Honda VFR-tråden

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Ser fram emot att höra vad du tycker om Memjet-modulen :) Och få reda på om den gör någon nytta.

Jag hoppas att jag kan få hem hojen nästa vecka, annars blir det inget gasande fören slutet av v18 pga en liten semester resa till skottland kommer mellan.

Kommer medela så fort jag kört lite, skall använda hojen som pendlare till jobbet så det kommer bli lite mil i år.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
jippi var och hämtade hojen idag :banana den gick som en dröm och har en underbar sång.

Det blev inte Memjet utan en powercomander pga att memjeten var restad. Men skit samma hojen går kanon nu men kommer få en enu bättre uppdatering av programvaran (den senaste) om några veckor :).
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag behöver köpa en VFR med dubbelsving. Mellan vilka år gjordes den? Vilken var effektstarkast.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag behöver köpa en VFR med dubbelsving. Mellan vilka år gjordes den? Vilken var effektstarkast.

1986-1989.

Tekniska data enl nedan.

1986-1987: 106 hp 77.4 KW @ 10500 rpm.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_vfr750f%2086.htm

1988-1989: 105 hp @ 10500 rpm (rear tyre 95.2 hp @ 10700 rpm)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_vfr750f%2088.htm

Tycker det är lite hugget som stucket på en drygt tjugo år gammal hoj...

Kan en grön VFR med enkelsving kanske vara av intresse trots allt? Har en till salu. :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
1986-1989.

Tekniska data enl nedan.

1986-1987: 106 hp 77.4 KW @ 10500 rpm.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_vfr750f%2086.htm

1988-1989: 105 hp @ 10500 rpm (rear tyre 95.2 hp @ 10700 rpm)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_vfr750f%2088.htm

Tycker det är lite hugget som stucket på en drygt tjugo år gammal hoj...

Kan en grön VFR med enkelsving kanske vara av intresse trots allt? Har en till salu. :)

Tack för svar.

Tyvärr kan jag inte använda en VFR med enkelsving. Jag ska bygga en motard för att tävla med på på SM-deltävlingen i Linköping i september. Så jag behöver egentligen bara ram, sving och motor. Jag har redan en ram och motor hemma, men saknar tändspolar, elsystem, delar till länkaget för fjädring och mycket annat som jag behöver. Så jag har insett att det är enklare att köpa en hel hoj för det jag behöver. Så saknar man inget.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tack för svar.

Tyvärr kan jag inte använda en VFR med enkelsving. Jag ska bygga en motard för att tävla med på på SM-deltävlingen i Linköping i september. Så jag behöver egentligen bara ram, sving och motor. Jag har redan en ram och motor hemma, men saknar tändspolar, elsystem, delar till länkaget för fjädring och mycket annat som jag behöver. Så jag har insett att det är enklare att köpa en hel hoj för det jag behöver. Så saknar man inget.

Ingen orsak.

Wow, en VFR-motard!

Fixar du bilder sen? Och kanske en filmsnutt om möjligt när du kör? :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ingen orsak.

Wow, en VFR-motard!

Fixar du bilder sen? Och kanske en filmsnutt om möjligt när du kör? :)

Ja absolut. Det ska jag väl kunna fixa bara jag hittar nåt lämpligt objekt till salu. Årsmodell 86-89 alltså? Det gör mig lite ont att köpa och slakta en hel fin VFR. Vill helst köpa en krockad, risig, trasig. Annars får man spara och lägga undan allt man plockar bort så man kan återställa. Behöver ju bara ram, sving och motor.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ja absolut. Det ska jag väl kunna fixa bara jag hittar nåt lämpligt objekt till salu. Årsmodell 86-89 alltså? Det gör mig lite ont att köpa och slakta en hel fin VFR. Vill helst köpa en krockad, risig, trasig. Annars får man spara och lägga undan allt man plockar bort så man kan återställa. Behöver ju bara ram, sving och motor.

Har du kollat med de vanliga misstänkta; mc-skrotarna? Spinnin' Wheel brukar ju ha annonser på Blocket. Kolla där!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har du kollat med de vanliga misstänkta; mc-skrotarna? Spinnin' Wheel brukar ju ha annonser på Blocket. Kolla där!

Jo, har kollat det. Har annons på blocket oxå att jag vill köpa VFR. Fördelen med att köpa en icke skrotad e ju att jag kan köra med den. Och att den blir säljbar efter tävling i och med att den e reggad som en VFR. För byta lite plast, dyna, bromsar och fjädringskomponenter får man väl göra? :)
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
För byta lite plast, dyna, bromsar och fjädringskomponenter får man väl göra? :)

Tror jag väl. Det är väl bara om man pillar på ramen som man ev måste regga om den som egettillverkad fordon. Eller? :va
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
halloj vfr folket.

vart lite sugen på en vfr 800 v-tec nått speciellt man ska tänka på med dom ? hur många hk samt vrid är det i dom ?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
vart lite sugen på en vfr 800 v-tec nått speciellt man ska tänka på med dom ? hur många hk samt vrid är det i dom ?

Är väl inget speciellt som går sönder med dem, åtminstone inget jag har hört talas om. Voltregulator/likriktare som annars brukar vara en svag punkt på VFR, verkar det som om Vtec inte har drabbats nåt speciellt av.

Försök hitta en med ABS om du kan.

Motordata på http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_vfr800_v%2002.htm.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
tack för snabbt svar.

Hur är dom att köra får känslan av att jag kommer tycka att den är slö.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_VFR_800_V_Tec_33400703.htm?ca=10&w=1

denna verkar fin tycker jag dock lite dyr eller ? hur blir dom med slipon och powercommander nån som testat ?

Känns som prutmån på vifferlänken ovan. :D

Från Bike Begagnatpriser:
"Honda VFR 750/800, årsmodell 2002, 2900 mil

Utgångspris: 52500 :-
Konfidens: 3, antal jämförda objekt: 6
Prisintervall: 37500 - 67000 :-
Förklaring konfidens:

0-3 = Osäker uppskattning
4-6 = Hyfsad uppskattning
7-10 = Säker uppskattning"

Slö vet jag inte. Det är ingen harv om man säger så. En del upplever den lugna motorgången som att hojen är slö, ända tills de kollar på hastighetsmätaren...

Alla hojar blir bättre med PC och slipon, så också VFR. :) Bonus för VFR är att ljudet blir så mycket bättre med ett något öppnare slipon.

Man kan skriva hur mycket som helst om VFR, men det bästa är om du kan hitta en du kan provköra, tex hos en handlare. 7-8 maj är ju motorcykelhandlarnas dag. Du kanske skulle uppsöka en handlare som har en sån VFR du söker?
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
tack för svar jag har beslutat mig för att chansa lite gillar jag den inte säljer jag den nästa år =) har fått ett bra pris på en silvrig med abs.

vart kan man köpa vita blinkersglas och finns den annan baklyckta ? nån här som har powercommander på sin 800 vtec? gör det stor skillnad slipon sitter redan på

//christer
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
tack för snabbt svar.

Hur är dom att köra får känslan av att jag kommer tycka att den är slö.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_VFR_800_V_Tec_33400703.htm?ca=10&w=1

denna verkar fin tycker jag dock lite dyr eller ? hur blir dom med slipon och powercommander nån som testat ?

Gick från CB1000R 2009 till VFR 2008 i fjol, CB´n är en snabbare hoj men VFR´en så mycket mer användbar. Bra körställning, skönt med vindskydd, kan gå bra men original är den i ryckigaste laget vilket oftast inte gör så mycket på gata men på ex gokartbana är det irriterande och även vid vissa övingar på storbana.

Den är ganska tung men det har ändå fungerat bra vid bankörning, lite irriterande med skvallerpinnarna som skrapar i ibland hur mycket teknik man än tror att man använder :tummenupp

Beror på lite vad man gillar, jag ser inte charmen i att ligga på 12-14000 varv och dåna, denna varvar väl max strax under 12000 och jag är sällan ens där. Lagom små kurviga vägar är den jäkligt skoj och bekväm så det står härliga till om man ska på längre tur. Körde ca 1300-1400 mil med den förra säsongen (Juni-November).

Sist men inte minst så är lyset bland det bättre på marknaden = dubbla halvljus och helljus vilket du kommer uppskatta om du inte endast är posör. I somras när vi var nere på Gotland ring så åkte vi hem till stugan mitt i natten, de två italienarna fick ligga framför mig och följa mitt halvljus för där fanns det knappt en enda gatlykta och deras ficklampor måste ju bara vara monterade för syns skull :D Så du får ett halvljus som räcker till tre hojar :tummenupp På min är blinkersglasen lätt tonade original med orange lampa istället, tror det kom 2006.

Skulle effekten inte räcka så är väl nästa steg Blackbird, du kommer behöva VFR´ens styrhalvor dock.

31350614.jpg
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag har en -02 med powercomande V och leovic slipon och det funkar kanon. Inga ryck eller lustigheter, går som en dröm
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top