Honda VFR-tråden

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Är flapper och pair modsen att rekommendera? Testade enligt guiderna på vfr forumet + tog bort snorkeln, tycker den går jämnare och inte lika ryckig övergång när vtec systemet kickar in. Den ryter lite roligt från insuget i luftburken också....Comments?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är flapper och pair modsen att rekommendera? Testade enligt guiderna på vfr forumet + tog bort snorkeln, tycker den går jämnare och inte lika ryckig övergång när vtec systemet kickar in. Den ryter lite roligt från insuget i luftburken också....Comments?

Snorkelns vara eller inte handlar väl kort och gott om hurvida den kommer bli dränkt när monsunregnen kommer sen samt ev avskärmning/styrning för att få kallare luft. Helt ovanligt är det inte att maskinen går bättre med originalfilter och dess låda jämfört med kalle anka filtrerna de pular dit utan avskärmning, blev lite jämförelse med bilar där också.

Personligen tycker jag hojen räcker till ännu effektmässigt och hela den biten, är bara ryckigheten på låga varv som jag hatar. Körde Rörken igår och det störde fler än en gång eftersom det var tvåans växel som gällde hela varvet. Funderar på moddarna men det vore kul att veta vad det handlar om innan, hittills har jag bara fått gissningar till svar. Visst ställa upp ett spjäll, koppla ifrån ventiler (som sen beckar ihop?) men hurvida det kan ha negativ inverkan för maskinens välmående är det ingen som vet utan man antar att det bara handlar om ljud/miljöstrypningar...? Eller om det helst ska mappas i samband med dessa.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Personligen tycker jag hojen räcker till ännu effektmässigt och hela den biten, är bara ryckigheten på låga varv som jag hatar. Körde Rörken igår och det störde fler än en gång eftersom det var tvåans växel som gällde hela varvet. Funderar på moddarna men det vore kul att veta vad det handlar om innan, hittills har jag bara fått gissningar till svar. Visst ställa upp ett spjäll, koppla ifrån ventiler (som sen beckar ihop?) men hurvida det kan ha negativ inverkan för maskinens välmående är det ingen som vet utan man antar att det bara handlar om ljud/miljöstrypningar...? Eller om det helst ska mappas i samband med dessa.

Aha! Det var du som körde den silvriga vtecen! Tänkte bjuda in dig till vfr-forum.se, men du hann sticka hem innan jag lyckades slita mig. :mad:

Ang ryckigheten. Jag skaffade mig min första insprutare för en dryg månad sen, ryckigheten på låga varv och växlar imponerade inte. Flappermodden är gjord på min VFR och snorkeln är borta sen länge. Än mindre imponerade rycket när man vrider på gasen ut ur kurvor. :gnissla

Lösningen på det är att höja tomgången lite grann. Tomgången på min 00:a ska ligga på ca 1200rpm. Jag höjde till strax under 1500rpm och karaktären blev en helt annan efteråt - det är lättare att rulla mjukt på gasen ut ur kurvorna nu och ryckigheten är i det närmaste helt borta.
:banana

Flappermodden gör, om jag minns rätt, att insuget till luftburken är vidöppet hela tiden - dippen runt 5000rpm försvinner.

Snorkelmodden är kosmetisk - insugsljudet blir mer av ett bröl. Mycket upphetsande när man drar på gasen. :)

PAIR och flapper-moddarna har tillkommit för att tillfredställa myndigheternas krav på ljud- och emissionsnivåer, inget annat.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Aha! Det var du som körde den silvriga vtecen! Tänkte bjuda in dig till vfr-forum.se, men du hann sticka hem innan jag lyckades slita mig. :mad:

Den är grå och inte silver!! :mattias

;)

Ja den där dippen vid 5000rpm har jag läst fler som pratar om men jag kan inte säga att jag har någon dipp då på min... Det är en 08´a o dom ska ju ha förfinat något med registret där 06/07 någon gång så då kanske det försvann? Var väl för att få en jämnare övergång för v-tecen eller hur det nu var.

