Honda VFR-tråden

pocken

Tjatmoster
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
VFR800 -03
Låter ju bra om de är en bit under 0.9 l/mil vid hård körning. Men den vi ska titta på har ingen pc och kommer nog inte få. Åker ev och tittar på den imorn.

Skulle vilja veta hur fort det går på 6:an när den slår om på 4 ventiler.

Mvh Patrik

Det sker vid ungefär 160 km/h.

För övrigt så har min legat på 0,63 - 0,65 l/mil ca 5 tankar i följd. Då har jag kört en hel del med tjejen bakpå också. Jag har en V-tech -03 som har gått 2600 mil.
 
Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Jag har i dagsläget en gammal 80-talshoj, men var och provkörde en ny VFR 1200 hos en handlare. Vilken fantastisk upplevelse! Helt sjukt underbart. Tyvärr känns 170 loppor lite väl mycket för en hoj, så jag har börjat snegla på beg. marknaden. 1200:an verkar vara en ny modell så det finns inga såna till rimliga priser. 800:an är det enda jag hittar, hur mycket slöare känns den än 1200:an och förutom det, känns den mycket annorlunda eller är det samma känsla? Noterade att den tyvärr inte har kardan men det kan man kanske leva med, jag är inte intresserad av att dreva om och liknande så en kardan hade varit det allra bästa. Ska jag kolla in andra hojar om jag gillade 1200:an eller är det VFR 800 som gäller trots allt? Har kollat lite på FJR1300 men den är förmodligen något helt annat eller är det jämförbara hojar?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Om vi säger att både VFR800 och VFR1200 ligger i sporttouringklassen, är mellanviffern mer SPORTtouring, medan storviffern är sportTOURING. VFR1200 skulle ju ersätta VFR800, Blackbird och Pan European, men klarar inte riktigt av det. Det kan ju anses vara bra, eller dåligt, beorende på vilken sorts motorcyklist man är.

Om du sneglat på en FJR, ska du nog defintivt kolla på VFR1200, och kanske börja spara.

Glöm sen inte att mellanviffern finns i två varianter, dels den nyare Vtec och den lite äldre utan Vtec, men som har kuggdrivna kammar (viktigt för imagen!). Vtec har inte kuggdrivna kammar utan kedja, vilket i mina ögon helt sorterar bort den generationen.

Jag har fö en grön VFR750 från 1997 till salu. Den snyggaste generationen av dem alla! :D Grönviffern ligger på Blocket, men lägger bara upp länken om intresse finns, vill inte spamma denna fina tråd. :)

Svartviffern jag har nu, en 00:a har hittills fungerat fint på både stor- och liten bana, jobbpendling och sverigetouringar med frun och packning bakpå.

Oavsett vilken viffer du köper sen, kommer du att gilla motorn skarpt.

Sen din fråga om motorkaraktär. Såg häromdan ett inlägg på VFR-Forum.se bänkresultat från en VFR800 Vtec samt från en VFR1200. Effekt och vrid skiljer naturligtvis, men karaktären och utseendet på vridkurvan i princip identiska ut. Utifrån det, skulle jag vilja påstå att båda känns lika starka från mellanregister och uppåt.

Hoppas detta hjälper nåt.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Stort tack för utförligt svar! Jag ska ner till Tyskland i morgon och tänkte passa på och kolla utbudet där nere... Har flygbiljett hem bokad men skulle det vara så att jag hittar något jag vill köpa kan det mycket väl bli så att jag kör hem istället!
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Happ tror jag ska byta hoj, har en FZ6 nu som jag egentligen är nöjd med, den är pigg och smidig och bränslesnål och ser ok ut, men,jag är så sugen på en twin eller en v4 pga det mysiga ljudet och då har jag tittat lite nu på VFR 800 samt VTR 1000.

Frågan är nu om jag ska välja VFR eller VTR,har inte kommit till provkörning ännu men vill gärna veta lite om dem innan jag börjar terrorisera säljare :)

Berätta varför jag ska välja VFR 800 (eller VTR 1000.)

Jag kör en del pendling med en del motorväg men oftast när jag nöjeskör så är det 70/90 vägar som gäller.

FZ6 varvar 7000 i 140 ca, vad ligger VFR:en på ? Upplevs det som högt ?

Tack på förhand för svar.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Stort tack för utförligt svar! Jag ska ner till Tyskland i morgon och tänkte passa på och kolla utbudet där nere... Har flygbiljett hem bokad men skulle det vara så att jag hittar något jag vill köpa kan det mycket väl bli så att jag kör hem istället!

Ingen orsak, hoppas du hittar nåt kul, och då gärna med en V4! :)

Frågan är nu om jag ska välja VFR eller VTR,har inte kommit till provkörning ännu men vill gärna veta lite om dem innan jag börjar terrorisera säljare :)

Berätta varför jag ska välja VFR 800 (eller VTR 1000.)

Jag kör en del pendling med en del motorväg men oftast när jag nöjeskör så är det 70/90 vägar som gäller.

VTR är definitivt en ren sporthoj jmfm VFR, som är lite av varje. VFR-forumgeneralen hade ju en VTR ett tag, efter att han skrotat sin röda VFR, men bytte tillbaka till en nyare VFR efter ett par år.

Jag jobbpendlar själv med min svartviffer och tycker den funkar bra till det. En VTR är som sagt sport. Betyder en mer framlutad körställning, vilket funkar bra på landsväg och i inspirerat tempo, men antagligen inte speciellt bra för ren transport. Stora twinnar drar mycket bränsle. Har hört siffror om runt 1 liter/mil... Handlar det om pendling känns inte den förbrukningen speciellt attraktiv. En VTR med lite öppnare tredjepartssystem låter hur koolt som helst. Bombarljudet kan få en att tappa all vett och sans och man vill bara, måste!, ha en. Å andra sidan, en VFR med ett lämpligt slipon är grymt på denna sidan om femliters V8:eek:r... :D

FZ6 varvar 7000 i 140 ca, vad ligger VFR:en på ? Upplevs det som högt ?

Om jag inte minns fel ligger min svartviffer med standarddrevning på runt 5000-6000rpm på sexan med 130 mätarfart (standard E4-körning typ). Upplevs inte som högt. En V4 är väldigt lugn i gången, även när den varvar 11000rpm känns den bara måttligt stressad. Ljudet där i de varvtalsregionerna är mer "stressande" för föraren - YYYYLLL! :yoparty

Ett annat "mjukare" skäl till att skaffa en VFR är att modellen har ett av Sveriges mest aktiva mc-webbforum, där man kan be om hjälp om problem skulle uppstå och fråga allmänt. Kika gärna in på www.vfr-forum.se!
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Lutar mer och mer åt VFR hållet tycker jag.
Vad gäller med årsmodeller, tittar på priser runt 45000 då det är ca vad jag kan få för min andra hoj,men billigare är ju inte fel såklart,men vad skiljer mellan de äldre och de nyare ?
Finns en del runt 02 där i hyffsad prisklass men är det värt att kanske gå på 05 eller nyare av någon orsak ? Då hamnar jag istället strax över 50 000 men det kanske är bättre ? Jag vill som sagt komma under 50k men vill inte ångra mej för att jag var dumsnål heller :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Lutar mer och mer åt VFR hållet tycker jag.
Vad gäller med årsmodeller, tittar på priser runt 45000 då det är ca vad jag kan få för min andra hoj,men billigare är ju inte fel såklart,men vad skiljer mellan de äldre och de nyare ?

VFR 86-89 har dubbelsving.

VFR 90- har enkelsving.

VFR 98- har insprutning.

VFR800 02- har Vtec, tappade de kuggdrivna kammarna.

Gen 90-93 har ett nytt lite kantigare utseende, och ett rackarns snyggt bakparti.

Gen 94-97 fick ett lite rundare utseende, med många drag lånade från NR750. Motorn fick sig en justering också, till det bättre. Jag har en grön 97:a till salu. :)

Gen 98- fick en större motor på 800cc och lite modernare utseende. Samma generation fick en uppiffning år 2000 på insprutningssidan med PGM-FI; samma som på Blackbird och VTR.

Gen 02 kom Vtec och ett nytt spejsat utseende. From denna generation har inte VFR kuggdrivna kammar längre, en förlust om du frågar mig. Inget mer vin från motorn alltså.


Finns en del runt 02 där i hyffsad prisklass men är det värt att kanske gå på 05 eller nyare av någon orsak ? Då hamnar jag istället strax över 50 000 men det kanske är bättre ? Jag vill som sagt komma under 50k men vill inte ångra mej för att jag var dumsnål heller :)

Ska du köpa en senare VFR, en Vtec, kolla på modellerna från 06/07 och nyare om du kan. Dessa årsmodeller blev moddade från fabrik med tweakad insprutningselektronik och bättre (mildare) ingrepp av Vtec-funktionen. Köper du en Vtec, se till att få en med ABS om du kan.
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Det ska inte vara för lätt ...

Åkte o provkörde en Triumph Sprint ST 955 idag, den var jäkligt nice o köra, skit åxå ;/
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det ska inte vara för lätt ...

Åkte o provkörde en Triumph Sprint ST 955 idag, den var jäkligt nice o köra, skit åxå ;/

Modellen ser lite glosögd ut, tycker jag. Dessutom är det fel antal cylindrar och i fel konfiguration. ;)
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Jo kan hålla med om att den inte är speciellt vacker, men den var nice att köra,och motorn gick jämnt o fint.

Ska försöka hitta både en VFR och en VTR att provköra så snart som möjligt .
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Kan ju dela med mig av lite nytt. Blev en röd VFR 800 -99 till min sambo. Gått 5k men är väl servad. Hon har hunnit med ca 100mil och är störtnöjd med den :)

Mvh Patrik
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Kan ju dela med mig av lite nytt. Blev en röd VFR 800 -99 till min sambo. Gått 5k men är väl servad. Hon har hunnit med ca 100mil och är störtnöjd med den :)

Grattis till sambon! :)
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Fick hem lite godis till min VFR 800 idag ett ermax dubbelbubbel svart kåpglas samt rökfärgade blinker och en rökfärgad baklyckta bilder kommer när det är monterat..
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Monterade mitt nya slipon idag (eller halvsystem kanske det ska kallas nät det är nya rör från katten). Ett Staintune i rostfritt. Låter riktigt bra! Kör bara runt med ett leende på läpparna. Man hör det bäst upp till 100 blås sedan tar vindbruset överhand.
 

Tonks

Jamtlandstaus
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Skogen
Hoj
VFR 750F -86
Är det någon som vet var jag kan hitta en "Slippon 4-1" eller trimljudämpare till VFR 750F -86?

Tacksam för svar :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Är det någon som vet var jag kan hitta en "Slippon 4-1" eller trimljudämpare till VFR 750F -86?

Tacksam för svar :)

Ferrita brukade ha 4-1 till VFR av din generation. Kanske höra med dem?
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tjohoooo!

Då har man blivit ägare till en VFR -05 med 2400 mil på mätare och nyservad.

Bytte in min KTM 690 SMR, det är ju en viss skillnad kan man lugnt säga.

Provkörde en Ducce ST3 -06 tror jag det var med, men vilket oroligt åk det var. Ligga på jämngas var ju inte att tänka på. Hindan blev min favorit direkt. Passar mig perfekt, är 192 cm lång på knappa 100 panner på vågen. Luften slog mig perfekt även att jag hade en lånehjälm som inte passade något vidare.

Vid 160 ungefär så "reste" jag mig bakom kåpan och var inte mycket till turbelens. Duccen å andra sidan passade mig inte alls, det skakade och luften slog mig illa så huvudet skakade. Sittställningen var likvärdig, möjligt att Ducce inte har lika vass knävinkel.

Ville ju pröva en Ducce för att många gillar den och att jag själv tycker om twinnar. Har åkt HD V-rod Nightrod Special och tyckte att den motorn var helt underbar och trodde att Ducce skulle ha det med, men icke.

Var var lika go som jag läst här innan och min förväntningar/hoppningar var ganska höga och blev imponerad av hur lättkört och go balans det var i den.
När jag vred på handtaget och omedvetet passerade VTEC-pucklen första gången blev jag förskräckt och fattade inte att det skulle vara så tydligt. Det blev ett gött vrål i maskineriet och det händer saker. :)

Den är go på låga varv med (1000rpm-6000rpm) för dess smidighet. Märkte även på den här cykeln det jag läst om tidigare med beteändet vid ca 3000 rpm, annars är den riktigt tight och go.

Ska gå med på VFR-forat med så man får tips och råd.

Tack för mig och att ni orkar läsa raderna!!!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Provkörde en Ducce ST3 -06 tror jag det var med, men vilket oroligt åk det var. Ligga på jämngas var ju inte att tänka på. Hindan blev min favorit direkt. Passar mig perfekt, är 192 cm lång på knappa 100 panner på vågen. Luften slog mig perfekt även att jag hade en lånehjälm som inte passade något vidare.

Provkörde en Monster för ett litet tag sen. Var inte helt nöjd med motorn heller. Den ville inte direkt dra på något varv, låg, mellan eller hög. Hade liksom lite förväntningar... :gnissla

Ska gå med på VFR-forat med så man får tips och råd.

Tack för mig och att ni orkar läsa raderna!!!

Välkommen in i värmen. ;)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top