Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad ska man kolla på en SP1a -00 som har gått strax över 4000 mil?
'

Inget specifikt egentligen...modellen har inga typfel. Det är vanliga klämma/känna/lyssna rutinen när det gäller en "mogen" sporthoj.

Länk?

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Vad ska man kolla på en SP1a -00 som har gått strax över 4000 mil?

Det allmänna skicket då det oftast visar hur föregående ägare har skött hojen! Kvitton på delar, service osv. Vid 4800 mil är det storservice med ventilkoll osv... kan vara bra att veta!

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Det allmänna skicket då det oftast visar hur föregående ägare har skött hojen! Kvitton på delar, service osv. Vid 4800 mil är det storservice med ventilkoll osv... kan vara bra att veta!

Vad ligger en sån service på i pengar?

47.5k för en svensksåld i fint skick, 4200 mil. Vettigt?

Även fast jag får den billigare än nån annan på blocket, kanske det är läge att köpa en som gått mindre. :va

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition

Även fast jag får den billigare än nån annan på blocket, kanske det är läge att köpa en som gått mindre. :va

Det var billigt! Tror den ligger på runt 3000.- om jag inte minns fel...:va

Är den fin i övrigt?

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Det var billigt! Tror den ligger på runt 3000.- om jag inte minns fel...:va

Är den fin i övrigt?

Har inte sett den än, men är en vän som säljer som säger att den är fin.
Nån spricka i framskärmen från skivbromslåset.

Xenon och leo vince ljuddämpare.

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Har du nåt bänkpapper på din hoj? Nyfiken på vad moddarna ger.

Stor service ligger på 3000-4000 kr beroende på vad som behöver göras och vart man gör den. 125-130 hk på hjulet har effekten hamnat på med endast PC3 och slip-on. Vad har du fått ut?

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Stor service ligger på 3000-4000 kr beroende på vad som behöver göras och vart man gör den. 125-130 hk på hjulet har effekten hamnat på med endast PC3 och slip-on. Vad har du fått ut?
Jag var mest intresserad av ickos hoj med portad topp, högkompskolvar och lite annat godis.

Min bänkas efter durbahnboxen och pcIII har kommit och monterats. Troligen efter säsongen

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R

Har du fått ut 130hk med pc & slipon så äter jag upp min hatt....
Du har varit i en glad bänk, max 120 skulle jag säga och då tar jag i :tummenupp

Men det är inte poängen med att köra hojen i bänk, det är det körbara registret man är ute efter.

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag kom ett halvt steg närmare bänkning idaq när durbahnboxen dök upp, den väger verkligen ingeting, och då skippade jag ändå kolfiberversionen. Dessvärre har inte PCIIIan dykit upp, den hade jag hoppats skulle komma före.

Det hade varit kul med 130+hk, men vi får väl se. Jag är nöjd med hojen oavsett siffror :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du har varit i en glad bänk, max 120 skulle jag säga och då tar jag i :tummenupp

Men det är inte poängen med att köra hojen i bänk, det är det körbara registret man är ute efter.

sätt igång å ät, på min förra sp1 hade jag pc samt arrowpipor och den blev bänkad till 129.8 på bakhjulet.

det e la 135hk i motorn minus lite grann så säg en 115-120hk UTAN pc å slip on å bakan?

Last edited:

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...

Mums:D Andra hatten för dig idag, min -01 är körd på Dynojet center med pcII och slipon, 129,7 efter körning nr 15.
Kanske handlar om vem som mappar......en del vet faktiskt vad dem gör!!
Lycka till med hattarna:banana

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
sätt igång å ät då, varför skulle han inte kunnat få ut 130hk med pc och slip on??? på min förra sp1 hade jag pc samt arrowpipor och den blev bänkad till 129.8 på bakhjulet.

det e la 135hk i motorn minus lite grann så säg en 115-120hk UTAN pc å slip on å bakan?

En sp har ca 118- 120 Hk på hjulet om du har tur, och genom att sätta på ett slipon får du högre ljud och i bästa fall fortfarande samma hk på hjulet.., allt annat är trams.

Sen är det ju så att olika bänkar visar olika på samma hoj, och vissa som har bänk gillar att visa lite extra för att kunden ska bli glad... Det viktiga är fortfarande en jämn fin kurva över registret.

Jag har själv testat olika bänkar med min sp när jag byggde den och det skiljer över 10-12hk på hjulet beroende var man kör den + att jag pratade mycket med Thorsten Durbahn över vilka värden man kan förvänta sig vid olika trimningsgrader och det han säger stämmer väl med de siffror jag fick
på min hoj.

Själv fick jag ut ca135Hk i två bänkar här i Sverige som jag hittat och som inte glädjer mäter med helsystem, pcIII, portade sp2 toppar, sp2 sprut
durbahn luftburk, alla mods du kan hitta på rc51.org. För att passera 140 krävs högkomps kolvar och vassa kammar, sen är det bara 10-15 kvar innan den är närmar sig Colins Vm hoj....Hrc egna superbike kit lämnar 145-150 hk men då får du ett nytt sprut och en ny ECU som bland annat som höjer varvtalet och på så vis kan du klämma ut lite till, downside är service intervallen, den är mycket tät.. Till det här kittet snackar vi ett "special made helsystem från Accra".

Så med dina 130hk på hjulet med slipon borde du söka jobb hos HRC och lära dom ett & annat, det verkar som du testat en hel del och jag känner mig ödmjuk inför människor som lyckas med enkla medel att klämma ut rikligt med effekt. Bra jobbat:tummenupp

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Storservade min -00 vid 2400 mil på Bike i Trollhättan..det gick på 4500 kr.

Hmmm det där är ju vanskligt utan att ha sett den...jag är inte så milnojig så ja det tycker jag nog. Säg att du kan få loss den för 45k. Är den i fint skick, välservad etc så har den många mil kvar att ge.

Hojen är ju snart 10 år, det vore ju märkligt om inte milen tickar på.

Min -00 hade bara Akra helsystem och den gav 125,2, 124,9 pch 125 prick på slangen i tre olika bänkar. De är möjligt att vi har väldigt glada bänkar i Stockholm men för den där "sanningen" får du i alla fall suga ett tag på brättet....:D

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition

jag fick 125 på hjulet med pc3, MICRON slipon, kn filter, flapper mod och pair mod..... MEN ett fint register utan några stora svackor!:tummenupp:D

Men det är ju olika vilken bänk man än mäter i.... ALLA är olika!

Och jag är inte heller ute efter höga siffror, jag bänkade man för att jämna ut effektkurvan över hela registret....

En polare hade en SP1 med bänkpapper på 136hk på hjulet, med pc2 och y-mura helsystem.... Den var inte kvickare än min.....

Ska man jämföra hojar på bänk måste det vara på samma bänk gärna samma dag så ALLA omständigheter är lika, luftfuktighet, temperatur med mera....

Tjöp min! :tummenupp

Gått kortare o mera lull-lull! :)

Kolla här: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34789

Ah, då e jag me.

Vad har du för siffror på din i bänk? vad är gjort med din, har glömt allt.....:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...