Tråden
Skojar du nu?
NR 750 Enduranceprototyp och NR 750 (RC40) Gathoj är ju två helt olika saker.
RC45 är däremot bara en sak, precis som RC30 är det.
Homologiseringsmaskiner för Superbike VM som fick nya regler 1988 som ochså gällde till 2002.
RC30 kom in klockrent till 1988 och med rätt gubbe bakom styret lyckades de med målsättningen ochså. Det fanns givetvis ett gäng utrustnings-kit för hojen som behövdes för att hojen skulle komma i VM-trim. Skulle dessa kit suttit på redan ifrån början skulle försäljningsmålet 1500 hojar till allmänheten aldrig gå att uppnå.
Ducati naffsade Honda i hälarna och 1990 var de förbi med sin 851 serie i enkelsitsversion med nya 888 motorn.
1993 kom Kawasaki med sin ZXR750R i enkelsitsversion och piskade skiten ur de övriga Teamen.
Ducce 916 tog tillbaka tronen 1994, byggdes ochså en specialare med under åren lite olika tilläggsnamn.
Hondas HRC gubbar slet sitt hår och jobbade på med RC30 ans ersättare, RC45 an (1994) som alla förare klagade och klagade på, dålig känsla i framgaffeln (greppet). Äntligen.... 1997 lyckades extra-gubben Kocinski ta tillbaka Superbike-tronen ifrån Italiernarna med sin grymma V-tvin kombination.
Vad gjorde Honda sedan......... byggde V-twin ochså RC51 SP1 och lite moddade SP2 an. 2002 ändrades reglerna igen och nu bygger íngen tillverkare direkt någon speciell kortlivad homologiseringsmaskin. Massproduktion utav extremmt avancerade gathojar är nu grunden till tillverkarnas Superbikemaskiner.
Syftet med just dessa udda hojar typ RC30 och 45an var ju just detta att vara stommen till just Superbike VM. Dagens R1or Fireblades och de andra är ju till för att säljas i jättevolymer. Men de är ju bra om de presterar på banan ochså.
Tilläggas ska att alla tillverkare under dessa år var tvungna att klassa in ex antal hojar på världsmarknaden som rena gathojar utefter de villkor som gäller med för respektive land som de var tillgängliga i. Avgaskrav och så vidare. Sen skulle ju prislappen vara så att volymen gick att sälja.
Honda som var störst blev ju ochså den tillverkare som behövde bygga störst antal, för deras del var det 1500 för RC30an. Dess framgångar gjorde att det byggdes betydligt mer. Tror att det egenligen bara finns 2 årsmodeller klassade, 1988 och 1989 enligt reglementet. Men vet ej riktigt och vilka uppgifter på nätet är sanna. Hondas RC45 som kom 1994 drabbades genast utav ryktet, tung klumpig och sämre än RC30 an. Extremt dyr var den ochså. Vilken volym den byggdes i är ett ? Om den är klassad som flera årsmodeller vet jag ej! Resultaten säger att RC45an tog mycket mer superbike-poäng än RC30an. Något man inte tänker på så ofta. Både 30an och 45an blev ju ochså Honda vinstmakiner på Isle of Man under många år!
Ducati, Bimota och Aprillia behövde som mindre tillverkare ej bygga samma volymer som Honda.
Kawasaki jobbade på med ZXR / ZX serie under hela tiden.
Yamaha med sin FZR serie där OW01an var den mest extrema, sedan kom YZF serien med sina SP-versioner som slutligen mynnade ut i R7 an. Hade vunnit VM om inte Haga åkt dit för doping och en tävlings resultat plockades bort.
Suzuki har ju sin specialare "RR" 1989 och sin SP 1993 men verkar inte jobbat så mycket med korta specialserier, har ju inte heller kommit längst upp på tronen. Förutom i butikerna med sin GSXR serie blivit en försäljnings-succe.
Till alla dessa homologiseringsmaskiner, behövdes sedan köpas olika kit för att få Superbikeprestanda. Vissa grejer på hojarna fick ej ändras. Så vissa versioner är klart extrema redan ifrån början och passar sådeles inte så bra som gathoj, men det var ju inte syftet egenligen. Suzuki undantagen försäljningsuccen!
Någonstans i NR750s tidsaxel förstod nog HRC gubbarna att detta kommer alldrig att bli en Superbike enligt det då rådande reglementet. Hojen var fullknökad med patent, de ville visa att de kunde! Det blev väl till slut något som bara var för mycket. Det är ju inte alltid en så bra bas för en homologiseringsmaskin som måste säljas i 1500ex! De andra tillverkarna hade aldrig låtit Honda lyckas med ovalkolvkonceptet, dyrt som bara den. Toyman
skrivkramp........ pussssh alla dessa stavfel...... svenska