Org förgasaren kan man få hyffsat bra med rätt munstycken.
Problemet är bara att man måste överdriva bestyckningen till det fetare för att få det svar man vill ,,så förbrukningen blir hög,,typ 0,7-0,8lm
Du måste borra upp sidokåpan och sopa i 190" hf o 68lf då får du minst 2 riktiga hk till och dem känns som 4 hk. Den blir ej svårstartad av detta.
Bästa förgasare är Leckton 44mm men dom är en aning svår att lära sig och kan bli dyr att bestycka om man är ovan. Bes kräver ny nål och nålarna är svindyr
Så smartast o enklast och tillräckligt bra....
Hsr42 eller tm40. Men dessa gasare kräver några inställningar för att få lira bra. Jag utgår från 150" HF och 24-30 lf Sedan får man jobba med nålhöjd o axpumpen. När den gasaren är inst perfekt har man näst intill insprutning,,eller bättre än insprut för man får bra känsla från motor till gshantag.
Nästa steg i trimm är högre komp,,,försök hitta en 12-1 kolv (xr only kan ha) 11-1 är ju brar 1kg mer och märks knappt. Den blir inte mer svårstartad med 12. 1. Jag startar min barfota med 13,5-1. Högre komp-förhållande käns bara av om man inte har autodecomp och försöker kicka förbi tdc.
Jag rekk hotcams steg II för den ger med 12-1 kolv lika bra botten NM upptill ca 4000v för att sedan ge mer nm än oeg motor.
Jag har byggt några motorer med dessa prylar och dom blir stenkul i registret ,,ruskigt mellanregg man brakar bara på i mellanregget och framhjulet är i luften hela tiden. Mycket hållbart trim och ger från 60-70hk ber på portat o vilket avgas man har.
Vill man ha över 70hk köper man en Tornado st II kam. Har man bra portat (plastportat insug för bra botten och 12-1 kolv drar den nästan lika bra som hotcams från 0-4000v men sedan kommer power speciellt från 7000v---