Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
mr_ping skrev:
Är det inte så att vridet kan MINSKA vid höga varvtal, därav ge en annan max-effekt ?
Jovisst, om inte momentkurvan är stigande när varvstoppet slår till. Vilket
den var (om jag fattade inlägget rätt).
robbandalal skrev:
Kan man räkna så på alla sorters motorer? En turbodiesel har ju ett jävla vrid men ändå inte så mycket hästar, en r1 maskin på 160 hk kan ju omöjligt ha samma vrid som 160 hk smallblock v8 t.ex :confused:
Ja, den formeln jag gav gäller VID VARJE VARVTAL. Men det går inte att räkna
mellan toppvrid o toppeffekt så där eftersom dom alltid (utom i detta fall) inträffar
vid OLIKA varvtal.

Som alltid är det cyl.volymen som i stort bestämmer max.vrid. Iaf så länge man
håller sig till samma motortyp. (Att en 650 ger samma vrid som en 1000 beror
här på att 650n är överladdad.)
/u
 
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Lite rättelser...

Rättelse 1. Just pratat med Benny (Boost 2) på telefon. Tyvärr så får vi alla ge oss till tåls på reportaget till nästnästa nummer av Mc-Nytt. Då de troligtvis vill ge detta reportage lite mera "space" i tidningen.

Rättelse 2. Skulle nog inte kalla mig frireligiös eller troende på något sätt, även om det var snällt av Benny att kalla mig så :pannkyss (brukar i alla fall inte ljuga så ofta... :rolleyes: )

Var ute en sväng med KTM:en i Örebro idag... Underbart Motardväder med undantag av lite isfläckar och rullgrus. Måste ju göra sitt bästa för att sprida lite vårkänslor :hihi

Slut på rättelser...

/Göran
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Göran_Gullbro skrev:
Rättelse 1. Just pratat med Benny (Boost 2) på telefon. Tyvärr så får vi alla ge oss till tåls på reportaget till nästnästa nummer av Mc-Nytt. Då de troligtvis vill ge detta reportage lite mera "space" i tidningen.

Rättelse 2. Skulle nog inte kalla mig frireligiös eller troende på något sätt, även om det var snällt av Benny att kalla mig så :pannkyss (brukar i alla fall inte ljuga så ofta... :rolleyes: )

Var ute en sväng med KTM:en i Örebro idag... Underbart Motardväder med undantag av lite isfläckar och rullgrus. Måste ju göra sitt bästa för att sprida lite vårkänslor :hihi

Slut på rättelser...

/Göran
Nästnästa vet jag inte? men nästa :va Nu får du tvätta salt! Pastor Göran :hihi
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
vill tillägga att faktorer som borrning och slaglängd spelar in vridmomentet
liten borr och lång slaglängd = mycket vrid - lågt maxvarv
stor borr och kort slaglängd = mindre vrid men blir då "varv-villig"
om man jämför med samma antal kubik per cylinder
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
frew skrev:
vill tillägga att faktorer som borrning och slaglängd spelar in vridmomentet
liten borr och lång slaglängd = mycket vrid - lågt maxvarv
stor borr och kort slaglängd = mindre vrid men blir då "varv-villig"
om man jämför med samma antal kubik per cylinder
Kolla gärna din tes genom att kolla max.vrid på en modern 14000 varvs
sport 600a t.ex. Lågt vrid där ?? Knappast. O jag kallar inte det max.varvet
för 'lågt'.

Om vi talar max.vrid enbart så platsar inte varvtalet alls där.
Antalet cyllar spelar heller ingen roll för vridet.

Principen är att vridet kommer av kolvtrycket * slaget.
Kolvtrycket kommer av förbränningstrycket och kolvarean.
Kolvarean kommer av borrningen i kvadrat.
Dvs vridet kommer av förbränningstrycket och slagvolymen.
VSB

Det är just vitsen med spec.vridet (Nm/l), att det är ett enkelt och universellt
mått på hur bra motorn andas o förbränner. Om alla kubiken är hemma sas.

(BMEP är samma sak fast uttryckt i en annan sort. 100 Nm/l motsvarar ca
187 psi i bmep. Går inte jämföra olika motortyper; 4t m 2 t el. turbo mot oturbad etc)

Det Är just så enkelt när det gäller max.vrid; varför krångla till det ?
/u
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det var väl egentligen denna princip frew menade. Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.

ulf_lundin skrev:
Principen är att vridet kommer av kolvtrycket * slaget.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Blip skrev:
... Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.
Vill inte hålla med om det. Med mindre slag blir borret större = större yta som trycket från förbränningen kan påverka. Och trycket (givetvis mätt per ytenhet) är detsamma. Dvs om motorns tillverkare fått ihop det och "Om alla kubiken är hemma" som Ulf utrycker det.
Förutsättningen är ju givetvis att vi pratar om samma cylvolym, annars haltar ju jämförelsen rätt friskt. "Nothing beats cubic inches" ska (enligt legenden) ha sagts redan för över 50 år sen av Carrol Shelby. Och han hade ju så rätt! :tummenupp

Det finns alltså ingen som helst fysisk anledning till att en långslagig puffra skulle ge högre specifikt vrid än en kortslagig d:eek:.
Det är till och med så att en kortslagig (till följd av att den tål högre varvtal utan att ramla i bitar) har bättre förutsättningar för att ge högt vridmoment eftersom den lättare kan dra nytta av avstämningar i insug och avgas. Dock kommer givetvis inte detta vridmoment förrän vid dessa höga varvtal och skillnaden i specifikt vrid relaterat en långsammare motor är rätt liten, kanske några procent hit eller dit.

För att summera:
Maximala specifika (dvs korrigerat för volymen) vridmomentet beror i stort sett endast på cylvolymen om tillverkaren har fått ihop alltihop på rätt sätt och alla jämförelser görs med likadana förutsättningar (dvs turbo/sug, 2t/4t etc).
De flesta moderna 4-t sporthojar med sugmotor har ett specifikt vrid av 100-120 nm/l. Den som inte tror på detta kan själv leta reda på nuffrorna på div hojar och sen kontrollräkna mot volymen. Och därmed torde vi än en gång kunna avsluta vridmomentsdiskussionen? :)
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vridmomentet ja,

SÅ var det effekten då. :gnissla
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut. Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv. OK det finns någon Ducati som ligger strax över. :tummenupp
MAO, många cylindrar = mycket kolvarea = hög effekt. Men, vridet är dock det samma.

Rätta mig järna om jag har fel. :tungan
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Mats757 skrev:
SÅ var det effekten då. :gnissla
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut. Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv. OK det finns någon Ducati som ligger strax över. :tummenupp
MAO, många cylindrar = mycket kolvarea = hög effekt. Men, vridet är dock det samma.

Rätta mig järna om jag har fel. :tungan

Jag läste en text av en professor i ämnet (Blair). Han skrev att medelkolvhastigheten begränsas av oljefilmen, kommer inte riktigt ihåg hur. Så det är väll egentligen slaglängden (och fyllnadsgraden) som begränsar specifika effekten ur en motor. Blair skrev också att ventilernas time-area måste tillräckligt hög för att få tillräcklig fyllnadsgrad, vilket den inte gör i en motor med stort borr/slag förhållande.

Edit:Hittade artikeln: Design Alternatives for MotoGP Engines
Man måste ha en nyare Reader eftersom att den är krypterad så att man inte kan kopiera text från den.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Blip skrev:
Det var väl egentligen denna princip frew menade. Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.
Javisst, men då har du ju minskat slagvolymen........
Vem säger emot att mindre motorer har sämre vrid ?!

Ta och titta igenom en lite mc-broschyrer o räkna spec.vrid för olika motorer
och se hur lika det är. Sämst för bullerstrypta reliker typ HD (inte Porsche-
varianten), bäst för moderna racer-m-lyse.
Eller kolla den här sammanställningen jag gjorde häromåret. http://www.bike.se/forum/thread.php?t=3895
Rätt lätt se om det avviker mycket från 100 Nm/l, utan att egentligen räkna.
Mats757 skrev:
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut.
Det finns 2 problem med att få ut hög effekt.
1) få den att andas bra vid höga varv. Där kommer kolvarean in genom att stor
sådan ger möjlighet att klämma in ventiler som ger stor öppningsarea.
2) få den att hålla vid höga varv. Om det nu verkligen är svårt få den tåla hög
medelkolvhastighet så är det förstås bra m kort slag. Men kolvaxet ökar oxå,
och dom krafterna måste man ju ta hand om om det ska hålla. Likaså påkänningarna
på ventilmekanismen; undrar om det är svårast att klara egentligen.

Så inte vet jag om du har rätt.

Men det där om att oljefilmen inte tål mer än ca 25 m/s var intressant.
/u
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Mats757 skrev:
Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv.
Undrar vad det blir för kolvhastighet i en F1:a som varvar 18000 rpm?Och vad dom kör på för olja?Biltemas värsta kanske? :tungan
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ktmjacke skrev:
Undrar vad det blir för kolvhastighet i en F1:a som varvar 18000 rpm?Och vad dom kör på för olja?Biltemas värsta kanske? :tungan
1) ser ingen text i Blairs artikel; fel läsare ? Vilken ska man ha ?

2) speedwaymotorerna lär ligga runt 25 ms/ har jag hört. En modern 600a
varvar väl ca 15000. M slag på 42.5 (Suz 600) blir det ca 21 m/s.
/u
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Coola Ola skrev:
Får man tro SM570rr så gör HVA de finaste stånkorna i världen. Naturligtvis kan ingen stånka ha högre effekt och hålla bättre än en Qvarna....
vart tog han vägen :rofl

det sägs att han aldrig haft någon hoj.. någon som vet??
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ulf_lundin skrev:
1) ser ingen text i Blairs artikel; fel läsare ? Vilken ska man ha ?
/u

Funkade med Acrobat Reader 6.0 för mig, men inte med 4:an.

Läste texten igen, och jag måste ha missförstått den tidigare. Jag skrev
"Blair skrev också att ventilernas time-area måste tillräckligt hög för att få tillräcklig fyllnadsgrad, vilket den inte gör i en motor med stort borr/slag förhållande." vilket inte verkar stämma.
Fast jag tycker Blair motsäger sig självt.
Någon annan kanske kan förstå vad han menar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad har hänt med denna tråd????
massa käbel om kolvarea o annat skit...starta en egen tråd om detta istället :7peta
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Jupp, håll stumt så går det fortare :tungan
Väntar spänt på reportage om den hojjen, asballt :tummenupp
 

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda 954
Hej!! finns det några planer på nån sorts serieproduktion på dessa satser!?
??????? isånnafall har du en köpare här!!
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bonebreak skrev:
Hej!! finns det några planer på nån sorts serieproduktion på dessa satser!?
??????? isånnafall har du en köpare här!!
Har lite funderingar på det :va Därav vissa saker lite mörkade :hihi Men det tar nog nåt år? Mycket finlir, lite tid! Jobbar heltid som snickare. käring 2 barn eget hus som ska renoveras :4skrika ja du/ni förstår :huvet
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Boost 2 skrev:
Har lite funderingar på det :va Därav vissa saker lite mörkade :hihi Men det tar nog nåt år? Mycket finlir, lite tid! Jobbar heltid som snickare. käring 2 barn eget hus som ska renoveras :4skrika ja du/ni förstår :huvet


den dan man byter upp sig till 650 så får man beställa en sats då :banana

lär bli mäkta populärt :yoparty
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
SM 570 RR: va du är negativ hela tiden, mår du dåligt eller är du oförmögen att säga någonting positivt någongång?


Boost 2, bara att säga Grattis!, fy fan va übercoolt :tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top