Hoppa över växlar.

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
Så här ofta tycker Kawa att man ska växla min Versys (iofs för "smooth riding") :)

kawavaxl.JPG

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Köp denna så slipper du oroa dig för växling och miljön. 2 hål i väggen istället för bensin! :tummenupp

Nån duktig elektriker här på SH kanske kan ge dig lite trimtips! ;)

// J

Bifogat

• Electric_Scooter.jpg
    Electric_Scooter.jpg
    20.8 KB · Visningar: 45

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har aldrig rasat för mig :va

ÅAS så har du aldrigt kört mer än ett år innan du har totalrivit motorn och mätt ovaliteten på cylindrarna och borrat om heller. :hihi

Harleyägare är lite som gamla citroen cv 2 ägare, man har inte reparerat innan man har plockat isär precis ALLT, så länge en but sitter ihop med en mutter så är det bara normalt underhåll.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ÅAS så har du aldrigt kört mer än ett år innan du har totalrivit motorn och mätt ovaliteten på cylindrarna och borrat om heller. :hihi

Harleyägare är lite som gamla citroen cv 2 ägare, man har inte reparerat innan man har plockat isär precis ALLT, så länge en but sitter ihop med en mutter så är det bara normalt underhåll.

2 år, och motorn är inte totalriven, bara burkarna som var av och det kan man göra med motorn i ramen på världen finaste motorcykel :tungan. Det finns många här som far runt med mer ovalitet än 3/100, de vet bara inte om det.

Men fjädrarna var kass :fakta :D

Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Lite off topic.. när jag kör på ett av de två hjulen så växlar jag alltid utan att koppla. växlarna går i bra osv osv.. men sliter de mkt på lådan? bör jag byta olja oftare ?

En annan fråga är ju att i min "nya" motard är det bara mil räknare och inte timme. hur vet jag när de har gått 5-10 timmar? Hur mkt motsvarar det TYP i mil?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite off topic.. när jag kör på ett av de två hjulen så växlar jag alltid utan att koppla. växlarna går i bra osv osv.. men sliter de mkt på lådan? bör jag byta olja oftare ?

Det är inte speciellt farligt, så länge det är framhjulet du kör på!

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
:D Jovisst. Men det låter inte så ekonomiskt. Jag kan bara inte släppa tanken på hur det skulle se ut och låta! "Wheeeiiiiiiiiiiii! klick, klick, klick, klick, Bhööööööööö!" :D

Om du nu verkligen inte driver med mig så tr r jag nog ändå att det bästa med en hoj om man vill spara bränsle ar att köra mjukt och försöka göra sina accelerationer i det register där motorn har bra fyllnadsgrad, dvs vridmomentmax. Sedan ligga på så hög växel som möjligt men utan att det går för tungt för motorn.

Håller med dig....trots att du kör HD :gnissla

beror vell på hur fort du kör?

Som att du ORKARR hålla dig till 4:20 :p :banana

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hehe okej, om ja kör på bakhjulet då? :confused:

Dendär kopplingen finns där för en anledning.

Till topic. Jag tycker fortfarande det är så jävla jobbigt att växla upp när man far iväg. Speciellt om man kör lugnt upp från 0-60km/h, och skall gå igenom alla växlar. 1: 15km/h, 2:25km/h, 3:35km/h, 4:45km/h, 5:55km/h, 6:60km/h.
Eller är det bättre att dra upp den till 1an, 2an eller 3an, och sedan peta i 6an genom att bara lätta på koplingen mellan "överloppsväxlarna"? :D

Bäst är det att dra iväg till 100+ så känns det inte så jobbigt. :tungan

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Relaterat till tråden, iaf lite. Vad exakt innebär osynkad låda och varför ska släppa ut kopplingen mellan varje växel med på sådana? Inte för att jag gör som TS, brukar använda alla växlar. Är mest nyfiken :)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Eco-driving MED BIL handlar om att man ska hoppa direkt från ettan till trean o sen till femman?????
Man ska absolut inte använda alla växlar när man accelerar men man ska däremot använda alla välxar när man ska stanna o motorbromsar...

Om man tar körkort idag lär man sig att komma upp i önskad hastighet så fort som möjligt, utan att överstiga 3000 rpm, eftersom det är vid det varvtalet katen förlorar verkningsgrad.
Alltså växla 1-2-3-5 exempelvis, om då når önskad hastighet på trean, utan att överstiga 3000 rpm.

Man har väl kommit på att en motor drar mer bränsle när den har mer motstånd, och det är därför man inte ska hoppa över växlar under acceleration.

Typ.

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Varför måste man ha i 6an när man kör i 50-60 då? Låter lite som du Måste få i 6an oavsett hastighet? :p 4an eller 5an känns ju bäst alternativ i den låga hastigheten? Jag hoppar alldrig över växlar när jag kör (bortsett från bil) och de går hur bra som helst. I stan brukar jag cruisa i 4an och ligger väl runt 3000 varv.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag hoppar alltid växlar vid "normal" transportkörning, t ex till och från jobbet. Har hittils inte varit ngt problem.

Du kör som jag en gubbhoj me fett effektuttag över hela registret - då funkar de bra.
Men inte me en äkta sporthoj som vill ha varv.

Vi brukar ha runt 80% av vridet vid 3-4k rpm på våra två cylindriga bestar - racebögarna ligger på noll vrid fram till 13k rpm men sen får dom lite fram till 14krpm - men då är jurgen liksom vi borta vid horizonten redan.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Min personliga eco-driving består av att hålla mig på hjulen. Det blir så dyrt att laga plast o byta hjälm hela tiden. Själva bensinen bryr jag mig inte om. När man kört så måste man tanka. Bil eller hoj spelar ingen roll, det drar vad det drar. Hoppa över växlar o ligga o köra på låga varv gör nog bara motorn sotig.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning