är jag också en stolt ägare till en Fireblade, en 954 närmare bestämt. :tummenupp


Någon som vet om det är krångligt att plocka bort svingen på dom?:confused: Tänkte nämligen måla den svart.
 

Björkner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Hagfors
Hoj
Cbr 1000 -2008
Hej allla som hör riktig hojj! någon som har en styrdämpare tillsalu, 954-02?
vart brukar ni köpa drivpaket däck osv. hör av er om ni vet något billigt ställe! gott med en riktig tråd!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
drevning

har en fightad fireblade -96:a. Går svinbra men den är ju drevad för hög toppfart, jag vill ha ax från 0-100. Köpte mig ett 14 kuggs framdrev, orginal 16 kuggar.

Det borde väl göra den rappare inom 0-100 området?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tänkte höra om det är någon som vet vad det är för diameter på clipon-styret på Fireblade -98? På själva delen som tex gasrullen sitter på.

Anledningen är att jag har hojen på vinterförvaring ca 15mil från mig och det kommer dröja innan jag kommer åka till den o kan mäta...

Så jag vore mycket tacksam om någon vet eller kan mäta på sin!!! :)
Är ganska säkert japanstandard 22 mm
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Tycker du det??
Det är ju inte den lättaste men... har varken kunskap eller möjlighet att ordna detta då jag bara är en simpel medlem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top