Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du fått rätt lameller? 919 lammeller i en 893 funkar inte. för de skiljer 0.2mm i tjocklek vilket gör en ca 1.5mm vilket gör att hela slaget på den lilla armen används innan kopplingen tar.

Ett tips är att shimsa mellan dragstången o lagret i kopplingsplattan med ca 0.5-1mm bricka så får ni nog tillbaks juster månen.:tummenupp
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Har du fått rätt lameller? 919 lammeller i en 893 funkar inte. för de skiljer 0.2mm i tjocklek vilket gör en ca 1.5mm vilket gör att hela slaget på den lilla armen används innan kopplingen tar.

Ett tips är att shimsa mellan dragstången o lagret i kopplingsplattan med ca 0.5-1mm bricka så får ni nog tillbaks juster månen.:tummenupp

aha då kanske klåparen som beställt grejer till kopplingen beställt fel då, får väll mäta upp dom igen och kolla, annars får ja göra en schims till armen :)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hmm...märklig hoj, en "gammelblejd" med färgerna från 2000 års modell, har jag aldrig sett!
Har ägt 2 st av denna modell, inga problerm alls, men med tanke på att dom börjar bli lite till åren, kolla serviceboken! provkör, lyssna, kolla alla växlar....kan vara en kanonhoj, men pruta lite!
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Hej!

Är ny här men har varit och kollat på denna Firebladen: http://www.blocket.se/goteborg/Cbr_900_RR_28251416.htm?ca=15&w=1

Hojen såg bra ut, behövs en del saker som däck, kedja mm kanske. Men enligt reg-beviset så har den 72kW, detta kan väl inte stämma då den ska ha 95kW original vad jag förstått?

I övrigt, är jag lite galen som funderar på en Fireblade som första hoj? ;)

Kolla beteckningen på CDI boxen. EC, EG, ED == ostrypt

Står det t.e.x. SD så är den strypt.

Du kan också kolla att den varvar upp på rött. Min hade en SD box och la av vid 9500 varv. Köpte en ny E box från England. www.blacksbikeshop-ltd.com, jävligt bra att ha och göra med!
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Vilka servicar mm borde vara gjort med tanke på åldern på hojen, även om den stått i ett par år?

2400mila och 4800mila är ju då de är ventilkontroll - justering så de är dom som kostar fläsk och är ju bra om de är gjorda!
 

svein41

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
nässjö
Hoj
95 honda cbr900rr
elfel 95 900rr

hej
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med el fel på min nyinnkjöpta 900 rr.
var ute och åkte en sväng i dag och plutslig la hojen av:mad:.
kollade säkringar och 10amp til startaren var sönder. har provat med ny men den går så fort jag sätter på tändningen.

hoppas att nån kan hjälpa mig med orsaken:)

tack på förhand
 
Last edited:

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Har du fått rätt lameller? 919 lammeller i en 893 funkar inte. för de skiljer 0.2mm i tjocklek vilket gör en ca 1.5mm vilket gör att hela slaget på den lilla armen används innan kopplingen tar.

Ett tips är att shimsa mellan dragstången o lagret i kopplingsplattan med ca 0.5-1mm bricka så får ni nog tillbaks juster månen.:tummenupp

O för att göra det ännu mer komplicerat så skiljer även 919 motorerna sig åt.
98 o 99 har ju inte bara färre lameller, innre o yttre korg o andra fjädrar utan verkar även ha andra lameller och stålskivor.
Fattar inte varför jag inte hittat infon innan men det står klart o tydligt i servicemanualen......

Lammeller
96-97: 2,62-2,78
98-99: 2,92-3,08
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
hej
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med el fel på min nyinnkjöpta 900 rr.
var ute och åkte en sväng i dag och plutslig la hojen av:mad:.
kollade säkringar och 10amp til startaren var sönder. har provat med ny men den går så fort jag sätter på tändningen.

hoppas att nån kan hjälpa mig med orsaken:)

tack på förhand

låter som att du har plus i jord nån stans på kabelstammen :p

du får kolla alla staddar över hela hojen. bara kläav alla kåpor och kolla om du kan hitta nån kortslutning.

man kan även prova sig fram med att koppla ur olika sladdar och sen vrida på tänningen och om inte säkringen går då så det du ju på ett ungefär vad de är kabelbrott :)

lyckatill!!
 

svein41

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
nässjö
Hoj
95 honda cbr900rr
låter som att du har plus i jord nån stans på kabelstammen :p

du får kolla alla staddar över hela hojen. bara kläav alla kåpor och kolla om du kan hitta nån kortslutning.

man kan även prova sig fram med att koppla ur olika sladdar och sen vrida på tänningen och om inte säkringen går då så det du ju på ett ungefär vad de är kabelbrott :)

lyckatill!!

hej.
jag kollade lite i går och jag fikk start på den, men varvräknaren lever sitt eget liv den hoppar upp och ned som den själv vil.
det luktade lite bränd i kabehärvan under tanken (där den går ut framför motorn) så jag mistänker att problemet ligger där.
får kolla det efter jobbet i dag.

tackar så mycket för svar
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag behöver 2st vänster-blinkers till min -99. En främre och en bakre (självklart) :)
Någon som har, eller vet vart jag kan få tag i till vettiga pengar?
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Hej

Ni som har bytt bakdel på era gammelbladear, har ni även bytt bakramen eller bara plast?

Ha det gott

Och förresten, om nån av er vill sälja så är jag på jakt efter en 95-97.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag behöver 2st vänster-blinkers till min -99. En främre och en bakre (självklart) :)
Någon som har, eller vet vart jag kan få tag i till vettiga pengar?

Om du vill ha de stora orginal så:
http://www.blacksbikeshop-ltd.co.uk/

Har handlat där. Grymt bra ställe. Enkla att ha och göra med om det skulle krångla vilket det gjorde för mig. Dom skickade totalt 3st CDI boxar till mig innan det funka. Jag fick tillbaka vad jag lagt ut i frakt för att skicka tillbaka.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Efter att någon glad människa valt att välta min och två andra hojar på våran parkering på innergården så behöver jag ett nytt kåpstag (till att börja med) men hittar inget... Har försökt med Ebay men hittar inte riktigt, ska erkännas att jag inte vet exakt vad tusan det heter på engelska :) Sen lutar det åt ny toppkåpa ala Ebay plus att fixa en bula i tanken... Hade den varit avställd hade jag fått det på försäkringen men inte nu, tackar!

Så, var hittar man att kåpstag månne? :hihi
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Hej.
Jag är väldigt nära att skaffa min en Blade -97.
På cdi-boxen står det MASAG
976N1
7404
Vilken variant på cdi-box har jag då?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Elffors, vad kör du med för drevning? Har stött på varvstoppet ett par gånger på 6an.. och min har ju inte snigel :)

Lite ledsamt att den är mekaniskt begränsad till 250... (?) mätaren 265 eller nått.
 
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Hej.
Jag är väldigt nära att skaffa min en Blade -97.
På cdi-boxen står det MASAG
976N1
7404
Vilken variant på cdi-box har jag då?

Har inte koll på -97:ans boxar. På mina boxar (98-99) står det som på bilderna d.v.s. två bokstäver efter MASA, MASG.

Under mina efterforskningar nämde Honda Center att "G" står för "Germany". Enligt den info'n skulle din vara en tysk box men äter inte gift på d.
 

Bifogat

  • IMG_0272[1].jpg
    IMG_0272[1].jpg
    120.1 KB · Visningar: 56
  • IMG_0288[1].jpg
    IMG_0288[1].jpg
    179.1 KB · Visningar: 52

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
En bekants fireblade -97 har varvstopp vid 10k, medans min -99 ligger på 12500 om jag inte minns fel.
Det har väl inte med årsmodellen att göra har jag för mig? Det är väl vissa tysk-import som är strypta? Min är oxå en tyskimport, men full-effekts, och inga spärrar varken hastighet eller varvtal.

Kan man byta CDI-box på hans -97 och få ut hela varvregistret?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top