Säker att det går 100km/h på 1:an? Måste ha grym utväxling i lådan.
Varför måste man ha i 6an när man kör i 50-60 då? Låter lite som du Måste få i 6an oavsett hastighet? 4an eller 5an känns ju bäst alternativ i den låga hastigheten? Jag hoppar alldrig över växlar när jag kör (bortsett från bil) och de går hur bra som helst. I stan brukar jag cruisa i 4an och ligger väl runt 3000 varv.
Säker att det går 100km/h på 1:an? Måste ha grym utväxling i lådan.
kanske int heller, så tycker jag har sett på mätarn! kanske den bara gör 90..
nu är jag inte riktigt säker, men tror jag har 3000 varv redan vid 45km/h, och 3000 varv ca 55km/h på 6an.
Intressant när folk som inte vet nåt försöker lära ut sin egen mjuka körstil och ger den namnet eco-driving.
Jag har inte gått någon ecodriving-skola men utgående ifrån hur en motor fungerar gäller följande.
Att accelerera på låg växel med halvgas förbrukar mer energi än att full gas på hög växel. Fullt öppet gasspjäll minskar pumpförlusterna i motorn och låga varvtal ger oftast en fullständigare förbränning.
Man strävar alltså efter att så fort som möjligt peta in höga växlar.
Sen förstår jag inte logiken i att det ska löna sig miljömässigt att hoppa över växlar. Snarare borde man vilja peta in fyran direkt man har sån fart att motorn orkar dra på fyran. Och därefter femman direkt motorn orkar dra där istället för att övervarva på trean för att motorn ska orka dra när man hoppar från trean till femman.
Antagligen är det bara miljömässigt för att folk växlar för tidigt från trean till femman och därmed får motorn jobba på sketalåga varvtal med full gas. Alltså nåt slags sätt att lura folk att köra motorn "rätt".
100 knyck på 1an är väl inte så märkvärdigt? Jag når ca 110kmh på 1an innan rödmarkeringen=D Lika bra o gasa fullt ut till önskad hastighet och sen växla upp ett par snäpp Växla vid 15, 25, 35, 45 osv gör man på MOPED
Det har aldrig rasat för mig
Dendär kopplingen finns där för en anledning.
Till topic. Jag tycker fortfarande det är så jävla jobbigt att växla upp när man far iväg. Speciellt om man kör lugnt upp från 0-60km/h, och skall gå igenom alla växlar. 1: 15km/h, 2:25km/h, 3:35km/h, 4:45km/h, 5:55km/h, 6:60km/h.
Eller är det bättre att dra upp den till 1an, 2an eller 3an, och sedan peta i 6an genom att bara lätta på koplingen mellan "överloppsväxlarna"?
Bäst är det att dra iväg till 100+ så känns det inte så jobbigt.
Jag tycker det blivit för stort fokus på eco-driving i den här tråden.
Tråden handlar väl om hur man ska köra sin båge för att det ska vara kul och ändå bra för motorn/växellådan.
Skit i miljön och svara på vad som är bäst om man vill ha en hoj som inte blir slutkörd för tidigt pga. dåliga växlingar.
Jag tycker det blivit för stort fokus på eco-driving i den här tråden.
Tråden handlar väl om hur man ska köra sin båge för att det ska vara kul och ändå bra för motorn/växellådan.
Skit i miljön och svara på vad som är bäst om man vill ha en hoj som inte blir slutkörd för tidigt pga. dåliga växlingar.
hmm, intressant.. Jag säger inte att du har rätt eller fel, men ändå är det just det exakta motsatta vad som lärs ut just om "eco-driving" och att köra så förmånligt som möjligt. Men detta kanske handlar lite mera om bil.
Bergis!
Visst är god bränsleekonomi bra men eco-driving med sh?
Känns som att haka på husvagnen efter ferrarin...
Men utan att pika TS för mkt så är inte gsr 600 en sh heller...
Slitaget i en motor är enorm när du tillexempel ligger på hög växel i låg fart, belastningen på vevstakarna ökar såååååhär mycket. Vet att polisen får lära sig ecodriving och hur man minimerar slitaget på motorn.
Eco-driving fungerar väl så att man ska gasa upp relativt snabbt på rätt marschfart och "hoppa" över 2:an(tyvärr haha) och lägga i 3:an i 50 knyck när du kör bil.
Sen vill jag minnas att jag läst i yamaha eller suzukihandboken att man aldrig ska dubbelklicka med växelpedalen när man ska bromsa ner och växla ner. Vet inte om det är samma sak när man ska jobba sig upp i växellådan...
102km/h på 1an, 3000 varv i 6an=55km/h, alltså gott kan man ligga på 6an i stan. Så berg on!
Jag tycker nog GSR är nästintill en SH som Nissan 350Z är en sportbil. motorn är ju byggd på GSX-R 600 så. Om vi pratat om tekniken och motorkaraktär, sedan i fart och handling så är den ju inte i närheten av en SH.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |