Honda SP1-tråden

Carolus Rex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Hoj
VTR1000 SP-1 -01,2003 Honda VTR1000F såld
Finns det någon som har koll på en snygg undertail och kanske en smutt lösning på skylthållare? :Bugar

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Tänkte uppdatera mitt icke existerande verktygskit som ska finnas till hojen (SP2). Vilka verktyg bör jag skaffa utöver tändstiftshylsan?
Alt få tag i ett beg kit på nätet.. kan man ta ett kit till en sp1 då?
Lite kan man ju plocka ihop från garaget men vilka är viktiga?
Tilläggas (jag servar själv)

Trevlig helg

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
I brist på andra bilder kastar jag in en på nya underhängda bromsoket.

Bakhjul.jpg

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Nu hittade jag ett begagnat HP-ok för "vettiga" pengar. Min setup skulle nog gå på 5000:- + bromsslang annars. :dummer

Annars fanns budgetvarianten, som är minst lika bra, med svart Brembo OEM-ok för 249 EUR på Ebay.de hos en säljare som heter "faddybike-deutschland". Ligger inte ute nu, men han har flera annonser ute till andra hojar så det går säker att få fram om man frågar. Har man redan ett ok med 84mm cc mellan fästhålen (STD Brembo) finns det fästen här: http://www.styleandperformance.it/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=75&Itemid=71&lang=en

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Hej!
Har börjat kolla över sp2 an lite nu. Bla dra om(Rätt lite kablage där bak vid bakljuset).. Har ett kontaktstycke vitt med 4 kablar till (Bifogar bild) Vad har den för funktion om den nu har nån funktion. Är inte inkoppladIMG_1803.jpg

Samt slangen som går till magnetventilen är pluggad har det med att det sitter pcIII? berätta gärna varför isåfall, kan vara intressant då jag inte är så insatt i detta:tummenupp

Tack
Mvh Christian

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Hej!
Har börjat kolla över sp2 an lite nu. Bla dra om(Rätt lite kablage där bak vid bakljuset).. Har ett kontaktstycke vitt med 4 kablar till (Bifogar bild) Vad har den för funktion om den nu har nån funktion. Är inte inkoppladView attachment 395496

Samt slangen som går till magnetventilen är pluggad har det med att det sitter pcIII? berätta gärna varför isåfall, kan vara intressant då jag inte är så insatt i detta:tummenupp

Tack
Mvh Christian

Att du har PC3 och pluggad magnetventil är enkelt att förklara. Kort sagt: Magnetventilen pluggas för att oskadliggöra PAIR-systemet. Något som måste göras om PC3 skall justeras i bromsbänk.
Ett annat sätt är att ta bort hela systemet med slangar och allt och sätta lock för anslutningarna på topparna. Finns billigt på Ebay och man slipper en del vikt. :tummenupp

Återkommer ang. kontakten.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Att du har PC3 och pluggad magnetventil är enkelt att förklara. Kort sagt: Magnetventilen pluggas för att oskadliggöra PAIR-systemet. Något som måste göras om PC3 skall justeras i bromsbänk.
Ett annat sätt är att ta bort hela systemet med slangar och allt och sätta lock för anslutningarna på topparna. Finns billigt på Ebay och man slipper en del vikt. :tummenupp

Återkommer ang. kontakten.

Tack:tummenupp var lite som jag misstänkte då.
Vet att den är bänkad efter pc 3 montering. Ska bli kul
Å känna på nästa säsong. Var gör en pc mest skillnad? Mellanregistret?
Behöver man göra nått spec. När väl pc sitter på hojen,eller är det inställt och klart ,Så länge man vill ha kvar det? Och slutligen om det plockas bort
Vad måste göras då?
Ursäkta min novis, intresserad då jag aldrig haft en hoj med pc..

// Christian

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Mellanregistret är en bra gissning. Ofta går hojar snålt kring de varvtal där miljöcertifieringen spelar in.

PC3 kopplas mellan kontakterna för spridarna som sitter på vänster sida ungefär mitt mellan cylindrarna under tank och luftburk. Jordkabel till batteriet. Sedan är det klart. Vill du plocka bort den är det bara att koppla ihop kontaktstycket igen och köra. :)

När den är korrekt installerad, bänkad och klar är det bara att åka! Glöm inte att koppla upp din dator och spara ned en kopia av mappen OM olyckan skulle vara framme och PC3an dör.

Gällande kontakten: Jag kollade på min egen hoj och jämförde. Om det är samma som jag postat bilden på är det relät till fläktarna (se urklipp från elschema). Det skall sitta på höger sida på den plats där det redan sitter ett relä med bruna kablar på din bild.

Kontakt.jpg
Skärmavbild 2013-11-28 kl. 18.06.26.png

Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Mellanregistret är en bra gissning. Ofta går hojar snålt kring de varvtal där miljöcertifieringen spelar in.

PC3 kopplas mellan kontakterna för spridarna som sitter på vänster sida ungefär mitt mellan cylindrarna under tank och luftburk. Jordkabel till batteriet. Sedan är det klart. Vill du plocka bort den är det bara att koppla ihop kontaktstycket igen och köra. :)

När den är korrekt installerad, bänkad och klar är det bara att åka! Glöm inte att koppla upp din dator och spara ned en kopia av mappen OM olyckan skulle vara framme och PC3an dör.

