Honda SP1-tråden

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Nu var det andra gången som min SP-2'a spottade upp olja i luftboxen. Ngn satans baktändning verkar det vara frågan om,och detta ska vara honda? Sist blev det så kraftigt att tätningen till bakre cylindern korvade sig och olja kom ut på bakdäcket så jag höll på att fastna i ett träd. Iofsig är jag självmordsbenägen men detta är ju löjligt.
Så frågan är,är detta normalt. Cykeln har gått 3400 mil och jag vill minnas 2 ngt mindre smällande till från boxen det senaste. (Utan rök)
Annars kan ngn få köpa skiten så går jag och handlar en RSV4 utan baktändning.

Vad menar du med "tätningen till bakre cylindern korvade sig" Är det vevhusventilationen du talar om? Om den korvar sig så att det blir stopp. Då kan det sprutar ut olja någonstans och kanske på ditt bakhjul :-O

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
Nu var det andra gången som min SP-2'a spottade upp olja i luftboxen. Ngn satans baktändning verkar det vara frågan om,och detta ska vara honda? Sist blev det så kraftigt att tätningen till bakre cylindern korvade sig och olja kom ut på bakdäcket så jag höll på att fastna i ett träd. Iofsig är jag självmordsbenägen men detta är ju löjligt.
Så frågan är,är detta normalt. Cykeln har gått 3400 mil och jag vill minnas 2 ngt mindre smällande till från boxen det senaste. (Utan rök)
Annars kan ngn få köpa skiten så går jag och handlar en RSV4 utan baktändning.

Om jag inte minns fel så har jag hört det tidigare ifrån Spetta ägare, att den kan "nysa" till när man släpper gasen, måste vara det du beskriver. Men jag vet inte varför:confused:

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
2002 SP-2
Ah grattis! Låter som ett bra pris. Bilder på skönheten?

Ja, jag tycker det var ett ok pris. 1700 mil, pc3r, styrdämpare... Åtminstone är det svårt att komma undan mycket billigare ens om man importerar. Har man bestämt sig för en sp2 så har man... Har lagt upp en bild i mitt garage.

Stanic

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Ducati
Ja, jag tycker det var ett ok pris. 1700 mil, pc3r, styrdämpare... Åtminstone är det svårt att komma undan mycket billigare ens om man importerar. Har man bestämt sig för en sp2 så har man... Har lagt upp en bild i mitt garage.

Sicken skönhet, såg ju ny ut! Hoppas höstvädret håller sig ok ett tag till så det blir lite kört då... Mycket hoj för de pengarna :)

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
stoort grattis.... mycket bra pris..... och riktigt fin....:tummenupp

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003

Stort Grattis ,ser ju skitfin ut!!! :tummenupp

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
2002 SP-2
Grattis :tummenupp

65k är ett riktigt riktigt bra pris....jag plockade ju in min från England och notan slutade på strax under 60k inkl reggning.

Då måste du också ha fått ett bra pris i England. Jag har bevakat den engelska SP2-marknaden ganska länge nu (som bästa alternativet för import pga låg växelkurs) och tycker det verkar svårt att hitta bra SP2or under 5000 pund. Fast kursen är låg blir det ändå över 55k. Plus frakt (5k eller mer), inreggning och halvljuslampa landar man oftast på minst 65k enligt mina beräkningar.

Hursomhelst - 65k är ett bra pris och <60k är riktigt bra, import eller inte :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Då måste du också ha fått ett bra pris i England. Jag har bevakat den engelska SP2-marknaden ganska länge nu (som bästa alternativet för import pga låg växelkurs) och tycker det verkar svårt att hitta bra SP2or under 5000 pund. Fast kursen är låg blir det ändå över 55k. Plus frakt (5k eller mer), inreggning och halvljuslampa landar man oftast på minst 65k enligt mina beräkningar.

Hursomhelst - 65k är ett bra pris och <60k är riktigt bra, import eller inte :tummenupp

Ja jag hade lite tur med den hojen med tanke på skicket (den har gått knappt 900 mil). Annars verkar 5000 vara någon slags magisk gräns, precis som du säger.:tummenupp

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition

Känner igen din hoj....:va har sett den på blocket tidigare....
Visst har den nya dekaler på den högra sidokåpan...?!
Ser ut som magnesium kåpan är skrapad... eller ser jag fel...?!

jag var bra sugen på den då, den ser väldigt fin ut!

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
2002 SP-2
Känner igen din hoj....:va har sett den på blocket tidigare....
Visst har den nya dekaler på den högra sidokåpan...?!
Ser ut som magnesium kåpan är skrapad... eller ser jag fel...?!

jag var bra sugen på den då, den ser väldigt fin ut!

Stämmer - den var ute på blocket nyligen. Omlackad på högra sidan och jag köpte den utan dekalerna ditsatta. Men det var snabbt fixat och resultatet blev riktigt bra (fick tag på en superduktig dekalsättare...). Lite skrapmärken på kopplingskåpan, så det blir att bevaka ebay i vinter ;-) Annars inget mer att fixa med den utom "normalfixarna" flapper-mod, PAIR systemet, höja bak och sänka fram... Och lite annat små-pill...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Stämmer - den var ute på blocket nyligen. Omlackad på högra sidan och jag köpte den utan dekalerna ditsatta. Men det var snabbt fixat och resultatet blev riktigt bra (fick tag på en superduktig dekalsättare...). Lite skrapmärken på kopplingskåpan, så det blir att bevaka ebay i vinter ;-) Annars inget mer att fixa med den utom "normalfixarna" flapper-mod, PAIR systemet, höja bak och sänka fram... Och lite annat små-pill...

Satte du dit OEM dekaler? Kostnad?

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
2002 SP-2
Satte du dit OEM dekaler? Kostnad?

Inte OEM utan "pirat", från Italien tror jag, men minst lika hög kvalitet som OEM. (Välkänt och bra råämne) Tror dekalkittet gick på ca 2000. Skillnaden mot OEM är att dekalerna är skurna istället för tryckta, vilket inte spelar någon roll för de enfärgade dekalfälten (silvervingarna etc), men t ex "honda" loggan längst ner på kåpan är varje bokstav utskuren jämfört med OEM där det är en stor dekal med "honda" tryckt.

Satte som sagt ena sidan och det tog ca 3 timmar. Personen jag fick tag på gjorde det till en mycket rimlig timkostnad, men jag kollade även med en hondaverkstad som skulle ha 700-800 kr/tim...

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
2002 SP-2
Ser ju jätte bra ut wass!!!! Kolla här: http://www.trademarkmotorsports.com/bt-honda.html

Var sugen på att beställa en därifrån förut!!!

Höjer du lite bak behöver du inte sänka fram, tro mig! Den blir snabbstyrd iaf!

Helt klart ett alternativ, men de är ju inte gratis precis...

På mina SP1or har jag sänkt 8mm fram och höjt 4mm bak och det har blivit riktigt bra. Fördelen med att ta lite i båda ändar är att sidostödet fortfarande funkar ok. Visst - lite sämre markfrigång pga sänkningen, men inget jag har haft ont av. Tänkte testa samma setup på SP2an och hoppas på samma förbättring.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...