Hoppa över växlar.

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Har inte läst hela tråden.
Personligen använder jag kopplingen mindre och mindre vid uppväxling. Klicka rätt och må bra! :)
På väg ner är det koppling och mellangas som gäller. :fakta
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säker att det går 100km/h på 1:an? Måste ha grym utväxling i lådan. :)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Säker att det går 100km/h på 1:an? Måste ha grym utväxling i lådan. :)

kanske int heller, så tycker jag har sett på mätarn! kanske den bara gör 90..:)

Varför måste man ha i 6an när man kör i 50-60 då? Låter lite som du Måste få i 6an oavsett hastighet? :p 4an eller 5an känns ju bäst alternativ i den låga hastigheten? Jag hoppar alldrig över växlar när jag kör (bortsett från bil) och de går hur bra som helst. I stan brukar jag cruisa i 4an och ligger väl runt 3000 varv.

nu är jag inte riktigt säker, men tror jag har 3000 varv redan vid 45km/h, och 3000 varv ca 55km/h på 6an.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant när folk som inte vet nåt försöker lära ut sin egen mjuka körstil och ger den namnet eco-driving.

Jag har inte gått någon ecodriving-skola men utgående ifrån hur en motor fungerar gäller följande.

Att accelerera på låg växel med halvgas förbrukar mer energi än att full gas på hög växel. Fullt öppet gasspjäll minskar pumpförlusterna i motorn och låga varvtal ger oftast en fullständigare förbränning.

Man strävar alltså efter att så fort som möjligt peta in höga växlar.

Sen förstår jag inte logiken i att det ska löna sig miljömässigt att hoppa över växlar. Snarare borde man vilja peta in fyran direkt man har sån fart att motorn orkar dra på fyran. Och därefter femman direkt motorn orkar dra där istället för att övervarva på trean för att motorn ska orka dra när man hoppar från trean till femman.
Antagligen är det bara miljömässigt för att folk växlar för tidigt från trean till femman och därmed får motorn jobba på sketalåga varvtal med full gas. Alltså nåt slags sätt att lura folk att köra motorn "rätt".
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Säker att det går 100km/h på 1:an? Måste ha grym utväxling i lådan. :)

100 knyck på 1an är väl inte så märkvärdigt? Jag når ca 110kmh på 1an innan rödmarkeringen=D Lika bra o gasa fullt ut till önskad hastighet och sen växla upp ett par snäpp Växla vid 15, 25, 35, 45 osv gör man på MOPED;)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Intressant när folk som inte vet nåt försöker lära ut sin egen mjuka körstil och ger den namnet eco-driving.

Jag har inte gått någon ecodriving-skola men utgående ifrån hur en motor fungerar gäller följande.

Att accelerera på låg växel med halvgas förbrukar mer energi än att full gas på hög växel. Fullt öppet gasspjäll minskar pumpförlusterna i motorn och låga varvtal ger oftast en fullständigare förbränning.

Man strävar alltså efter att så fort som möjligt peta in höga växlar.

Sen förstår jag inte logiken i att det ska löna sig miljömässigt att hoppa över växlar. Snarare borde man vilja peta in fyran direkt man har sån fart att motorn orkar dra på fyran. Och därefter femman direkt motorn orkar dra där istället för att övervarva på trean för att motorn ska orka dra när man hoppar från trean till femman.
Antagligen är det bara miljömässigt för att folk växlar för tidigt från trean till femman och därmed får motorn jobba på sketalåga varvtal med full gas. Alltså nåt slags sätt att lura folk att köra motorn "rätt".

hmm, intressant.. Jag säger inte att du har rätt eller fel, men ändå är det just det exakta motsatta vad som lärs ut just om "eco-driving" och att köra så förmånligt som möjligt. Men detta kanske handlar lite mera om bil.

100 knyck på 1an är väl inte så märkvärdigt? Jag når ca 110kmh på 1an innan rödmarkeringen=D Lika bra o gasa fullt ut till önskad hastighet och sen växla upp ett par snäpp Växla vid 15, 25, 35, 45 osv gör man på MOPED;)

Tja, får väl köra på dethär, nog e de väl helt enkelt bäst så, och roligast!:tummenupp

Imorgon väntas det bättre väder, då bör det testas vad den gör till varvstoppet på ettan, och hur vad den gör med 3000 varv på 6an.:)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Visst är god bränsleekonomi bra men eco-driving med sh?

Känns som att haka på husvagnen efter ferrarin...

