Har som sagt också börjat kolla på en ersättare till min 97:a. Men en silverfärgad 00-01 med högmonterat slipon, och som passar min plånbok, är lite svårhittat. Dessutom är jag lite kluven till att göra mig av med min 97:a...
En intruktörskollega på Rörken, som i vanliga fall körde en Affe, fick provköra min viffer. Hade gillade motorn skarpt, men gillade inte helt knävinkeln. Har är runt två meter lång. Han köpte sig senare en Versys, jag fick dock höra i efterhand att han vägde mellan Versysen och VFR ändå, och valde Versysen pga priset. Av det kan jag sluta mig till att knävinkeln trots allt inte var helt omöjlig.
Viffrarnas enda svaga punkt är likriktaren/voltregulatorn. Dessa är slitvara på VFR tyvärr, men en del åkare har bytt till en kustomiserad dansk Schnabel som tydligen är superbra. En nybytt eller ny likriktare skulle jag vara redo att betala kanske en tusing extra för. Annat än det, nej. Byter du bara olja, filter, däck, utför allmän service, byter belägg och så när det behövs samt tankar då och då, kommer du inte att ha några problem. VFR är skottsäker, om du inte köper ett uppenbart vrak.
Som jag typ...
Importerade viffrar från tredje land, exvis Tyskland, straffas med högre premier - 15% - hos de flesta f-bolag, bla If Hondamärkesförsäkring. Detta beroende på att Honda Sverige inte är direkt sugna på att subvertionera direktimporter av förklarliga skäl.
Kort sagt, VFR är något av en Volvo 240 tekniskt stabilitetsmässigt sett, fast med kuligare motor.