Honda XR650R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Provkört de nya krökarna från Lockners idag.
Mitt omdöme blir:
Plus;
- Jag tyckte att mellanregistret blev bättre och framför allt tycker jag att lastväxel reaktionerna blev faaan så mycket bättre. Den hackar knapp alls nu när man kör på högväxel o låga varv! Kan köra på 4:an i 50 utan problem tom 5:an!!! Strålande.
- Känns som den varvar ut lättare
Minus;
Mina brallor håller på att smälta bort.... Hoppas att avgasbandaen jag beställde kommer snart!

För att summera så här långt e det 4 SilverJonten av 5 möjliga.
Tappar 1 pga av passform, inte direkt snyggt detaljarbete invändigt och för att mina byxor brinner upp.

Finns att köpa skydd

http://www.targa-acc.com/cgi-bin/products.cgi?name=upc_code&format=3&value=18-500BK

Eller gör egna enligt samma modell, fast billigare. :hihi

:hej
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Låter bra och normalt allt.. Joi luftskruven får du endera skruva ut mycket eller skruva in nästan max.. Notera om tomgåpngen blir bättre när skruven är mycket ute eller närmare max inskruvad.. Hittar du bra tomgång mellan halvt varv ut till 2varv ut behöver ej munstycket bytas,,,,men måste skruven ut närmar 2,5-3v ut måste mindre lågfart i,,och nästan fullt i för att gå på tomg så måste större lågfart i. Skruven är ställd på brygt 1varv nu!.

Att den svimmar till en aning efter gasning och motorbromsande beror säkerligen på att axpumpen är några varv för mycket påställd. Skruva in den lilla insexskruven rakt uppifrån som ställer slaglängden på axpumpen.. Dra in den typ 3v åt ggr,,,dvs minska slaglängden på pumpen) och provkör. Försök bara precis få bort avslagssurningen!... Jag brukar köra med tanken helt lösskruvad för då går det att lyfta upp den och skruva på den insexan. Jag rek även att offra en isexnyckel ,dvs kapa av den och limma fast permanent i skruven så man slipper vingla på med lös nyckel när man håller på ställa in skiten. Jag brukar normalt få stanna och justera ca 10-20ggr innan jag är nöjd! Rör inte skruven som ställer in hur tidigt den ska slå till dvs den vanliga krysskruv som pekar bakot på förgasaren. Den är och ska vara inställd att slå till omedelbart vid lilla minsta gaspåslag från tomgång.

Lyck till ,,Med tålamod på finjusteringen ska den gå utan klockrent utan stup vare sig på påslag eller avslag:tummenupp


Kalas! Ska börja pilla med inställningarna imorron tror jag :)

En fråga bara är det den inringade insexskruven jag ska pilla på för att ändra accpumpen?

Bifogar två bilder på hur det blev =)
 

Bifogat

  • DSC00069.JPG
    DSC00069.JPG
    217.9 KB · Visningar: 203
  • DSC00068.JPG
    DSC00068.JPG
    142.8 KB · Visningar: 700

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kalas! Ska börja pilla med inställningarna imorron tror jag :)

En fråga bara är det den inringade insexskruven jag ska pilla på för att ändra accpumpen?

Bifogar två bilder på hur det blev =)

Stenbra att du frågar och visar med bild. Många som frågar om detta !!
Snygg förlängning av gasvirehållaren:tummenupp

Den skruv du ringat in är "inte" till inställning av axpump. Det är den skruv till vänster på bild dvs skallen rakt bakot med en fjäder på.... Denna skruvar man hur tidigt i axp ska slå till på trottellyftet. Ex jag ställer så den slår till omedelbart, för ju mer cc och tyngre svängmassa dessto mer kännslig för stupning när man slår på hastigt från helt avslagen gas. Om man gämför med Husaber 650 så är det snorenkelt att få till rappt gaspåslag utan stup pga ingen svängmassa gämfört med grisen:gnissla (lätta svänghjulet = lättare att få till gasaren och rappre uppvarv:tummenupp )

