Hur är alla sporthojar försäkrade?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Seriösare svar så är ju - Trafikförsäkring endast. Sedan tar man eget ansvar. Stöld eventuell om det inte är sopdyrt.
Man ersätter en hoj rätt fort i helförsäkringskostnader, så har man inte planerat att klots regelbundet så lägger man de pengarna i spar istället. Framförallt om det inte _måste_ vara nytt.
Måste det vara nytt så får man leva med att det kostar en del.

Sedan så finns det vissa ställen man helt enkelt skall ge fanken i att bo på, men det är en annan diskussion.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Helt ärligt ska man heller inte utesluta att folk kör helt oförsäkrat. Framförallt om det är några få turer om året kombinerat med en vanlig ”billigare” hoj som rullar mer.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
59år och CB1000R i villa och garage i förort till Göteborg, helårsförsäkring och halvförsäkring 8k/år
Vill ha en redig sporthoj a la Tuono V4 men svindyrt
Min Tuono -20 kostar 12K per år och då bor jag i downtown och är nästan hälften så gammal som du. Du borde lösa det betydligt billigare än jag.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
GSXR 1000 2008, har haft Trygg hansa och IF omväxlande senaste 4 åren. Helförsäkring avställningsbart.
Betalade 68 kronor per månad när hojen var avställd i garage med IF, påställd kostade den 38000 om året helförsäkrad. Nu har jag bytt igen o betalar 500 per månad avställd och 28000 om året påställd.
Så, all in all landar väl årliga kostnaden på ca 10 000 om året.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kommer under sommarhalvåret använda hojen dagligen som transportmedel till och från jobb så att ställa av och på flera gånger per månad är inte aktuellt.
Varför inte då? Använd transportstyrelsens app, ställ på när du ska använda hojen, ställ av när du vet att du inte kommer köra nästa dag.

Svårt att spara pengar med en avställbar försäkring i fall du inte ställer av även under säsong.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Försäkringar är ju väldigt individuellt och beror mycket på ort och ålder, så är svårt för någon här att ge direkta tips. Har alltid haft ganska billiga försäkringar och även om jag inte haft en T595 så har jag haft hojar som på andra ställen är här skulle kunna klassas som sporthojar, ZX6R 636, GSXR750, ZX9R och liknande.

Vill man ha en nyare sporthoj så brukar det kosta, alternativen blir då att titta på en något äldre, en 15-20år gammal sporthoj är ofta inte dyr i försäkring men t'ex en K5 ger ju ändå sjuk prestanda för gatåka.
Annars får man titta på andra hojmodeller som liknar sporthojar men ofta går att försäkra hos billiga bolag som svedea/bilsport osv och då får rimlig försäkring. Istället för en RSV4 factory så titta på en Tuono, istället för 899 panigale så kan man titta på Supersport S, osv osv.

Många tillverkare har ju modeller baserade på sina sporthojar som antagligen nästan är lika roliga att köra, antagligen bekvämare på din jobbpendling och duger defenitivt till några bandagar utan problem.

Vill man bestämmt ha en klassisk literklubba av senare årsmodell så är det svårt att komma undan billigt
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
GSXR 1000 2008, har haft Trygg hansa och IF omväxlande senaste 4 åren. Helförsäkring avställningsbart.
Betalade 68 kronor per månad när hojen var avställd i garage med IF, påställd kostade den 38000 om året helförsäkrad. Nu har jag bytt igen o betalar 500 per månad avställd och 28000 om året påställd.
Så, all in all landar väl årliga kostnaden på ca 10 000 om året.
Känns som att du betalar ett högt pris för din försäkring, riskkund?
Jag har en gammal CBR1000RR från 2006 årsförsäkring, halvförsäkrad hos If för 4000 Kr / år. 60 år och storstad utan SMC medlemskap.
Jag betalade det dubbla tidigare innan jag sa upp försäkringen hos If, ett par veckor senare fick jag erbjudande om halvering av priset.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Ser alltid till att ha flera, en billigare som alltid är påställd och sporthojarna avställda, sen tar jag ut dem fina dagar och ser det som en nöjeskost den dagen. Äldre kostar då nån hundring och nyare upp mot fyrahundra/dag.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Förstår inte hur snacket började gå till hur enkelt det är att reparera själv, bara köpa en liten äldre hoj och slippa tekniken... Det är inte därför man försäkrar..

On topic. Som du hör, vill du ha en ny sporthoj och försäkra så kostar det. Är du inte rik eller bor ensam i en billig liten bostadsrätt och ändå tjänar hyggligt så glöm det.

De flesta av oss som gillar att köra fort köper antingen gammalt och trafikförsäkrar (ändå ofta svindyrt) eller något nyare i sporttouringsegmentet (Dessutom jävligt mycket bekvämare och i min mening 100ggr roligare på gata med styre).

Jag kör en Tuono V4 2020, kostar ca 6000kr per år i helförsäkring, försäkrat hos bilsport så även bana gäller i de flesta fallen. ca 175 häst, sportigt utseende, makalöst ljud, vill man sätta clip on som många gör enkelt så har du plötsligt en "riktig" sporthoj. Visst, du har inte 200+ häst, det märks i de snabba grupperna efter halva rakan. Men du får köra duktigt mycket om du vill kunna se det som ett problem och då är det ändå dags att köpa en ren banhoj, för nu har du ingen försäkring längre.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fördelen med sporthojspremier är att steget upp till TFF inte blir så stort... :glömdet
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Tack för alla svar, väldigt intressant att höra alla tankar och idéer.
Men det verkar ändå inte vara så jättemånga här som faktiskt har en nyare sporthoj och kan säga hur det går till i just deras fall.

Jag verkar få glömma det här med ny plasthoj och kanske fåfatt på en Superduke igen…
Annars vet jag ju att Gixxer K7 K8 är väldigt potenta och skulle duga mer än väl åt mig, dessutom med billig försäkring. Dessvärre växer dom ju inte direkt på träd längre…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar, väldigt intressant att höra alla tankar och idéer.
Men det verkar ändå inte vara så jättemånga här som faktiskt har en nyare sporthoj och kan säga hur det går till i just deras fall.

Jag verkar få glömma det här med ny plasthoj och kanske fåfatt på en Superduke igen…
Annars vet jag ju att Gixxer K7 K8 är väldigt potenta och skulle duga mer än väl åt mig, dessutom med billig försäkring. Dessvärre växer dom ju inte direkt på träd längre…
När jag köpte min fabriksnya gsxr1000 då fick jag en hel/hel som kostade 3500. Det var 2016. :hihi
Sedan dubblades försäkringen varje år tills jag bytte vid 16000 per år.
Ibland hittar man en billig försäkring även till sporthoj. Men det är ju hyfsat många här som har en nyare sporthoj och som sagt hur det är i deras fall. Dyrt eller avställningsbar. Jag pendlade med gixxern ett tag, men slutade för att det började gå ohållbart fort.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Min Tuono -20 kostar 12K per år och då bor jag i downtown och är nästan hälften så gammal som du. Du borde lösa det betydligt billigare än jag.
Men har du märkesförsäkring? Den som följer med om man köper en nyare hoj från ÅF?
De brukar ha kampanjer nämligen.
För mycket pengar för mig att köpa en så pass ny hoj dyr tyvärr.
Får troligen gå ned i storlek då jag byter Hondan till nyare modell. Tuono 660 ligger klart bättre till i pris. Min är en 2009 så det har ändå hänt en hel del i teknologin...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tyvärr tycker försäkringsbolagen det.
Och tyvärr är det deras syn som påverkar priset
Eh nä, det tycker dom inte. Varken Svedea eller Bilsport försäkrar sporthojar, men de har väldigt förmånligt pris på Tuono åtminstone för mig. Samma med Bmw s1000r, jäkligt potent hoj, men billig att försäkra, det är heller ingen sporthoj i försäkringsbolagens ögon, även om effekten finns där.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tyvärr tycker försäkringsbolagen det.
Och tyvärr är det deras syn som påverkar priset
Nä, det finns sportmodeller från samma tillverkare och de har dyrare försäkring. Anledningen till att folk väljer Tuono är ju för att den är "billig" att ha.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Avställningsbar försäkring har jag bytt till för min ZX6R. Kostar 25kr per månad avställd med garageförsäkring. Har två hojar så sporthojen körs inte lika ofta så det passar mig.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top