Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang. tm-40 förgasaren:

Har haft en monterad på min xr ett tag. Funkar klockrent med kännbart bättre botten.

Problemet jag har är att fjädern i gashandtaget med dubbla vajrar är för trögt. Mycket trögare än med originalförgasaren vilket gör att man blir trött i handleden efter ett tag.

Vad är bästa lösningen för detta problem? Byta handtag? Byta ut returfjädern?

Det var märkligt:va Jag har monterat åtskilliga tm gasare utan att få trögre gas. Kan tänkas att dragvijern sitter i en dum vinkel till roterskivan på förgasaren? Gäller att förlänga fästet för vajern så rak framöver det går för att få bästa utväxling .
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Det är inte gasrullen som hakar sig fast? Eller kanske handtaget som "klistrar" sig fast på något på styret :va

Kanske inte alltid är gaswiren.

Om jag vore du skulle jag ta bort wiren och smörja den och kolla eventuella skador om såna finns.

Eller gör det enkelt. Tjöp nytt.

Ja det är sant. Ska plocka isär allt och kolla först. Är eftermonterad handtagsvärme så det kanske är rullen som spökar.

En sak till, har ni ingen tomgång/den dör innan den kommit upp i arbetstemp? Hur rengör man kn filtret? Har bara olja för skumfilter och kn filtret kan man inte krama ur? Ska man tvätta den me avfettning och vatten? Och ska det vara nå klet mellan filtret och luftburken så den inte kan tjuvdra luft där imellan? En mycket rolig hoj iaf! Trodde den skulle vara mycket klumpigare än husan men fick en positiv överraskning där!
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Det var märkligt:va Jag har monterat åtskilliga tm gasare utan att få trögre gas. Kan tänkas att dragvijern sitter i en dum vinkel till roterskivan på förgasaren? Gäller att förlänga fästet för vajern så rak framöver det går för att få bästa utväxling .

Är inte helt med på vad du menar med att "förlänga fästet".
Googlade lite på problemet och hittade 2 personer på SOE som upplevt samma problem och bytt till gashandtag med 1 vire.

Ska börja med att titta på vire dragningen. Finns det annars någon nackdel att ha ett handtag med bara en vire?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Org förgasaren kan man få hyffsat bra med rätt munstycken.

Problemet är bara att man måste överdriva bestyckningen till det fetare för att få det svar man vill ,,så förbrukningen blir hög,,typ 0,7-0,8lm:näsblod
Du måste borra upp sidokåpan och sopa i 190" hf o 68lf då får du minst 2 riktiga hk till och dem känns som 4 hk. Den blir ej svårstartad av detta.

Bästa förgasare är Leckton 44mm men dom är en aning svår att lära sig och kan bli dyr att bestycka om man är ovan. Bes kräver ny nål och nålarna är svindyr

Så smartast o enklast och tillräckligt bra....
Hsr42 eller tm40. Men dessa gasare kräver några inställningar för att få lira bra. Jag utgår från 150" HF och 24-30 lf Sedan får man jobba med nålhöjd o axpumpen. När den gasaren är inst perfekt har man näst intill insprutning,,eller bättre än insprut för man får bra känsla från motor till gshantag.

Nästa steg i trimm är högre komp,,,försök hitta en 12-1 kolv (xr only kan ha) 11-1 är ju brar 1kg mer och märks knappt. Den blir inte mer svårstartad med 12. 1. Jag startar min barfota med 13,5-1. Högre komp-förhållande käns bara av om man inte har autodecomp och försöker kicka förbi tdc.

Jag rekk hotcams steg II för den ger med 12-1 kolv lika bra botten NM upptill ca 4000v för att sedan ge mer nm än oeg motor.

Jag har byggt några motorer med dessa prylar och dom blir stenkul i registret ,,ruskigt mellanregg man brakar bara på i mellanregget och framhjulet är i luften hela tiden. Mycket hållbart trim och ger från 60-70hk ber på portat o vilket avgas man har.

Vill man ha över 70hk köper man en Tornado st II kam. Har man bra portat (plastportat insug för bra botten och 12-1 kolv drar den nästan lika bra som hotcams från 0-4000v men sedan kommer power speciellt från 7000v---

Hmm jag tycker nog att "bredmustaschfarbrorn" glömmer Edelbrock även om den till stor del påminner om Lectron! :D:D.

Lätt att ha å göra med och motorn formligen exploderade när man blippade på handtaget,,, likt en 250:i crossmotor. Lättstartad mm jag vart jäkligt impad av Edelbrock fuggen!:Bugar Oval form på den 38*41mm eller liknande.

/Christer
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Org förgasaren kan man få hyffsat bra med rätt munstycken.

Problemet är bara att man måste överdriva bestyckningen till det fetare för att få det svar man vill ,,så förbrukningen blir hög,,typ 0,7-0,8lm:näsblod
Du måste borra upp sidokåpan och sopa i 190" hf o 68lf då får du minst 2 riktiga hk till och dem känns som 4 hk. Den blir ej svårstartad av detta.

Bästa förgasare är Leckton 44mm men dom är en aning svår att lära sig och kan bli dyr att bestycka om man är ovan. Bes kräver ny nål och nålarna är svindyr

Så smartast o enklast och tillräckligt bra....
Hsr42 eller tm40. Men dessa gasare kräver några inställningar för att få lira bra. Jag utgår från 150" HF och 24-30 lf Sedan får man jobba med nålhöjd o axpumpen. När den gasaren är inst perfekt har man näst intill insprutning,,eller bättre än insprut för man får bra känsla från motor till gshantag.

Nästa steg i trimm är högre komp,,,försök hitta en 12-1 kolv (xr only kan ha) 11-1 är ju brar 1kg mer och märks knappt. Den blir inte mer svårstartad med 12. 1. Jag startar min barfota med 13,5-1. Högre komp-förhållande käns bara av om man inte har autodecomp och försöker kicka förbi tdc.

Jag rekk hotcams steg II för den ger med 12-1 kolv lika bra botten NM upptill ca 4000v för att sedan ge mer nm än oeg motor.

Jag har byggt några motorer med dessa prylar och dom blir stenkul i registret ,,ruskigt mellanregg man brakar bara på i mellanregget och framhjulet är i luften hela tiden. Mycket hållbart trim och ger från 60-70hk ber på portat o vilket avgas man har.

Vill man ha över 70hk köper man en Tornado st II kam. Har man bra portat (plastportat insug för bra botten och 12-1 kolv drar den nästan lika bra som hotcams från 0-4000v men sedan kommer power speciellt från 7000v---

Tackar! Ubersvar som vanligt :Bugar
Klip och klistrade in det i fil så jag slipper fråga igen. :)

Min XR drar faktiskt 0.8l/milen om man fläskar på och kör inspirerat. :gnissla Har kört soppatorsk mer än en gång...
Tyvärr har jag helt glömt vilken bestyckning som sitter i. 68 med någon bokstav efter sig kommer jag dock ihåg. Om jag minns rätt fans en modell utan bokstav efter men den skulle inte vara så bra.

Kolven gick på 2000 kr från lockners och kammen gav jag 1000 kr för av en på SOE. Sen bytte vi allt själv hemma i garaget, var inte så svårt. Man bör fixa det om man har tålamod och inte tummen mitt i. :)

Sidokåpan är uppborrad och har ett Arrow helsystem och en HSR 42. Kör dock med ooriginalförgsaren nu igen för jag fick inte rätt på HSR'en, men det kommer. Och originalröret är på igen för Arrowet sprack, men det ska också fixas. Inga kurvor heller tyvärr, man ska börja jobba nu i höst så då får man lite kulor så man har pengar till en ordentlig bänkning.

