Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Jag fick betala drygt 1200kr/mån halv, avställningsbar hos if, Orkade inte ringa runt och fråga hos andra heller, ska ställa av den om några veckor. Ska ringa runt till våren och fixa billigare har jag tänkt.

Så överdrivet dyrt är det väl ändå inte. De flesta bolagen ville ha ungefär 5-600 kr/mån för halv. Men så hade jag en jävla tur eller nått, för när jag ringde Sauls för andra gången och skulle teckna min försäkring hade de sänkt priset? Första gången jag ringde låg de runt 500kr som de andra bolagen, men helt plötsligt ville de bara 270kr/mån. Iofs är min reggad som 57kw... eller va det nu var.

Jag är nyss fyllda 26.
 

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Billigaste jag hittat var Trygghansa 980:-/månad halv. Ej avställningsbar så jag kommer "sälja" den till brorsan under vintern istället.
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
Metalliskt Missljud

Har mina misstankar om vad det kan vara för fel men tänkte ändå höra mer er som vet...

Igår är jag körde fick jag plötsligt ett metalliskt missljud från motorn.
Det låter ungefär som om någon skjuter med en kulspruta..
Stängde såklart av motorn direkt och tog hem hojen.

Kan det vara något med kamkjedjan?
Hojen gick fortfarande som innan förrutom missljudet.
Någon som har liknande erfarenheter

/ Peter
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Behöver snabbt svar nu, passar 98-99 framgafflar på en 97:a
är tydligen olika artikelnr, men de behöver ju inte betyda att de inte passar
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har mina misstankar om vad det kan vara för fel men tänkte ändå höra mer er som vet...

Igår är jag körde fick jag plötsligt ett metalliskt missljud från motorn.
Det låter ungefär som om någon skjuter med en kulspruta..
Stängde såklart av motorn direkt och tog hem hojen.

Kan det vara något med kamkjedjan?
Hojen gick fortfarande som innan förrutom missljudet.
Någon som har liknande erfarenheter

/ Peter

Hoppas du inte råkat ut för skjutet vevstakslager på 3:e cyl. Ska tydligen vara vanligt har. Sök på forumet så hittar du massa info. Har för mig att man skulle kolla om det fanns "guld färgade" spån i oljan. Isåfall är lagret kass och det blir väldigt dyrt.
Orsak: dålig smörjning om då man åker bakhjul/framhjul, eller har för lite olja i hojen.


Om kamkedjesträckaren är trasig så att kamkedjan blir slapp så brukar det rassla till när man startar. Låter mest när den är kall (iaf på en fzr 600)...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Behöver snabbt svar nu, passar 98-99 framgafflar på en 97:a
är tydligen olika artikelnr, men de behöver ju inte betyda att de inte passar
Benen i sig, men inte kronorna. Andra mått på offset och bredd har jag för mig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Typiskt.. det innebär alltså att man måste ha hela fälgen med skivor och allt om de ska passa? :huvet
Ja, 97:as hjul passar inte utan vidare i 98:as gaffel. Det är därför vi som har dem är så griniga när det gäller byte till 17-tum. Till 97:an funkar 600:ans hjul rakt av, vi måste modda VFR800:fälgar för att det ska funka enklast...
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ja, 97:as hjul passar inte utan vidare i 98:as gaffel. Det är därför vi som har dem är så griniga när det gäller byte till 17-tum. Till 97:an funkar 600:ans hjul rakt av, vi måste modda VFR800:fälgar för att det ska funka enklast...

Är det samma gaffel från 92-97?
Kan man sätta på 900ans bromsskivor på cbr600 fälgen? Eller går det att köra med 600ans små skivor och 900 oken?
 
Last edited:

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
du skriver att du "sälja den till brorsan", kommer man undan försäkringspremien då?

En försäkring upphör att gälla när man säljer den, det är ju uppenbart. Försäkringsbolagen kan inte göra något även om dom vet att det är brorsan du säljer till eller någon inom familjen, hojen har bytt ägare thats it. Den upphör därmed att gälla från datumet ägarbytet träder ikraft.

Sen köper jag tillbaka den till våren igen och ställer på den :)
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
Tackar för svaret. ska söka lite till.

Hoppas du inte råkat ut för skjutet vevstakslager på 3:e cyl. Ska tydligen vara vanligt har. Sök på forumet så hittar du massa info. Har för mig att man skulle kolla om det fanns "guld färgade" spån i oljan. Isåfall är lagret kass och det blir väldigt dyrt.
Orsak: dålig smörjning om då man åker bakhjul/framhjul, eller har för lite olja i hojen.


Om kamkedjesträckaren är trasig så att kamkedjan blir slapp så brukar det rassla till när man startar. Låter mest när den är kall (iaf på en fzr 600)...
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Liten fråga,
Hur står sig en fireblade 900rr mot nyare sporthojar (R1, zx10r osv) I acceleration och toppfart?
 

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
halmstad
Hoj
-
Tja!

Skall köpa motorcykel nu i vinter tänkte jag då dom verkar vara billigare just då? Har inte kortet än men skall göra uppkörningen i vår hade jag tänkt och då ökar ju priserna på hojjarna om jag fattat det rätt!

Så jag har kollat på CBR900RR och har bestämt mig för att det blir en sån... men jag är lite orolig över försäkringen och vilken årsmodell jag kan få för max 45tusen.

Är 22 och bor i en lite mindre stad, så om någon av er med liknande ålder osv kan rekommendera något försäkringsbolag så vore det jätte snällt ;D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tja!

Skall köpa motorcykel nu i vinter tänkte jag då dom verkar vara billigare just då? Har inte kortet än men skall göra uppkörningen i vår hade jag tänkt och då ökar ju priserna på hojjarna om jag fattat det rätt!

Så jag har kollat på CBR900RR och har bestämt mig för att det blir en sån... men jag är lite orolig över försäkringen och vilken årsmodell jag kan få för max 45tusen.

Är 22 och bor i en lite mindre stad, så om någon av er med liknande ålder osv kan rekommendera något försäkringsbolag så vore det jätte snällt ;D

Vad du får beror lite på när på året du köper och vart i landet hojen finns, skick osv, men säg att under vintern borde du kunna få en 01 eller nyare för 45. Försäkring är individuellt, fixa några registreringsnr och ring runt för att få ditt pris.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top