Honda Crm Goes Sm

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Vad jag fattat det som så passar inte äldre CR modellens drev på CRM... Det största bakdrev till en CRM verkar vara 40kugg, såvida man inte har som sagt motardfälg som kan ha många olika storlekar. Framdrev så är det minsta 12kugg och största 15 har jag för mig... :va

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
framdrevet är inte bra att byta egentligen. jag kör 13 och det käkar på min kedjesläpa. 15 är nog största laget att få plats med mot kåpan...

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Jag har både bra och dåliga nyheter. Vi börjar me de bra, idag fick jag körkortet. :yoparty

Sen de dåliga. Jag å pappa kastade upp hondan på vagnen och körde iväg för att registrera men på vägen dit så faller hojen men som tur inte av vagnen. Högra sidans kylarvinge tappade lite färg och sprack, kylarsystemets expansionskärl fick en spricka.

Men det stoppade inte mig från att köra, och måste nog säga att den är grym!

Ja en lite sämre nyhet också. Kommer säkert att köra med hojen som den är nu till i vinter då jag fixar usd gaffel och sm fälgar.

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Behöver lite hjälp. Hur får man ut växellådsoljan? Hittar ingen skruv eller liknande i bottnet.. Och det står ovanpå växellådskåpan 10W-40, fungerar 10W-30?

Om ni är tillräckligt snabba får ni bilder ikväll för jag fixade ny kamera idag.

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Aah den är så långt borta! Kollade bara under och vid kopplingskåpan.

Hur mycket skall jag lägga dit då?

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Faaaan! Skaffade nytt växellådsolja idag, drog ut och köra lite för att få ut det lättare ur motorn, kommer hem byter till sämmre kläder börjar tappa ur, tycker att det går långsamt så jag skruvar ut korken man häller in olja genom.

På den tiden börjar jag byta ut några fula skruvar mot insex eftersom att jag fick en påse av en pappas bekant i förrgår. Utan att jag hinner tänka faller en skruv ner i växellådan :gnissla . Jag får panik och börjar skruva upp växellådan, pappa kommer och hjälper, till sist får vi ut alla skruvar och lossar på växellådskåpan. Då faller den djävulska skruven ut men dum som jag är tänker jag kolla lite på kopplingslamellerna.

Det hela slutar med att jag inte får kopplingen att fungera och kicken vill inte heller. Så behöver lite tips av er.

Langar lite bilder.

2197948.jpg

2197955.jpg

2197962.jpg

Säg till om nånting ser ut att vara på fel ställe eller liknande.

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Kick axeln och fjädern sitter på rätt ställe nu som man ser på sista bilden, så den borde inte vara några problem. Nu skulle det bara gälla att få kopplingen.

Last edited:

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Faan, tror att kopplingen är i ordning nu men kicken är från helvete.

Den vill inte slå tillbaka och om man kickar snurrar bakhjulet fast man har i fritt. Dessutom om man snurrar bakhjulet då man har i växel så slår växelspaken. Så den sitter fast på nåt sätt.

Ingen som har haft samma problem?

Skall kick fjädern för spännas?

Last edited:

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Fick igång idag, felet var en liten plastbricka som inte låg rätt och därmed pressade på så att kickdrevet inte kopplade loss. Fick även min hjälm idag.

2208623.jpg

img_004_800x531.jpg

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
skojar du lr. börjar bli jävligt störande nu.

Det är bara till att bita sig hårt och ta tummen ur röva och få de gjort. man ska alltid räkna med att det går åt helvete för då blir man så jävla glad när det funkar :tummenupp

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Det var bra sagt. Var ute i garaget just och märkte att från de blivande sm fälgarna fattas bultarna eller vad man skall kalla det som man skruvar fast drevet i? Hur lägger man dit nya?:confused: Nåjaa några bilder.

2212445.jpg

2212475.jpg

Motorn som skall målas metallic svart i vinter, en stage6 r/t 28mm förgasare skulle säkert passa fint med.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Motorn som skall målas metallic svart i vinter, en stage6 r/t 28mm förgasare skulle säkert passa fint med.

Men det sitter väl 28 org? :va ska du byta för den är snygare? den ska väl inte gå bättre för den skulle väl vara strypt? :confused: jag har nog missat något antar ja :D

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Jaa men det är flatside så bättre flöde, men tror nog att det blir en 30mm ifall jag byter. Och den stryptes bara ner för att registreras som 11kw

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457