Om vi säger att både VFR800 och VFR1200 ligger i sporttouringklassen, är mellanviffern mer SPORTtouring, medan storviffern är sportTOURING. VFR1200 skulle ju ersätta VFR800, Blackbird och Pan European, men klarar inte riktigt av det. Det kan ju anses vara bra, eller dåligt, beorende på vilken sorts motorcyklist man är.
Om du sneglat på en FJR, ska du nog defintivt kolla på VFR1200, och kanske börja spara.
Glöm sen inte att mellanviffern finns i två varianter, dels den nyare Vtec och den lite äldre utan Vtec, men som har kuggdrivna kammar (viktigt för imagen!). Vtec har inte kuggdrivna kammar utan kedja, vilket i mina ögon helt sorterar bort den generationen.
Jag har fö en grön VFR750 från 1997 till salu. Den snyggaste generationen av dem alla!
Grönviffern ligger på Blocket, men lägger bara upp länken om intresse finns, vill inte spamma denna fina tråd.
Svartviffern jag har nu, en 00:a har hittills fungerat fint på både stor- och liten bana, jobbpendling och sverigetouringar med frun och packning bakpå.
Oavsett vilken viffer du köper sen, kommer du att gilla motorn skarpt.
Sen din fråga om motorkaraktär. Såg häromdan ett inlägg på VFR-Forum.se bänkresultat från en VFR800 Vtec samt från en VFR1200. Effekt och vrid skiljer naturligtvis, men karaktären och utseendet på vridkurvan i princip identiska ut. Utifrån det, skulle jag vilja påstå att båda känns lika starka från mellanregister och uppåt.
Hoppas detta hjälper nåt.