Honda RC 45 och RC 30 till salu på racing .no

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är lite svag för RC30. 2003 såg jag en till salu för 85 000 kr. Nu verkar de kosta betydligt mycket mer om man ska utgå från annonsörerna på tyska mobile.de

Idag är det nog mer ett samlarobjekt än något annat. Det hindrade inte två engelska magasin från att nyligen jämföra en RC30 med Aprillias nya RSV4.

Såg även att Classic Bike har ett helt samlarnummer med endast Honda (där RC 30 ingår i ett reportage). Finns i en Pressbyrå nära dig antagligen.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ska införskaffa mig en sådan när ekonomin är på topp.. Mycket vackra cyklar. Tänk att japanerna kunde bygga något med en själ :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du säger tomat och jag säger tomat...

De flesta hojarna i den här tråden, RC30/RC45, är väl gatversioner som köparna själva modifierat - och som det så kan väl en NR också kvala in. De RC45 som Slight och Edwards körde med skiljde sig säkert också en del ifrån gatversionen.
Skojar du nu?

:)

NR 750 Enduranceprototyp och NR 750 (RC40) Gathoj är ju två helt olika saker.

RC45 är däremot bara en sak, precis som RC30 är det.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tråden

Skojar du nu?

:)

NR 750 Enduranceprototyp och NR 750 (RC40) Gathoj är ju två helt olika saker.

RC45 är däremot bara en sak, precis som RC30 är det.


Homologiseringsmaskiner för Superbike VM som fick nya regler 1988 som ochså gällde till 2002.

RC30 kom in klockrent till 1988 och med rätt gubbe bakom styret lyckades de med målsättningen ochså. Det fanns givetvis ett gäng utrustnings-kit för hojen som behövdes för att hojen skulle komma i VM-trim. Skulle dessa kit suttit på redan ifrån början skulle försäljningsmålet 1500 hojar till allmänheten aldrig gå att uppnå.

Ducati naffsade Honda i hälarna och 1990 var de förbi med sin 851 serie i enkelsitsversion med nya 888 motorn.

1993 kom Kawasaki med sin ZXR750R i enkelsitsversion och piskade skiten ur de övriga Teamen.

Ducce 916 tog tillbaka tronen 1994, byggdes ochså en specialare med under åren lite olika tilläggsnamn.

Hondas HRC gubbar slet sitt hår och jobbade på med RC30 ans ersättare, RC45 an (1994) som alla förare klagade och klagade på, dålig känsla i framgaffeln (greppet). Äntligen.... 1997 lyckades extra-gubben Kocinski ta tillbaka Superbike-tronen ifrån Italiernarna med sin grymma V-tvin kombination.

Vad gjorde Honda sedan......... byggde V-twin ochså RC51 SP1 och lite moddade SP2 an. 2002 ändrades reglerna igen och nu bygger íngen tillverkare direkt någon speciell kortlivad homologiseringsmaskin. Massproduktion utav extremmt avancerade gathojar är nu grunden till tillverkarnas Superbikemaskiner.

Syftet med just dessa udda hojar typ RC30 och 45an var ju just detta att vara stommen till just Superbike VM. Dagens R1or Fireblades och de andra är ju till för att säljas i jättevolymer. Men de är ju bra om de presterar på banan ochså.

Tilläggas ska att alla tillverkare under dessa år var tvungna att klassa in ex antal hojar på världsmarknaden som rena gathojar utefter de villkor som gäller med för respektive land som de var tillgängliga i. Avgaskrav och så vidare. Sen skulle ju prislappen vara så att volymen gick att sälja.

Honda som var störst blev ju ochså den tillverkare som behövde bygga störst antal, för deras del var det 1500 för RC30an. Dess framgångar gjorde att det byggdes betydligt mer. Tror att det egenligen bara finns 2 årsmodeller klassade, 1988 och 1989 enligt reglementet. Men vet ej riktigt och vilka uppgifter på nätet är sanna. Hondas RC45 som kom 1994 drabbades genast utav ryktet, tung klumpig och sämre än RC30 an. Extremt dyr var den ochså. Vilken volym den byggdes i är ett ? Om den är klassad som flera årsmodeller vet jag ej! Resultaten säger att RC45an tog mycket mer superbike-poäng än RC30an. Något man inte tänker på så ofta. Både 30an och 45an blev ju ochså Honda vinstmakiner på Isle of Man under många år!

Ducati, Bimota och Aprillia behövde som mindre tillverkare ej bygga samma volymer som Honda.

Kawasaki jobbade på med ZXR / ZX serie under hela tiden.

Yamaha med sin FZR serie där OW01an var den mest extrema, sedan kom YZF serien med sina SP-versioner som slutligen mynnade ut i R7 an. Hade vunnit VM om inte Haga åkt dit för doping och en tävlings resultat plockades bort.

Suzuki har ju sin specialare "RR" 1989 och sin SP 1993 men verkar inte jobbat så mycket med korta specialserier, har ju inte heller kommit längst upp på tronen. Förutom i butikerna med sin GSXR serie blivit en försäljnings-succe.

Till alla dessa homologiseringsmaskiner, behövdes sedan köpas olika kit för att få Superbikeprestanda. Vissa grejer på hojarna fick ej ändras. Så vissa versioner är klart extrema redan ifrån början och passar sådeles inte så bra som gathoj, men det var ju inte syftet egenligen. Suzuki undantagen försäljningsuccen!

Någonstans i NR750s tidsaxel förstod nog HRC gubbarna att detta kommer alldrig att bli en Superbike enligt det då rådande reglementet. Hojen var fullknökad med patent, de ville visa att de kunde! Det blev väl till slut något som bara var för mycket. Det är ju inte alltid en så bra bas för en homologiseringsmaskin som måste säljas i 1500ex! De andra tillverkarna hade aldrig låtit Honda lyckas med ovalkolvkonceptet, dyrt som bara den. Toyman

skrivkramp........ pussssh alla dessa stavfel...... svenska:brinnerup
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Skojar du nu?

:)

NR 750 Enduranceprototyp och NR 750 (RC40) Gathoj är ju två helt olika saker.

RC45 är däremot bara en sak, precis som RC30 är det.
Grader av olikheter kanske?
Nu är NR väldigt exotisk, men vad jag läst så delar de mycket gener och patent. Motorn är väldigt lik, bl.a. samma borrning/slag, ventiler, insprutningen etc. Men RC40 var ingen racer visst, fanns ingen serie konstruktionen skulle vara tillåten i längre.

Samtidigt så var det väl så att en 118 hästars RC45 inte heller var speciellt indentisk med Castrol Hondorna? Trots påkostad konstruktion och mycket racing-lull i liten serie var det väl aldrig någon framgång för icke fabriksförare i SBK VM, och AMA-hojarna hade också fabriksbackning.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
En RC30 i originalutförande är inte heller så imponerande (läs senaste Performance Bikes där den jämförs rakt av med Aprilia RSV4), men den väger i alla fall ca 25 kg mindre än en NR 750.

Är det inte rätt imponerande att en hoj byggd 1988 (och därmed utvecklad ungefär samtidigt som GSXR 750 släpps) anses gå jämnt med en Aprilia byggd 2008?
 

RVFR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R
...informerade oss om bla RC45ans bravader

För att komplettera så tog RC45an hem segern i Suzuka 8 Hours Endurance 1994, -95,-97,-98 och -99.

- Verkar alltså funka för långkörning iallafall trots. För att ändå inte vinkla för mkt så körde ju inte Ducati där borta under dessa år.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Liknande denna då?
rc30spencer2.jpg


Den hojen du snackar om är f*n den mest misshandlade/misskötta hoj jag sett i en depå.
Tror det var Liffe Perssons gamla hoj som norrmannen hade.


Japp, den såg ut typ sådär. Vill minnas att den såg ganska risig ut dock...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vem ha sagt att en RC30 ”anses gå jämnt” med en RSV4?

Skillnaderna som Performance Bike mätte var enorma - Aprilian hade t.ex. ca 60 fler hk.

Uppmätta effektsiffror säger INGENTING om uppmätta prestanda.

Prova att läsa artikeln det pratas om, där en tidnings reportrar/testförare kör dessa hojar mot varandra.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Vem ha sagt att en RC30 ”anses gå jämnt” med en RSV4?

Skillnaderna som Performance Bike mätte var enorma - Aprilian hade t.ex. ca 60 fler hk.

Sorry missuppfattade din post. Blaskan säljs inte i Kalmar men du kanske kan berätta vad de säger. På siten finns bara ett uppslag där man jmf RSV4 med en RC45 och av texten på första sidan att döma anser de att Hondan går rätt fort.

Btw så är det väl inte så konstigt om Aprilian är starkare, det är ju trotts allt en större och 20 år yngre motor.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Grader av olikheter kanske?
Nu är NR väldigt exotisk, men vad jag läst så delar de mycket gener och patent. Motorn är väldigt lik, bl.a. samma borrning/slag, ventiler, insprutningen etc. Men RC40 var ingen racer visst, fanns ingen serie konstruktionen skulle vara tillåten i längre.

Samtidigt så var det väl så att en 118 hästars RC45 inte heller var speciellt indentisk med Castrol Hondorna? Trots påkostad konstruktion och mycket racing-lull i liten serie var det väl aldrig någon framgång för icke fabriksförare i SBK VM, och AMA-hojarna hade också fabriksbackning.

Jag tror att det var Oddgeir Havnen som körde RC45 under något eller några år på 90-talet i Scandinavian Open/Norska mästerskapen. Jag vill minnas att det var oerhört dyrt att kitta den till konkurrenskraftig standard. En halv miljon tror jag man fick slanta upp för grundkiten till chassi och motor och då tillkom priset för hojen. Då var den dessutom inte i närheten av WSBK-spec, vilket tex Ducatin var för ungefär samma pengar.

Havnen bytte ju sedermera till YZF-R7. René Prang körde också en sån.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tror att det var Oddgeir Havnen som körde RC45 under något eller några år på 90-talet i Scandinavian Open/Norska mästerskapen. Jag vill minnas att det var oerhört dyrt att kitta den till konkurrenskraftig standard. En halv miljon tror jag man fick slanta upp för grundkiten till chassi och motor och då tillkom priset för hojen. Då var den dessutom inte i närheten av WSBK-spec, vilket tex Ducatin var för ungefär samma pengar.
Något sådant har jag också läst.
Så att säga att RC45 är en och samma hoj, men att RC40 skulle vara något helt annat än en NR750 racer beror nog mest på att RC40 begåvades med en futurisk kostym medan NR750 såg ut som en RC30. Under skalen hade de gemensamma gener, men en racer är ändå en racer och ingen gathoj.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
250000 Kostade Rc45:an.
250000 kostade 1 kitmotor.
Man köpte inte motorkit utan kompletta motorer, har för mig att det fanns 3 st olika kitmotorer.
Liffe Persson hade 1 av varje.
Sista året han körde hemma i Sverige så hade han 2 st hojar.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Oggy Havnens körning med R7:an iregn på Våler 2001 är bland det grymmaste jag sett på regn. Breddsladd in och ut ur målchikanen sedan en weelie.. När han kom in i bandepån fick han applåder från hela Superbikefältet som gömde sig undan regnet eftersom första kvalet gått på torrt. Havnens R7 var enligt uppgift preppad med mycket gamla Haga prylar vi delade box i Catalunya 02 och den var ganska porrig med nordiska mått mätt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Havnens R7 var enligt uppgift preppad med mycket gamla Haga prylar vi delade box i Catalunya 02 och den var ganska porrig med nordiska mått mätt.
154 hk på bakhjulet och tydligen till salu (om sidan är uppdaterad). Även om R7 var rusktigt snygg, så var den aldrig tillräckligt snabb. De starkaste RC45:eek:rna hade 180 bakhjulshästar.

http://www.havnen.no/racing/yzf-r7.htm
 

Bifogat

  • r7naken2.JPG
    r7naken2.JPG
    61.4 KB · Visningar: 163
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top