Hoppa över växlar.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
1. Du får köra på vilken växel du vill i stan, även om det verkar onödigt. Vad jag sa "Bergis" om var att din hoj skulle göra 230.. SuperDuken kanske skulle komma upp i det i nedförsbacke om man hade tom tank, backhoppardräkt och kondom på sig. Att en GSR 600 skulle göra det utan turbo är inte ens aktuellt!

2. Har du provkört en GSXR nångång? Att den är byggd på samma block betyder definitivt inte att motorkaraktären är ett uns lika!

menar du att det inte spelar någon roll om man ligger i 4an eller 6an när man kör säg 60km/h? (förutom att det skriker på 4an).

Har du kört fullt med en GSR nån gång?;)
jag har själv toppat 235 med den, och läste någongstans att den ska ha uppmätt topfart på 226, klart som du säger så beror detta på mycket, om det är en kille på 60kg eller 120kg som sitter på sadeln. Själv väger ja 80 och körde på rak mark för att nå 235.

Nej tyvärr är gsxr den enda 600 sporttis nästan som jag inte kört, R6, ninja och daytona har blivit testade.
Men detta är nu inte heller alls relevant..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
menar du att det inte spelar någon roll om man ligger i 4an eller 6an när man kör säg 60km/h? (förutom att det skriker på 4an).

Har du kört fullt med en GSR nån gång?;)
jag har själv toppat 235 med den, och läste någongstans att den ska ha uppmätt topfart på 226, klart som du säger så beror detta på mycket, om det är en kille på 60kg eller 120kg som sitter på sadeln. Själv väger ja 80 och körde på rak mark för att nå 235.

Om det "skriker" på 4an i 60, hur fan är den växlad då? Jag kör min CBR600 på 3an i 60 utan att den "skriker", visst går den tystare på 4an men att "hoppa över växlar" för att slippa det?? :va

Och 235 "mätarfart" och riktig fart är en viss skillnad ;) Duken gör 250 nånstans mätarfart, det "kanske" är 230 på riktigt om man har tur.

Och nej, jag tvivlar starkt på att förarens vikt har speciellt mkt med det att göra. Däremot det faktum att båda exempelhojarna har aerodynamik som en ladugårdsvägg spelar en hel del roll. Duken är galet mkt starkare i låg fart, men det märks tydligt hur stor roll luftmotståndet spelar jämte CBRen när det börjar gå fort, där är skillnaden enorm åt andra hållet.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag gillar att gasa på de lite lägre växlarna, det händer mer då. Men om jag kör upp i 50 på ettan sen 80 på tvåan och kanske 110 på trean, då är jag ju uppe i fart. Då brukar jag bara dra in kopplingen peta till tre gånger och sen släppa ut den på sexans växel. Kör man på bana eller liknande finns det självklart ingen poäng men varför hålla på och greja å växla från trean till fyran, femman och sen sexan utan att accelerera emellan :va.
Det tycker jag känns ganska meningslöst. Det är kul att accelerera fort men sen vill jag bara växla upp och lägga mig i marschfart. Gör hojen mer än 100a på första växeln så skulle jag nästan vilja ha en genväg till 6an därifrån eller något :tungan, typ ett till klick ner så hamnar man på 6an. Så ja jag kör Wiiiiiiiiiiieeeeeeee, klick, klick, klick, bhööööö... fast det blir aldrig något riktigt bhöö, hamnar ändå kring 5000 varv om jag kör 100 på 6an.
Men är detta dåligt för lådan? Det funkar ju, så jag har svårt att se varför det skulle vara det. På polarens 125a var man tvungen att släppa lite på kopplingen mellan varje växel för att den skulle hoppa i... men på min hoj kan jag bara klicka runt som jag vill.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hoppar över växlar.

Har du läst hela tråden? Tror det kom fram på sida 2 eller 3 att det är dåligt för osynkade lådor att hoppa över växlar, så rådet och slutsatsen i tråden var väl, gör det inte.:)

Det känns kanske fånigt men vill man tänka på lådans livslängd så är de väl bara att bita ihop och göra det bästa av det, alternativen finns ju!:)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Köra båge, ecodriving och hoppa över växlar - på sporthoj.com? JAJÄÄÄÄÄDRAR. :rofl

Man kan inte annat än undra?

