Varför gå över ån ....... det finns en på blocket 105 000 Kr för en 88 det kostar att vara nostalgisk .
http://www.blocket.se/vi/10655222.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/10655222.htm?ca=17_s
Den hade väl accpumpar så ni "fyllde" cylindrarna med bensin.Vi förstod inte alla hans norska svordomar, men lyckades iaf lista ut att hojen tydligen var svår att få igång om man torrbrutit den....
Jag kan till viss del förstå mytbildningen kring RC30, den markerar början på Superbike-eran så som vi känner den idag (Alltså inte förvuxna jordbruksmaskiner med breda styren och Wes Cooley bakom) och är dessutom väldigt mycket racer med lyse.
RC45, var tung, otroligt dyr och hade ungefär samma prestanda som en Kawasaki ZXR750 eller en Yamaha YZF750 som kostade hälften så mycket. Hade de bara släppt den i kittad HRC-version från början hade de behållt mycket mer cred anser jag, likadant med den meningslösa Yamaha YZF R7 i "gatversion", får i ulvakläder har aldrig varit häftiga.
I full SBK-spec är de såklart balla, men det är en helt annan sak.
Provsatt en RC45 på mc-mässan i stockholm 1994 eller när det nu var, och ojojoj vilken känsla! Ett riktigt samlarobjekt, tänk om man vore rik på riktigt!
Ett annat minne dyker också upp, och det involverar en RC30, Gelleråsen och en gammal kompis till mig. Vi var och tittade på en SO-tävling (också detta tidigt nittiotal) i Karlskoga. Vi får syn på en riktigt sliten men ändå läcker RC30 som var lackad i något Mick-Doohan-inspirerat färgtema. Vit bottenfärg och en massa vågiga färglada streck i Rothmansfärger, ungefär som Doohans klassiska gamla Araihjälm ni vet. Kompisen kunde inte låta bli utan tar tag i gashandtaget och vrider fullt bara för att känna på det, och vips kommer en galen norrman rusande och skäller ut oss! Vi förstod inte alla hans norska svordomar, men lyckades iaf lista ut att hojen tydligen var svår att få igång om man torrbrutit den....
Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.Å för alla Hondalovers så finns en sån här skönhet att beskåda på Lugnets MCcenter i Borås
Nja, stämmer det verkligen? NR 750 hade mer pulver i motorn än RC30 och RC45 i standardskick (125hk/14000 varv, jmfrt 112 och 120). Dock var hojen rätt tung, men det kan gälla för RC30, RC45 och RC51 också där vikten inte var något problem iom att viktgränserna i SBK VM lätt kunde uppnås ändå.Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.
Har sannerligen inte mycket med ämnet att göra. Trots de ovala kolvarna var motorn påfallande trött och jämfört med de modeller som Honda tidigare hade använt ovalkolvsmotorer i, var gatmodellen av NR 750 knappt en sporthoj. Något att posera på, inget mer. Lika bra att kalla en spade för en spade.
Bike provkörde en NR 750 för några år sedan och använde relativt snälla omskrivningar för att beskriva hur trött den var. På bakhjulet fanns sannerligen inga 125 hk och torrvikten på över 225 hk hjälpte inte till.Nja, stämmer det verkligen? NR 750 hade mer pulver i motorn än RC30 och RC45 i standardskick (125hk/14000 varv, jmfrt 112 och 120). Dock var hojen rätt tung, men det kan gälla för RC30, RC45 och RC51 också där vikten inte var något problem iom att viktgränserna i SBK VM lätt kunde uppnås ändå.
NR750 kan jag inte tänka mig hade något HRC-kit för racing Posörvärdet är nog för att det är en exklusiv samlarhoj med dyra reservdeler.
Med gatversionen? Källa? Bilder?Nja de körde på LeMans eller om det var på Paul Richard 1 år med den.
Efter 3 timmar ledde de stort när motorn tyvärr gav upp.
Ok, vet inte vem på Bike som körde - men att ta deras provtur som fakta är väl som att läsa Aftonbladet? Nu har jag inte själv provkört någon NR750, men troligen hade den jämförbart med pulver mot en orginal RC30.Bike provkörde en NR 750 för några år sedan och använde relativt snälla omskrivningar för att beskriva hur trött den var. På bakhjulet fanns sannerligen inga 125 hk och torrvikten på över 225 hk hjälpte inte till.
Vad spelar det för roll om det är gatversionen? Det är inte direkt gatversionerna av RC30, RC45 och RC51 som gjort sig gällande i SBK VM, Suzuka 8h och Isle of Man TT t.ex.Med gatversionen? Källa? Bilder?
1993 körde Helmut Dähne 7,49 på Nürburgring med sin RC30
/Roger
En RC30 i originalutförande är inte heller så imponerande (läs senaste Performance Bikes där den jämförs rakt av med Aprilia RSV4), men den väger i alla fall ca 25 kg mindre än en NR 750.Ok, vet inte vem på Bike som körde - men att ta deras provtur som fakta är väl som att läsa Aftonbladet? Nu har jag inte själv provkört någon NR750, men troligen hade den jämförbart med pulver mot en orginal RC30.
Du missförstår. Jag frågade om det var gatversionen av NR 750 som avsågs, eftersom den är en helt annan motorcykel än endurance-racern med samma namn (se bilden i mitt första inlägg).FireSalle skrev:Vad spelar det för roll om det är gatversionen? Det är inte direkt gatversionerna av RC30, RC45 och RC51 som gjort sig gällande i SBK VM, Suzuka 8h och Isle of Man TT t.ex.
Dähnes RC30 hade inte alls superbikespecifikation, den var relativt original.I superbikeutförande med allt vad det innebar.
Med gatversionen? Källa? Bilder?
Det var en bild på gatversionen av NR 750 som kom upp i tråden och som jag kommenterade. Om du fortsätter att skriva om NR 750 så är det förstås den modellen som avses.Ja du trodde du ens på att det var "gatversionen".
Nej självklart i racetrim.
Du säger tomat och jag säger tomat...Det var en bild på gatversionen av NR 750 som kom upp i tråden och som jag kommenterade. Om du fortsätter att skriva om NR 750 så är det förstås den modellen som avses.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |