Honda NSR eller Honda CBR 125

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Hej!

Jag skall inom de kommande månaderna köpa en motorcykel i 125-klassen! Jag har kollat runt lite och fassnat för två Hondor - Honda NSR och Honda CBR 125R! Jag har läst lite smått om dem, men jag har aldrig fått höra vad någon ägare till vardera motorcykel tycker om dem. Jag skulle uppskatta om jag kunde få höra lite synpunkter om båda motorcyklarna snarast samt om ni har något bättre förslag på motorcykel i 125-klassen.

Tack i förskott!

HondaCBR125R.bmp


Honda CBR 125R

HondaNSR.bmp


Honda NSR
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Sök!!!!!!! Det finns hur mycket fakta som helst om det där...köp nsr om du vill ha lite fart annars om du ska pendla och vara bensinsnål så kan du köpa cbr:en....
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Jag är inte bara ute efter fart, jag skulle vilja veta hur bromsarna är, ljuset, ljudet, accelerationen, bensinförbränningen osv.

Förresten, jag har försökt, men utan någon framgång hitta några nya Honda NSR till salu. Görs de inte längre, eller vad?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tjet skrev:
Fråga NSR_Martin om vilken du skall välja. :banana
han kommer säga CBR.. :rolleyes:
Min egna uppfattning om väghållningen kan jag hålla för migsjälv men CBRen är grymt liten och ser rätt ostabil ut medans NSRen är grövre och ganska robust.
Ang vilken som låter bäst tror jag att många härinne bara slukar att 4t låter goast men vem har sagt att det är så?. själv tycker jag mer om det vassa 2t ljudet framför en liten 4t motor. Det är vid större kubik som 4t låter gött. Sen kan jag inte utala mig om hur 2t låter vid mer cc för det har jag tyvär inte fått erfara..
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Köp nsr o va glad....du kommer att bli besviken om du köper en cbr...kolla bara på de som köppte den till exempel Blueninja och foxen elr vad de heter, ingen av de har kvar den....foxen smällde iofs sin men han köper ju inte nån ny cbr, nepp han köper en 2t...

Nu låter det som att jag hatar 4t men de gör ja inte, jag gillar bara inte cbr 125:an för att den är så otroligt liten.....=)
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Jag har läst någonstans att det är rekommenderat att man ej är över 1,80m lång om man ska köra en Honda CBR 125R. Jag är ungefär 1,84m lång och växer fortfarande ^^ Hur stor är storleksskillnaden mellan en Honda CBR 125R och en Honda NSR, och kan man fortfarande köpa nya Honda NSR?
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
FRÖLUNDA skrev:
Jag har läst någonstans att det är rekommenderat att man ej är över 1,80m lång om man ska köra en Honda CBR 125R. Jag är ungefär 1,84m lång och växer fortfarande ^^ Hur stor är storleksskillnaden mellan en Honda CBR 125R och en Honda NSR, och kan man fortfarande köpa nya Honda NSR?
honda nsr finns inte å köpa nya längre för de tillverkas inte längre.....cbr tog över den platsen men de finns ju fortfarande nsr i årsmodellerna -02/-03 som är hyffsat nya....jag provsatt cbr och jag är 1,78 lång, jag tyckte den känndes otroligt liten...
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
zpeppy skrev:
honda nsr finns inte å köpa nya längre för de tillverkas inte längre.....cbr tog över den platsen men de finns ju fortfarande nsr i årsmodellerna -02/-03 som är hyffsat nya....jag provsatt cbr och jag är 1,78 lång, jag tyckte den känndes otroligt liten...

Okey! Jag antar att en Honda CBR 125R är uteslutet då! :( Hur some helst, skulle någon kunna ge mig de ungefärliga måtten på en Honda NSR? Jag är också öppen för nya förslag om motorcyklar i 125-klassen! Har som sagt inte bestämt mig riktigt än!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vad är det som har begränsat dig till dom 2 modelerna?

jag tycker nsr efter allt jag hört..jag har kört cbr också den är trevlig men jag tror du får finare stunder på en nsr:)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
FRÖLUNDA skrev:
Okey! Jag antar att en Honda CBR 125R är uteslutet då! :( Hur some helst, skulle någon kunna ge mig de ungefärliga måtten på en Honda NSR? Jag är också öppen för nya förslag om motorcyklar i 125-klassen! Har som sagt inte bestämt mig riktigt än!
NSR är inte liten den är STD storlek skulle jag gissa på.. är de inte så fille att din TZR är lika stor som martins NSR och din TZR är lika stor som min RGV i sin tur som är lika stor som RGFen som är lika stor som gamla NSR osv.. :D mycket tjabb här men de är många hojar som är nästan exakt lika stora. Jag har kört några av dessa hojar men de passar utmärkt faktiskt.. :tummenupp är själv 185cm.. ang NSR mot andra hojar så är gamla NSR väldigt skön att sitta och åka på. går "toura" på länge länge.. vet inte om nya modellen också är lika bekväm medans exempelvis min RGV (utgår från att RGFen är likadan) så ligger man på styret och gör armhävningar liksom blir trött i armarna om man håller ett tempo under 120km/h för där börjar vindfarten bära bröstet istället.. TZR kanske är lik.
ang nya hojar så har du ju NSR som går att köpa begagnad hyfsat nya och aprilia RS som då har mer prestanda men är också i behov utav mer service vad jag förstått på forumet så pajar de ganska lätt (ursäckta mig om jag har fått en felaktig uppfattning). miton är klart snyggast men vad jag hört så är den dyr att köpa delar till och är mindre driftsäker.
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Okey, okey. Tack så mycket! Ska kolla upp Aprilia RS också.
OBS: är fortfarande öppen för nya motorcyklar!
 

cebbe

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
lysekil
Hoj
honda 125 crm
FRÖLUNDA skrev:
Okey, okey. Tack så mycket! Ska kolla upp Aprilia RS också.
OBS: är fortfarande öppen för nya motorcyklar!

jag har en honda crm och skulle aldrig välja en sport framför den. :) otroligt härlig att köra :banana
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
cebbe skrev:
jag har en honda crm och skulle aldrig välja en sport framför den. :) otroligt härlig att köra :banana
Har du testat en sporthoj nån gång....jag kan iofs säga att jag är grymmt sugen på att sälja min och köpa en crm elr liknande.....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Har du testat en sporthoj nån gång....jag kan iofs säga att jag är grymmt sugen på att sälja min och köpa en crm elr liknande.....
haha där ser du.. ;) jag tvivlade gärnet innan jag bestämde mig för RGVn.. vet inte ens i efterhand (eftersom jag int eköpte offroad) om jag ångrar mig.. men offroad blir det.. om högst ett år.. ;)
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
philsson skrev:
haha där ser du.. ;) jag tvivlade gärnet innan jag bestämde mig för RGVn.. vet inte ens i efterhand (eftersom jag int eköpte offroad) om jag ångrar mig.. men offroad blir det.. om högst ett år.. ;)
Japp jag känner så med...får se hur man gör.....det kommer sakna mest om jag köper offroad är bankörningarna på sviestad, det är ju underbart o åka bana...
 

FRÖLUNDA

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Hur some helst, ni har inga förslag på sport motorcyklar i klass-125? Står lixom mer eller mindre still just nu.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top