När jag åkte till jobbet imorse (vid 10-tiden, essingeleden, 70, fyrfiligt) tvärnitade plötsligt bilen framför mig - föraren märkte nämligen att det ligger en piketbuss lite längre fram i den vänstra filen och kör strax under 70. Jag byter fil och smyger förbi, efter 5 sek lägger konstapeln sig på tutan, gasar och kör upp bredvid mig. Smått chockad tittar jag på honom - tänker han verkligen stoppa mig för +4 km/h? - nej, han bara skriker nånting, viftar vilt med handen och pekar mot sin hastighetsmätare (tror nog att han slog sönder glaset på den ). OK, uppfattat, jag fortsätter på exakt 68 och börjar fundera - hur agerar en sån rabiat gubbe när han kör hem efter jobbpasset, utan sin mundering och i sin privata bil? Det måste vara en jäkla skillnad mellan den trafiken han ser i tjänsten, då de flesta blir nästan löjligt laglydiga mönstertrafikanter så fort de ser en blå-vit bil, och verkligheten där de flesta kör minst 10-20 över den tillåtna hastigheten.. Eller är man en polis bara till 17.00?