alexholm skrev:
Ni får vridmoment att låta som att det till största delen kommer av vilket borr x slag förhållande man har. Jag anser att vridmoment är en direkt effekt av fyllnadsgrad. Sen vilken borr x slag konfiguration man har påverkar snarare vart i registret vridmomentet kommer. Att tänka på vid uträknande av kolvhastighet är att kolven inte rör sig lika snabbt under ett vevaxelvarv. Kolven rör sig sakta vid dödlägena, samt givetvis fortare under resten av slaget.
Bästa hälsningar Alex Holmberg
Käftar inte emot; kompletterar lite bara.
1) Vridet är en effekt (?) av effektiva medeltrycket och cyl.volym. Punkt slut.
Det är därför spec.vridet Nm/l ger bmep. Fyllnadsgrad o bmep är (till vardags)
rätt lika begrepp, men bmep tar med förbränningseffektiviteten oxå.
100 Nm/l = 187 psi = 12.8 atm, ungefär
2) Tror mer på att det ar kammar/kanaler/ventiler som verkligen avgör vid vilket
varvtal max.vrid hamnar. Men ingen bygger normalt kortslagiga motorer utan
att ha höga varvtal o hög effekt i sikte.
3) kolvhastighet avser oftast/alltid medelkolvhastighet. Med samma förhållande
slag/vevstakslängd rör sig kolven likadant även i olika motorer. Men visst, det
förhållandet varierar en del, min XR600 har 1.3, vanligen är det runt 1.8 - 2.
Men för det enkla snacket om (medel)kolvhastighet behöver man nog inte blanda in sånt.
(Däremot påverkar slag/vevstakslängd o förbränningshastigheten lite var max.vrid hamnar.)
/u