Byte front på en 1998
Lessnade på det sämre utbudet av 16" däck.
Ville ha möjligheten att kunna välja friare mellan däcksfabrikanterna. Så på hösten bestämde jag mig att göra en lite uppgradering av famhjul.
Studerade forumet och hittade JÅKEs inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ade-tr%E5den&p=5070787&viewfull=1#post5070787
Efter att studerat flera Firebladeforum kom jag fram till att det skulle vara enkelt att montera en komplett front från en 2000-2001 på en 1998-1999. Då skulle man ev få en lite bättre gaffel på köpet.
En komplett donatorhoj hittades på en skrot och fronten beställdes.
Senvintern/tidig vår användes till konverteringen.
Nu är det klart, provkört på storbana samt knixkurser.
Fungerar klockrent.
Inte svårare än att byta styrlagret.
Bort med det gamla, byte styrlager.
Montering av det "nya".
Före:
Känns eventuellt något trögare att svänga med men absolut inget som irriterar.
17"s däcket har ca 5mm större radie än 16"s däcket.
Monterade därför gaffelbenen några mm högre upp i styrkronan.
Efter:
Om någon nu vill gnälla så, ja jag vet att framhjulet nu har tre ekrar medan bakhjulet har sex ekrar...
Lessnade på det sämre utbudet av 16" däck.
Ville ha möjligheten att kunna välja friare mellan däcksfabrikanterna. Så på hösten bestämde jag mig att göra en lite uppgradering av famhjul.
Studerade forumet och hittade JÅKEs inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ade-tr%E5den&p=5070787&viewfull=1#post5070787
Efter att studerat flera Firebladeforum kom jag fram till att det skulle vara enkelt att montera en komplett front från en 2000-2001 på en 1998-1999. Då skulle man ev få en lite bättre gaffel på köpet.
En komplett donatorhoj hittades på en skrot och fronten beställdes.
Senvintern/tidig vår användes till konverteringen.
Nu är det klart, provkört på storbana samt knixkurser.
Fungerar klockrent.
Inte svårare än att byta styrlagret.
Bort med det gamla, byte styrlager.
Montering av det "nya".
Före:
Känns eventuellt något trögare att svänga med men absolut inget som irriterar.
17"s däcket har ca 5mm större radie än 16"s däcket.
Monterade därför gaffelbenen några mm högre upp i styrkronan.
Efter:
Om någon nu vill gnälla så, ja jag vet att framhjulet nu har tre ekrar medan bakhjulet har sex ekrar...
Last edited: