Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Är det någon som vet om det skiljer någonting på bakfälgarna mellan årsmodellerna på Fireblade?

Tänkte om tex -95:ans bakfälg passar på en -98.

Mkt tacksam för snabba svar!

EDIT: Vet någon om CBR 600f -99 (PC35) framfälgen passar på en Blade -97 framgaffel? Såg bara något om PC31...

Last edited:

Mr2takt

mr2takt, just nu på diesel...
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Honda CBR900rr -93
Streetfighterstyre

Hej, tänkte bygga om min 93a till streetfighterstuk i vinter, hur gör man för att få dit ett cross styre, behöver man köpa en ny styrkrona och var gör man det i så fall? :va

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Liten fråga,
Hur står sig en fireblade 900rr mot nyare sporthojar (R1, zx10r osv) I acceleration och toppfart?

INGENTING hänger på hojen, allt på föraren, med det du jämför. Det finns gubbar som kommer med gamla körskolehojar som spöar skiten ur unga killar på nya R-hojar, skulle man byta hoj med förare här så blir resultatet detsamma..så ställ frågan till dig själv kommer JAG kunna köra fortare på en Honda cbr 900, mot en R1 , Z10 r osv, mitt svar blir tror inte det:)
Tycker du de gamla är dyra så min är till salu för mycket vettig penning(vad du nu tycker är gammalt..):tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
min 00:a me helsystem spöar polarns gsxr1000 -02 !
Min -98 kommer snart att få 17-tums framfälg, då kommer den lätt att hänga av nyaste R1:eek:rna... :yoparty

Sorry, fredags-spam :rolleyes:

..så ställ frågan till dig själv kommer JAG kunna köra fortare på en Honda cbr 900, mot en R1 , Z10 r osvp
Jag tror han menar acc rakt fram samt toppfart, saker som räknas. Då är det egentligen enklare att titta i tabeller än att fråga här. Hojar av samma typ med likartade siffror på vikt/effekt har ju troligen likartade prestanda åxå...

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Min -98 kommer snart att få 17-tums framfälg, då kommer den lätt att hänga av nyaste R1:eek:rna... :yoparty

Sorry, fredags-spam :rolleyes:

Verkligen....
:)
Da det i en blindtest mellan 16' och 17' fram pa en blade, kord av racerforare pa en bana, inte skilde mer an knappt matbara tider.
Vi talar tiondelar pa ett varv.

Ingen kunde heller saga vilket hjul de hade pa nar de kom in....

Sa det ar placebo alltihop.

Skiljer bara 3mm pa rullradien oxa da 16' har ne hogre profil.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Lilla (h)julafton idag :rolleyes:

Nåja, nån julkapp var det ju inte som landade i garaget men för $300 + tullens avgifter inte så vansinnigt dyrt heller. Nu återstår bara att försöka få den på plats... :D

Bifogat

• DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    113.1 KB · Visningar: 96

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Klockren tråd! :tummenupp
Mycket matnyttigt för en nybliven Bladeåkare.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
...till 98-99 får man ta vfr 800 98-04 fälgen o få fästena för skivorna omgjorda

finns en firma i tyskland som gör det kostar 99€
Har varit i garaget och mätt upp fälgarna lite snabbt. Av nån anledning är CBR-fälgen smalare över fästena för skivorna men bredare över lagren :va

CBR:
Bredd mellan skivor = 100 mm
Mått skivfäste-ytterkant höger = 14 mm
Mått vänster = 20 mm

VFR:
Bredd = 107 mm
Mått höger = 8,5 mm
Mått vänster = 14,5

Det sitter likadana lager och likadana tätningar i dem, så lagrets avstånd till ytterkanten ska vara samma på bägge fälgarna.

Lite snabb och krokig huvudräkning säger att VFR-fälgens skivfästen behöver fräsas ner 3,5 mm på varje sida (skivorna tar faktiskt i gaffeln annars) och att nya hjuldistanser som är 2 mm längre behöver fixas. (100+14+20=134, 107+14,5+8,5=130 åsså delar man skillnaden på 2)

Ska man behöva skicka fälgen till Tyskland för det? Landar ju på 2000,- innan den är tillbaka med frakt och allt :gnissla

Last edited:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Vad för framdäck kör bladeåkarna på då? börjar bli bra dags att byta nu när det är helt blankt ;)

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Vad för framdäck kör bladeåkarna på då? börjar bli bra dags att byta nu när det är helt blankt ;)

Jag kör på Metzeler Sportec M3, kan verkligen rekomenderas.:tummenupp Har kört ca 200mil på de nu och de är knappt märkbart slitna, endast lite på kanterna pga 4bandagar... De har grymt bra grepp och klarar av riktigt högt tempo på bana, funkar dessutom bra i väta! :yoparty

EDIT: Jag har de både fram och bak... Men har kört med M3:an fram och Bridgestone Bt002 pro medium bak, men märkte inte av att M3 däcket släppte något iaf.

Last edited:

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag kör också med Metzeler Sportec M3, kanon bra däck!

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Du nämner inte om din 94a är helt orginal, eller om det tex är bytt avgasstystem/luftfilter. Orginal så har dom en svacka mellan 6-7k, speciellt då 98-99 års modell, dom är helt hopplösa orginal. Jag har en 98a själv som jag fick att gå bra efter dr bikes luftburks mod (läs i början av tråden).
Någon Fireblade-ägare som känner igen mitt problem?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=191497

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Den är helt original förutom slipon.
Även luftfilter var original både innan och efter service.

Jag märkte också en svacka på min -98:a vid dessa varvtal men inte så att den gick ojämnt och ryckigt.
Det gör min -94:a.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...