Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte ett par kevlarjeans och en skyddsjacka (såndär typ crossjackig sak, med inbyggt fullständigt ryggskydd och bröstskydd och njurbälte) i förra veckan, och körde med i helgen. De funkade alldeles utmärkt när jag fick marksyning. Skydden på skyddsjackan var det som låg och gled mot marken på jackan, iaf denna gång. Och det var helt jävla underbart att inte vara en alldeles egen liten ångbastu inne i skinnstället när jag låg och körde de 25 milen till marksyningen.

Så jag ska iaf fortsätta att köra så när det är varmt, var ingen nämnvärd skillnad i värme gentemot att bara köra i tshirt, och en jävla massa mer skydd. Tom mer än i min skinnjacka. Ja, förutom att om man landar så man kanar på insidan av armarna eller sidan av bålen lär man bli skinnflådd.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Till jobbet kör jag med arbetskläder. På stan kör jag med vanliga kläder. När jag är i skogen kör jag med full utrustning.

Men jag får även stå för att det kan göra jävligt ont om man kraschar.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Till jobbet kör jag med arbetskläder. På stan kör jag med vanliga kläder. När jag är i skogen kör jag med full utrustning.

Men jag får även stå för att det kan göra jävligt ont om man kraschar.

Klär du inte i foppatofflor och y-front? ;)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
gymmet/sommarjobb är det oftast tränings/arbetskläder om ja inte ska göra något annat ärende, men shorts och t-shirt är vanligt, ryggskydd slänger ja oftast på mig också och handskar, sen mc-jacka om det är mulet/kyligt/regn,

Körde samma sträcka i samma hastighet på 2-hjul innan och det har gått bra änsålänge,

sen resten blir de full mundering :)

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Ställets fulla värde ser man först när man skrapats ner till benet i en olycka. Sen om man körde MC, moppe, Skeppshult eller gräsklipparen är enligt mig oviktigt. :)

Min fortfarande skrovliga vänstersida säger mig att det är obehagligt att skinnflås även i stadstrafik på 125:a i 50 knyck. Sen finns det en fri vilja och rätt att välja men jag tycker den begränsas av att vi i Sverige bekostar varandras sjukvård...

Även om jag själv är en stor förespråkare av den fria viljan.
Jo visst är det så. Det jag menar är ju att det verkar som om tänket är att bara för att man sitter på hoj så är risken att skada sig större än på moppe el. cykel. :va
Men allt detta handlar ju om bekvämlighet. Jag fixar inte att kränga på och av allt bara för man ska pendla till jobbet, men samtidigt får man ju vara medveten om att det är en risk man tar; det kanske är den dagen man får kohud på benen. :gnissla
Man tar ju risker även om man så bara ska gå över en gata, naivt argument men fortfarande sant.

...och varsegod för sjukhusräkningen, men den betalar jag gärna en del på för en MC broder! :D:tummenupp

Rickard84 skrev:
Jasså så bara för moppesnorisarna kör i linne då måste ju vi med stora moppar också göra det!!! hahaha =D
va?:va

KentK

SDK #3113
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098, Ducati Multistrada GT
Full mundering. Värt varenda svettdroppe.

Använder ylle t-shirts och strumpor under. Tunn som en vanlig t-shirt och mycket bättre än en syntet funktions t-shirt eller vad de nu kallas.

Doftfritt och torkar snabbt och blir inte så klibbigt som en bomulls t-shirt.

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Alltid full säkerhets utrustning:tummenupp, om jag så bara ska ner o handla cigg.. Men väljer då oftast bilen då jag hinner ner o hem innan jag fått på mig allt.
Vill inte veta hur jag hade sett ut om jag inte haft allt på mig dom gånger jag klotat:gnissla

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
dom bästa sommar raggen får man ju med enbart hjälm :D

naked-old-man-rides-motorcycle.jpg

manneman

Guest
Lindstrandsbrallor och skyddjacka med random överdragströja/jacka beroende på värme. Brallorna har luftintag och en hoodie fläktar det igenom men det är inte fel att ha en undertröja med vindtät front ändå, man brukar ju sällan vara hemma förrän det kvällas.

Jag prexis som flera har åxå lagt mig ett par gånger och tummar INTE på skydden!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
...och varsegod för sjukhusräkningen, men den betalar jag gärna en del på för en MC broder! :D:tummenupp

Det är lugnt, jag sydde, bandagerade och eldade (Rambo 3 - Storverk!) ihop mig själv på den tiden. Så ingen betalde min sjukvård då. :D

Jag är som sagt ett språkrör av "den fria viljan" men har man hylvat ner sig till midjan av misstag i en MC-olycka för man tyckte shorts och tischa var ballt ska man betala "kalaset" själv.

Precis som att man ska betala med ett nackskott om man kör ihjäl folk pga idiotkörning i tätort, där man vet att risken är bra mycket större.

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Som året runt cyklist och nybliven hojåkare har jag det gett mig en tankeställare på riktigt vad som är farligt egentligen och på hojen känner jag mig mycket säkrare än på cykel eller promenad inom tätort speciellt. :näsblod

Därav kan jag ta vanliga kläder, hjälm och ryggplatta inom tätorten men annars är det full utrustning som gäller och det pga bekvämligheten i första hand, inte säkerheten. :rolleyes:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
helt ställ (tyg har jag) och rubbet..knappt att jag vågar ens flytt på hojen i garaget utan att tycka det känns fel utan att ha på sig hel mundering....

vet däremot en som kör på sommaren i linne, shorts och träskor..jo han har klotat ordentligt men inte lärt sig ändå (verkar det som) och han har haft mc-kort i över 25år...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag köpte ett par kevlarjeans och en skyddsjacka (såndär typ crossjackig sak, med inbyggt fullständigt ryggskydd och bröstskydd och njurbälte) i förra veckan,

Så jag ska iaf fortsätta att köra så när det är varmt, var ingen nämnvärd skillnad i värme gentemot att bara köra i tshirt, och en jävla massa mer skydd. Tom mer än i min skinnjacka. Ja, förutom att om man landar så man kanar på insidan av armarna eller sidan av bålen lär man bli skinnflådd.

Funkar det mot värme?

Tycker det borde bli varmt med all inbakad läder i jeansen.

Men vore najs om det funka.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Vet inte om jag skrivit det innan i denna tråden men skriver det igen iaf:

Vad är det ni upplever så jäkla varmt? Visst, tiden det tar att kränga på sig ställ, plocka ut hoj och sen ta på sig hjälm och handskar är jobbigt i högsommarvärme.
Men rätt snart är man ju uppe i fart. På en 70+-väg har jag aldrig upplevt svensk sommar som olidligt varm. Då är jag en sådan som hatar värme, svettas väldigt lätt och knuffar min fru ur sängen om hom kommer i kroppskontakt med mig under natten. :D

Finns ju rätt enkla sätt att undvika värmeslag:

-Kör inte i stan. Lämna det är posörer och krom-folk.

-Stanna aldrig i solen, skuggan är din vän.

- Köp perforerat skinnställ. Står MotoGP/superbikesnubbarna ut med det i toktempo en stekhet dag i Spanien/Italien så gör vi.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Det är bara varmt när man sitter ner. Fläktar kungligt när man kör och att ha röven kvar vid en eventuellt avåkning är värt mer än torra bollar.

tommysollen

Bannad
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
1999, Yamaha Royal Star v4 1300cc
Jag pratade med ett par mc-poliser förra sommaren och de hade grymma nätbrynjor på överkroppen med inbyggda skydd för axlar, rygg och armbågar (och bröstet tror jag, men är lite osäker).
Ovanpå det drog de bara på ett tunt skal med polisloggor.

Vi skulle alltså kunna ha en sån brynja med en tshirt eller långärmad linneskjorta och vara väl skyddade.

jag frågade vad brynjan kostade: drygt 3000kr :D

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Jag pratade med ett par mc-poliser förra sommaren och de hade grymma nätbrynjor på överkroppen med inbyggda skydd för axlar, rygg och armbågar (och bröstet tror jag, men är lite osäker).
Ovanpå det drog de bara på ett tunt skal med polisloggor.

Vi skulle alltså kunna ha en sån brynja med en tshirt eller långärmad linneskjorta och vara väl skyddade.

jag frågade vad brynjan kostade: drygt 3000kr :D

"Brynjan" borde ju vara en vanlig skyddsjacka/crossjacka. Jag använder sådan under mitt tygställ då skydden sitter bättre än de inbyggda. Får tyvärr inte in det under skinnstället annars hade jag haft det där med. Många kör ju med dessa med en vanlig tröja över, dock har jag lite osäker på nötningsmotståndet i den kombinationen.

3000:- är ju inte mycket när det ger ryggskydd, bröstskydd och axel/armbågsskydd i ett.

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Hur bra är egentligen en sån "cross väst" som man kan ha under tröjor? Jag börjar också bli ganska trött på stället när jag kör rundor i stan. Annars har jag alltid fullt ställ. Finns inte så mycket att diskutera egentligen. Det säger sig själv att det är säkrare!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0