Den är lika enkel att starta som innan. 9 gånger av 10 så startar den på första eller andra. :) Har kört såhär i 1.5 år nu där dom flesta milen har varit fullgas på bana och det håller bra, oljan ser alltid fin ut osv :tummenupp

Tackar :tummenupp
Klipp och klistrade det där också :)
Får nog vänta ett tag med att byta prylar då. Har faktiskt lite om om stålar atm. Köpt hus, så då ska man ha: gräsklippare:häcksax:trimmer:tryckluftskompressor+verktyg till denna:ny kyl och frys:nya möbler:28.000 olika spadar/räfsor/krattor/greparwhatf-kingever allt nu heter... :gnissla :rolleyes:

:hej
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara för det upptäckte jag idag att den dricker olja. Skoj!

OJ!!

Kolla först så inte slangen från avluftningen växellåda är klämd på någe vis.
Om så inte är fallet hart du fått ripor på kolvringarna (i bästa fall) I värre fall har du ripor i cylindern långt ner i vändläget. Det räcker med väldigt små knappt synbara.

Detta brukar bli om man råkar köra med för låg oljenivå.

Åtgärd man kan testa.

Byt olja till 20-50w mineral och köp Paybacks motorförstärkare för borpullvret lägger igen mindre ripor permanent. Har du svintur kommer du undan med det förutsatt den inte drar 1l på 10 mil nu:rolleyes:


Och ja Edelbrocken är syskon med Lectron så dom är lika bra:tummenupp
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Har precis kommit hem efter 2 timmar på traktorstigar, skogsstigar och skoterleder, fan så kul och jobbigt det är! Måste köpa skydd och höjja tempot!
Efter era grisar blivit genomvarma låter era kopplingar typ rasslande/skrapande när ni frikopplar?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Har precis kommit hem efter 2 timmar på traktorstigar, skogsstigar och skoterleder, fan så kul och jobbigt det är! Måste köpa skydd och höjja tempot!
Efter era grisar blivit genomvarma låter era kopplingar typ rasslande/skrapande när ni frikopplar?

Vilken årmodell har du? Om du har en tidig dvs -00:a ska du inte köra en meter till innan du bytt bussningen mellan axel och kopplingskorg!! Axelbyte om bussningen skär tillräckligt hårt!:död:död Googla om detta det finns spaltmeter att läsa om denna "barnsjukdom"

Om inte så kan det ju vara allmänt sliten korg + lager!

/Christer
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
2001 som gått 1250mil.
Har googlat på det och det blir nog att ta upp och kika på kopplingen
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Någon som vet vars man kan köpa kedjeglidare (eller vad det nu heter)? Börjar bli dags att byta den främre, den bakre kan man ju bara vända på. Kanske går att göra egen i värsta fall av oxalit (vit hårdplast)?

Passar samtidigt på att fråga vars man kan beställa nya oljenivåsticka? Är det Honda ÅF som gäller? Plastgängan är helt åt helvete...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Någon som vet vars man kan köpa kedjeglidare (eller vad det nu heter)? Börjar bli dags att byta den främre, den bakre kan man ju bara vända på. Kanske går att göra egen i värsta fall av oxalit (vit hårdplast)?

Passar samtidigt på att fråga vars man kan beställa nya oljenivåsticka? Är det Honda ÅF som gäller? Plastgängan är helt åt helvete...
Lockners brukar väl ha saker hemma. Annars har jag handlat av cmsnl.com, har funkat bra.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ni som har Dallara motard fälgar: vet ni var man köper ekrar till dessa?

Ekrarna på mina har börjat rosta lite och vill helst få tag i rostfria nya.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ni som har Dallara motard fälgar: vet ni var man köper ekrar till dessa?

Ekrarna på mina har börjat rosta lite och vill helst få tag i rostfria nya.
CC-prdukter har passande. Bara att kolla upp en återförsäljare till dom.

Mät tjocklek, längd och böjvinkel så är det enkelt att få rätt.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
CC-prdukter har passande. Bara att kolla upp en återförsäljare till dom.

Mät tjocklek, längd och böjvinkel så är det enkelt att få rätt.

Tack!

Men är det inte lite svårt att möta "böjvinkel" så att det blir exakt? Dags att ta fram den gamla gradskivan :)?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top