Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är sugen på bestyckningen och luftfilter-modden. Men jag kör ganska mycke på bana, och då med original-ljuddämparen. Blir det knas då? Vill ju inte hålla på och byta munstycken och flytta nålar när det är bandag, och samtidigt vill jag inte att den ska gå SÄMRE än original så fort man kastar på original-slipon.
Du behöver inte gå upp så mycket i munstycke, men hojen går magert i standardutförande så det kan vara värt ändå.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du behöver inte gå upp så mycket i munstycke, men hojen går magert i standardutförande så det kan vara värt ändå.

Ja, den borde inte må dåligt av att få lite för mycke soppa, men lite för lite är taskigt :)
Ska lyfta på locket i helgen och se vad som sitter i. Kan ju vara nån som varit och skruvat redan. Kan man läsa sig till någonstans hur högt nålen ska sitta original?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Kan man läsa sig till någonstans hur högt nålen ska sitta original?
Verkstadshandboken. Den är inte justerbar utan har bara ett läge för clipset som sedan ligger på en plastbricka så det ska inte vara några problem.

För att höja den måste du lägga under brickor (M3) så det bör vara ganska tydligt om nån varit där.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Verkstadshandboken. Den är inte justerbar utan har bara ett läge för clipset som sedan ligger på en plastbricka så det ska inte vara några problem.

För att höja den måste du lägga under brickor (M3) så det bör vara ganska tydligt om nån varit där.

Okej, suveränt! Har ingen bok, men får nog skaffa en :D

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Behöver ett nytt gummiskydd som ligger runt svingen framtill och skyddar emot kedjan. Är det till att åka och handla ett Honda original hos handlaren, eller finns de att köpa på nätet? :) Vad heter det egentligen?!

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
En här!

Fälgen en VFR800 -01 där CBR originaldistanserna användes som mallar för nya 2 mm bredare samt fästena för bromsskivorna frästes ner 3,5 mm/sida. Alternativet till samma fälg är Blackbird-skivor om man vill slippa bearbeta fälgen. Men du får då begränsa dig till 98-99, 97:an har andra mått och är istället lika 96:an. :tummenupp

I övrigt finns ganska utförlig info om detta både i tråden och i teknikforumet. Latmask! :D

Edit: Kom ihåg fel, distanserna måste göras nya 2 mm bredare, inte svarvas ner.

Nu har "latmasken" letat och letat, men man finner inget patent-svar... Vissa säger att exempelvis tidigare CBR600 fälgar passar rakt på. Medans andra säger emot, och så tycker jag det är vart man än läser... Vissa tycker, och resten säger emot...
Får väl bli att behålla 16" om ingen kan svara på det, vill ju inte hålla på och köpa massa fälgar och testa... :huvet

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Söker...
Tjena!
Är det någon av er alla med blade 98-99 som bytt bakljuset?
Har tankar kring att sätta in en klar LED lykta... Någon som gjort?
Hittade en som såg sjysst ut på MotoAction.se men dom har en och samma
bild på lyktan till alla hojar, hade varit fint med en bild på en 919 med lyktan.

m76jgg.jpg

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Honda CBR900 :-)
Hallå alla åkare! :)

Är helt ny på forumet, och har fått erbjudande om en CBR 900 -96!! Och min fråga är då enligt följande, vad skall jag kolla på, finns det "barnsjukdomar" etc etc???

Tacksam för svar!

Jimmy

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Hallå alla åkare! :)

Är helt ny på forumet, och har fått erbjudande om en CBR 900 -96!! Och min fråga är då enligt följande, vad skall jag kolla på, finns det "barnsjukdomar" etc etc???

Tacksam för svar!

Jimmy

Svar: Nej

:D

Kolla om det läcker från motor eller packboxar. Styr och svinglager. Drivpaket. Känn så inte växlarna hoppar ur under körning. Däcken. Kolla efter lagningar som kan tyda på kraftigare smällar.. mm. Dvs det gamla vanliga:)

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Honda CBR900 :-)
Okej!!!

Du menar alltså att det är en suverän hoj!? Killen vill ha 26000 kr för den, och service var gjord förra året, den har gått ca 5000 mil! Är det ett bra pris eller?????

Jimmy

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Okej!!!

Du menar alltså att det är en suverän hoj!? Killen vill ha 26000 kr för den, och service var gjord förra året, den har gått ca 5000 mil! Är det ett bra pris eller?????

Jimmy

Det är väl ungefär där dom borde ligga på blocket även om dom kanske inte alltid gör det. Ett ok pris om allt är helt och fungerar :)

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Beställde nya Nissin Original-belägg fram idag från Lelles. Ska bli intressant att se hur leveransen funkar, man har ju hört mycket ont här på SH.

Jimmy, jag köper gärna framfälgen på 600an :D

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Däck till våra 16"

Beställde ett Michelin Pilot Sport till.

Tyvärr är det lite dålig fart på Fireblade-tråden, men hoppas någon har nåt att komma med ibland.

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Tageim!

Vad menar du med 600-an:confused:. Är inte riktigt med i svängarna!!!:hojcbr

Såg nu att de va en 900a, borde jag räknat ut iof... Fick för mig att de va en 600a du skulle köpa... sorry!

MrStreetfighter

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
cbr 900 rr
batteri

tjena!!

Det verkar som att mitt batteri är tokslut:(
Någon som har något tips på bra och billigt batteri i Stockholm till en cbr 900 rr -92

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Beställde nya Nissin Original-belägg fram idag från Lelles. Ska bli intressant att se hur leveransen funkar, man har ju hört mycket ont här på SH.

Idag, en vecka senare fick jag mina Nissin-bromsbelägg från lelles, precis som utlovat eftersom de kommer från belgien.

Men de va verkligen dags att byta, efter heldagen på sviesta igår så hade jag endast 1mm kvar på slitytan, och då blir de lite varmt i ban-tempo.
Nu får man hålla igen lite i 30mil och motionera in de nya beläggen.
Måste vara inslitna och klara inför banåkningen på torsdag.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
tjena!!

Det verkar som att mitt batteri är tokslut:(
Någon som har något tips på bra och billigt batteri i Stockholm till en cbr 900 rr -92
Biltema

Beställde ett Michelin Pilot Sport till.

Tyvärr är det lite dålig fart på Fireblade-tråden, men hoppas någon har nåt att komma med ibland.
Metzeler Sportec M3, det bästa du kan få tag i för 16-tummaren. Möjligen kan det gå att specialbeställa Dunlop racedäck men det är knappast intressant :)

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Metzeler Sportec M3, det bästa du kan få tag i för 16-tummaren. Möjligen kan det gå att specialbeställa Dunlop racedäck men det är knappast intressant :)

Lite sent nu ;) La på en Michelin Pilot Sport till. Det funkar faktiskt kanon! Till vintern blir det 17" tänkte jag.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024