Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hur bra är egentligen en sån "cross väst" som man kan ha under tröjor? Jag börjar också bli ganska trött på stället när jag kör rundor i stan. Annars har jag alltid fullt ställ. Finns inte så mycket att diskutera egentligen. Det säger sig själv att det är säkrare!

Det ett skinnställ ger är ju ett överlägset skydd mot "glidning" på asfalten, finns inget som slår det på den punkten.

Men ska man lågfartsvurpa i stan är nog en skyddsväst med vad som helst utanpå duglig. Den skyddar ju bättre mot smällar och slag. Optimalt är säkert skinnställ med sådan väst under.

Men ska jag ta mig till punkt B i stan brukar jag ta bilen eller gå om det ska :fyllisar. :D

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Hoj
Kawasaki
Ska jag hålla mig enbart i stan. Delbart sommar underställ, Alpinstars Airflo jacka som jag uppgraderat med bionic bröstplattor och ryggskydd (finns fickor i jackan). Lindstrans mc jeans och ett par riktigt schyssta Dainese mc skor (ser nästan ut som vanliga skor) Känner mig relativt säker. Ska ge mig ut på landsväg/motorväg så är det alltid Skinnstället som gäller!

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Det ett skinnställ ger är ju ett överlägset skydd mot "glidning" på asfalten, finns inget som slår det på den punkten.

Stämmer det verkligen i dagens läge också? Att skinnstället ger ett överlägset skydd och att inget slår det på den punkten.
Kevlarjeans klarar sig utmärkt vid glidning på asfalt. Inget skinn inblandat där, så vitt jag vet.

Varenda handlare jag talat med på sistone i frågan skinn vs textil säger att det är en gammal uppfattning som hänger kvar. Numera finns det textilmaterial som klarar sig väldigt bra även mot glidning.

Jag skulle vilja se moderna tester på moderna material innan jag köper att skinn är så otroligt mycket bättre på glidning fortfarande.
Någon som vet vart man kan hitta det på nätet?

VemSara

Guest
Jag har alltid full utrustning, förutom när jag kör till jobbet.
Då kör jag i vanliga jeans eftersom jag inte får plats med annat än trosor under läderbyxorna, och jag vill inte jobba i mcbyxor. :gnissla

Svett är sexigt, eller hur? :banana

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Varenda handlare jag talat med på sistone i frågan skinn vs textil säger att det är en gammal uppfattning som hänger kvar. Numera finns det textilmaterial som klarar sig väldigt bra även mot glidning.

Om det nu stämmer så skulle vi sett det inom road-racing. Att textil i vissa fall kostar lika mycket som läder är helt sjukt.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Linne o hjälm. Fattar faktiskt inte hur man kan ha på sej full mundering i stadskörning + värme? Iof lite beroende på hur man upplever värme men ändå. Själv tycker jag en Hoodie tröja o vanliga byxor är lagom i värme synpunkt i marchfart 130-140 6-7mil i 20+ mer skulle kännas fel..

Säker nej! skulle inte rekomendera någon göra detsamma men ur egen synpunkt har jag bra mycker mindre risk o köra omkull i lagom temratur än av värmeslag :p

Last edited:

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jeans, t-shirt, fleeze, helställ, ryggskydd, mc kor, handskar, hjälm.

Varför inte byta 10 minuter av sitt liv mot att slippa brännskador och att bli torkad i arlse av en annan person man inte känner medans händerna är sönderskrubbade :)

Plus kåpa på hojen då.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Om det nu stämmer så skulle vi sett det inom road-racing. Att textil i vissa fall kostar lika mycket som läder är helt sjukt.

dragracing, skyddar bättre mot eld än textil,

Det är det jag hört av dom ja frågat

Men motogp så har det väl med att göra att det sitter som skinn på kroppen och ger bättre aerodynamik?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Men motogp så har det väl med att göra att det sitter som skinn på kroppen och ger bättre aerodynamik?

Går att formsy tygställ också. Så tror inte det är anledningen.

Alla kör i det de vill bara de inte höjer min premie... :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Går att formsy tygställ också. Så tror inte det är anledningen.

Alla kör i det de vill bara de inte höjer min premie... :)

då hade ja väl fel angående det, men ja skinnställ ser kansek snyggare ut ? :tummenupp

edit: luften flödar dock bättre på skinn!

Last edited:

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Stämmer det verkligen i dagens läge också? Att skinnstället ger ett överlägset skydd och att inget slår det på den punkten.
Kevlarjeans klarar sig utmärkt vid glidning på asfalt. Inget skinn inblandat där, så vitt jag vet.

Jag skulle vilja se moderna tester på moderna material innan jag köper att skinn är så otroligt mycket bättre på glidning fortfarande.

Tester? Fråga de som kört omkull här istället

Vet med egen erfarenhet att kevlarjeans är jävuuulskt dåligt vid glidning på asfalt. Har en kompis som slog över på bakhjulet i 140 och gled med kevlarjeans. De fick rensa såren på hans röv och lår en heeel del på akuten. Såg förjävligt ut kan jag lova.

Sen kan jag jämnföra med en annan glidning på samma avstängda bana i 200 km/h men med skinnställ. Blev inte en skråma på den grabben. Går till och med att använda det stället igen(han använder det fortfarande efter lite lagning) och det skyddar fortfarande bättre än kevlarjeans. Kevlarjeans är rena dyngan enligt mig om man ska köra över 70km/h. Sen att om man kör omkull och det tar tvärstop så hjälper inget skydd.

dragracing, skyddar bättre mot eld än textil,

Det är det jag hört av dom ja frågat

Är du seriös, känns som du gjorde en tankevurpa där?

Last edited:

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Dom goretex kläder jag prövat är flappiga,

Ett skinställ sitter som klister

tänker jag fel eller?

Nej men goretex fungerar inte att köra med i roadracing, inget som kommer upp i ett skinns prestanda i glidning på asfalt. Eller ska inte säga inte men om man har samma tjocklek på material och följasamhet mot kroppen som skinn så är det skinn som gäller.

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Nej men goretex fungerar inte att köra med i roadracing, inget som kommer upp i ett skinns prestanda i glidning på asfalt. Eller ska inte säga inte men om man har samma tjocklek på matrial och följasamhet mot kroppen så är det skinn som gäller.

följsamheten kanske blir ett problem men lika slittålighet i samma tjocklek är inte omöjligt, kanske inte i samma prisklass men ja

ska nog sluta där

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
följsamheten kanske blir ett problem men lika slittålighet i samma tjocklek är inte omöjligt, kanske inte i samma prisklass men ja

ska nog sluta där

Men vem vill ha något på sig där man inte ens kan böja armen som det nog lär bli. Om man ska blanda in något annat materail i ett tyg för att få det att hålla som ett skinn. Svårt att se något tyg som är mjukt och klarar av en glidning i 300km/h.

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Men vem vill ha något på sig där man inte ens kan böja armen som det nog lär bli om man ska blanda in något för att få ett tyg att hålla som ett skinn. Svårt att se något tyg som är mjukt och klarar av en glidning i 300km/h.

ne jag har goretex jacka och 2-delat skinnställ, '
jackan har samlat damm hela sommaren nu..

men ja blir ju kevlar väst tjocklecken om man ska ha de bättre än skinnställ

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
ne jag har goretex jacka och 2-delat skinnställ, '
jackan har samlat damm hela sommaren nu..

men ja blir ju kevlar väst tjocklecken om man ska ha de bättre än skinnställ

Har själv provat en glidning i väldigt hög hastighet och är väldigt glad att jag hade skinnställ på mig. Lär säkert finnas många otäcka bilder på internet på folk som haft goretex och kevlarjeans på sig.

Ursäkta att diskussionen blev lite off topic nu. Klart att shorts att t-shirt funkar kanon om man vill, bara att låta bli att köra omkull :)

Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jag har alltid full utrustning, förutom när jag kör till jobbet.
Då kör jag i vanliga jeans eftersom jag inte får plats med annat än trosor under läderbyxorna, och jag vill inte jobba i mcbyxor. :gnissla

Svett är sexigt, eller hur? :banana

Tips: använd knäskydd - SNÄLLA! - http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10 , http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=10&id=53- Jeanstrådar är bland det sämsta du kan få in i sönder-skrubbade knän.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Finns det någon som tävlar i roadracing som har något annat än skinn ? Dom om någon borde veta / kräva det bästa.

Jag kanske har skrivit det tidigare i tråden men jag fattar inte varför man kör fullt racekittat på landsväg men inte när man kör långsamt i stan.

Jag har kört hoj från -76 och samtliga mina vurpor har varit i "stan" eller när man bara skall åka till affären.

I början var det ju jeans och liknande som gällde och det gick åt mycket plåster, elastiska bandage etc. (hade otrolig tur) Har numer alltid full utrustning. Tunnt fiberställ, ryggskydd, Tshirt över ryggskyddet så att det inte sabbar fodret i skinnstället, 2-delat skinnställ, MC-stövlar, MC Handskar och hjälm. Har med det kunnat bara borsta av mig, svära lite och sen åka vidare. En gång fick jag ett blåmärke men då berodde det på att jag hade grejer i skinnbrallornas ficka.

Varför har man fickor på skinnställ ? Det är en uppenbar riskfaktor.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...