Hur är alla sporthojar försäkrade?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fortsätt du bara hänvisa hit så ska vi efter bästa förmåga försöka få försäkringsbolaget att inte klassa din gamla hest som en supersporthoj.?
Nu försöker du framstå som någon som kan få ett försäkringsbolag att använda logik, förstår du inte själv hur världsfrånvänt det låter? :7peta
Att en ny äventyrSHoj har fler HesTar och går att köra fortare med har ingen betydelse... :(
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, absolut värt att kolla!

Fast jag såg på försäkringsbrevet att det intevar en cbr1000rr jag hade, utan en cbr1000/? ?
View attachment 483567
Ja det spelar säkert in, hehe

Har för mej IF har ungefär samma premie på R1an som hansa.
Grejen är dock att få bolag uppskattar trogna kunder....
Eller jo, de uppskattar att man bara fortsätter betala men förhandlar till min fördel gör de bara när man vill nyteckna sej..
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Kul att det blev lite diskussioner och en hel del tips.
Jag landade i att gammel-gixxer är det enda rimliga för mig, så ny R1 får vänta tills jag kört slut på min nyköpta K7. Det verkar vara mycket hoj för en helt okej slant.
 

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSXR750
Jahopp, då jag klotat min fina K7 på en bankörning är det väl dags att väck liv i tråden igen…
Finns det några andra sporthojar som faktiskt går att försäkra till humana premier?

Är det verkligen för mycket begärt att önska en simpel helförsäkring för R1 eller nyare generations Gixxer?
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jahopp, då jag klotat min fina K7 på en bankörning är det väl dags att väck liv i tråden igen…
Finns det några andra sporthojar som faktiskt går att försäkra till humana premier?

Är det verkligen för mycket begärt att önska en simpel helförsäkring för R1 eller nyare generations Gixxer?
Betalar du så får du det inga problem fått offert på båda nyare än -17 men inget jag kan försvara och motivera då det varit dyrt som helvete
Icke avställningsbar hamnar jag mellan 20-25” /år avställningsbar har haft begränsat antal tillfällen dom fått ställas av
48 bor i skogen men en del har ju fått okey premie på rsv4:eek:r själv tittar jag inte längre på helförsäkring ens då jag har andra intressen också
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jahopp, då jag klotat min fina K7 på en bankörning är det väl dags att väck liv i tråden igen…
Finns det några andra sporthojar som faktiskt går att försäkra till humana premier?

Är det verkligen för mycket begärt att önska en simpel helförsäkring för R1 eller nyare generations Gixxer?
Du har nog besvarat frågan på något sätt.
Efter drygt ett år har du kostat ganska mycket mer än du har betalat.
Så utöver din premie, samt en rimlig avkastning för försäkringsbolaget, så måste kollektivet täcka upp kostnaderna…..om du nu hade helförsäkring.
Men, som svar på frågan så vet jag inte någon sporthoj som har en låg premie.
Jag betalar hyfsade pengar även för halvförsäkring på sporthojen, så även stöldrisken vägs in hårt.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Fick ett erbjudande från Bilsport idag.
På min Kawasak Z1000r 1984
Cirka100 kr dyrare än vad jag har idag.
Ringde dit och frågade vad värdet är på denna Motorcykel.
Det kunde de inte svara på.
På IF försäkringen jag har idag har jag bestämt värdet.
Likadant är det på Mhrf försäkringen.
Jag tycker det är intressant vad den är värd om olyckan skulle vara framme
Jag har hör skräckhistorier om ersättningen från Bilsport och Swedea.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De senaste åren har Veteranmotorcyklar knappast sjunkit.
Möjligtvis lite äldre som Silverpil.
Men 80 tals Japaner stiger väl i värde?
Men tycker att det verkar vara mest krångligt att själv hålla på med att värdera sina prylar innan det händer någonting.
De få fordonsärenden i försäkringshänseenede som jag har råkat ut för, där har man gjort en bedömning av värdet vid den aktuella tidpunkten, och det har fungerat bra.
Men det är klart, har du någonting helt exceptionellt så måste man väl gå på en annan typ av försäkring, så det blir mer som att försäkra ett konstverk, eller en antik möbel.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Att man fått låg ersättning.
Känns ändå rätt bra om du skulle vara mer specifik typ "min yamagucci årsmodell 2029 tyckte de var värd 250 spänn och en bugg efter att jag fått en skråma på tanken".
Svedea har behandlat mig schysst de gånger jag varit tvungen att använda försäkringen tycker jag.
Fick hojen parkeringsskadad, sjukt märklig skada, bara framkåpan och något mer var sprucket och den stod fortfarande på centralstödet. Inga betänkligheter att det var en parkeringsskada och självrisk därefter.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Så bra att ni är nöjda.
Anledningen till att jag skrev om försäkringar är att man får alltid höra hur billiga Bilsport och Swedea är.
För mig stämmer inte detta.
För i Maj fick jag ett erbjudande från Swedea,dubbelt så dyrt som som nuvarande.
Det kanske kunde vara intressant för några som har Veteranmotorcyklar att IF och Mhrf har bättre villkor.
Hur premierna är för modernare Motorcyklar vet jag inte.
Men de är väl ofta höga.
Det är därför jag kör äldre Motorcyklar.
Ha det bra och var försiktiga,så slipper ni kanske använda försäkringen!.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så bra att ni är nöjda.
Anledningen till att jag skrev om försäkringar är att man får alltid höra hur billiga Bilsport och Swedea är.
För mig stämmer inte detta.
För i Maj fick jag ett erbjudande från Swedea,dubbelt så dyrt som som nuvarande.
Det kanske kunde vara intressant för några som har Veteranmotorcyklar att IF och Mhrf har bättre villkor.
Hur premierna är för modernare Motorcyklar vet jag inte.
Men de är väl ofta höga.
Det är därför jag kör äldre Motorcyklar.
Ha det bra och var försiktiga,så slipper ni kanske använda försäkringen!.
Svedea vill inte ens försäkra min gixxer, men de har inte varit påtagligt dyra för de hojar jag haft försäkrade och när jag haft ärenden hos dem har de varit i särklass bäst av alla försäkringsbolag jag haft att göra med.
Att de haft ett fantastiskt kundbemötande när de hanterar ärenden är för mig iaf värt ett par hundra mer i premie per år, även om de har haft ungefär samma pris som konkurrenterna för mig.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så bra att ni är nöjda.
Anledningen till att jag skrev om försäkringar är att man får alltid höra hur billiga Bilsport och Swedea är.
För mig stämmer inte detta.
För i Maj fick jag ett erbjudande från Swedea,dubbelt så dyrt som som nuvarande.
Det kanske kunde vara intressant för några som har Veteranmotorcyklar att IF och Mhrf har bättre villkor.
Hur premierna är för modernare Motorcyklar vet jag inte.
Men de är väl ofta höga.
Det är därför jag kör äldre Motorcyklar.
Ha det bra och var försiktiga,så slipper ni kanske använda försäkringen!.
Alltså, jag är inte så dum i huvudet att jag automatiskt väljer försäkringsbolag X (som i detta fall är Svedea) utan det beror ju på massa saker, pris bl.a.
Om Svedea är rimligt prissat för mitt objekt så väljer jag det, annars väljer jag något annat. Innan parkeringsskadan ovan var jag på väg att byta till något annat bolag som var lite billigare, men efter att skit träffade fläkten och de hanterad det bra blev jag kvar.

Flyttade bilen dit också nu i våras, fick av någon anledning samtal från ett par företag och Svedea blev i det här fallet billigast och eftersom de varit vettiga att ha med att göra vid skadan tidigare så valde jag dem. Fick samtal från ett av de andra företagen som undrade när jag skulle skriva på och jag svarade att jag redan bytt till ett annat företag varpå snubben undrade varför. Jag sa att de var typ 1500 spänn billigare (eller om det var mer, minns inte riktigt). Då fick jag veta att jag absolut inte förstått hur man räknar på pris och vad som ingår. Han var jättetrevlig tyckte jag.

Kontentan, välj det bolag som du tycker är bäst, jag kan bara berätta mina erfarenheter. Sedan att jag inte kör en hoj som företag inte vill ta i med tång gör det lättare för mig (och jag kör inte "riktig sporthoj" av den anledningen heller, jag kan inte motivera kostnaden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top