Jo jag körde ju i grön grupp (första knix körningen för mig) med en polare och det var nyttigt. Visst blev det en del korvstoppning eftersom vi försökte hålla upp tempot lite men instruktörerna tog det bra och tipsade om lite annat vi kunde träna på så att vi skulle slippa ligga bakom så mkt. Tyvärr så kände jag inte så mkt för enhandsträning just p.g.a. ryckigheten och en av instruktörerna trodde jag menade att rullen glappade så mkt men då fick jag förklara vifferns egenskaper istället =) Även instruktören tipsa om att höja tomgången, dock inte någon racetomgång som han kalla det för då kanske det gick lite väl fort i kurvorna.

VFR forumet vet jag om, det är jag som har lite besvär med styrfladder =/
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Den är grå och inte silver!! :mattias

;)

Så länge det är en VFR spelar det ingen roll vilken färg det är. ;-)


Ja den där dippen vid 5000rpm har jag läst fler som pratar om men jag kan inte säga att jag har någon dipp då på min... Det är en 08´a o dom ska ju ha förfinat något med registret där 06/07 någon gång så då kanske det försvann? Var väl för att få en jämnare övergång för v-tecen eller hur det nu var.

Honda ska ha förfinat övergången till Vtec-funktionen, så att den går igång senare, på högre varv, samt slår av på lägre varv än tidigare. Det är isf kanske fixat på din årsmodell.

Jo jag körde ju i grön grupp (första knix körningen för mig) med en polare och det var nyttigt. Visst blev det en del korvstoppning eftersom vi försökte hålla upp tempot lite men instruktörerna tog det bra och tipsade om lite annat vi kunde träna på så att vi skulle slippa ligga bakom så mkt. Tyvärr så kände jag inte så mkt för enhandsträning just p.g.a. ryckigheten och en av instruktörerna trodde jag menade att rullen glappade så mkt men då fick jag förklara vifferns egenskaper istället =) Även instruktören tipsa om att höja tomgången, dock inte någon racetomgång som han kalla det för då kanske det gick lite väl fort i kurvorna.

Nej, precis, ingen racetomgång på runt 4000-5000rpm, utan lite högre bara från den vanliga, typ 1500rpm. Det borde räcka. Du får experimentera lite och se om det blir nåt bättre!

VFR forumet vet jag om, det är jag som har lite besvär med styrfladder =/

Ah, olika nickar på olika forum alltså. :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ah, olika nickar på olika forum alltså. :tummenupp

Jo det blev så =)

Var en annan VFR där, en lång herre (jämfört med oss andra) o han hade bra koll på hojen, tror det var hans första knixkörning också. Berömde hans pjäs men jag vet inte om han trodde jag var ironisk, den såg ut att vara i fint skick i vilket fall. Får se om det blir Järfälla eller Rörken nu kommande körningar, kanske både och =) Fast en Söndag på Järfälla känns som att det kan bli ett straff med antal deltagare.

Nu ska jag testa o skruva lite tomgångsjustering så får jag se om jag blir någe gladare, kanske hinna svänga förbi verkstan o snacka dämpare.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jo det blev så =)

Var en annan VFR där, en lång herre (jämfört med oss andra) o han hade bra koll på hojen, tror det var hans första knixkörning också. Berömde hans pjäs men jag vet inte om han trodde jag var ironisk, den såg ut att vara i fint skick i vilket fall. Får se om det blir Järfälla eller Rörken nu kommande körningar, kanske både och =) Fast en Söndag på Järfälla känns som att det kan bli ett straff med antal deltagare.

Nu ska jag testa o skruva lite tomgångsjustering så får jag se om jag blir någe gladare, kanske hinna svänga förbi verkstan o snacka dämpare.

Mörkgrön VFR 00-01, Aerofreak på VFR-Forum, om jag minns rätt. Han är väldigt noga med sina grejor. Är det inte topptrim och pedantskick är det inte bra nog. ;-)

Grunnar på Järfälla också, men är kluven. Järfällakörningarna brukar vara mycket jobbigare, och varmare, för mig. Om vädret blir som idag står jag nog över. <pust>

Edit: Bokade in Järfälla i gul grupp på söndag. Vädret ska visst vara lite drägligare och det är ju dessutom på kvällen. Hoppas på lite svalka... :rolleyes:
 
Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Personligen tycker jag hojen räcker till ännu effektmässigt och hela den biten, är bara ryckigheten på låga varv som jag hatar.


Prova med O2 eliminatorer. "Bygg själv" eller köp. Kör du med slip-on så behöver du nog en Power Commander. (O2 el. följer med)

PC gjorde susen på min hoj i alla fall. :)



/Peter
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Prova med O2 eliminatorer. "Bygg själv" eller köp. Kör du med slip-on så behöver du nog en Power Commander. (O2 el. följer med)

PC gjorde susen på min hoj i alla fall. :)



/Peter

Kool, PCIII eller fem och vart handla du? Kör du med färdig fulmapp eller är den framtagen i bänken? Slipon vore trevligt men svårt o veta i förväg hurvida det är fjunis brölsystem eller ej, vill bara ha det så de funkar schysst med en bänkmappning och utan gnäll på bana.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Är sedan igår ägare till vfr 800 fa -08 metallic mörkröd med packbox. Bytte från er6f. Känns som en kanonhoj fast jag inte kört den mer än 1 km...
 

Roadwarrior

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Kungshamn
Hoj
VFR -07
Är sedan igår ägare till vfr 800 fa -08 metallic mörkröd med packbox. Bytte från er6f. Känns som en kanonhoj fast jag inte kört den mer än 1 km...

Grattis..!!:tummenupp Köpte min VFR -07 för två år sedan och gillar den bara mer och mer efter 1600 körda mil.. Provat ett flertal andra hojar men vill inte byta.. Har bokat in mig på SMC's sporthojkurs på Kinnekulle Ring och efter det lär man väl smajla ännu mer...
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Skulle behöva byta olja och filter på min-08'a. Är det svårt att göra själv? Känner inte riktigt för att behöva betala över 1000:- till den lokala mc-servicestället för jobbet.
Finns Haynes reparationsbok till nyare? Hittar bara fram till ca 05'or.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Skulle behöva byta olja och filter på min-08'a. Är det svårt att göra själv? Känner inte riktigt för att behöva betala över 1000:- till den lokala mc-servicestället för jobbet.
Finns Haynes reparationsbok till nyare? Hittar bara fram till ca 05'or.

Svårt? Nä, inte speciellt.

Kåpunderdelarna måste av om du inte har väldigt smala händer och armar för att komma åt filtret.

VFR800 gen 2002-2010 är i princip samma maskin. Bara smågrejor som skiljer. Tror jag ska ha en servicemanual i PDF-format liggande nånstans, om du är intresserad. Pemma mig isf.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Tack adrian_vg och Maciver. Haynes manual har jag nu hittat på www.motorboken.se. Förhoppningsvis kommer den nu i veckan.

Kom på en annan sak - min hoj servades vid 580 mil på en auktoriserad verkstad i sep -09. Nu står mätaren på 720 mil och den har stått hos firman som sålde den till mig sedan nu i september (2010). Måste jag ha en stämpel i serviceboken på att oljebyte är gjort för att den 5-åriga garantin ska gälla eller räcker det med de givna intervallerna (100 mil, 600 mil, 1200 mil etc...)?
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Kool, PCIII eller fem och vart handla du? Kör du med färdig fulmapp eller är den framtagen i bänken? Slipon vore trevligt men svårt o veta i förväg hurvida det är fjunis brölsystem eller ej, vill bara ha det så de funkar schysst med en bänkmappning och utan gnäll på bana.

Hej på er alla.
Jag är snart blivande Viff ägare -02 och jag kommer prova memjet http://www.memjetmodule.com/about/ stället för PC3, finns att köpa på MaxMC.se. Skall bli kul att se om det funkar lika bra som PC3.

Sittet leovinc buller piper på den också :yoparty

Jag hoppas att får hem den inom några veckor, servic och bänknig skall göras innan levarans. Man börjar bli sugen på gasa :hojraket.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top