Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Fick tag på ett Metzeler Sportec M3 idag. Fick slanta 1550kr, vet inte omdet är dyrt eller inte. Men hade inte så mkt att välja på.

Men nu till problemet. Det krängs på imorgon bitti, och ev imorgon kväll ska jag ställa upp med hojen på lite race. Och däcksnubben sa att däcket kan ta väldigt stor skada om man inte köra in det lungt i 20mil. 200km/h var enligt honom bara glömma. Då behövde man byta däck igen direkt efter, "om hojen inte är klotad."- sa han.

Tycker det låter konstigt. Visst är det inkörningstid på alla däck och vissa har en tendens att vara lite hala i början. Men inte har jag hört om att det ska vara SÅ farligt.

Hinner inte avverka 20mil imorgon :(
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Fick tag på ett Metzeler Sportec M3 idag. Fick slanta 1550kr, vet inte omdet är dyrt eller inte. Men hade inte så mkt att välja på.

Men nu till problemet. Det krängs på imorgon bitti, och ev imorgon kväll ska jag ställa upp med hojen på lite race. Och däcksnubben sa att däcket kan ta väldigt stor skada om man inte köra in det lungt i 20mil. 200km/h var enligt honom bara glömma. Då behövde man byta däck igen direkt efter, "om hojen inte är klotad."- sa han.

Tycker det låter konstigt. Visst är det inkörningstid på alla däck och vissa har en tendens att vara lite hala i början. Men inte har jag hört om att det ska vara SÅ farligt.

Hinner inte avverka 20mil imorgon :(

Ingen fara, jag krängde på mina i depån. Ta det lite lugnt i början så du hinner få upp temp i däcken och så de hinner ruggas lite. Jag lyckades iaf hålla mig på hjulen... Är du mer nojjig än mig kan du väl putsa av dem lite med ett sandpapper.

Men jag var lite orolig för hur hala de skulle vara då jag har sett vissa klipp här...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Och däcksnubben sa att däcket kan ta väldigt stor skada om man inte köra in det lungt i 20mil. 200km/h var enligt honom bara glömma. Då behövde man byta däck igen direkt efter, "om hojen inte är klotad."- sa han.
Ingen fara, Tjör! :)

Ta lite lugna rondeller och böjar första milen bara så du vet att däcket hunnit bli genomvarmt innan du tokkör.

Hur många är det inte som slänger på däck i depån och sen gasar bana... Har förekommit nån gång för mig med får jag väl säga. På M3 faktiskt (som jag haft på hojar de senaste åren). Funkar klockrent om man kör uppvärmningsvarv som man ska och inte vrålgasar första passet (Ja, jag är en fegis). Inga försämrade egenskaper för det vad jag märkt.
 
Last edited:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Skönt att höra grabbar :) Om vädergudarna är med så blir det lite race i helgen då med andra ord. Och kommer jag med på filmen så slänger jag upp den här ;)
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Ibland efter en service kan vissa "svackor" eller ojämnheter i registret bli lite tydligare, men det beror oftast på att den renare på dom andra varvtalen. Men om du fortfarande tycker att den går sämre efter service, så ska du absolut ta kontakt med verkstaden som utförde arbetet och berätta vad som hänt. Den ska som sagt inte gå sämre efter en (riktigt utförd) service.
Den är helt original förutom slipon.
Även luftfilter var original både innan och efter service.

Jag märkte också en svacka på min -98:a vid dessa varvtal men inte så att den gick ojämnt och ryckigt.
Det gör min -94:a.
 

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Tack för råden.
Jag ska ringa verkstaden imorgon och höra vad dom säger om det.
 

Biker Leffe

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Jönköping
Hoj
1998 Honda cbr 900 fireblade
Tja!

Har gjort dr bike modden med luftburk + 140 munstycken. De vart stor skillnad på hela registret. Jag blev dock inte riktigt klok på nålarna hur de sitter i trotteln? sen satt det 120 munstycken i, är inte 115 orginal?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tja!

Har gjort dr bike modden med luftburk + 140 munstycken. De vart stor skillnad på hela registret. Jag blev dock inte riktigt klok på nålarna hur de sitter i trotteln? sen satt det 120 munstycken i, är inte 115 orginal?
Nålarna sitter under "pinnen" i mitten av trotteln, skruva i en skruv och dra ur den.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tänkte även kolla om någon vet om det går att renovera orginal bakstötdämpare på samma hoj, eller har tips på bra/billig utbytesdämpare?
Renovering kostar ca 1800,- hos Stötdämparexperten, vill du ha ny fjäder efter din vikt åxå är det ca 6-800,- extra. Jag kollade för ett par veckor sedan :D
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Renovering kostar ca 1800,- hos Stötdämparexperten, vill du ha ny fjäder efter din vikt åxå är det ca 6-800,- extra. Jag kollade för ett par veckor sedan :D

Tackar för svaret! Det var inte gratis, blir nog att fundera lite på det... Har inte kolla på om den är rätt inställd heller. Men den gungar ganska så friskt, speciellt när man har skjuts.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tackar för svaret! Det var inte gratis, blir nog att fundera lite på det... Har inte kolla på om den är rätt inställd heller. Men den gungar ganska så friskt, speciellt när man har skjuts.

Jag skulle nog först och främst kollat så att det inte läcker och gjort en kik på inställningarna.
Om den visar sig vara dålig finns ju e-bay där du säkert kan få tag på en bättre begagnad för nån hundring.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Vad passar en -98 till -99 gaffel??

Hej!
Jag behöver hjälp med att passa ihop lite olika delar till min Blade-framgaffel av -98 års modell.
Jag har en fälg från -95 på g till ett vettigt pris. Skulle den + -95skivor funka på den nyare gaffeln? Jag vet att -95-skivorna är 296mm i diam. och -98 -> 99 så är de 310 mm i diam. Funkar de ändå? Stämmer offset mellan skivor osv??:confused:
Varför jag frågar beror på att det verkar lättare att få tag på skivor och fälgar från -95 till -97 än 98-99. Dessutom billigare!

Snälla hjälp!!!!!!!

TheHenrik
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Hej!
Jag behöver hjälp med att passa ihop lite olika delar till min Blade-framgaffel av -98 års modell.
Jag har en fälg från -95 på g till ett vettigt pris. Skulle den + -95skivor funka på den nyare gaffeln? Jag vet att -95-skivorna är 296mm i diam. och -98 -> 99 så är de 310 mm i diam. Funkar de ändå? Stämmer offset mellan skivor osv??:confused:
Varför jag frågar beror på att det verkar lättare att få tag på skivor och fälgar från -95 till -97 än 98-99. Dessutom billigare!

Snälla hjälp!!!!!!!

TheHenrik

Cbr 900 96-97 har samma skivor, 98-99 har samma skivor.

Skillnaden mellan 96-97 och 98-99 är bla som du säger diametern, men även offsetet (djupet) skiljer mellan dem. Anledningen är att det är bredare mellan gaffelbenen på 98-99.

Är jag otydlig? :va
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Cbr 900 96-97 har samma skivor, 98-99 har samma skivor.

Skillnaden mellan 96-97 och 98-99 är bla som du säger diametern, men även offsetet (djupet) skiljer mellan dem. Anledningen är att det är bredare mellan gaffelbenen på 98-99.

Är jag otydlig? :va

Helt klockrent svar! :yoparty Jag är nöjd. Då skiter jag i -95grejorna och jagar RRW-RRX-hjul och skivor!:)

Tackar!!!

TheHenrik
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad är det för facelifts på 900RR:en?

Har märkt att visa 94or ser annorlunda ut, alla 95or är faceliftade. Sen kommer en till facelift vid 98.

Då är det bara frampartiet exteriört som är annorlunda. Är det något mer som är förändrat vid respektive facelift?
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Vad är det för facelifts på 900RR:en?

Har märkt att visa 94or ser annorlunda ut, alla 95or är faceliftade. Sen kommer en till facelift vid 98.

Då är det bara frampartiet exteriört som är annorlunda. Är det något mer som är förändrat vid respektive facelift?
Hej!
Så här har jag fattat att det ligger till på ett ungefär:

94-97 verkar gaffel, krona, framhjul och skivor funka ihop. 98-99 breddas avståndet mellan gaffelbenen och underkronan ser betydligt trevligare ut. Därmed ändras även offset på skivor och de ökar dessutom i diameter från 296->310mm. Vad jag också har märkt är att bl a bultmönster för infästning av skivorna ändras så man kan ändå inte få på en gammal skiva på ett nyare framhjul. Diametern på hjulaxeln ändras mellan 93 och 94. Även vid 97->98 ändras hjulaxeln på längden av naturliga skäl.

Hoppas att jag har svarat på rätt grejor nu!

Ha det bra

TheHenrik
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Helt klockrent svar! :yoparty Jag är nöjd. Då skiter jag i -95grejorna och jagar RRW-RRX-hjul och skivor!:)

Tackar!!!

TheHenrik
Om du inte har vild panik att få tag i grejerna kommer jag att ha originalfälg från min -98 över inom en snar framtid. Inga skivor med den dock... (såvida jag inte hittar några billiga själv)
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Om du inte har vild panik att få tag i grejerna kommer jag att ha originalfälg från min -98 över inom en snar framtid. Inga skivor med den dock... (såvida jag inte hittar några billiga själv)
Tack för erbjudandet! Fick i förrgår tag i framhjul och skivor till ett snorbra pris. Tack ändå.:tummenupp

TheHenrik
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top