Hur är det med hälsningar hojåkare emellan?

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Tänkte kolla lite med er andra om vad ni har för erfarenheter med hälsningar mellan oss mc-åkare. Jag har åkt hoj från 17års ålder med ett 7 års uppehåll pga tillökning i familjen. Skaffade en hoj förra året för att väcka liv i gubben igen :D ( har blivit 33 nu ).

Det som slog mig när man är ute å kör är att det är dålig moral på vissa sorters hojåkare som förr hälsade oavsett vilken sorts hoj man åkte. Möter man ett gäng med ombyggda customcyklar så är det jäkligt sällan som de bryr sig att slänga ut näven. :gnissla Nu finns det givetvis undantag där oxå men i stort så tycker jag att det har blivit mer som att - olika mc grupper hälsar bara på varandra!

Är det kanske bara jag som är lite "känslig" eller har det blivit mer åt det hållet? Vill påpeka att jag hälsar på allt, men får man inget gensvar så blir man lite :mad:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Gixxer 1 skrev:
Tänkte kolla lite med er andra om vad ni har för erfarenheter med hälsningar mellan oss mc-åkare. Jag har åkt hoj från 17års ålder med ett 7 års uppehåll pga tillökning i familjen. Skaffade en hoj förra året för att väcka liv i gubben igen :D ( har blivit 33 nu

Är det kanske bara jag som är lite "känslig" eller har det blivit mer åt det hållet? Vill påpeka att jag hälsar på allt, men får man inget gensvar så blir man lite :mad:
Tiderna förändras, förr fanns inte så många hojar man kände domflesta
som åkte hoj. Idag hälsar man på sin sort :rolleyes:

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Med tanke på min ålder så har jag inte så stora erfarenheter, men när man satt på bönpallen bakom pappsen så har vi vinkat, och vi har nästan alltid fått "svar". Men på senare tiden så har det blivit allt snålare med responsen... Hursomhelst så kommer iallafall jag vinka som en dåre när det blir dax att plocka fram bågen...

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Gixxer 1 skrev:
Tänkte kolla lite med er andra om vad ni har för erfarenheter med hälsningar mellan oss mc-åkare. Jag har åkt hoj från 17års ålder med ett 7 års uppehåll pga tillökning i familjen. Skaffade en hoj förra året för att väcka liv i gubben igen :D ( har blivit 33 nu ).

Det som slog mig när man är ute å kör är att det är dålig moral på vissa sorters hojåkare som förr hälsade oavsett vilken sorts hoj man åkte. Möter man ett gäng med ombyggda customcyklar så är det jäkligt sällan som de bryr sig att slänga ut näven. :gnissla Nu finns det givetvis undantag där oxå men i stort så tycker jag att det har blivit mer som att - olika mc grupper hälsar bara på varandra!

Håller med dig om att det bara är (nästan) sporthoj åkare som hälsar på varandra osv. Skärpning alla som inte hälsar.... :hej

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Oftast är det lite "äldre" förare som hälsar... den första som hälsade på mig var en gubbe på en japsglidare... blev riktigt förvånad.. men varenda gång man har åkt i riktning mot rörken (eller andra hojställen) så har folk på hojar alla slag hälsat... verkar som samhörigheten ökar när man är på väg till/från ett evenemang... :va

Mötte ett helt HD gäng en gång.. hälsade på rutin men fick endast svar av den som körde sist... Inte trevligt å mötas av griniga miner när man har försökt att vara lite trevlig...

Men fortsätt hälsa...(även de yngre) /henke

Miasen

Skrapar nu båda knäna!! =)
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Ingen just nu tyvärr...
KvalitetsMiffo skrev:
Mötte ett helt HD gäng en gång.. hälsade på rutin men fick endast svar av den som körde sist... Inte trevligt å mötas av griniga miner när man har försökt att vara lite trevlig...

Det där händer mig hela tiden... Inte alls kul!! :gråta

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag tycker att ju längre in i sommaren man kommer ju färre är det som hälsar, det är precis som att i början av sesongen så spelar det inte någon roll vad man har för hoj, sport eller glidare, alla är glada för att dom fått ut hojen som stått och dammat i garaget, men ju längre in man kommer på sommaren ju "snorkigare" blir folk och hälsar inte. Själv brukar jag försöka hälsa på alla men det är klart det kan bli ett jäkla vinkande och man tröttnar efter ett tag när man inte får någon respons och man blir "snorkigare" tyvärr :hej

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
I början hälsade jag på alla "knuttar" men efter ett tag tröttnade jag på att räcka upp näven åt alla utan gensvar.
Har tom fått det berömda fingret när jag hälsade på en långhårig sak på en vibbrerande plåtbit med två hjul = :finger den e till dig !

// TOK :fyllisar

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
UrbanTiger skrev:
Jaha du,.....
Kan väl säga så här att här i KAK (Köping Arboga Kungsör) med omnejd så hälsar de allra flesta på varandra oavsett vad man kör. Visst finns det surskallar men det skiter jag i och hälsar på ändå. Däremot brukar det bli glesare med customhälsningar när man närmare Tokholmen och då skiter även jag i att hälsa :gnissla

Stämmer !! kommer man bort en bit från stan så kommer alltid handen upp från allt å alla !

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag hälsar på:

1. Alla hojar
2. Fina flickor
3. Poliser

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
TokJohan skrev:
Stämmer !! kommer man bort en bit från stan så kommer alltid handen upp från allt å alla !

Det är väl för att alla posörer redan kommit till närmsta korvkiosk. :hihi

Jag hälsar på det mesta på två hjul, inkl. polis-mc, men ibland blir det inte av. Har man kört en längre sträcka utan gensvar från någon annan hojåkare så känns det meningslöst att slänga upp näven igen. Men det är alltid trevligt när det kommer någon och hälsar då. :hej

Edit: Missade citatet

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Det här *problemet* måste bottna i att man själv näst intill vägrar att bli ignorerad när man hälsat själv. Hemska tanke. Man kanske hamnar på psyket en dag? Jag hälsar på alla, även en o annan moppe faktiskt. (dom kör ju 2-takt, så det finns lite broder där) Ett bra tips är att hälsa på allt o skita i om de hälsar tillbaka. Då har man i alla fall inte förgripit sig på någon.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Kom att tänka på en sak ifrån sommras...

När jag lugnt sträckte ut handen och den andra hojen svarade genom att gå upp på bakan å hälsa... :Bugar

Fast kan hålla med om att många är dåliga på att hälsa... speciellt i större städer...

/henke

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
UrbanTiger skrev:
Snuten hälsar man bara på om man straxt innan haft 200+ :tungan

Annars är det helt uteslutet att hälsa på polisen :fatta!
Äh, tagga ner och knapra lite valfett. :) Det är alltid lika roligt att se hur förvånade dom blir och hur dom lite tafatt hälsar tillbaka. Det brukar vara "Va? Hälsade han på mig eller finns det en annan hoj i närheten?" :hihi

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Otidsenligt?

[Gixxer 1]Tänkte kolla lite med er andra om vad ni har för erfarenheter med hälsningar mellan oss mc-åkare. Jag har ... ]

Varför ska man hälsa på varandra, vad är motivet?

För många år sedan när husvagnar var relativt ovanliga så blinkades det med lyset åt varandra, senare vara det bara medlemmar i CC (Caravan Club) som blinkade (jo de hade en dekal på husvagnsfronten som syntes på långt håll) och numera är det så gott om husvagnar att blinket upphört.

Är det inte likadant med MC-åkandet? Förr var det inte så vanligt med MC och då gick det ju ann, men nu? Ett nästan ständigt viftande till men för trafiksäkerheten och till löje för "the real bikers" d v s de med ölmage, hästsvans, tatuering och utan hjälm! Möjligen beror den uteblivna hälsningen på att de har fullt sjå att kontrollera sitt ostyrbara fordon.

Tiden har gått förbi "hälsningsperioden", själv tar jag oftast inget initiativ men svarar artigt på den mötandes hälsning. Vem f-n vill släppa styret i 250?

Nä, seden har överlevt sig självt - det är bara fånigt. Hur skulle det se ut om alla bilar blinkar åt varandra? De blinkar ju inte ens när de ska svänga.

ps jag är ingen surgubbe :)

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Klart man hälsar :)

Även inne i stan, fast kanske inte mitt i en bilkö eller så...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vägra vurpa skrev:
Jag hälsar alltid, brukar få response, med undantag av custom-gäng.
Jo, de ska alltid va så coola, låtsas att de är HA eller bandidos. Men det skiter jag i, hälsar ändå :)

Merlin

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Honda CBR 929 -00
Jag hälsar på alla :) , om inte den man möter hälsar tillbax så e de hans grej... :fatta!
Det finns alldeldes för många "gubbar" som köper hoj bara för att det är "inne" :arsele

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...