Hoppa över växlar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så sparar du inget bränsle på att hoppa över växlar. En motor har ett ganska litet spann inom vilket den går som mest ekonomiskt. För att kunna hålla sig inom det så ska man använda alla växlar.
Dock är ju motorcykelmotorer inte konstruerade i första hand för bränsleekonomi så jag vet inte om man egentligen kan prata om ekonomi där. Många sporthojar drar ju lätt i sig lika mycket som en modern småbil.

När man pratar om bilar så är det generella tipset för att köra ekonomiskt att man ska ta sig så fort som möjligt upp till marshfart men utan att använda mer än ca halv gas och undvika att gå över 3000 varv/minut.
En motorcykel har ett helt annat varvtalsregister så det blir givetvis andra varvtal som gäller. En bil varvar ju 6000-7000 varv medan dom flesta sporthojar varvar en bit över 10000.

Så det säkraste tipset är nog bara att helt enkelt låta bli att tokgasa och hålla sig på måttliga varvtal.

Vad gäller slitage så mår väl egentligen inte en sekventiell osynkad låda som det är på hojar särskilt bra av att man hoppar över växlar utan att åtminstone släppa kopplingen på varje växel. Så ur ekonomisk synpunkt finns det ingen anledning att hoppa över växlar. Då är det i så fall bättre att vara måttlig med gaspådraget.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vad gäller slitage så mår väl egentligen inte en sekventiell osynkad låda som det är på hojar särskilt bra av att man hoppar över växlar utan att åtminstone släppa kopplingen på varje växel. Så ur ekonomisk synpunkt finns det ingen anledning att hoppa över växlar. Då är det i så fall bättre att vara måttlig med gaspådraget.

Okej, det är väl bara att ändra körstil då. :)
Tycker bara det känns så onödigt att gasa så sakta upp till 50, och lägga i 5 på vägen dit, men ni säger att det är bra för lådan så måste man väl börja göra så? Samt att mommona vid sidan av vägen viftar alltid med väskan om jag drar på lite hårdare :tungan

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Eco-driving MED BIL handlar om att man ska hoppa direkt från ettan till trean o sen till femman?????
Man ska absolut inte använda alla växlar när man accelerar men man ska däremot använda alla välxar när man ska stanna o motorbromsar...

Nja nästan! Det beror på din hastighet, Om du ska köra i 50 så tar du först 1an (max 2 billängder) sen direkt 2an till 4an eller 5an beroende på bil. När ska du ska köra i 70 så använder man först 1an, och sen 2an och 3an och går till 5an. Alltid halvgas upp till 3000 varv ger bäst ekonomi.:)

Tog körkortet för Bil i våras så lite minns man fortfarande :hihi

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
:va Du måste väl oavsett peta igenom alla växlar, man kan väl knappast gå från 1:an el 2:an direkt till 5:an/6:an utan att passera 3 och 4 el:confused:
Bilkörning så går det, vid mc så går man igenom växlarna, jag gör alltid det, men man kan ju "softa" sig upp i fart.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
:va Du måste väl oavsett peta igenom alla växlar, man kan väl knappast gå från 1:an el 2:an direkt till 5:an/6:an utan att passera 3 och 4 el:confused:
Bilkörning så går det, vid mc så går man igenom växlarna, jag gör alltid det, men man kan ju "softa" sig upp i fart.

Jo men utan att lyfta kopplingen...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rent överdrivet sagt så drar man från 0-80 på ett t.ex. 80km/h område med 1an så ska man gå sedan 2-3-4-5-6 för att sedan börja köra då va man nu kör (högst 80km/h för det är då alltså farbegräningen som inte får överskridas).
Ja jag vet att man måste växla mycket sp. i stadskörning, men mig som exempel så har jag 100m ut till huvudgatan som har nonstop förkörsrätt i 3km. gällande korsningar svängar m.m. så är det ju klart att min klena 600cc inte orka vrida på låga varv...

Men om du är den enda mekanikern på SH som kan verifiera dethär så är det väl bara att tro dig.

Jag förstår inte vad det är du försöker säga. Jag trodde faktiskt att tråden var flame.

Jag är ingen mekaniker, men det finns mekaniker på SH.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
"Lyfta" kopplingen? Det märks att du tänker bilkörning. Svaret på din fråga kanske finns på "Touringhoj.com" :tungan

Släppa... Tack för förslaget.

Jag förstår inte vad det är du försöker säga. Jag trodde faktiskt att tråden var flame.

Jag är ingen mekaniker, men det finns mekaniker på SH.

Mekaniskt sätt så är det bra att ifall man gasar till varvstop på 1an, så är det bra att släppa kopplingen vid varje växel, tills man lägger i 6an och fortsätter köra hur hårt man sen kör. Korrekt?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Släppa... Tack för förslaget.

Mekaniskt sätt så är det bra att ifall man gasar till varvstop på 1an, så är det bra att släppa kopplingen vid varje växel, tills man lägger i 6an och fortsätter köra hur hårt man sen kör. Korrekt?

