ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Jovisst, om inte momentkurvan är stigande när varvstoppet slår till. Vilketmr_ping skrev:Är det inte så att vridet kan MINSKA vid höga varvtal, därav ge en annan max-effekt ?
den var (om jag fattade inlägget rätt).
Ja, den formeln jag gav gäller VID VARJE VARVTAL. Men det går inte att räknarobbandalal skrev:Kan man räkna så på alla sorters motorer? En turbodiesel har ju ett jävla vrid men ändå inte så mycket hästar, en r1 maskin på 160 hk kan ju omöjligt ha samma vrid som 160 hk smallblock v8 t.ex
mellan toppvrid o toppeffekt så där eftersom dom alltid (utom i detta fall) inträffar
vid OLIKA varvtal.
Som alltid är det cyl.volymen som i stort bestämmer max.vrid. Iaf så länge man
håller sig till samma motortyp. (Att en 650 ger samma vrid som en 1000 beror
här på att 650n är överladdad.)
/u
Last edited: