Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Skinnstället åker enbart på om jag ska åka längre sträckor (läs: mer än 5 mil) eller om det är för kallt att åka i mina camobrallor, tröja och munkjacka.
Skinnstället åker dock på om jag vet att jag kommer att åka hem sent på kvällen/natten och att jag vet att det skulle vara lite väl kyligt för ovanstående utrustning under hemfärd under småtimmarna.

Moralpredikare - Vik hädan! :såjaponken
 

R5+1

Guest
För oss som har lite (?) hår mellan hjälmen och skallen hjälper det mycket att blöta igenom det rikligt med kallt vatten. Håller huvet kallt, bokstavligen.
Sen bör man stanna ofta för vätskepåfyllning. Går fan ett par liter vatten även för en liten tjej som jag vid körning några få timmar i hettan.
 

T16_AeRo

Ny medlem
Gick med
15 May 2010
Ort
Kumla
Hoj
Husaberg Fe/FS450 -04
Kör i Lindstrands textilställ vilket är det ända jag har. Går att öppna upp ventilations så det fläktar in någlunda.
Dock så är mina stövlar ngt så jävulskt varma.

Är bra sugen på att köpa mig några kevlarjeans samt mc-skor. Är dock lite tveksam till skorna då de knappast lär skydda fotlederna alls.
 

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Molkom
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Har noterat att det är ganska många som kör Harley som åker i shorts/jeans o t-shirt kortare sträckor. "Det går ju inte så fort för dom säger nog en del" men jag är ganska säker på att det gör lika ont att smälla med en bil oavsett hoj.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har noterat att det är ganska många som kör Harley som åker i shorts/jeans o t-shirt kortare sträckor. "Det går ju inte så fort för dom säger nog en del" men jag är ganska säker på att det gör lika ont att smälla med en bil oavsett hoj.

Smäller man med en bil bör man nog vara nöjd om det bara blir skrapsår.

Eller tror du skinnstället magiskt skyddar mot kross-skador?
 

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawsaki er6f
jag kör in till centralen typ.. å har då oftast bara hjälmen, ryggplattan å jackan..
ibland kör ja på me byxorna å stövlarna men fy fan va varmt d blir åsså ska man direkt se OK ut på jobbet :p
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har sett förvånansvärt många som åker omkring i t-shirt och shorts.:va Undrar vad dessa personer tänker på. Vet dom vad som händer när hud skrapar mot asfalt, eftrerkommande smärtor,skrubbning av smutsiga sår, hudtransplantationer och fula ärr. Det priset är inte jag beredd att betala i vart fall. Jag åker alltid med skinnställ, ryggskydd, handskar,stövlar och hjälm.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag har sett förvånansvärt många som åker omkring i t-shirt och shorts.:va Undrar vad dessa personer tänker på. Vet dom vad som händer när hud skrapar mot asfalt, eftrerkommande smärtor,skrubbning av smutsiga sår, hudtransplantationer och fula ärr. Det priset är inte jag beredd att betala i vart fall. Jag åker alltid med skinnställ, ryggskydd, handskar,stövlar och hjälm.

Låt oss inte glömma folk som låter sina barn hoppa i bollhavet utan snorkel, eller folk som har oskyddad sex... eller folk som kör bil utan airbag och abs! Oj oj oj listan är lång över puckon på planeten :rolleyes:

Eller så kanske det bara är så att vissa väger konsekvenserna mot risken. Vissa av oss vågar leva lite på den vilda sidan helt enkelt :tuttar


Å andra sidan lär jag ta tillbaka det här uttalandet den dagen jag får smaka asfalt med bara tischa på ^^
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Kör med hjälm, ryggskyddm handskar, jeans o långärmad tröja kortare sträckor
Körningen anpassas ju givetvis efter hur man är klädd.
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Nu har jag bara haft hoj i 1 vecka men jag kör då med allväderställ,ryggskydd,hjälm,handskar och stövlar oavsett hur varmt det är. Hellre svettig än än ett kolli på sjukhuset.
Bestämde mig för att aldrig åka utan skydd när jag såg denna sidan http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm
 

Merovingian

Guest
Har hojen i första hand som ersättning för cykel då jag blir på tok för varm på tok för snabbt av att röra mig dagtid och framförallt sommartid. Är det innanför tullarna använder jag enbart hjälm och bilhandskar. Ska jag utanför så använder jag full mundering.
En hel del propsar blint på att man ska ha skinnställ även om man enbart ska köra Hornsgatan i rusningstrafik. Med det argumentet ska i sådana fall även mopedister och cyklister ha skinnställ och ryggplatta. Ska man vara petig skulle det vara ännu viktigare för just mopedister och cyklister eftersom båda i allmänhet men de senare i synnerhet framför sig klart sämre i trafiken än hojåkare gör.
 
Last edited:

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
Samma här :D

Det här är i thailand med tjejen. Jag bytte till Rambopannband senare.

3213_73819522119_590182119_2181877_7058562_n.jpg

Hehe, ser ut som jag & syrran när vi drog till jobbet i förra veckan, bortsett från att jag kör i riktiga skor =P hehe... Men va gör man egentligen när man ska åka igenom stan i ca 30° värme?

Visst, köra försiktigt iaf =)
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Skinnstället kommer på om jag ska utanför stan, dvs. längre sträcka.
När jag åker till jobbet, handlar, stranden eller vänner osv. så blir det knappt så mkt grejer på. Men handskar, hjälm, stövlar och ryggskydd alt. skyddsväst åker alltid på, samt allt som oftast cordura byxor och långärmad tröja.
Som andra tidigare nämt så är det ju bara att väga för och nackdelar mot varandra och värdera om man är klar att ta ev. risk med att köra mc med "för lite" skydd på sig.
 

spikesthlm

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda cbr 1000 RR - 08
Alltid full mundering - Skinnställ, stövlar, skinnhandskar och naturligtvis hjälm. Har krachat en gång. Och det var en gång för mycket. Kan tacka mig själv att jag hade bra skydd.
 

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawsaki er6f
till dej som blåste förbi mej på nynäsvägen i typ 150 mellan bilarna me bara shorts å t-shirt:
d kanske inte gör så ont om du ramlar.. du kanske avlider rätt snabbt å slipper känna det. ;P
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top