Gällande kontakten: Jag kollade på min egen hoj och jämförde. Om det är samma som jag postat bilden på är det relät till fläktarna (se urklipp från elschema). Det skall sitta på höger sida på den plats där det redan sitter ett relä med bruna kablar på din bild.

View attachment 395528
View attachment 395529

Tack för ett bra svar ang pc! Nu är jag med:tummenupp
Koppla in datorn? Bara plugga i pc i pcn och spara?:confused:Utveckla gärna om du har ork och lust..

Men kontaktstycket var mer bekymmrande! Visst är det till fläktarna! Vad kan göra att relät inte finns?
Givetvis inte lätt för dig å svara på!
Tvångskörde fläktarna dom funkar,Ohm mätte från kontaktstycke till fläktarna och till styrenhet verkar ok..
Hmm måste gå till botten med detta! tyvärr är hojen ej startduglig så jag kan kolla med den igång,,
Pratade med förre ägaren,han visste inget.. Borde väl gott varm om inte fläktarna inte går?? Tacksam för tips och nån länk till verkstadshandbok,behöver elschema:huvet
samt om du kan artikelnr på relät..Hittar inte nått cooling fan relä på nätet?!

Tack för att du tar dig tid UPPSKATTAS!!
Christian

Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Har samma kontakt oinkopplad på min... Aldrig fattat vad den är till..

Hmm gör det hela mer intressant el inte:confused: Enklast är väl givetvis å sätta ihop hojen och starta den.. så ser man ju om fläktarna tillslut går igång..
Märkligt att det sitter på vissa,borde inte skilja sp1 och sp2 tycker jag
Om inte det är nån tempgivare som styr fläktarna på nått sett istället..
Ja ja det ska väl gå å få bukt på:fakta

Christian

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Kan du fota mer av kablaget, vilka kontakter som sitter i närheten, etcetera, så kan jag verifiera inkopplingen på min som garanterat är standard?
När jag läser schema för SP1 hittar jag inget relä utan fläkten styrs via termoswitch.

Skärmavbild 2013-11-29 kl. 19.30.28.jpg

Reläets artikelnummer: 38501-GN2-014. Används på flera ställen, tex helljus, så du kan ju sno det att prova med.

Bra sida för artikelnummer: http://www.ronayers.com/RVT1000R-C24861.aspx :tummenupp
Bra sida för manualer etc: http://www.rc51.info/index.php?page=service :tummenupp

PC3an kan kopplas ihop med en dator via USB-kontakten (om det är en PC3 USB) eller serieport. För att kommunicera använder du programvara (Control Center Software) som kan laddas med på Dynojets hemsida:http://www.powercommander.com/powercommander/Downloads/powercommander_downloads.aspx?ProdType=PCIIIUSB
Med denna kan du modifiera mappar, spara, etc...

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Kan du fota mer av kablaget, vilka kontakter som sitter i närheten, etcetera, så kan jag verifiera inkopplingen på min som garanterat är standard?
När jag läser schema för SP1 hittar jag inget relä utan fläkten styrs via termoswitch.

View attachment 395590

Reläets artikelnummer: 38501-GN2-014. Används på flera ställen, tex helljus, så du kan ju sno det att prova med.

Bra sida för artikelnummer: http://www.ronayers.com/RVT1000R-C24861.aspx :tummenupp
Bra sida för manualer etc: http://www.rc51.info/index.php?page=service :tummenupp

PC3an kan kopplas ihop med en dator via USB-kontakten (om det är en PC3 USB) eller serieport. För att kommunicera använder du programvara (Control Center Software) som kan laddas med på Dynojets hemsida:http://www.powercommander.com/powercommander/Downloads/powercommander_downloads.aspx?ProdType=PCIIIUSB
Med denna kan du modifiera mappar, spara, etc...

Stort tack för all info! Återkommer med bilder imon.. Guld värt å kunna
Fråga kunnigt folk. :Bugar

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Plockade ihop spn så jag kunde starta den idag, tog helljusrelät! Vid 104 grader gick fläktarna igång fint:rock
Så problem solved!!
Tack frezon för all info:krama
Bara handla nytt relä nu:tummenupp

Trevlig helg alla vtr lovers
// Christian

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Kul att jag kunde hjälpa till. Lycka till med hojen!

Själv skall jag ned i garaget och riva insprutningen :gnissla

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Kul att jag kunde hjälpa till. Lycka till med hojen!

Själv skall jag ned i garaget och riva insprutningen :gnissla

Vad står på agendan med sprutet? Själv så ska den återställas
Helt å hållet till orginal, frånsett ett slipon möjligtvis. Har nu rensade
Orginalburkar på. Låter bra! Och pc är det med, frånsett det också

// Christian

frezon

Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Vad står på agendan med sprutet?

Den rackarn började gå sämre och sämre i somras. Kurerades delvis med en kur Injection Cleaner varför jag misstänker dålig soppa eller skräp. Och har det gått så långt att det blivit sämre bränsletryck och/ eller skräp i spridarna vill jag gärna rengöra allt.

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Honda VTR SP2-02
Den rackarn började gå sämre och sämre i somras. Kurerades delvis med en kur Injection Cleaner varför jag misstänker dålig soppa eller skräp. Och har det gått så långt att det blivit sämre bränsletryck och/ eller skräp i spridarna vill jag gärna rengöra allt.

Ok! Lycka till:tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...