När det gäller den skruven har jag inte någonsin behövt ändra den från omedelbart tillslag!
1....Kolla att den tar i axpstången vid helt avslagen gas..Utgå därifrån med resten.
2.. Hur mycket den ska spotta ställer man på skruven som är rakt uppifrån . Isexskruv snorliten liten .
Den skruvar man in max så pumpen inte spottar alls, och startar därifrån.
Sedab ser man till att luftskruven står rätt,,,skruva på den tills motorn går finast helt enkelt på tomgång och notera hur många varv ut den hammnade då. Bör ligga innom 0,7 varv ut till 2 varv ut. Om man överstiger 2 varv ut innan den går fint så kan man stega ner något steg på lågfartsmunstycket och vise versa..

3..När tomg är bra så testar man slå på snabbt och då lär den stupa!! Då gänar man ut den skruven (rakt uppifån gasare) tills motorn slutar stupa vid snabba påslag. Därefter kör man och kolar hur den beter sig vid belastning och snabba påslag från låga varv..Gänga ut skruven merom behövs......

Jag brukar ha tanken och sadeln lös när man ställer in detta (kan bli 20 stopp and go innan man är nöjd!!:gnissla
När man är klar med inställningarna brukarv jag droppa på locktite på dessa 2 skruva för dom går j så lätt att dom kan vibrera upp sig!!
 

Bifogat

  • PB080015.JPG
    PB080015.JPG
    137.7 KB · Visningar: 211
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Stenbra att du frågar och visar med bild. Många som frågar om detta !!


Jag brukar ha tanken och sadeln lös när man ställer in detta (kan bli 20 stopp and go innan man är nöjd!!:gnissla
När man är klar med inställningarna brukarv jag droppa på locktite på dessa 2 skruva för dom går j så lätt att dom kan vibrera upp sig!!



Tackar! Tror jag förstår helt nu, hehe.

Ska ut senare å skruva lite hade jag tänkt. Har stripat fast en 2l flaska som tank nu så man kan skruva obehindrat :hihi
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Låter bra och normalt allt.. Joi luftskruven får du endera skruva ut mycket eller skruva in nästan max.. Notera om tomgåpngen blir bättre när skruven är mycket ute eller närmare max inskruvad.. Hittar du bra tomgång mellan halvt varv ut till 2varv ut behöver ej munstycket bytas,,,,men måste skruven ut närmar 2,5-3v ut måste mindre lågfart i,,och nästan fullt i för att gå på tomg så måste större lågfart i. Skruven är ställd på brygt 1varv nu!.

Att den svimmar till en aning efter gasning och motorbromsande beror säkerligen på att axpumpen är några varv för mycket påställd. Skruva in den lilla insexskruven rakt uppifrån som ställer slaglängden på axpumpen.. Dra in den typ 3v åt ggr,,,dvs minska slaglängden på pumpen) och provkör. Försök bara precis få bort avslagssurningen!... Jag brukar köra med tanken helt lösskruvad för då går det att lyfta upp den och skruva på den insexan. Jag rek även att offra en isexnyckel ,dvs kapa av den och limma fast permanent i skruven så man slipper vingla på med lös nyckel när man håller på ställa in skiten. Jag brukar normalt få stanna och justera ca 10-20ggr innan jag är nöjd! Rör inte skruven som ställer in hur tidigt den ska slå till dvs den vanliga krysskruv som pekar bakot på förgasaren. Den är och ska vara inställd att slå till omedelbart vid lilla minsta gaspåslag från tomgång.

Lyck till ,,Med tålamod på finjusteringen ska den gå utan klockrent utan stup vare sig på påslag eller avslag:tummenupp
Nu har jag varit ute och skruvat.. Vet inte om munstycket måste bytas men vid cirka ett halft varv ut går den bäst på tomgång. Det var ett större man skulle skaffa då?