:D Jovisst. Men det låter inte så ekonomiskt. Jag kan bara inte släppa tanken på hur det skulle se ut och låta! "Wheeeiiiiiiiiiiii! klick, klick, klick, klick, Bhööööööööö!" :D

Om du nu verkligen inte driver med mig så tr r jag nog ändå att det bästa med en hoj om man vill spara bränsle ar att köra mjukt och försöka göra sina accelerationer i det register där motorn har bra fyllnadsgrad, dvs vridmomentmax. Sedan ligga på så hög växel som möjligt men utan att det går för tungt för motorn.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Nja nästan! Det beror på din hastighet, Om du ska köra i 50 så tar du först 1an (max 2 billängder) sen direkt 2an till 4an eller 5an beroende på bil. När ska du ska köra i 70 så använder man först 1an, och sen 2an och 3an och går till 5an. Alltid halvgas upp till 3000 varv ger bäst ekonomi.:)

Tog körkortet för Bil i våras så lite minns man fortfarande :hihi

Nja, det måste ju vara en sanning med modifikation. Min pendlar-Mazda låter ju som skit om jag får det minsta motlut när jag ligger i 50 på fyran. Då håller den någonstans runt 1,1-1,2 krpm. Nu har jag inte gjort några tester som skulle hålla i en vetenskaplig undersökning, men det verkar som att min Buell (till skillnad från bilen) ger bättre bränsleekonomi när man håller "en växel för lite" (så den ligger runt 3krpm snarare än 2,2-2,5 vid körning), så jag håller på Jörgens teori - det har nog först och främst med moment att göra: motorn ska hålla lägsta möjliga varv inom det varvområde där det inte är någon större ansträngning att behålla farten.
Sen misstänker jag att det är skillnad i uppförandet mellan sprut och fugge...

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
och vad fan har eco-driving me sporthoj-åka att göra:va :va

eller typ: "jag åker sporthoj för att de går så billigt"...OCH BETALAR XXXX KR/MÅNADEN i försäkring... nä du pojk...har jag väl satt mig på hojen så ska den fan få smaka varvstopp på varje växel...

inge illa menat...men regeln på en sporthoj e att man minst dubblar gällande hastighet...om man inte heter SUZUKILOVER:D :D

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har ni något exempel på hur man gör en ECO-wheelie, vilka växlar man ska hoppa över och så...?

;):D

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
3an eller 4an i stadstrafik och 5-6 landsväg. Annars blir det en satans massa växlande inne i stan ;)
Hoppar dessutom aldrig över växlar oavsett var jag kör, det gör jag däremot med bilen ofta.

Last edited:

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
"Wheeeiiiiiiiiiiii! klick, klick, klick, klick, Bhööööööööö!"

:såjaponken

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är egentligen skillnaden på en mekaniker och en mekanist?
Har min R1 också mellanväxlar?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nja, det måste ju vara en sanning med modifikation. Min pendlar-Mazda låter ju som skit om jag får det minsta motlut när jag ligger i 50 på fyran. Då håller den någonstans runt 1,1-1,2 krpm. Nu har jag inte gjort några tester som skulle hålla i en vetenskaplig undersökning, men det verkar som att min Buell (till skillnad från bilen) ger bättre bränsleekonomi när man håller "en växel för lite" (så den ligger runt 3krpm snarare än 2,2-2,5 vid körning), så jag håller på Jörgens teori - det har nog först och främst med moment att göra: motorn ska hålla lägsta möjliga varv inom det varvområde där det inte är någon större ansträngning att behålla farten.
Sen misstänker jag att det är skillnad i uppförandet mellan sprut och fugge...

Enda inlägget som är värt att svara på.:tungan

Enligt vad jag själv tycker så kan jag ligga på 6an, ~2000rpm,~50km/h (varvstop vid 14k) och då går motorn inte trögt, och gasar jag så svarar den. Men kanske den går mer ekonomiskt som du säger på högre varv? Ska prova det tror ja, att inte alls köra på 6an inne i stan...
Men det stämmer att det blir ett helvetes växlas, ifall vägarna är korta, trafikljus kommer ofta emot etc etc. Men så är det inte i min stad, 2 vägar (4.5km, andra 5km) som paserar hela staden med förkörsrätt. Då kan man väl ligga lika bra på 6an?

Och alla puckon som gnäller om ekonomisk körning, kom och reysa! :tummenupp

Bara för att jag funderar på saken betyder inte att jag köpte hoj för att komma billigt till tsobbet...:arsele

:D Jovisst. Men det låter inte så ekonomiskt. Jag kan bara inte släppa tanken på hur det skulle se ut och låta! "Wheeeiiiiiiiiiiii! klick, klick, klick, klick, Bhööööööööö!" :D

Nej nej nej... inte blir de ju så, då hoppar du ju över växlar!!!!!

Det blir ju "Wheeeiiiiiiiiiiii! klick,bhää, klick, bhee klick, bhååå klick, Bhööööööööö...........!"

ffs

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Medans man åkte sporthoj (R6) så tror jag att jag bara använde 5an och 6an i farter över 120. Jag skulle nog dra 1an och 2an till 7-8 tusen och sen gå upp på fyran å cruisa ;) :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning