fbkforever
Ny medlem
Vill oxå ha en VFR när jag blir vuxen....
Jasså
Vill oxå ha en VFR när jag blir vuxen....
om man tar bort katten, sätter på ett slip-on, fixxar bort allt pair-air och o2 crap, hur många hästkrafter kan man få ur en VFR800, från 2003 och uppåt ?
vet inte hur katten e uppbyggd på mc,då jag e bilmek. men en katt på en standard personbil snor ungefär 10% effekt.
vet inte om det är keramisk eller metallisk monolit i en mc..e det keramisk,så lär den sno mycke effekt,medans en metallisk även kallas högflödeskatt,och beroende på cell-antal snor allt ifrån 1-4%
Nu har ju detta oxå med avgaspulser att göra,samt mottryck i systemet,en katt skapar ett viss mottryck som tillverkaren har räknat med i bestyckning av insprut/förgasare,så att hel sonika plocka bort en katt på en mc med förhållandevis liten motorvolym kan medföra att mottrycket blir för lågt,och då förlora effekt istället för vinna.
jämför t.ex.med en gammal volvo 240 glt,orginal 1.75" avgassystem..funkar att byta till 2" för mer effekt..över 2.5" får man för lågt mottryck och förlorar effekt...bara mer väsen
hadde det rört sej om en liten bilmotor med dom vartalena dom har,så hade jag inte rekommenderat att hiva katten,för o vinna mer effekt..då det påverkar mottrycket för mycke,utan istället byta till en metallisk dito,typ 100-cells burk.
Då får man ta och joina denna grupp då jag nyss införskaffat mig en Honda VFR
Vilken hoj alltså... Glad Midsommar på er!
Hola!
Har nyss inhandlat en -02a med ABS. Kändes väldigt annorlunda från min tidigare hoj (GSX-R 1000, inte så konstigt mao) men VFRen hade en så jäkla jämn och skön gång. Det enda jag tyckte var negativt var att, och det verkar ju vara välkänt, att den gick ganska stötigt från låga (under och tillochmed ~3000) varv. Jag är van vid att växla upp ganska snabbt från 1an till 3an och det känns som att man kanske inte ska göra det nå mer, runt 4-5000 lät och kändes det som motorn mådde bäst - spec med tanke på bränsleförbrukning osv.
Sen skadar ju inte 6000 hel/hel heller ... Någon som vet vad halv/hel kostar? Kan bli aktuellt, ska börja plugga så kostnaden får ju gärna bli lägre, även om 6000 är riktigt riktigt bra.
Vet någon här i tråden (läste inte igenom hela, intenderar att göra det senare) om hur mycket värmehandtag kostar att få monterade?
Farsan köpte nyss en gammal VFR 93:a och tänker i vinter lacka om hela hojjen.
Nu undrar han såklart om man kan få tag i orginal dekalerna ? Kollade på dekaltrim men hittade ingen jag tyckte stämmde med orginalet.
// Christer
Farsan köpte nyss en gammal VFR 93:a och tänker i vinter lacka om hela hojjen.
Nu undrar han såklart om man kan få tag i orginal dekalerna ? Kollade på dekaltrim men hittade ingen jag tyckte stämmde med orginalet.
// Christer
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |