Rent generellt så sparar du inget bränsle på att hoppa över växlar. En motor har ett ganska litet spann inom vilket den går som mest ekonomiskt. För att kunna hålla sig inom det så ska man använda alla växlar.
Dock är ju motorcykelmotorer inte konstruerade i första hand för bränsleekonomi så jag vet inte om man egentligen kan prata om ekonomi där. Många sporthojar drar ju lätt i sig lika mycket som en modern småbil.
När man pratar om bilar så är det generella tipset för att köra ekonomiskt att man ska ta sig så fort som möjligt upp till marshfart men utan att använda mer än ca halv gas och undvika att gå över 3000 varv/minut.
En motorcykel har ett helt annat varvtalsregister så det blir givetvis andra varvtal som gäller. En bil varvar ju 6000-7000 varv medan dom flesta sporthojar varvar en bit över 10000.
Så det säkraste tipset är nog bara att helt enkelt låta bli att tokgasa och hålla sig på måttliga varvtal.
Vad gäller slitage så mår väl egentligen inte en sekventiell osynkad låda som det är på hojar särskilt bra av att man hoppar över växlar utan att åtminstone släppa kopplingen på varje växel. Så ur ekonomisk synpunkt finns det ingen anledning att hoppa över växlar. Då är det i så fall bättre att vara måttlig med gaspådraget.
Dock är ju motorcykelmotorer inte konstruerade i första hand för bränsleekonomi så jag vet inte om man egentligen kan prata om ekonomi där. Många sporthojar drar ju lätt i sig lika mycket som en modern småbil.
När man pratar om bilar så är det generella tipset för att köra ekonomiskt att man ska ta sig så fort som möjligt upp till marshfart men utan att använda mer än ca halv gas och undvika att gå över 3000 varv/minut.
En motorcykel har ett helt annat varvtalsregister så det blir givetvis andra varvtal som gäller. En bil varvar ju 6000-7000 varv medan dom flesta sporthojar varvar en bit över 10000.
Så det säkraste tipset är nog bara att helt enkelt låta bli att tokgasa och hålla sig på måttliga varvtal.
Vad gäller slitage så mår väl egentligen inte en sekventiell osynkad låda som det är på hojar särskilt bra av att man hoppar över växlar utan att åtminstone släppa kopplingen på varje växel. Så ur ekonomisk synpunkt finns det ingen anledning att hoppa över växlar. Då är det i så fall bättre att vara måttlig med gaspådraget.