Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
När ni åker scooter till stranden i 30 blås gäller full utrustning också va?
För det ÄR allmänt känt att man slår sig MKT värre i den hastigheten på en literhoj än på en moppe... :fakta

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Såg en dam på cykel på väg till stranden idag, iförd enbart klänning!! i nedförsbacken var hon nog fan uppe i 30! & inte ETT skydd...skandal tamejfan!

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Ett väl perforerat raceställ.
Handskar
Stövlar
Hjälm
Ryggskydd

Ge fan i att stå still, så det fläktar lite. :yoparty
När man står still... DRICK.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Skiter i att åka öht när det är för varmt

Har typ varit strax under 30 grader i skuggan och "för varmt" här i södra Skåne i tre veckor, ska man skita i att köra då? Tomt på småvägarna också, alla svenssons är på stranden eller ser något fotbolls-EM? på dumburken.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Kör inte alls. Mer eller mindre ställer in hojen när temperaturen överstiger +20 grader. Över det är det inetens en njutning. Men annars blir det i goretex-ställ och annat i MC-väg.

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
Det är väl upp till dig?

Det brukar/kan vara några veckor i sverige då vi har sån här yberhetta och då ligger jag hellre på stranden med ungarna och badar än sitter och svettas i ett skinnställ när vi har fler veckor med behagligt skinnställsklimat kontra värmebölja.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Dubbla skinställ ... :lol Han skulle kanske provat på en riktig riddarrustning istället. :crash

242yjap.jpg

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Tycker faktiskt inte att det är så farligt. Visst det är varmt och svettigt, men det
hör liksom till en apvarm sommardag. Jag har på mig fullt ställ, ryggskydd, stövlar,
plommonstop och mitella. Ja, helt naturligt då bara.

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Hoj
2016, Yamaha MT09
Aktiv körning: skinnställ samt all övrig utrustning.
Jobb/träning/fika: kevlarjeans, allvädersjacka/skinnjacka (skiftar lite vad jag känner för) samt all övrig utrustning.

:hej

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Har allvädersjacka (lindstrands), ryggskydd, stövlar, handskar, hjälm och vanliga jeans :rodnar som jag i princip alltid åker i. Tanken är uppgradera all utrustning nästa år, och då kevlarjeans åtminstone istället för bara jeans..

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du som tycker det är ok att köra utan skydd bara du håller moppefart.

Hur gör du när du har otur och går omkull (är givetvis inte ditt fel) och kläms under en hoj på plus 200 kg och avgasröret bränner genom musklerna ner till benet på dig? :va

Och varför har du ens hjälm på dig. Den är väl också totalt onödig i de farterna :rolleyes

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du som tycker det är ok att köra utan skydd bara du håller moppefart.

Hur gör du när du har otur och går omkull (är givetvis inte ditt fel) och kläms under en hoj på plus 200 kg och avgasröret bränner genom musklerna ner till benet på dig? :va

Och varför har du ens hjälm på dig. Den är väl också totalt onödig i de farterna :rolleyes

När du sitter i en lång bilkö som tar 45 minuter att åka igenom även om du kör mellan filerna med hojen, hur gör du när du svimmar på grund av vätskebrist/värmeslag i ditt skinnställ och ramlar in under en bil? :va

:7peta

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag anpassar farten efter kläderna. Ska jag bara ner till stranden så tar jag ryggskydd och hjälm. Ska jag köra snabbare så blir det allväders eller skinnställ.
Jag är mkt väl medveten om att jag kan klota ihjäl mig när jag kör inne i stan. Men risken är väldigt liten.

Det är samma riskanalys som jag använder när jag skippar armbågsskydden när jag kokar pasta.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0