Sen får jag inte ordning på stupningarna heller.. Står man stilla och gasar så varvar den hur bra som helst, men slår man på efter en växling blir det skit.

Den skruven ovanifrån var max inskruvad från början och nu har jag snart skruvat ut mer än halva. Jag som gör fel, eller är det normalt?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
accpumpen skall vara på till ca 65-75% av full gas. Du kanske kan skruva upp lite mer innan du börjar tvivla ....


Har du för stort accmunstykce så " tömmer" du accpumpen snabbt. och vid belastning så räcker inte soppan till.

Personligen tycker jag att du borde gå ner i storlek på accmunstycke.
Men kanske gå upp i lågfarten 25- 27,5 ? Vad har du nu ?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
accpumpen skall vara på till ca 65-75% av full gas. Du kanske kan skruva upp lite mer innan du börjar tvivla ....


Har du för stort accmunstykce så " tömmer" du accpumpen snabbt. och vid belastning så räcker inte soppan till.

Personligen tycker jag att du borde gå ner i storlek på accmunstycke.
Men kanske gå upp i lågfarten 25- 27,5 ? Vad har du nu ?
Jag vet inte vilka munstycken som sitter i, tror boost satte i, vad som brukar vara rätt, innan den blev skickad till mig.

Har nu provat att den slår på tidigt å stänger tidigt, slår på sent och stänger sent, tvärtom på alla håll och kanter. Antar att det är något fint mellanläge man ska hitta, får på det igen imorron :)

Tack för hjälpne!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mystist?? Stuper om du skruvat på så mycket axpump???? I den sitter inte ett litet 40 munstycke som farbror rando har utan ett 70"" Det går visserligen lägga på uppimot 70% av slaget även med 70" munstycket Prova gärna!! Problemet kan då visserligen bli surstupningar efter avslag vid körningt.

Hum :::::Har du skruvat på stjänskruven som håller locket bara:D (finns faktist snubbar som gjort det!!:D
Men forsätt skruva ut insexan tills det blir bättre eller sämmre eller rammar bort:D !

Därimot du säger under körning stuper den efter avslag........ Det bukar tyda på för mycket axpumpsslag!! Då måste du prova skruva tillbaka skruven (neråt)

Lågfarten lät mystisk!! Halvt varv ut bara?? Det sitter org 22,5 eller 25" ?? (Förvirrad ) Bäst du kollar För det låter ju faktist som den vill ha 5 steg större..

Jag personligen brukar åka med fööör stort lågfart faktist . Ex Om perfekt är 25 så här jag i 30" .. Flera fördelar Tomgången går ner dinstingt och man får hutlös motorbroms vilket är bra vid slangning!! Svarar grymmare på gasen vid lågvarv + att motorn kyls ner fortare vid kryp och tomgång .. . Man kan få ha luftskruvenskruven något långt ut då men det är det värt.

Så prova gärna köpa 2 olika munstycken ett 30 och ett 27"

Eller gör så här....Pma mig adressen så skickar jag ett 30" lågfart så får vi höra LIVE vad du tycker (gratis såklart) Jag har en hel IKA kasse med 30-32 munstycken:D .

Trottelnålens höjd har ju med svar och avslag att göra också och framförallt bränsleförbrukningen och bra komfort Dvs gämn o fin gång vid resor till mormor..............Denna är nog det svåraste att ställa in rätt (svårt att förklara)
Även då ska man slå av all axpump och licksom ligga och smårunka på gasen i mellanregget typ runt halv gas....Då ska motorn följa minsta lilla rörelse som man gör med rullen får inte stupa eller surstupa så att säga..Motorn ska även gå helt gämmt i 50kmt ,70,110,120 kmt INTE gunga sig fram så att säga ( Gungning beror offtast på för högt satt nål) Tålamod krävs där..men som tur är nålen lättare att justera på denna gasare än org gasare som tar 3 år att flytta om:gnissla .
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Om lågfarten är den som har med tomgången att göra så är jag säker på att den fick bäst tomgång när den var runt 0.5 varv ut. Skruva man ut den mer så tog det lång tid innan den sjönk osv..

Får ut å fortsätta skruva med accpumpen imorron, någon gång ska det väl bli rätt:D

Ska iväg å köpa 30 och 27 munstycke imorron och prova då. Inget annat som kan tänkas behövas? Jag litar på att du satte i allt rätt :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
ta en sak i taget loy ,
du skruvar bort dig totalt annars:näsblod , ställa förgasare tar lite tid innan man blir nöjd inget som är gjort på 5 min
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
ta en sak i taget loy ,
du skruvar bort dig totalt annars:näsblod , ställa förgasare tar lite tid innan man blir nöjd inget som är gjort på 5 min
Nä, jag vet.. Vill ju att det ska funka :D

Men börjar med att ställa in så tomgången är som den ska. Sen får jag gå på accpumpen igen... Blää :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nä, jag vet.. Vill ju att det ska funka :D

Men börjar med att ställa in så tomgången är som den ska. Sen får jag gå på accpumpen igen... Blää :hihi

Ja det låter onekligen som för litet lågfart..(lågfarten är dom kisslig på !! Behövs bara annan krök eller filter så skilljer det några steg :gnissla Men då har du bra flöde genom filter och avgas:tummenupp (Eller tjuvluft):gnissla Kolla genom att spruta startgas runt förgasaren och toppen när den står på tomgång,, reagerar den på det såååå. Kolla så inte någon gummiplugg lossnat på gasaren.. Om det nu var det på den?? kan vara extra uttag för lustgas /primer Ibland. och denna ska ju vara pluggad isåfall!! .



Jo Just det har du slipat ihop gummit och toppen för 42mm förgasaren? Där finns det massor av pullver att hämta annars! Gummit brukar hänga in i förgasaren så jag brukar slipa ur gummit och en bit in i toppen på platts. Dremmel med slangförlängning gör susen:tummenupp Närmare 1, 7 kusar vinner man då:tummenupp (Gäller även ktm 640 med mikuni 42mm
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nä, jag vet.. Vill ju att det ska funka :D

Men börjar med att ställa in så tomgången är som den ska. Sen får jag gå på accpumpen igen... Blää :hihi

Se till att förgasaren funkar bara innan du börjar meka accpump.:huvet
Den skall vara rätt bestyckad, med rätt läge på nålen osv innan du börjar skruva på accpumpen :tummenupp


En sak i taget ....:confused:
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Hej tänkte fixa till xren lite, sett att många väljer förgasaren hsr 40-42.
Hur är det med 45 är den förstor? passform och sådant?

Funderar även på ABP krökar samt crd dämpare dock vet jag inget om dämparen.

hotcam steg 2
kn filter
Hi rev cdi i

Hur är det med cdi boxen är det bara varvstoppet den tar bort?
Har även tänkt på portning men blir nog ett senare projekt då jag inte har några erfarenhter av det, samt tycker jag det är lite synd mixtra med orginal toppen

Skulle gärna haft lite mer info om dämparen samt cdi boxen om någon har någon erfarenhet av dom.

Vad skulle man kunna tänka sig att få ut av dessa ändringar?
några mer tips?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej tänkte fixa till xren lite, sett att många väljer förgasaren hsr 40-42.
Hur är det med 45 är den förstor? passform och sådant?

Funderar även på ABP krökar samt crd dämpare dock vet jag inget om dämparen.

hotcam steg 2
kn filter
Hi rev cdi i

Hur är det med cdi boxen är det bara varvstoppet den tar bort?
Har även tänkt på portning men blir nog ett senare projekt då jag inte har några erfarenhter av det, samt tycker jag det är lite synd mixtra med orginal toppen

Skulle gärna haft lite mer info om dämparen samt cdi boxen om någon har någon erfarenhet av dom.

Vad skulle man kunna tänka sig att få ut av dessa ändringar?
några mer tips?

Vi tar det viktigaste föst..

Vad du än gör byt inte till high rev boxen!!

För då går det åt Hel..:näsblod !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför? Jo den flyttar som sagt upp varvstoppet ca 1000v och vid 8255v går vevstakslagret väck!! Org varvstopp ligger ju på 8250v som tur är:D man ska faktist inte varva så länge närmare 8000v om man vill ha lång livslängd!!

Och man tjenar inte heller en luskuse på den boxen med vare sig org kam eller hotcams. Nä bättre att ställa fram org tändning genom att flytta pickuppciolen 2-4grader dvs 2-4mm (mot rotationsriktning)
Då får man ca 1-2 farbröder i vrid /hk på låga varv typ tomgång till 6000v känns starkare/rappare. OBS om man har högkompskolv på 11-1 bör man inte ställa fram mer än 2mm och köra 98 okt!! och 12-1 inte alls framflytt!!

Bäst av allt men dyrt vore ju att köpa sig en cdibox som är ställbar typ vortex för då kan man ju ställa kurvorna själv och max varv.

Hotcammen steg 2 är rätt behaglig ,, den drar ganska lika org kam fast lite bättre drag över 6000v men även då lite förlust före 6000v!! Så klart bäst är ju att köpa sig en högkomskolv på hellst 12-1 för då får man ett sagorligt fint reg som, är stenkul och håller bra.. Den tokrar då från låga varv upp tilkl 7000v åtminstonde så redan där vill man växla = Mycket bra för hållbarheten.

. 45mm gasare går utmärkt att sätta dit. Den passar lika bra eller dååårligt som en 42a. Jag satt dit en 48mm på helt standard xr650 bara för kul skull och den gick dit lika lätt som en 42mm. Motorn gick lika fint som med en 40mm mikuni .. svårt att avgöra???men den förlorade troligvis lite drag under 6000v tror jag men efter 6000v upplevdes den gå något bättre ( Inget jag rek på org) Men vid så här klen kam så är det ingen mening att ha större än 45mm. 42 Duger och går lätt att porta till nästan 44mm:tummenupp

Med just dessa modds och Boost III portad topp gav ju kompisarns xr 650 ca 67 hk på baken . (42mm mikuni hsr!! och Akra helsytem) 12-1 kompförhållande.

Så Portad topp rek jag såklart ,och hellst då tumblingplastad för bästa register.

Klart effektivast med hotcamms steg2 är att sätta i högkomskolv Wiceco eller likn 11-1 komp-f Men dessutom plana toppen 1mm . Fördelen med detta blir ...Kammen rammlar ca 2grader bakot som förbättrar slutvarvet,,ger säker 2 kusar extra gämfört med org kammläge:tummenupp Fördel nr 2 är att det blir llättare och billigare att få tag i kolv . (försök köpa en 12-1 i sverige!!) Planingen ger dessutom bättre effekt än högkompskolv (ingen dome + lättare kolv)

OBS Man måste slipa ur ventilfickorna på kolven minst lika mycket som planingen!!

Även med Hotcams steg 2 och org topp / kolv bör man slipa ur ventilfickorna!!
Hotcams påstår att det går att bara droppa i men jag påstår motsattsen! Måttet måste vara minst 1,5-2mm på utblås och minst 1mm insug och det är det INTE så ventiler har slagit i för folk!!

Dämpare och krökar..

Billigast och most bang 4 the buck är att köpa ABP krökarna och fippla dit ett slipon från racerspis , dvs rakt rör . Viper har största röret igenom sig och billigast ny!! ORG dämpare är inte helt fel men man tappar minst 2hk mot viper på högre varv. OM du redan har en crd dämpare så kör med den .. Nästan lika bra som viper..Enda skillnad lever om ännu mer:gnissla
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Okej tack för tipsen

Då blir det nog att droppa hi rev boxen och satsa på en kolv.
12-1 är allså mest värt att byta till om jag ska byta kolv?
Hur är det med kolv byte nått jag ska tänka på?

Kolven som sitter i nu är antagligen orginal kolven gått ca 1000 tusen mil.
Slitage på cylinder tänker jag på, behöver jag göra något med cylindern,
på grund av om jag sätter i en ny kolv så blir det ett annt slit yta.

Nu vet jag inte hur noga det är men ändå på grund utav att det är en maskin som man inte byter kolv på allt för ofta.



Med tanke på det du sa om förgasaren mer ekonomiskt sätt är det då kanske bättre att satsa på en hsr 42 då den nästan är en nästan tusen lapp biligare hos lockner.

Hur stort är insuget på xr 650in? samt är insugninggummit i samma dimension?


Sen med ABP krökarna har du nån dimension på dom? är det stor skilnad mot orginal? tänker på att utblåset blir ju inte direket större? är det nått man bör ändra eller eller går det bra orginal?



Så om jag byter till hotcamen är det allså en god ide det att slipa ur ventilfickorna ungefär lika mycket som planingen med 12-1 kolven om jag har fattat rätt?

Ingenting mer jag behöver bekyrma mig för att höja komprissionen?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du skriver byta til,high rev box:näsblod Jag hoppas du skrev fel och menar inte köpa highrev??

Som det låter ska du välja att endera köpa en färdig högkompskolv 12-1 .Finn endera hos MW racinmg i england för ca 2500-2700kr har jag för mig?? Länk kommer. Altaetivet är köpa en wiseco 11-1 i sverige för ca 2000-2200?? Endera nöjer du dig med det eller planar dessutom toppen 1 mm, Kostnad planing 300-500kr vart som hellst, eller gratis av polare.
Även om du monterar Hotcamen i orörd topp bör man slipa ur kolvfickor typ 1mm. Planar du 1mm & Hotcams så slipar ur 2mm i kolvfickor.
Fördelen med wiceco och planing är då att kolven är betydligt lättare än 12-1 kolven, och dessutom lägre dome/upphöjnad så det flödar bättre över kolven. När jag sätter i en wiseco så slipar jag ur så mycket jag törs inne i kolven för att få den så lätt som möjligt typ 50-100g lättare. Gör man detta så går motorn lika vibrationsfrit som org,,faktist finare.Jag har även provat en EJ lättad wiseco 11-1 + planat 1mm och den vibrerar markant mer än org, (inte sååå farligt)

Så 12-1 kolv kan vara lite väl tung ?? Måste nog toklättas om du vill ha bra pullver och smoode ride.. Har för mig att Xrs Only i usa har 12-1kolv också?--Kolla

Cylinder och org kolv håller normalt 5000-10000 mil med rätt olja och filterbyte. Cylinden får man endast väck genom ras.

Enda du kollar noga vid kolvbyte är att ringarnas gap är rätt. dvs i med ringarna lös och mät ringgapet. Lapp följer med rätt endgapsmått (brukar stämma från fabrik)

42mm gasare är smartast att handla och hotcams steg 2
(ingen rev box)!!

Insugsgummit och anslutning topp måste kollas upp så det linjerar perfekt!! INGET får hänga in typ gummi från eller stupkant mot topp. (stämmer ganska bra)

är ser du en bild på org sotig kolv och en wiseco 11-1 som jag slipat ner ventilfickorna 3mm på insug och ca 2,6 på utblås.. (tornado s2 kam)

Visar även träkontruktionen med rätt gradantal för slipning ventfickor...Kör dremmel och roterande :hihi Obs vid slipning fickor när man planat så måste man slipa ur mer bakot rep framot i fickorna pga att ventilerna kommer i en annan anfallsvinkel/lägre!!. ca 1-1,5mm extra i botten + layback dvs man lutar bakre väggen extra. (Ingen layback på utblås) Layback är även bra för effekten:tummenupp

Som du hör låter detta krångligt och är också det. Enklast är att köpa 12-1 kolv och ev lätta den och slipa ur bara 1mm i fickorna-------(med Hotcams 2)
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 193.jpg
    xr 650 turbo bollsta 193.jpg
    117.4 KB · Visningar: 165
  • xr 650 turbo bollsta 165.jpg
    xr 650 turbo bollsta 165.jpg
    119.6 KB · Visningar: 210
  • xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    88.8 KB · Visningar: 141

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Nej då,blir att droppa boxen då det ända den gör är att ta bort varvstoppet.
Så då är det inte så stor ide.

Men om jag nu gröper ur kolven, kan det bli mer vibbrationer på grund utav att jag sliper mer eller mindre på olika ställen. Samt är det ett svårt jobb?

Som jag ser finns det båda för och nackdelar med kolvarna?:p
Oavsett vilken jag väljer så ska man ju ändå gröpa kolven, men köper jag 12-1
så ska man eventuellt lätta den också.

Hur stor effekt skillnad är de då på 12-1 11-1 samt
Samt vibbrationer är det något man stör sig på?
Samt måste jag fråga vilken du skulle valt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur stor effekt skillnad är de då på 12-1 11-1 samt
Samt vibbrationer är det något man stör sig på?
Samt måste jag fråga vilken du skulle valt?[/QUOTE]

Droppa boxen var de ja He he. Bra! Kan ev faktist vara så att den även höjer tändningen från tidigt varv så man skulle ha fördel där MEN då varvar man garaterat för mycket och skiten rasar,,,Höj tändningen istället samma resultat och slutvarvet snarare sänks + Gratis:tummenupp

Hur du slipar på kolven ? Mjaeu i fickorna blir det som det blir så att säga,,men i kolven kan man tänka på att slipa lika mycket framför som bakom kolvbult,, Nu har en sådan här kolv stora anliggningsytor så dom är okännsliga...Lättning kräver endera erfarenhet eller bra omdömme ,och inte minst bra slipmaskiner och roterande järnfilar..

Hur mycket det stör i vibbar? Tja 11-1 var bara irreterande stillastående vid uppvarv ,,inte så farligt vid körning. skilljer endast 50 tale gram mot org kolv (wiseco) Men hur tung 12-1 är vet jag inte?? Men säkert minst 50-100g till??:gnissla Så då känns det nopg irreterande och stjäl mycket effekt och tar onödig kål på lager..

Hur mycket 12-1 gör gämfört med 11-1? Det dubbla i baken!! vad gör då 13,5 -1 som jag kör? 2 dubbla!! Bra bättre bäst... Hur håller vevstakslagret? Hyffsat sämmre sämmst:D
Med hotcams steg 2 och 12-1 har du ungefär lika--- till bättre drag från tomgång till 4000v gämfört med helt org xr ..sedan slår denna kombo org så det smäller om det!! Hutlöst drag fån 4000v till 7300v men den drar även bra till 8000v om man känner för det.

Med 11-1 och hot s2 får du aningen sämmre drag upp till 4000v gämfört med helt org xr (bara lite sämmre) därefter drar det iväg bra ´mellan 4300-7600v Dvs den får något sämmre i botten men varvar gärna några hundra varv extra gämfört med 12-1..

vad jag välja ? Nu är jag ju van att tokslipa och ha mig så jag väljer ju 11-1 kolven och planar 1mm,,lättar kolven max , Men som sagt det är lätt att slipa för mycket och för lite:gnissla .

Om jag vore du eller någon annan "normal" snubbe skulle jag därimot valt 12-1 kolv och ingen planing..(bet mindre jobb) Lätta kolven kan du ju göra lite försiktigt invändigt och dessutom ska man köra med org kolvbult som man då redan har.,,,,,,,, Den är något lättare än wisecos eller övriga:tummenupp

Slipa ner ventilfickor är lättast i fräs på någon verksta..

Humm ,,,,,,,,,,,,,Detta blev du nog ing klokare av :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top