/J

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Har du läst hela tråden? Tror det kom fram på sida 2 eller 3 att det är dåligt för osynkade lådor att hoppa över växlar, så rådet och slutsatsen i tråden var väl, gör det inte.:)

Det känns kanske fånigt men vill man tänka på lådans livslängd så är de väl bara att bita ihop och göra det bästa av det, alternativen finns ju!:)

Hur vet jag om den är synkad eller inte... var mest det jag funderade över.
Är det inte så att man måste släppa ut kopplingen lite mellan varje växel på en osynkad låda. Men på en synkad kan man bara blippa runt lite hursom?

ECO-driving på SH funkar väl förövrigt utmärkt, man måste ju inte dra kring en liter milen hela tiden. Inte för att min är en SH men om jag bara sitter och transporterar mig längs en tråkig vägsträcka så kör jag gärna så billigt som möjligt iallafall :rolleyes:. Om jag ligger och kör i 110 då så gör jag det på 6an, inte fan ligger jag i 4an bara för att jag kan och har bra drag om jag skulle få för mig att gasa? Vill jag då gasa kan jag växla ner.

Jag har f.ö. läst hela tråden....

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Är det inte så att man måste släppa ut kopplingen lite mellan varje växel på en osynkad låda. Men på en synkad kan man bara blippa runt lite hursom?

ECO-driving på SH funkar väl förövrigt utmärkt, man måste ju inte dra kring en liter milen hela tiden. Inte för att min är en SH men om jag bara sitter och transporterar mig längs en tråkig vägsträcka så kör jag gärna så billigt som möjligt iallafall :rolleyes:. Om jag ligger och kör i 110 då så gör jag det på 6an, inte fan ligger jag i 4an bara för att jag kan och har bra drag om jag skulle få för mig att gasa? Vill jag då gasa kan jag växla ner.

Sitter ALDRIG synkad växellåda på MC. (Finns naturligtvis något undantag som någon besservisse skulle kunna peka ut förståss....)
Men.. en MC-låda är dessutom "sekventsiell". Man kan bara växla en växel i taget.
I En gamla traktor/lastbil, finns det osynkade lådor som man kan välja växel som man vill, då får man dubbeltrampa, ge mellan gas, och ha motoröra för att kunna växla riktigt.

Att växla 2 växlar i taget på MC, ser jag inte som en fördel. Varvtalet har oftast sjunkit för mycket när man gör växling 2. Det sliter mer än gör nytta.
Dock marginellt......

Mats

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08

var inte illa menat på något vis, men du tycks ligga på samma våglängd som jag!:tummenupp

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Sitter ALDRIG synkad växellåda på MC. (Finns naturligtvis något undantag som någon besservisse skulle kunna peka ut förståss....)
Men.. en MC-låda är dessutom "sekventsiell". Man kan bara växla en växel i taget.
I En gamla traktor/lastbil, finns det osynkade lådor som man kan välja växel som man vill, då får man dubbeltrampa, ge mellan gas, och ha motoröra för att kunna växla riktigt.

Att växla 2 växlar i taget på MC, ser jag inte som en fördel. Varvtalet har oftast sjunkit för mycket när man gör växling 2. Det sliter mer än gör nytta.
Dock marginellt......

Mats

Det konstiga då är att jag kan ju uppenbarligen växla flera växlar... har endast vart någon gång då jag råkat stanna på 5an eller något som jag har vart tvungen att släppa ut kopplingen lite när jag är nere på 2an/3an för att kunna trycka mig vidare ner till 1an. Har förövrigt aldrig fått i några mellanlägen i lådan heller, som en del har mellan typ 3an och 4an eller liknande om man inte trycker tillräckligt hårt.

Om jag accelererar upp så fort som möjligt till 90 för att sedan slänga i 6an så ligger jag ofta på ganska lagom varv för att lägga i den, annars får man möta med gasen. Sålänge man inte ska upp i toppfart så fort som möjligt så har jag svårt att se poängen med alla dessa växlar om man inte kan hoppa över några. Blir ju jättedrygt att växla för varje gång man ökat hastigheten med 15km/h om man ska upp i 90 och planerar att använda alla växlar. Att växla igenom hela raddan på slutet utan att accelerera blir också konstigt.

var inte illa menat på något vis, men du tycks ligga på samma våglängd som jag!:tummenupp
Förstod det, men jag kanske var lite otydlig i min frågeställning också. Undrade främst varför det går att växla upp/ner så många klick jag vill om det skulle vara dåligt för lådan. En del går det ju inte att växla mer än ett hack med, vilket borde innebära att det är olika typ av växellådor :va.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning