Honda RC 45 och RC 30 till salu på racing .no

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag kan till viss del förstå mytbildningen kring RC30, den markerar början på Superbike-eran så som vi känner den idag (Alltså inte förvuxna jordbruksmaskiner med breda styren och Wes Cooley bakom) och är dessutom väldigt mycket racer med lyse.

RC45, var tung, otroligt dyr och hade ungefär samma prestanda som en Kawasaki ZXR750 eller en Yamaha YZF750 som kostade hälften så mycket. Hade de bara släppt den i kittad HRC-version från början hade de behållt mycket mer cred anser jag, likadant med den meningslösa Yamaha YZF R7 i "gatversion", får i ulvakläder har aldrig varit häftiga.

I full SBK-spec är de såklart balla, men det är en helt annan sak.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det jag saknar mest av rc30/rc45 är ljudet, älskade morret från v4'orna.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
en större lottovinst & jag hade handlat ...

VFR 750 R
RVF 750 R
NR 750

3 st mycket fina hojar

Honda kunde göra fina hojar... numera spottar dom ju bara ut sketna CBR 1000 RR ... vem fan vill ha en sån :rolleyes:
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Min snygging på bild........

Jag kan till viss del förstå mytbildningen kring RC30, den markerar början på Superbike-eran så som vi känner den idag (Alltså inte förvuxna jordbruksmaskiner med breda styren och Wes Cooley bakom) och är dessutom väldigt mycket racer med lyse.

RC45, var tung, otroligt dyr och hade ungefär samma prestanda som en Kawasaki ZXR750 eller en Yamaha YZF750 som kostade hälften så mycket. Hade de bara släppt den i kittad HRC-version från början hade de behållt mycket mer cred anser jag, likadant med den meningslösa Yamaha YZF R7 i "gatversion", får i ulvakläder har aldrig varit häftiga.

I full SBK-spec är de såklart balla, men det är en helt annan sak.


Lite info om RC45an........

http://www.fasterandfaster.net/2007/12/honda-rvf750r-rc45-most-desirable-honda.html

Med vänlig hälsning:tummenupp, lycklig Hondaägare:D. Toyman
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
RVF hette "fabrikshondorna" som de körde Formula 1 med då fanns inte ens RC 30.
Dock hette de också RVF (RC30) i div endurancesammanhang och på Isle Of Man, då var det fabrikare då också.


En från 85.
07_rvf750_1985.jpg
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
:kär

Provsatt en RC45 på mc-mässan i stockholm 1994 eller när det nu var, och ojojoj vilken känsla! Ett riktigt samlarobjekt, tänk om man vore rik på riktigt!

Ett annat minne dyker också upp, och det involverar en RC30, Gelleråsen och en gammal kompis till mig. Vi var och tittade på en SO-tävling (också detta tidigt nittiotal) i Karlskoga. Vi får syn på en riktigt sliten men ändå läcker RC30 som var lackad i något Mick-Doohan-inspirerat färgtema. Vit bottenfärg och en massa vågiga färglada streck i Rothmansfärger, ungefär som Doohans klassiska gamla Araihjälm ni vet. Kompisen kunde inte låta bli utan tar tag i gashandtaget och vrider fullt bara för att känna på det, och vips kommer en galen norrman rusande och skäller ut oss! Vi förstod inte alla hans norska svordomar, men lyckades iaf lista ut att hojen tydligen var svår att få igång om man torrbrutit den....


Liknande denna då?
rc30spencer2.jpg


Den hojen du snackar om är f*n den mest misshandlade/misskötta hoj jag sett i en depå.
Tror det var Liffe Perssons gamla hoj som norrmannen hade.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Å för alla Hondalovers så finns en sån här skönhet att beskåda på Lugnets MCcenter i Borås :tuttar
 

Bifogat

  • NR750.jpg
    NR750.jpg
    217.2 KB · Visningar: 247

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Å för alla Hondalovers så finns en sån här skönhet att beskåda på Lugnets MCcenter i Borås :tuttar
Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.
 

Bifogat

  • 12526_nr_7_122_988lo.jpg
    12526_nr_7_122_988lo.jpg
    138.8 KB · Visningar: 173

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.
Nja, stämmer det verkligen? NR 750 hade mer pulver i motorn än RC30 och RC45 i standardskick (125hk/14000 varv, jmfrt 112 och 120). Dock var hojen rätt tung, men det kan gälla för RC30, RC45 och RC51 också där vikten inte var något problem iom att viktgränserna i SBK VM lätt kunde uppnås ändå.

NR750 kan jag inte tänka mig hade något HRC-kit för racing :) Posörvärdet är nog för att det är en exklusiv samlarhoj med dyra reservdeler.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.



Nja de körde på LeMans eller om det var på Paul Richard 1 år med den.
Efter 3 timmar ledde de stort när motorn tyvärr gav upp.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nja, stämmer det verkligen? NR 750 hade mer pulver i motorn än RC30 och RC45 i standardskick (125hk/14000 varv, jmfrt 112 och 120). Dock var hojen rätt tung, men det kan gälla för RC30, RC45 och RC51 också där vikten inte var något problem iom att viktgränserna i SBK VM lätt kunde uppnås ändå.

NR750 kan jag inte tänka mig hade något HRC-kit för racing :) Posörvärdet är nog för att det är en exklusiv samlarhoj med dyra reservdeler.
Bike provkörde en NR 750 för några år sedan och använde relativt snälla omskrivningar för att beskriva hur trött den var. På bakhjulet fanns sannerligen inga 125 hk och torrvikten på över 225 hk hjälpte inte till.

Nja de körde på LeMans eller om det var på Paul Richard 1 år med den.
Efter 3 timmar ledde de stort när motorn tyvärr gav upp.
Med gatversionen? Källa? Bilder?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Bike provkörde en NR 750 för några år sedan och använde relativt snälla omskrivningar för att beskriva hur trött den var. På bakhjulet fanns sannerligen inga 125 hk och torrvikten på över 225 hk hjälpte inte till.
Ok, vet inte vem på Bike som körde - men att ta deras provtur som fakta är väl som att läsa Aftonbladet? Nu har jag inte själv provkört någon NR750, men troligen hade den jämförbart med pulver mot en orginal RC30.
Med gatversionen? Källa? Bilder?
Vad spelar det för roll om det är gatversionen? Det är inte direkt gatversionerna av RC30, RC45 och RC51 som gjort sig gällande i SBK VM, Suzuka 8h och Isle of Man TT t.ex.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ok, vet inte vem på Bike som körde - men att ta deras provtur som fakta är väl som att läsa Aftonbladet? Nu har jag inte själv provkört någon NR750, men troligen hade den jämförbart med pulver mot en orginal RC30.
En RC30 i originalutförande är inte heller så imponerande (läs senaste Performance Bikes där den jämförs rakt av med Aprilia RSV4), men den väger i alla fall ca 25 kg mindre än en NR 750.

FireSalle skrev:
Vad spelar det för roll om det är gatversionen? Det är inte direkt gatversionerna av RC30, RC45 och RC51 som gjort sig gällande i SBK VM, Suzuka 8h och Isle of Man TT t.ex.
Du missförstår. Jag frågade om det var gatversionen av NR 750 som avsågs, eftersom den är en helt annan motorcykel än endurance-racern med samma namn (se bilden i mitt första inlägg).

I superbikeutförande med allt vad det innebar.
Dähnes RC30 hade inte alls superbikespecifikation, den var relativt original.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Med gatversionen? Källa? Bilder?

Ja du trodde du ens på att det var "gatversionen".
Nej självklart i racetrim.

Liten länk till fakta om hojen och kvalresultatet.
Ska leta upp lite mer sen, nu måste jag ut i verkstan och jobba.
http://world.honda.com/collection-hall/2rrace/nr750_1987.html

The first Honda NR750 was an endurance racer at Le Mans in 1987. The bike failed to finish, but was extremely fast with a useful wide power band. It weighed in at just 145kg and the remarkable engine made 150bhp. The road going exclusive Honda NR750 was a super bike well ahead of its time and only around 200 NR750's were ever manufactured. The complex engine used unique oval pistons in a V-four layout and in each of the NR750's cylinders were two con rod's, four inlet valves, four exhaust valves, two spark plugs and two injectors. The Honda NR750's chassis featured a single sided swing arm and upside-down forks. Honda's advanced forward thinking design features for the time included, front indicators integrated into mirrors, twin exposed side mounted radiators, under seat exhaust and a louvered swooping fairing constructed from carbon fibre with a one piece tail unit. The rider was protected from the wind by a titanium tinted windscreen. The NR750 Also featured a digital dash display coupled with more common analogue clocks. A tuned and much lightened NR750 broke several speed records including the flying kilometre, flying mile, standing start mile and 10km record.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ja du trodde du ens på att det var "gatversionen".
Nej självklart i racetrim.
Det var en bild på gatversionen av NR 750 som kom upp i tråden och som jag kommenterade. Om du fortsätter att skriva om NR 750 så är det förstås den modellen som avses.

Den endurance-racer med namnet NR 750 som Honda tävlade med 1987 är inte gatversionen "i racetrim" utan en helt annan motorcykel. Den ena en extrem prototypracer, den andra en bekväm gathoj. Det enda de har gemensamt är konceptet med ovala kolvar.

Vore intressant att veta hur många originaldelar som satt kvar på den NR 750 som Loris Capirossi körde 304,032 km/t med på Nardo i augusti 1993 (se bild).

Vid närmare eftertanke är det inte noteringen på Nardo så imponerande. Yanagawa körde ju sin ZX-7 RR i 320 km/t på Hockenheim bara något år senare.

Jag har alltid betraktat gatversionen av NR 750 som en övergödd och överstylad posör som skämmer de magiska ovala kolvarna.
 

Bifogat

  • nardo_nr.jpg
    nardo_nr.jpg
    110.7 KB · Visningar: 181
  • story_1989_s.jpg
    story_1989_s.jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,555
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det var en bild på gatversionen av NR 750 som kom upp i tråden och som jag kommenterade. Om du fortsätter att skriva om NR 750 så är det förstås den modellen som avses.
Du säger tomat och jag säger tomat...

De flesta hojarna i den här tråden, RC30/RC45, är väl gatversioner som köparna själva modifierat - och som det så kan väl en NR också kvala in. De RC45 som Slight och Edwards körde med skiljde sig säkert också en del ifrån gatversionen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top