Men utan att pika TS för mkt så är inte gsr 600 en sh heller...
 

Hudik

Guest
Dendär kopplingen finns där för en anledning.


Till topic. Jag tycker fortfarande det är så jävla jobbigt att växla upp när man far iväg. Speciellt om man kör lugnt upp från 0-60km/h, och skall gå igenom alla växlar. 1: 15km/h, 2:25km/h, 3:35km/h, 4:45km/h, 5:55km/h, 6:60km/h.
Eller är det bättre att dra upp den till 1an, 2an eller 3an, och sedan peta i 6an genom att bara lätta på koplingen mellan "överloppsväxlarna"? :D


Bäst är det att dra iväg till 100+ så känns det inte så jobbigt. :tungan

Köp en Aprilia Mana 850
Automatlåda, du behöver inte växla alls....:tummenupp
 
Last edited:

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Jag tycker det blivit för stort fokus på eco-driving i den här tråden.

Tråden handlar väl om hur man ska köra sin båge för att det ska vara kul och ändå bra för motorn/växellådan.

Skit i miljön och svara på vad som är bäst om man vill ha en hoj som inte blir slutkörd för tidigt pga. dåliga växlingar.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag tycker det blivit för stort fokus på eco-driving i den här tråden.

Tråden handlar väl om hur man ska köra sin båge för att det ska vara kul och ändå bra för motorn/växellådan.

Skit i miljön och svara på vad som är bäst om man vill ha en hoj som inte blir slutkörd för tidigt pga. dåliga växlingar.

Jag har kört många hojar som vart ganska slut, tex en xt som gått över 30k mil. Det här tipset har jag fått från en mc-mek.

När man växlar upp så ska man
1. ta in kopplingen.
2. peta upp växelspaken och hålla den kvar uppe.
3. släppa ut kopplingen.

Det skulle enligt honom vara bäst för växelådan.

Sen tror jag att om man servar hojen med motorolja, stift, filter, kylvatten mm. och regelbundet kollar att allt fungerar som det ska så är det svårt att köra slut på en motor genom normalt tokgasande på vägar och bana.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker det blivit för stort fokus på eco-driving i den här tråden.

Tråden handlar väl om hur man ska köra sin båge för att det ska vara kul och ändå bra för motorn/växellådan.

Skit i miljön och svara på vad som är bäst om man vill ha en hoj som inte blir slutkörd för tidigt pga. dåliga växlingar.

Fokuserar man på att köra mjukt så håller grejorna.
Dessutom kör de flesta fortare då än när de hetsar.
 

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Slitaget i en motor är enorm när du tillexempel ligger på hög växel i låg fart, belastningen på vevstakarna ökar såååååhär mycket. Vet att polisen får lära sig ecodriving och hur man minimerar slitaget på motorn.

Eco-driving fungerar väl så att man ska gasa upp relativt snabbt på rätt marschfart och "hoppa" över 2:an(tyvärr haha) och lägga i 3:an i 50 knyck när du kör bil.

Sen vill jag minnas att jag läst i yamaha eller suzukihandboken att man aldrig ska dubbelklicka med växelpedalen när man ska bromsa ner och växla ner. Vet inte om det är samma sak när man ska jobba sig upp i växellådan...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
hmm, intressant.. Jag säger inte att du har rätt eller fel, men ändå är det just det exakta motsatta vad som lärs ut just om "eco-driving" och att köra så förmånligt som möjligt. Men detta kanske handlar lite mera om bil.


Jag förbisåg att motorer fetar upp blandningen vid fullgas så strax under fullgas är väl eg. oftast optimalt.

Här är en map över verkningsgraden på en otto-motor
http://rubydist.com/images/EngEffCurve.pdf.

I stora drag ser dom likadana ut på alla icke öevrladdade ottomotorer. Här ligger kurvan med optimal verkningsgrad förvisso en bit under maxmoment kurvan = fullgaskurvan. Denna motor ger alltså bäst verkningsgrad vid kanske 80% gaspådrag. Det beror med största sannolikhet på att över det så fetas bränsleblandningen upp och det försämrar verkningsgraden. Men man gör det för att man antar att en kund som håller plattan i mattan söker effekt framför ekonomi. Samt även för att nyttja den kylande effekten från bränslet.

Man kan även se det som så att det krävs en viss efekt för att accelerera ett fordon. Effekten = Vridmomentet * varvtalet.

För att ta verkningsgrads-mapen ovan kan man t.ex få den effekten med 50% gas på 4000 rpm och 55Nm = 23kW och verkningsgraden 30%.

Eller så håller man 100% gas vid 2000rpm och får 110Nm och här är verkningsgraden ca 33%.

Alltså en bränslebesparing på 10%.

Sen behöver motorn lite varvtal får att få en bra smörjfilm i lager osv så man bör som sagt var inte gasa fullt på allt för låga varvtal.
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08

102km/h på 1an, 3000 varv i 6an=55km/h, alltså gott kan man ligga på 6an i stan. Så berg on!;)

Visst är god bränsleekonomi bra men eco-driving med sh?

Känns som att haka på husvagnen efter ferrarin...

Men utan att pika TS för mkt så är inte gsr 600 en sh heller...

jo vet int varför vi börjat tala om eco-driving för det är inte det som det ska handla om, utan rent mekanisk slitage så lite som möjligt i kombination med bränsleekonomi.

Jag tycker nog GSR är nästintill en SH som Nissan 350Z är en sportbil. motorn är ju byggd på GSX-R 600 så. :) Om vi pratat om tekniken och motorkaraktär, sedan i fart och handling så är den ju inte i närheten av en SH.

Slitaget i en motor är enorm när du tillexempel ligger på hög växel i låg fart, belastningen på vevstakarna ökar såååååhär mycket. Vet att polisen får lära sig ecodriving och hur man minimerar slitaget på motorn.

Eco-driving fungerar väl så att man ska gasa upp relativt snabbt på rätt marschfart och "hoppa" över 2:an(tyvärr haha) och lägga i 3:an i 50 knyck när du kör bil.

Sen vill jag minnas att jag läst i yamaha eller suzukihandboken att man aldrig ska dubbelklicka med växelpedalen när man ska bromsa ner och växla ner. Vet inte om det är samma sak när man ska jobba sig upp i växellådan...

jag tror jag säger fel och fel.:)

Eco driving så skall du bara få bilen och rulla på 1an och lägga genast i 2an, och gasa upp raskt med 2an, sedan hoppas man över 3an eller 4an, beroende lite på sitation om önskad hastighet.men detta med BIL.

Jag har förstått helt det motsatta, att när man växlar up så MÅSTE ha lätta på kopplingen vid varje växel, men när du går ner så ska man kunna göra det utan detta, alltså gå ner från 6->3 utan att lätta på kopplingen.

Sedan en följdfråga, hur är det med motorbromsning?
Säg man gör 70km/h i 6an, så kan man växla ner då till 5an->4an->3an->2an utan att bromsa när man närmar sig en korsning, utan att motorn/växellådan tar skada?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
102km/h på 1an, 3000 varv i 6an=55km/h, alltså gott kan man ligga på 6an i stan. Så berg on!;)



Jag tycker nog GSR är nästintill en SH som Nissan 350Z är en sportbil. motorn är ju byggd på GSX-R 600 så. :) Om vi pratat om tekniken och motorkaraktär, sedan i fart och handling så är den ju inte i närheten av en SH.

1. Du får köra på vilken växel du vill i stan, även om det verkar onödigt. Vad jag sa "Bergis" om var att din hoj skulle göra 230.. SuperDuken kanske skulle komma upp i det i nedförsbacke om man hade tom tank, backhoppardräkt och kondom på sig. Att en GSR 600 skulle göra det utan turbo är inte ens aktuellt!


2. Har du provkört en GSXR nångång? Att den är byggd på samma block betyder definitivt inte att motorkaraktären är ett uns lika!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag håller mig till gamla teorier och kör mellangas och mellanvarv för lång livslängd.
Om jag skulle bli intresserad av det.
Jag har rivit några halvgamla hojjar och motorslitaget är löjligt litet på fyrtaktsmotorer byggda efter 1980.
Växellådorna får dock ofta stryk av vårdslösa växlingar.
En motorcyklelväxellåda är ett precisionsinstrument som bråkar vid minsta felaktighet.
Är ändå imponerad av att ett sånt litet urverk kan överföra så mycket kraft under så lång tid.
Därför undviker jag snabba växlingar genom att försöka ligga på tillräckligt hög växel för att slippa crossväxla när varvräknaren tar slut i utgången av kurvan.
Har man lite displacement i motorn, så förlorar man inte mycket i acc.

Moderna motorer har så lite svängmassa att det går väldigt fort att sänka varvtalet till rätt nivå för nästa växel vid uppväxling.
Räcker att dutta in kopplingen för att hamna rätt.
Nerväxlingar är sällan bråttom.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top