Hoppa över växlar.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tja.

Sökte omkring men det flesta gällande växling handlade om wheelies el. dyl.

Undrar hur man ska / hur ni växlar, när ni ska nå marsfart? Vad är mest ekonomiskt? Vad sliter minst?

Själv drar jag ofta upp med 1an eller 2an till 50-60 och slänger rakt i 6an (eller 5an om jag kör saktare). Utväxlingen på 1an e ju så hög så jag finner det helt onödigt att gå igenom alla växlar, eller ens en del av mellan växlarna. Det räcker bara längre och englit mig sliter även mera på koppling och låda.

Någon som vill verifiera?:)

Och nu är frågan alltså marsfart, söndagskörning eller vad ni nu vill kalla det.:)
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Mer ekonomiskt bör det vara om du inte tokgasar upp i önskad hastighet, dvs. på samma sätt som "eco-drivning" lärs ut till B-körkortstagare.

Sedan är inte ettan så högt växlad på vare sig motarden eller enduron...:rolleyes:
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Varför hoppa över växlar? :va
Man ska väl dra till varvstopp på varje växel....
Då kommer man snabbast upp imarschfart. eller?????
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag har en känsla att lådan mår bättre om man släpper ut kopplingen mellan varje växel, just för att en motorcykelväxellåda inte är synkad.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jop men det går ju inte att jämföra eftersom utväxlingen är så olika på cykeln och bilen.

Min GSR 600cc gör 100km/h på 1an, 230km/h top.
Pappas bmw 530 gör 60km/h på 1an, 110km/h på 2an, 250km/h spärrad top.

Då blir ju växlingen helt annorlunda om man vill nå MARSCHfart utan att varvstoppa.

Mer ekonomiskt bör det vara om du inte tokgasar upp i önskad hastighet, dvs. på samma sätt som "eco-drivning" lärs ut till B-körkortstagare.

Sedan är inte ettan så högt växlad på vare sig motarden eller enduron...:rolleyes:
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Mer ekonomiskt bör det vara om du inte tokgasar upp i önskad hastighet, dvs. på samma sätt som "eco-drivning" lärs ut till B-körkortstagare.

Sedan är inte ettan så högt växlad på vare sig motarden eller enduron...:rolleyes:

Eco-driving MED BIL handlar om att man ska hoppa direkt från ettan till trean o sen till femman?????
Man ska absolut inte använda alla växlar när man accelerar men man ska däremot använda alla välxar när man ska stanna o motorbromsar...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grejen med motorcykellådor är ju att de är sekventiella och osynkroniserade till skillnad från tex billådor, så hursomhaver måste man ju rent mekaniskt passera alla växlar (samt gärna släppa ut kopplingen på växlar man bara tänkt passera eftersom det är osynkat) för att komma till sexan.

Jag har svårt att tänka mig en sämre farkost för sådan ecodriving än trådstartarens lilla vridklena 600 cc radfyra. Den är ju snarare ett exempel på en hoj som verkligen behöver alla växlarna i sin låda. Och de som köper såna hojar brukar gilla att spela med växlarna.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Grejen med motorcykellådor är ju att de är sekventiella och osynkroniserade till skillnad från tex billådor, så hursomhaver måste man ju rent mekaniskt passera alla växlar (samt gärna släppa ut kopplingen på växlar man bara tänkt passera eftersom det är osynkat) för att komma till sexan.

Jag har svårt att tänka mig en sämre farkost för sådan ecodriving än trådstartarens lilla vridklena 600 cc radfyra. Den är ju snarare ett exempel på en hoj som verkligen behöver alla växlarna i sin låda. Och de som köper såna hojar brukar gilla att spela med växlarna.

Rent överdrivet sagt så drar man från 0-80 på ett t.ex. 80km/h område med 1an så ska man gå sedan 2-3-4-5-6 för att sedan börja köra då va man nu kör (högst 80km/h för det är då alltså farbegräningen som inte får överskridas).
Ja jag vet att man måste växla mycket sp. i stadskörning, men mig som exempel så har jag 100m ut till huvudgatan som har nonstop förkörsrätt i 3km. gällande korsningar svängar m.m. så är det ju klart att min klena 600cc inte orka vrida på låga varv...

Men om du är den enda mekanikern på SH som kan verifiera dethär så är det väl bara att tro dig.
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Jag hoppar alltid växlar vid "normal" transportkörning, t ex till och från jobbet. Har hittils inte varit ngt problem.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top